Visma bevestigt lange termijnperspectief met wielerploeg Richard Plugge
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 3 oktober 2023 om 18:00

Visma bevestigt lange termijnperspectief met wielerploeg Richard Plugge

Interview Visma wordt genoemd als de nieuwe hoofdsponsor van de waarschijnlijke fusieploeg van Richard Plugge en Patrick Lefevere. De Europese softwaregroep met de basis in Noorwegen is al sinds 2019 tweede sponsor van de Jumbo-Visma schaats- en wielerploegen. WielerFlits benaderde het bedrijf om terug te kijken op de afgelopen jaren en over hun positie in een mogelijke fusieploeg tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step.

Verhoog de voorpret voor de klassiekers met de nieuwe RIDE Seizoensgids. Onze nieuwe 188 pagina's dikke voorjaars-editie vol met schitterende wielerverhalen verschijnt op 8 maart. Verzeker je van jouw exemplaar en pre-order hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Dat Visma graag verder wil met de sponsoring van de succesvolle wielerploeg laat Anne-Grethe Thomle Karlsen, directeur content en sponsoring van de Visma Groep, tussen de regels door weten. “Wat betreft de toekomst zijn we dit sponsorschap in 2019 aangegaan met een langetermijnperspectief. Zolang beide partijen gemeenschappelijke waarde zien in deze samenwerking, zal dat niet veranderen.”

Al wil zij op de geruchten over een mogelijke fusie met Soudal Quick-Step geen commentaar geven. “Wij hebben het beleid om geen commentaar te geven op geruchten of speculaties. Wanneer de tijd rijp is, zullen we natuurlijk alle relevante informatie en nieuws delen.”

Visma sloot zich vanaf 2019 aan bij de wielerploeg. Vanaf dat moment begonnen de grote successen. Hoe kijken jullie terug op die eerste vijf jaar?
“Onze eerste vijf jaar als sponsor van Team Jumbo-Visma zijn een groot succes geweest, met fantastische sportieve resultaten, aanzienlijk toegenomen naamsbekendheid voor Visma en positieve effecten voor onze employer branding. Het is ook geweldig om te zien hoe we het team hebben geholpen om met onze software hun bedrijfsprocessen te verbeteren.

Voor onze bedrijven en medewerkers hebben we veel initiatieven gezien als het gaat om activiteiten zowel intern als extern, en we zien dat onze medewerkers echt trots zijn op het sponsorschap. We krijgen zelfs sollicitanten vanwege de sponsoring.”

Waarom past wielrennen bij jullie bedrijf?
“Visma heeft zich de afgelopen tien jaar  ontwikkeld van een voornamelijk Scandinavisch naar een pan-Europees bedrijf. Het is voor ons belangrijk om een sponsorschap te hebben waar al onze 14.500 medewerkers in 27 landen zich in kunnen vinden. Wielrennen is een populaire sport met een internationale impact.

We zijn het sponsorschap aangegaan als onderdeel van onze Europese expansie, met als doel in heel Europa naamsbekendheid op te bouwen als toonaangevend bedrijf voor zakelijke cloudsoftware – zowel bij klanten, potentiële werknemers als bij bedrijven die uiteindelijk door Visma zouden kunnen worden overgenomen.”

Tweevoudig Tour-winnaar Jonas Vingegaard – foto: Cor Vos

Wat hebben jullie als bedrijf bereikt met de sponsoring van Jumbo-Visma?
“Er zijn veel manieren om het effect van de sponsoring te meten, en we zien in alle metingen dat de bekendheid van Visma is toegenomen. We zien ook een grote toename in het verkeer op onze websites en blogartikelen tijdens bijvoorbeeld de Tour de France, met bijna 20x het normale webverkeer.

We zien ook dat onze medewerkers trots zijn om voor een sterk merk te werken dat de beste wielerploeg ter wereld sponsort. Het geeft ons ook de kans om onze medewerkers op nieuwe manieren te activeren en te betrekken.”

Wat is voor jullie het hoogtepunt in die vijf jaar?
“Met zoveel indrukwekkende prestaties, waaronder verschillende overwinningen in de grote rondes, is het moeilijk om de hoogtepunten eruit te pikken. Maar twee jaar achter elkaar de Tour de France winnen, dit jaar bekroond door de trilogie in Giro, Tour en Vuelta, was ongelooflijk. Voor onze Deense collega’s waren de hoogtepunten zeker het bezoek van Jonas Vingegaard aan ons Deense kantoor na zijn Tour de France-overwinningen.

Als technologiebedrijf zijn we ook erg trots op hoe we met onze AI-oplossing het team hebben geholpen om te beslissen wat, wanneer en hoeveel voeding elke renner elke dag tijdens een wedstrijd moet eten. Ze begonnen met een nauwkeurigheid van 52% bij het voorspellen van de voeding.

Na het implementeren van onze AI-oplossing bereikten ze 82%. Dit was een enorme overwinning voor het team – het gebruik van gegevensinzichten om giswerk te elimineren en de prestaties van de renners te verbeteren.  En op deze manier helpen we het team om optimaal te presteren.”

De Noor Tobias Foss werd in de kleuren van Jumbo-Visma wereldkampioen tijdrijden – foto: Cor Vos

De Noorse bijdrage qua renners in de ploeg is minimaal. Is een grotere Noorse identiteit belangrijk?
“Als het gaat om het sportieve verhaal dan bemoeien we ons als sponsor niet met het opstellen of aantrekken van renners. We vertrouwen erop dat Richard Plugge en zijn mensen de beste renners voor de ploeg vinden. Het is net als een bedrijf. Zij zijn de experts en weten welke renners het beste zijn om de doelen van de ploeg te bereiken. Ook al staat het hoofdkantoor van Visma in Noorwegen, wij zijn een internationaal bedrijf met vestigingen in 27 landen. We zijn echter erg blij om te zien dat er verschillende Noorse renners in het opleidingsteam zitten.”

Op de vraag of Visma de ambitie koestert om het hoofdsponsorschap van de ploeg te dragen, wilde Anne-Grethe Thomle Karlsen niet reageren. Evenmin ging ze in op de vraag of een samenwerking met een kandidaatsponsor als NEOM uit Saoedi-Arabië bespreekbaar was.

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
44 Reacties
Sorteer op:
2 oktober 2023 14:03
Wij danken de heer Kerckhoffs voor het zeer plezierige interview, waarin wij onze kernwaarden konden benadrukken. Uiteraard zijn wij bereid in een later stadium meer informatie te geven.
    2 oktober 2023 15:53
    Nu weten we tenminste weer wat meer over het bedrijf Visma.
2 oktober 2023 14:14
"De Noor Tobias Foss werd in de kleuren van Jumbo-Visma wereldkampioen tijdrijden" - ik weet vrij zeker dat hij toen niet de kleuren van TJV aan had..
2 oktober 2023 14:11
De ‘fusie-saga’ is ondertussen een goeie bron van inkomsten geworden voor WF… interviews met alle betrokken (?) partijen
    2 oktober 2023 14:45
    In overleg met de redactie mijn oorspronkelijke reactie verwijderd. Het is niet mijn bedoeling geweest de redactie van e.e.a. te beschuldigen slechts mijn gevoel aan de naar mijn mening overkill te uiten. Excuus als dit anders is overgekomen.
    2 oktober 2023 16:44
    The other F-word...
2 oktober 2023 18:27
Het voornaamste wat ik geleerd heb van dit artikel: dat het bekender maken van wat het bedrijf doet bij mij niet zo goed werkt………… Ik heb nu pas ontdekt dat het een software bedrijf is…. En dat terwijl ik toch al vrij lang zelf in die branche werkzaam ben….. Heb ze even gegoogled, een soort Exact, dus. Nu ja ben ik toch weer wat wijzer geworden :D. Ik vrees toch dat het bij mij gewoon een wielerploeg blijft, gelukkig voor hen werk ik wel in die branche maar hoor ik niet tot de doelgroep!
    2 oktober 2023 19:02
    Heb dat ook wel regelmatig. Weet nog altijd niet wat Polti, Gewiss, Lampre, Mapei, CSC, Orica of Mitchelton nu juist doen of deden.
    2 oktober 2023 22:20
    Stofzuigers, schakelaars, lampen, lijm, software, mijnbouw, wijn…
    3 oktober 2023 09:18
    Maar als je software zoekt en je vindt Visma, dan herken je het wel. En daar gaat het om. Net zoals bij die andere namen die je dropt.
2 oktober 2023 14:10
Jajaja, het zal allemaal best. Ik wil gewoon weten hoe het shirtje er uit gaat zien en wie er in rondfietsen.
2 oktober 2023 14:24
Vlak artikel. Stukje over AI vanuit Visma was nog wel nieuwswaardig. Verder PR praatje, met open deuren (daar kan overigens de journalist niet zoveel aan doen). Verder paar keer het woord fusie droppen, zonder dat Visma daar een uitspraak over wil doen.
2 oktober 2023 14:57
Gisteren trollde ik een beetje met idee dat Plugge de helft kft van het tekengeld eist van de Evenepoels, anders geen fusie. Vanwege het bericht van "Le Equipe" dat hij dan direct naar INEOS zou gaan.

Het is nog maar de vraag of hij dat mag. Staat er in zijn contract niet specifiek eea mbt een overname of fusie door of met een andere ploeg dan kan TJV hem aan zijn contract houden. Zoals men aangeeft wordt het meer een overname dan een fusie of beter herverdeling van aandelen waarbij het bedrijf van Bakala en Lefevre in TJV geïntegreerd wordt. Dwz dat alle verplichtingen blijven bestaan. Het is immers geen fallietsement met een doorstart. Betekent dat bestaande contracten geldig zijn en blijven. Alleen met een clausule in zijn contract of wanneer men bedrijf failleerd kan Evenepoel gaan.



Ofwel het bij een overname van aandelen een voortbestaan van het bedrijf onder een andere naam en eigenaren waarbij alle verplichtingen van werkgever naar werknemer blijven bestaan, ook visa versa.
    2 oktober 2023 15:01
    Ofwel Patrick Evenepoel heeft mogelijk zijn mond weer eens voorbij gepraat, te vroeg gesproken. TJV bepaald wie wel of niet mag gaan wanneer er geen ontbindende clausules in contract REV staat.
    2 oktober 2023 15:29
    Beetje advocaat weet hier wel raad mee… vertrouwensbreuk, geheime onderhandelingen, cruciale informatie achterhouden en leugens verspreiden… kat in het bakje voor Evenepoel, gesteld dat hij er ook écht niet in mee wil…
    2 oktober 2023 15:37
    Als de fusie doorgaat en Jumbo blijft de paying agent dan is elke renner en staflid van QS vrij om hun contract te verbreken. Willen ze dat niet dan is Jumbo verplicht om hen in dienst te nemen of uit te betalen.

