‘Vingegaard kraakt Pogacar en helpt daarmee Wout van Aert en Mathieu van der Poel’
Video De Tour de France 2023 is nu definitief beslist. Na een uppercut in de tijdrit, sloeg Jonas Vingegaard rivaal Tadej Pogacar op de Col de la Loze definitief knock-out. Het verschil in het klassement is nu bijna acht minuten, waar dat twee dagen geleden nog tien tellen waren. Desondanks zorgt het voor genoeg gespreksstof, want voor Wout van Aert en Mathieu van der Poel kan dit weleens goed nieuws zijn. In de WielerFlits Update leggen we uit waarom.
Maxim en Youri staan logischerwijs uitgebreid stil bij het succes van de Nederlandse ploeg Jumbo-Visma. “Het is heel knap dat ze het plan wat ze op voorhand bedacht hadden, ook uitvoeren”, zegt Maxim. “Na de tijdrit hadden ze ook de boel de boel kunnen laten en het initiatief aan UAE Emirates kunnen geven. Dat hebben ze niet gedaan, ze hebben opnieuw de koe bij de horens gevat. Nathan Van Hooydonck die ondanks zijn blessures weer kilometerslang op kop sleurt, Wilco Kelderman en Tiesj Benoot die een heldenrol vertolken. Echt een teamprestatie.”
Aan de andere kant was er de inzinking van Tadej Pogacar. Die kwam niet uit de lucht vallen, vindt Youri. “Je zag zondag al dat hij er vermoeider uitzag. Dat was ook zo in de tijdrit en dat kreeg woensdag een vervolg op de Col de la Loze. Maar heel gek is dat ook niet. Door de polsbreuk was zijn basis te smal en zelfs afgelopen winter al moest hij zijn seizoen later beginnen, omdat zijn basis nog niet breed genoeg was. Tel zijn intensieve voorjaarscampagne daar bij op en je optelsom is compleet. Dit is overigens goed nieuws voor Mathieu van der Poel en Wout van Aert.”
Daarmee doelt Youri op het feit dat Pogacar de laatste twee jaar een intensief voorjaar reed met onder meer Milaan-San Remo en de Ronde van Vlaanderen. Toeval of niet: in beide Tours werd hij daarna achter Jonas Vingegaard. Die overigens nog even stilstond op de Col de la Loze, omdat er auto’s waren uitgevallen. “Het zoveelste incident deze Tour”, stelt Maxim. “Daar mogen toch wel de nodige vraagtekens bij gezet worden. Wij moeten bijvoorbeeld allemaal mondkapjes dragen, maar de fans die naast ons staan niet. Ook in andere gevallen zijn de verhoudingen soms scheef.”
En verder…
Is er een reportage over de aanvallers deze Tour de France, die al veel kansen hebben gehad en ook de komende dagen de nodige mogelijkheden krijgen. Ook bespreken de mannen het enige klassement (voor de bergtrui) die nog spannend is en blikken ze snel vooruit op de mogelijke massasprint in Bourg-en-Bresse van donderdag. Uiteraard komen ook vrijwel alle hoofdrolspelers aan het woord: Jonas Vingegaard, Felix Gall, Grischa Niermann, Arthur van Dongen, Wilco Kelderman en Nathan Van Hooydonck. Genoeg redenen om de nieuwe WielerFlits Update te bekijken of te beluisteren!
Ook te beluisteren als podcast in je favoriete app, of gewoon hieronder via WielerFlits.

“Geen idee, misschien kun je wat renners in de titel noemen?”
“Wie wil je dan? Pogacar? Vingegaard? Van Aert? Of Van der Poel?”
“Ja”
Alsjeblieft zeg, ik ga niet eens nakijken welke link er precies gevonden is.
Naast klassiekers en grote rondes heb je ook nog de OS in Parijs en een WK in Zürich dat hem wellicht moet liggen. Hij zal stilaan toch ook eens willen scoren op een groot internationaal kampioenschap.
Zegen of vloek als je zo multi-getalenteerd bent?
Allereerst had Pogacar ruim de tijd qua voorbereiding om ook op een berg te gaan zitten als iets normaal was gelopen. Het is alleen niet normaal gelopen, de impact daarvan kunnen wij niet goed overzien en nog minder of het plan dat er lag wel of niet had kunnen slagen. Niettemin hebben we alsnog de eerste twee weken toch een Pogacar gezien welke maar 1x gekraakt kon worden door Vingegaard en niet door anderen en die nog kun terugslaan in een zwaardere etappe. