Visma | Lease a Bike 2026 ontleed: Kleine namen met betere kwaliteiten
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 4 september 2025 om 09:36

Visma | Lease a Bike 2026 ontleed: Kleine namen met betere kwaliteiten

Visma | Lease a Bike heeft de selectie voor volgend jaar compleet. Op papier lijkt het team verzwakt met het vertrek van jongens als Olav Kooij, Tiesj Benoot en Dylan van Baarle. Data van Cyclingflash.com laat zien dat die conclusie minder hard is dan het lijkt. Wielerflits zet daarom de transfers tegenover elkaar.

Team Visma | Lease a Bike: 2025 vs 2026

Wijzigingen:
GC
+1268
Hill
+267
Sprint
-1809
Mountain
+1407
Time Trial
-622
2025
Renner Ratings
1425
1409
-
1253
1640
1033
1253
880
874
1044
1637
1717
1342
1463
1206
1306
1688
1847
1094
1177
1631
1521
-
1474
1520
1395
1473
1091
1243
1054
1559
1581
886
1406
1117
1310
1464
849
1160
853
1304
1539
810
1130
1012
2035
1765
1234
1898
1348
1936
1723
-
1789
1405
1275
1536
2173
1096
1048
1740
1512
-
1612
1307
1960
1624
805
1839
1333
570
1542
1467
-
934
1657
1595
777
1507
1231
1001
1206
1475
850
986
1388
1509
-
1228
1060
1805
1689
1104
1660
1184
1694
1550
929
1584
816
1646
1668
768
1477
1295
1644
1728
1736
1443
1608
1479
1438
-
1328
1344
1010
1450
-
811
1028
1083
1353
966
925
841
1189
1387
983
1021
1123
2204
1775
1548
2076
1532
2065
1641
906
1949
1449
1344
1595
1804
1162
1055
Totaal:
43325
44931
26380
38352
34550
2026
Renner Ratings
1425
1409
-
1253
1640
1790
1526
-
1645
1642
1033
1253
880
874
1044
1306
1688
1847
1094
1177
1631
1521
-
1474
1520
1496
1478
1070
1350
1175
1517
1672
1469
1344
1064
1559
1581
886
1406
1117
1310
1464
849
1160
853
1304
1539
810
1130
1012
2035
1765
1234
1898
1348
1936
1723
-
1789
1405
1351
1506
1452
1181
1160
1740
1512
-
1612
1307
1960
1624
805
1839
1333
570
1542
1467
-
934
1657
1595
777
1507
1231
1260
1447
719
1100
960
1388
1509
-
1228
1060
1971
1682
1174
1845
1257
1083
1324
-
963
-
1505
1410
1105
1382
1017
1805
1689
1104
1660
1184
1694
1550
929
1584
816
1644
1728
1736
1443
1608
1010
1450
-
811
1028
2204
1775
1548
2076
1532
2065
1641
906
1949
1449
1344
1595
1804
1162
1055
Totaal:
44593
45198
24571
39759
33928

flag-nl Olav Kooij > flag-gb Matthew Brennan

foto: Cor Vos

De opvolger van Olav Kooij werd niet gehaald, maar zelf opgeleid. Mogelijk wel sneller dan verwacht. Waar Matthew Brennan als eerstejaarsprof begin dit seizoen nog startte in de White Jersey Group – het speciale opleidingstraject binnen Visma | Lease a Bike – is hij inmiddels volwaardig lid van de A-selectie van de ploeg. Vorige week nog kreeg de jongeling Wout van Aert mee als lead out. De net 20-jarige Brit won al liefst dertien keer dit seizoen. Dat zijn er meer dan de acht van Kooij, al waren de zeges van het Jachtluipaard van Numansdorp wel kwalitatief groter.