    Als QS de paying agent wordt dan geldt dit voor alle werknemers van Jumbo.
    2 oktober 2023 16:23
    De. Watt wannrdit in de UCI regels staat dan zal het dat zijn. Staat het er niet in dan geldt mijn uitleg. Ik neem aan dat jij het hebt uit de UCI regels.
    Polleke: nee ook een goede advocaat heeft geen steekhoudend verhaal met de zaken die jij aandraagt. Pure zever omdat voor een rechter of deze niet hard te maken zijn of niet aan de orde zijn toepassing volgens contract. Bivendien is Evenpoel sr tijdig geïnformeerd en mee overlegd zelfs. Kortom het typische maar wild van alles roepen in de comments en van toeten nog blazen weten.
    2 oktober 2023 16:47
    Wat polleke zegt, bovendien: arbeidsrecht staat in west-europa hoog in rang. Een rechter neemt dat natuurlijk wel mee: als heel je werkomgeving en voorwaarden veranderen, en je zelfs van land verandert, zonder dat jij bent gehoord, heb je zeker een poot om op te staan.
    2 oktober 2023 16:52
    Van Aert/Nuyens was een beetje gelijkaardig, vertrouwensbreuk, inmiddels zijn we jaaaren verder en is iedereen al lang vergeten dat VA op een blauwe maandag bij Nuyens gereden heeft… Als, grote als, Evenepoel onder zijn contract uit wil weet hij wie hij moet bellen…
    2 oktober 2023 16:59
    Evenepoel is een ongeleid projectiel. Past niet totaal niet bij het strak georganiseerde Visma. Zijn misdragingen stralen af op de Sponsor. Mag wellicht bij quickstep. Daar zit het Visma team echter niet op te wachten.
    2 oktober 2023 18:32
    De rechtszaak WVA vd Nuyens is trouwens nog steeds niet klaar
    2 oktober 2023 19:26
    @Comments...ah ok, mijnheer is absoluut vertrouwd met de policy van het bedrijf Visma? En in welke hoedanigheid is dat dan? Gewoon als werknemer, als consultant? Als grote aandeelhouder? Als kaderlid...? Verlicht ons even comments, hoe zit dat precies?
    2 oktober 2023 23:18
    Quincy en Polleke. Er is hier op geen enekele wijze sprake van een zaak zoals bij WvA / Nuijens. Hetgeen jullie aanhalen is niet aan de orde. Niets mbt vertrouwensbreuk, hooguit een rimpeling in een glas water, niets mbt geheime onderhandelingen, cruciale informatie achterhouden en of leugens verspreiden. Dat jullie dat ervan maken getuigt van radicale uitingen of puur onwetendheid mbt deze begrippen in relatie mbt arbeidsrecht.
    3 oktober 2023 07:45
    Arbeidsrecht in deze zaak is alleen van toepassing op het personeel wat bij de ploeg SQS werkt niet op de renners.
    4 oktober 2023 02:46
    Polleke zevert. Immers de rechter in Nederland als ook België houdt rekening met de specifieke situatie. Namelijk sportcontracten met zeer hoge salarissen waar juist bepaalde plichten bij horen en niet alleen rechten. Bovendien geven de UCI regels duidelijk hier eea aan wat weer past binnen Europees recht. Lezer Zuller zocht eea uit in de UCI regelementen en daar blijkt uit dat REV ook verhuisd hij naar een andere paying agent door een fusie of overname niet vrij kan vertrekken. 2.15.123 In no case may a rider move to another team before the expiry of the term with his current paying agent as stipulated in the contract - even if that contract does not run its full term - unless he has prior authorisation from the president of the Professional Cycling Council. In the case of a merger between UCI WorldTeams or between a UCI WorldTeam and a UCI ProTeam, the present provision shall apply to riders of the merged entity who have changed paying agent. A rider in breach of this article shall be liable to a fine of between CHF 300 and 100,000. If this breach occurs outside the transfer period, the rider will additionally be suspended for a minimum of one month and a maximum of four months. (text modified on 1.07.11; 1.01.15). https://assets.ctfassets.net/761l7gh5x5an/3zdJc5antr1dA3GYeDKdBu/bef82a9d7336e9b798c364066db92581/2-ROA-20230613-E.pdf. bijdrage van Zuller.
2 oktober 2023 23:18
Even off the record: RVE is geen grote ronde winnaar. Mentaal te zaak
    2 oktober 2023 23:35
    Hij heeft er al wel een gewonnen natuurlijk. En ook dat aspect kan getraind worden. 4 jaar geleden was Vingegaard nog mentaal te zwak om de Ronde van Polen te winnen...
2 oktober 2023 14:07
Het zijn wel hoogtijdagen voor WF elke artikel is kassa. Maar is gegund hoor , normaal sukkel ik rond deze tijd een beetje in mijn winterslaap namelijk. Kan nu nog lekker genieten
    2 oktober 2023 16:45
    Nou ik geniet niet echt, bijna elk artikel is vaag zonder een enkel concreet punt om vervolgens alweer een nieuw vaag artikel te krijgen waar ook niks concreets in staat. Wordt nogal moe van dit gespam van nietszeggende artikelen eerlijk gezegd.
    2 oktober 2023 18:06
    @breker je hebt zo ongelooflijk gelijk in deze. Het is één grote bak spam! Sorry WF, maar dit gaat echt te ver, de hoeveelheid, de strekking.
2 oktober 2023 16:59
Ben tevreden dat het geen sponsors uit het midden oosten zijn geworden. Soudal en Visma zijn firma's die gelukkig geld over hebben voor onze geweldige wielersport. Quickstep wilt al langer uitstappen. Familie evenepoel en Lefevere hebben ervoor gezorgd dat het voor renners sq dramatisch kan aflopen. Ik hoop dat er nog een potje geld beschikbaar is om ploeg rond Merlier een jaar langer door te gaan eventueel met jonge renners uit beide opleidingsploegen.
2 oktober 2023 17:06
Het lijkt mij sterk dat er ook maar een staflid van QS overstapt naar Visma.
    2 oktober 2023 17:18
    als je ooit een sprinttrein wil samenstellen voor kooij, denk ik dat er daar weinig beter in zijn dan tom steels. Maar dat is dan misschien de enige.
2 oktober 2023 17:43
Mbt de mogelijke overname. Valt de vrouwenp,leg van de Knavens ook onder DecoLef of staan deze hiernlow van en heeft Lefevre puur zijn structuur en netwerk gebruikt om deze damesploeg te helpen?
2 oktober 2023 19:21
Als Visma aanblijft voor de lange termijn, en Amazon komt erbij voor ~15 miljoen, wat heb je dan nog van SQS nodig? Soudal lijkt me niet dan. We moeten ook niet vergeten dat Jumbo in principe ook garant staat voor 2024.

