Vinnige Wout van Aert stookt brandje in finale: “Poging was de moeite waard”

Vinnige Wout van Aert stookt brandje in finale: “Poging was de moeite waard”

© Cor Vos

dinsdag 13 juli 2021 om 18:09

Wout van Aert was niet mee in de vlucht van de dag, maar in de finale roerde hij zich nog. Op het laatste klimmetje, een hellinkje van vierde categorie, stookte hij nog wat onrust in het peloton. “Ik kreeg door dat niet alle klassementsrenners kort zaten. Uiteindelijk levert het niets op, maar ik vond het toch de moeite waard.”

Bekijk de documentaire Plan B, the fall & rise over Team Jumbo-Visma in de Tour de France 2021 en ontvang gratis de zomer-editie van RIDE Magazine. Koop nu jouw ticket

Geen Van Aert in de vlucht van de dag, terwijl hij wel degelijk zijn kans mocht gaan van de ploegleiding. “Het was niet gemakkelijk”, blikte hij achteraf terug. “Ik word best geviseerd, ja. Er zijn de jongens van het bergklassement, UAE en Pogacar zien ook niet graag dat een mannetje van Jumbo-Visma vooruit rijdt, wie op ritwinst mikt zie mij ook niet graag vertrekken, …”

“Nu, als je echt super bent, moet het toch kunnen, maar vandaag lukte het niet. En toen Mike en Steven (Teunissen en Kruijswijk, red) gelost waren, moest ik het geweer van schouder veranderen. Anders zaten Jonas en Sepp (Vingegaard en Kuss) geïsoleerd. Dat was ook een risico dat we niet wilden nemen. Op dat moment was het een tactische verandering uit noodzaak.”

Martin
In volle finale roerde Van Aert zich wel nog een keer in de kop van het peloton. Op het laatste klimmetje voerde hij de forcing, wat resulteerde in een groep met alle klassementsrenners. “Guillaume Martin demarreerde, maar wij zaten ook klaar. En Mike gaf me via het oortje plots door dat niet alle favorieten dicht zaten. Dat was wel het sein om nog iets te proberen.”

Uiteindelijk deed Vingegaard er geen voordeel mee, want de volledige top tien in het klassement glipte mee. “Jammer, maar ik vond het toch de poging waard”, analyseerde de Belgische kampioen. “Maar we zijn deze dag goed doorgekomen. Ook persoonlijk voel ik me goed na de rustdag. Morgen? Die plannen maken we straks…”

Dit artikel delen:

21 Reacties

LeoR 16 13 juli 2021 om 18:16

Best jammer dat WVA kansen misloopt door de zwakte van Kruijswijk.

xistnc 13 juli 2021 om 18:21

Hij houdt het iig langer vol dan Boasson Hagen.

Kruijswijk reed lek in het begin en kwam daardoor tussen achterblijvers terecht.

Eriknogwat 13 juli 2021 om 18:40

Wat kun je doen als je lek rijd en nog maar 5 man in koers hebt als team?

Groetjesaandevoetjes 13 juli 2021 om 19:27

In het begin van een etappe lek rijden is normaal gesproken toch langzaam terugkeren via de auto’s? Waarom moet één van je kanshebbers wachten op zoiets, terwijl Teunissen blijkbaar ook al wacht?

xistnc 13 juli 2021 om 21:10

Kijk het ‘begin’ gerust even terug. Dat begin duurde zo’n beetje tot halverwege de eerste klim. Mike zat daar overigens op de top niet bij Steven maar gewoon in de eerste groep, al kan ik me voorstellen dat hij niet de hele klim vooraan bij Vingegaard zat.

Aerosolo 13 juli 2021 om 18:17

Ik snap de poging, maar als je ziet dat iedereen mee zit, waarom dan doorrijden?
Van Aert zei ook dat hij daar iets te enthousiast vooruit schoot. Jammer dat Kuss en Vingegaard niet direct meeschoven. Maar goede poging. :)

xistnc 13 juli 2021 om 18:20

Nog even getraind voor Tokio, net als de bergsprintjes een paar dagen geleden.

Titaantje 13 juli 2021 om 18:29

ja, leek me niet helemaal goed gecoordineerd. Als je zo gaat, ga dan iig met Vingegaard in je wiel. Voor de ritzege is het immers niet meer.

kelderfan 13 juli 2021 om 18:21

Ja die Wout wilde even de benen testen, toen hij hoorde van Mike, dat niet alle klassementsmannen vooraan zaten. Maar hij is dik in orde. Op naar de tijdrit denk ik dan.

Pole Pole 13 juli 2021 om 18:24

Trainen voor Tokio.

Maar nu je het zegt… Waar hangt die Kruijwijk tegenwoordig uit? Ik mag hopen dat hij morgen en donderdag wel op de afspraak is.

Titaantje 13 juli 2021 om 18:30

ijdele hoop vrees ik. heeft deze tour helaas niet de vorm.

Boomie1 14 juli 2021 om 08:09

Hebben jullie de Tour gezien heren? Die val van Tony Martin waar Kruijswijk bij lag? Met heel veel hechtingen in z’n vinger?

Sijbrands 13 juli 2021 om 18:36

Mooie workout van Wout.

Romāns Vainšteins 13 juli 2021 om 18:53

Baat het niet dan schaadt het niet. Hij is wel een renner die op zo'n manier een kopman aan wat winst helpen kan maar vertel het eerst even in duidelijk Deens/Sloveens aan de degene van dienst.

Rawolf 13 juli 2021 om 19:05

Geschke en Guillaume Martin geven er een lap op zou een titel zijn die dichter bij de waarheid ligt maargoed de naam van Aert zal wel lekker klikken.

Dat ietwat olijke duo van Cofidis voerde ook de forcing itt de fabels uit dit nieuwsbericht. Van Aert breit er wel een leuk verlengstuk aan wat vervolgens niks oplevert

Turtlehead 13 juli 2021 om 20:00

Ja, en dat trainingssprintje bovenop die klim was leuk voor tv, maar echt zinloos.
Het was Kuss die na de top doortrok waardoor het op gang bleef.

Pascal De Kooning 13 juli 2021 om 19:24

Het was een leuk idee om wat te proberen maar iedereen van het klassement zat mee dus ik begreep niet waarom WvA dan toch volle bak bleef gasgeven.

Turtlehead 13 juli 2021 om 19:58

Verspilde energie, wie ga je pijn doen na zo’n dagje freewheelen?
Vingegaard moest bovendien veel te vroeg beginnen met die sprint, werd nog bijna op een gaatje gereden.
Óf de tijden van steeds beter worden in de Tour en onuitputtelijke energievoorraden zijn weer teruggekeerd, óf je betaalt dit morgen of overmorgen cash terug.

japio 13 juli 2021 om 20:23

Het was een goede poging. Voor hetzelfde geld ontbreken er één of twee concurrenten. Maar toen dat eenmaal niet zo bleek te zijn, had hij van mij wel vaart mogen minderen inderdaad. Die energie had je beter kunnen sparen.

horsm 13 juli 2021 om 20:27

Het meerendeel van de favorieten (inclusief Pogacar) zat geïsoleerd. Voor hetzelfde geldt valt er een gaatje en breekt het en zet je een aantal concurrenten voor het podium weer op een paar seconden.

boehoe 13 juli 2021 om 23:56

Hele mooie poging. zoveel aan aanvallen op Poga zien we verder niet. Hopelijk wordt het morgen bal.

Headlines

Materiaalzone

Populair