Dat is ook terug te zien in de Sprint Ranking op CyclingFlash. Op basis van de laatste 365 dagen is Kooij de op een na beste sprinter ter wereld. Zijn nieuwe ploeg Decathlon CMA CGM doet dus een gouden zaak met het aantrekken van de 23-jarige Nederlander. Toch mag Visma | Lease a Bike vertrouwen hebben in Brennan, want de jonge Britse profdebutant komt na zijn eerste jaar binnen op plek 24. De enige spurter die het beter deed dan Brennan én op de markt was, is Dylan Groenewegen. Hij staat zevende op de Sprint Ranking en was dus de enige betere optie. Gezien de leeftijd van de Nederlander (32) is het logisch dat je dan voor Brennans grote potentieel kiest. 


flag-be Tiesj Benoot > flag-be Timo Kielich

foto: Cor Vos

Met Tiesj Benoot verliest Visma | Lease a Bike misschien wel de betrouwbaarste kracht uit de voorjaarskern van de laatste jaren. De sterke Belg is er altijd bij in de finales van grote klassiekers en monumenten, wint zo nu en dan zelf ook én heeft ervaring van onschatbare waarde. Dat ook hij met zijn 31 jaar kiest voor een lucratief contract bij Decathlon CMA CGM is niet raar, want de komende drie jaar moet hij financieel gezien vooral aan zijn toekomst denken. Visma | Lease a Bike is er niet in geslaagd een vervanger te vinden die van hetzelfde kaliber is als Benoot.

Op papier komt Timo Kielich namelijk voorlopig niet in de buurt van zijn kwaliteiten. De 26-jarige Belg viel nochtans dit voorjaar wel op in dienst van Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen. Hij leek bij Alpecin-Deceuninck de rol over te nemen van Søren Kragh Andersen na diens vertrek. Nu moet hij dat dus bij Visma | Lease a Bike gaan doen.

Maar op bijna alle vlakken was Kielich afgelopen seizoen de mindere dan Benoot. Hij staat op de Allround Ranking 89e, terwijl zijn vervanger de nummer 207 is. Ook op de Hill– en Mountain Ranking staat Benoot beduidend hoger, alleen op de Sprint Ranking niet. Logisch, want Kielich is ook als lead out actief (geweest). Niet alleen in het voorjaar, maar dus ook in grote rondes zal de ploeg het gemis van Benoot gaan voelen.


flag-nl Dylan van Baarle > flag-gb Owain Doull

foto: Cor Vos

De samenwerking tussen Visma | Lease a Bike en Dylan van Baarle leek in 2023 te beginnen als sprookjeshuwelijk. De Nederlander won meteen Omloop Het Nieuwsblad en zegevierde later ook op het NK op de weg. Pech en blessures zorgden er echter voor dat de laatste drie jaar uiteindelijk zijn uitgedraaid op een periode die niet gelopen is hoe beide partijen dat voor zich zagen. De klassiekerspecialist trekt nu naar Soudal Quick-Step om daar zijn carrière te herlanceren. Visma | Lease a Bike verliest daarmee een lid van de klassiekerkern én iemand uit de grote ronde-pool.

Van Baarle reed namelijk vijf van de negen grote rondes in zijn tijd bij Visma | Lease a Bike en was daar een gewaardeerd lid. Op basis van het huidige seizoen – met de voorbije twee jaren ook in gedachten – moeten we Owain Doull als zijn opvolger zien. Hij heeft beduidend minder ervaring in de grote rondes (hij reed er in zijn gehele carrière pas vijf, waarvan één keer de Tour), maar doet op basis van de CyclingFlash-rankings op meerdere vlakken amper onder voor Van Baarle. Overall en op de Hill Ranking staat de Britse klassiekercoureur zelfs hoger dan Van Baarle, ondanks zijn klasse. Een MoneyBall-transfer, met andere woorden.

flag-hu Attila Valter > flag-fr Bruno Armirail

foto: Cor Vos

Vele wielerfans zien in Bruno Armirail de opvolger van Van Baarle. In de grote rondes zal hij wellicht ook wel een plek krijgen die de Nederlander had, maar de Fransman is veel meer een klimmer en absoluut geen aanwinst voor de klassiekerkern. Hij is vooral de vervanger van Attila Valter, al is dat niet het goede woord. De Hongaar zat in de wachtkamer bij Visma | Lease a Bike, maar koos eieren voor zijn geld toen Bahrain Victorious langskwam. Dat Valter in de wachtkamer zat, was omdat zijn huidige werkgever de markt aan het aftasten was voor een beter alternatief. 