Of zou het dan gewoon om die Specialized fietsen draaien? Mannen met een flink salaris gaan ongetwijfeld allemaal vertrekken.
2 oktober 2023 19:48
De fusie begint steeds meer op de liquidatie van SQS te lijken waarbij TJV de eerste keus heeft op de boedelverkoop.
Roglic gaat weg voor a fist full of Euro's. Van het budget kunnen een paar renners uit de stal van PatLev overgenomen worden. Op het gebied van klassiekers zou Wout nog wel een paar knechten kunnen gebruiken. voor het rondewerk is een extra lead-out voor Olav Kooij ook prettig.

Ik denk niet dat Alanphilippe erg geschikt is om naar TJV te komen. Ze hebben Wout al. Hij is bovendien te Frans. Die krijg je nooit in het TJV gareel.
2 oktober 2023 20:21
Niet in zee gaan met die belgen.
3 oktober 2023 05:53
Natuurlijk hoeven er van Visma geen batterij Noren rond te fietsen. Ze willen internationaal groeien. Bijvoorbeeld in het West Vlaamse deel van België. En dan heb je geen Noren nodig. Die spreken daar niet aan. Dan heb je Lampaert nodig en El Tractor. Dat is wat ze daar verstaan. Alleen El Tractor gaat er vandoor. Zo ook de Messi(as) van Schepdaal.
3 oktober 2023 10:09
Het lijkt een mooi uitgekiend plan van WF: 2 weken lang toeleven naar de climax van de fusie. Elke dag 1 vast artikel van WF zelf, aangevuld met wat Sporza, GCN, L'Equipe denkt. Het lijkt zelfs in overleg met Jumbo-Visma gepland: die dag posten we dit, die dag dat ...

Dat dit alles maar snel voorbij is - ik heb het gehad.
3 oktober 2023 11:13
Wielerflits is langzamer hand een influencer kanaal aan het worden voor alles wat met (Jumbo)-Visma te maken heeft, ze zullen flink wat geld incasseren.
2 oktober 2023 16:50
Het is de talk of the town. Zelfs Mo had het erover. Maar ben blij als het morgen voorbij is. Compleet uitgemolken doet alles naar karnemelk smaken. Het kan trouwens aan mij liggen maar het lijkt alsof dhr Kerckhoffs feedback, zeg maar, van wat flitsers tot zich heeft genomen. Vraagt iig naar wat ze bij Visma vinden van John Mayers nummer Neon (Neon). Verder lijkt het een zakelijk promo interview ivm het grote nieuws van morgen. Visma dus voor het hoofdsponsorschap. Of hoe zeg je dat nu de Jumbo schappen geschrapt zijn. Soudal erbij plus Amazon, maar dan niet voor het bedrag wat Woerts noemde. Of we het nu een fusie moeten noemen denk ik niet. Wat ik me kan herinneren van mn economische studie is een fusie toch een redelijk soepele samensmelting van 2 afzonderlijke bedrijven. Nu lijkt Plugge 5 a 6 renners te kunnen 'kiezen' a la Lampaert, Asgreen, Van Wilder, Lamperti, Alaphilipe. Staf blijft intact. Kost eenmalig wat miljoenen maar ok. Vingegaard en Van Aert als absolute kopmannen. Met daarachter klasbakken en winnaars op allerlei terreinen en veel jonge rondetalenten. Ze gaan het wiel gewoon nog een keer uitvinden. Hup Primoz.
    2 oktober 2023 17:24
    weet niet of die soudal-renners allemaal zin hebben in de plugge-ploeg. lampaert en lamperti zie ik eventueel nog wel overstappen, maar alaphilippe zal het wel in frankrijk zoeken, asgreen kan lekker naar uno-x en van wilder zie ik eerder trekken naar een team waar er hooguit 1 of 2 boven hem staan in de pikorde, geen half dozijn.
    2 oktober 2023 17:39
    Chippen. Kan ik me voorstellen. Ook wanneer er geen staf meegaat vanuit je oude ploeg. Is toch een soort kidnap met klappertjespistool. Mss Pedersen, Lecerf. Kunnen ze vanaf 2025 weer echt in nieuwe renners investeren.