Die hebben ze met Armirail absoluut gevonden. Volgens de CyclingFlash-rankings heeft de 31-jarige Armirail afgelopen seizoen laten zien een veel betere klimmer en ronderenner te zijn geweest dan zijn 27-jarige voorganger. De Hongaar werd in 2023 naar de ploeg gehaald om door te groeien naar het kopmanschap in de heuvelklassiekers en uit te groeien tot een goede klimmer.

Daarin is Valter niet geslaagd. Hoewel hij zich ontwikkelde tot een prima helper, lijkt Visma | Lease a Bike in Armirail een meer ervaren, beter alternatief te hebben gevonden. Wat vooral ook meespeelt is dat hij een uitstekende tijdrijder is en de Tour de France komend jaar begint met een ploegentijdrit. Ook vanuit de sponsoren was een extra Fransman gewenst. Een win-win-situatie.

flag-gb Tom Gloag > Davide Piganzoli

foto: Cor Vos

Eenzelfde soort verhaal als dat van Valter, is die van Tom Gloag. De jonge Brit kwam in 2023 met mooie adelbrieven binnen bij de ploeg, zeker nadat hij in het najaar ervoor als stagiair in Italië ook al indruk had gemaakt. In zijn debuutjaar deed hij hetzelfde, maar sloeg het noodlot eind augustus toe. Hij werd aangereden op training en lag er vervolgens bijna een jaar uit. Bij zijn rentree won hij wel meteen een rit in de Ronde van Tsjechië en begin dit seizoen werd hij nog achtste in de Tour Down Under. Maar sindsdien stokt de ontwikkeling van de bijna 24-jarige Brit. Dat had gevolgen.

Gloag kon niet blijven, maar hij vond met Q36.5 Pro Cycling wel meteen een nieuwe ploeg. Zo kwam de plek van een talentvolle ronderenner annex klimmer vrij in de selectie van Visma | Lease a Bike voor 2026. Kévin Vauqelin was daarvoor de gedroomde aanwinst, maar financieel kon de ploeg niet op tegen het aanbod van INEOS Grenadiers. Zodoende kwamen ze uit bij Davide Piganzoli. Daarmee gaan ze erop vooruit als je hem naast Gloag legt. De 23-jarige Italiaan staat 24ste op de GC Ranking van CyclingFlash en zestiende op de Mountain Ranking. Gloag komt daar niet bij in de buurt, vooral omdat hij vorig jaar veel punten miste en Piganzoli juist goed scoorde.

Op basis van de rankings en de resultaten van dit jaar én die uit het verleden, wijzen data uit dat de één jaar jongere Piganzoli de laatste jaren betere prestaties heeft geleverd dan Gloag. Dat terwijl de Brit drie jaar lang heeft kunnen gebruikmaken van de kennis en begeleiding van de Nederlandse ploeg, terwijl daar bij Piganzoli waarschijnlijk nog veel marge op zit. Hij komt nu namelijk nog uit voor het relatief kleine Italiaanse ProTeam Polti-VisitMalta, alhoewel die ploeg wel in handen is van voormalig wereldtoppers Iván Basso en Alberto Contador. Er lijkt dus groeimarge.

flag-gb Dan McLay > flag-it Filippo Fiorelli

foto: Cor Vos

Afgelopen jaar werd Dan McLay binnengehaald als lead out voor Olav Kooij. Samen reden ze acht koersen uit, waarin de Nederlandse sprinter de helft van zijn in totaal acht zeges boekte. Met het vertrek van Kooij komt er ook na amper één seizoen al een einde aan de samenwerking tussen Visma | Lease a Bike en de 33-jarige Brit. Omdat Brennan doorschuift naar de sprintpositie van Kooij in de selectie voor 2026, moesten ze op zoek naar een andere lead out. Brennan is immers een andere sprinter dan Kooij. De Brit is meer een type a la Peter Sagan of Michael Matthews, terwijl Kooij meer aanleunt tegen een sterkere types als Jasper Philipsen en Mads Pedersen.

Dat Visma | Lease a Bike vervolgens uitkwam bij de bijna 31-jarige Filippo Fiorelli is geen rocket science. De Italian heeft een resem ereplaatsen op zijn palmares en slechts één profzege (eerste rit in de Sibiu Tour 2022). Dat wil zeggen: hij weet hoe hij zich in (lastige) sprints moet manoeuvreren, maar het ontbeert hem aan topsnelheid. Daarmee zijn alle kwaliteiten aan boord voor een goede lead out. Op de Sprint Ranking is McLay (177ste) niet veel beter dan Fiorelli (183ste), maar het is vooral de Hill Ranking die de Italiaan interessant maakt. Daarop staat hij negentigste, terwijl McLay de top-500 nog niet eens haalt. Fiorelli past dus veel beter bij Brennan.

CyclingFlash 365 Hill Ranking - september 3, 2025

Vergeleken met: september 3, 2024

Dan kun je als tegenargument wel zeggen dat Fiorelli niet veel ervaring heeft in de klassiekers en enkel zes keer de Giro d’Italia deed, maar dat is te weerleggen. Brennan zal in de klassiekers met een ander deel van het team op pad zijn, waar bijvoorbeeld Christophe Laporte of Wout van Aert ook een lead out kunnen doen als de situatie daarom vraagt. En aangezien er in de Tour de komende jaren weinig ruimte is voor een sprinter, zullen ze Brennan – net als Kooij de laatste twee jaren – waarschijnlijk naar Italië sturen. En daarin is Fiorelli met vijf uitgereden Giro’s wél ervaren.


flag-be Tosh Van der Sande > flag-it Pietro Mattio

foto: Cor Vos

Aan de onderkant van de selectie vinden ook een twee mutaties plaats. Daar zijn twee renners op leeftijd vervangen door jonge krachten. Uiteraard is ervaring niet meetbaar, maar je moet op een gegeven moment doorselecteren. Op de CyclingFlash-rankings ontlopen vertrekker Tosh Van der Sande (34) en de van de opleidingsploeg gepromoveerde Pietro Mattio elkaar niet veel.

Waar de Belg als helper meer kwaliteiten had in een sprintkern, heeft Mattio die meer voor het heuvel– en klimwerk. Daarom is zijn promotie ook meteen een logisch gevolg van de algehele evolutie van de ploeg, die komend jaar juist een pure sprinter mist. En dus is ook deze wissel goed te begrijpen.


flag-be Julien Vermote > flag-be Tim Rex

foto: Cor Vos

Die verjongingskuur trekt de ploeg verder door, want ook Julien Vermote (36) krijgt geen nieuw contract. Hij was op zo’n beetje alle terreinen wel inzetbaar en dat geldt ook voor de 21-jarige Tim Rex. De Duitstalige Belg (broertje van Laurenz) komt net als Mattio over van de opleidingsploeg. Als helper maakte hij daar indruk in de Giro d’Italia U23, iets wat hij namens de Belgische ploeg in dienst van Jarno Widar onlangs ook al deed in de Tour de l’Avenir.

Als we naar de CyclingFlash-rankings kijken moet je concluderen dat Rex nog niet zo ver is als Vermote en dat hem dus ook ervaring ontbeert. De vraag is of dat erg is voor een helper op Rex’ positie binnen de ploeg.

??? > flag-de Anton Schiffer

De ruimte die binnen de selectie is ontstaan door het vertrek van Kooij intern op te vangen met Brennan, heeft de ploeg gebruikt voor een gokje. Met alle sterke renners voor het rondewerk en de klassiekers in het team, was er de laatste jaren al amper ruimte voor één goede sprinter. Laat staan twee.

Klimmer Anton Schiffer vult het laatste gat. De 26-jarige tot sportwetenschapper afgestudeerde Duitser komt uit de triatlon-sport en fietst pas een paar jaar. Zijn ontwikkeling is snel gegaan. Visma | Lease a Bike heeft veel ervaring met renners uit andere sporten, waaronder met Primož Roglič. Halen ze met Schiffer weer zo’n verborgen, ongepolijste juweel aan boord?

Conclusie

Als we naar de bovenkant van de selectie kijken met de beste renners, dan moet je concluderen dat Visma | Lease a Bike er in 2026 op achteruit gaat. Vooral het vertrek van Olav Kooij, Tiesj Benoot en Dylan van Baarle is zichtbaar. Zij zijn vervangen door Timo Kielich en Owain Doull, al doet die laatste de afgelopen jaren niet heel veel onder voor de kwakkelende Van Baarle. In het middensegment van de selectie moet je dan weer vaststellen dat je er met Bruno Armirail, Davide Piganzoli en Filippo Fiorelli wel beter voor de dag kan komen. Aan de onderkant is dat met Pietro Mattio en Tim Rex eventjes afwachten, terwijl ook moet blijken wat Anton Schiffer kan.

Wat vooral opvalt is dat er geen echte kleppers bijkomen, terwijl er met Kooij, Van Baarle en in iets mindere mate Benoot wel drie grootverdieners vertrekken. Teambaas Richard Plugge zei eerder al dat hij niet meewil in de wedloop van exorbitante salarissen, maar de vraag is ook in hoeverre hij meekán. Hij zei ook dat de ploeg intussen qua budget is ingehaald door teams als Lidl-Trek, Red Bull-BORA-hansgrohe en Decathlon CMA CGM. Visma | Lease a Bike heeft last van een soort dubbelop-inflatie. Het is niet zo dat het budget fors geslonken is na het vertrek van Jumbo, maar de budgetten van de concurrentie zijn wél gestegen en salarissen van renners óók. 

Sparen voor 2027 heeft bovendien niet veel zin voor Plugge. Komend jaar heeft hij slechts vijf dossiers met aflopende contracten. Steven Kruijswijk gaat stoppen en hem zul je eventueel moeten vervangen. De overige vier zijn Edoardo Affini, Loe van Belle, Christophe Laporte en Simon Yates. Behoudens Van Belle zijn dat allemaal renners waarmee het team in normale omstandigheden altijd wil doorgaan. Veel ruimte om de ploeg voor 2027 te versterken is er dus niet.

RIDE Magazine
18 Reacties
03-09-2025 18:24
Jullie systeem mist de waardering voor de knechten. Die laten na hun werk elke klassering lopen. Daarom denk ik niet dat je deze analyse voor visma echt kan maken. Want hoe vertaal je de inspanningen van Benoot naar het potentieel van de nieuwe lichting?
03-09-2025 16:35
Voor een echte analyse had ik graag wat meer diepgang gezien, misschien met wat specifieke voorbeelden van uitslagen of zelfs momenten in koers die de conclusie onderbouwen.

Daarnaast lijken die hill rankings toch wat apart, Aranburu en Gregoire boven bijvoorbeeld Williams, Ciccone, Evenepoel en Vauquelin?
03-09-2025 20:56
Ik vind dit wel een leuke vooruitgang ook om voorafgaand aan een ronde te kijken welke ploeg de sterkste is!
04-09-2025 10:28
Die P.S. Hagenes hoor je ook niet meer veel over hè. Staat een beetje stil in zijn ontwikkeling?
03-09-2025 16:54
"Cyclingflash laat zien wie vandaag de sterkste renners zijn."

Interessant idee die ranking, maar op een momentsopname een vergelijkend artikel gaan schrijven over de sterkte van renners lijkt me niet de goede toepassing er van.
    03-09-2025 19:51
    De analyse is gedaan met onze nieuwe 365 rankings en dus geen moment opname maar een beeld over de laatste 365 dagen. Voor meer uitleg hierover zie: https://www.wielerflits.nl/nieuws/cyclingflash-rankings-vs-cyclingflash-365-rankings-een-andere-blik-op-hetzelfde-peloton/
    03-09-2025 22:16
    Aangezien Brennan geen volledig jaar heeft gereden slaat zijn vergelijk in positie op de sprintranking met Groenewegen natuurlijk nergens op. Niet alleen om zijn leeftijd maar vooral om zijn kwaliteiten verkiest iedereen Brennan boven Groenewegen. Hilarisch genoeg stond zelfs Sam Bennett nog in de regionen van Brennan op die ranglijst
    04-09-2025 09:38
    Tja, is niet meer als logisch dat naar data van het verleden wordt gekeken.
    Want we kunnen nu eenmaal niet met een DeLorean de toekomst in om met een sports almanac terug te komen.
    04-09-2025 10:53
    Ik zeg niet dat je geen data moet gebruiken, dat is juist logisch. Alleen bij de vergelijking met Brennan gaat het mank want die heeft geen volledig jaar aan data. het gaat er dus om wanneer je data gebruikt en in welke context. Dan moet je het dus niet gebruiken en ook geen vergelijk maken met de positie van Groenewegen.
03-09-2025 23:59
Flink wat cijfers verzameld, maar ik kan zo ook vertellen dat enkel vertrek Kooij Visma pijn zal doen. Benoot jammer en de rest onvoldoende, van Baarle eindelijk vandaag na jaren iets voor de ploeg gedaan. Nieuwe renners met juiste begeleiding kan alleen maar beter worden
    04-09-2025 11:01
    +1 Benoot is echt wel jammer en ik betwijfel of hij in een andere ploeg, meer als kopman, tot zijn recht gaat komen.
    Van Baarle is wat mij betreft een geval van pech en omstandigheden, maar hij weet wat hij waard is als alles goed gaat, en daar wringt de schoen wat betreft verlenging: Visma moet ergens doorselecteren om de budgetten onder controle te houden. (Dat geld ook, maar dan anders voor Benoot)
03-09-2025 18:32
@redactie
Wie is de opvolger van brennan? Want die rijdt er al, en daar zit volgens mij het grootste verlies (geen 2 topsprinters zoals nu kooij en brennan).
    04-09-2025 08:17
    Vaker de kaart van Aert?
    07-09-2025 21:21
    Aan het begin van seizoen was Brennan niet in beeld als topsprinter/winnaar op WT niveau.
    Je gaat beide seizoenen dus in met 1 topsprinter. Dit seizoen zorgde de ontwikkeling van Brennan natuurlijk voor een enorme luxe, maar het is niet zo dat Visma perse behoefte heeft aan een 2e topsprinter.
04-09-2025 08:45
Rankings zijn leuk, maar als ze niet stroken met het gezond verstand kun je je afvragen hoe betrouwbaar/waardevol ze zijn. De opmerking dat Groenewegen een betere optie was geweest dan Brennan omdat hij volgens de ranking een betere sprinter is, is natuurlijk een beetje lachwekkend. Ik ben benieuwd hoeveel ploegen Groenewegen boven Brennan zouden verkiezen, als ze die optie hadden.
    04-09-2025 10:02
    Er wordt helemaal niet gezegd dat Groenewegen de betere optie is als Brennan. Er wordt gezegd dat Groenewegen de enige betere optie was om Kooij te vervangen.
    Maar dat dat niet gebeurt door oa leeftijd van Groenewegen (gezond verstand) en dat er daarom gekozen is voor de potentie van Brennan. (gezond verstand, want hij rijdt al bij VL)
    (en ook niet te vergeten, je bent ook gebonden aan of renners zelf wel willen komen)
    04-09-2025 11:01
    @ mocca, Er staat letterlijk "de enige spurter die het beter deed dan Brennan én op de markt was, is Dylan Groenewegen. Hij staat zevende op de Sprint Ranking en was dus de enige betere optie." Mijn punt is dat je vraagtekens kunt zetten bij een ranking die Groenewegen beoordeelt als een betere sprinter dan Brennan. De cijfertjes zijn leuk, maar zeggen lang niet alles en moeten metde nodige korrels zout worden gehanteerd. Voor knechten geldt dat nog veel meer. Hoe kun je die beoordelen op basis van de uitslagen die ze rijden?
05-09-2025 13:53
In de voorafgaande mail welke we kregen bleek de motivatie voor dit "experiment" volgende ;
“Een tiende plaats in een sprint vol wereldtoppers kan meer waard zijn dan een zege in een zwak bezette koers,” legt Maxim Horssels uit, hoofdredacteur van Wielerflits."
Als ik dan Groenewegen zijn uitslagen en Brennam zijn uitslagen vergelijk afgelopen jaar .....dan zie ik bij Dylan 3 overwinningen staan in een 2.Pro wedstrijden.
Bij Brennam zie ik 5 overwinningen in 2.Pro wedstrijden en nog wat andere in afgelopen onvolledig jaar......en een pak meer kwaliteitsoverwinningen bij de UWT's

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine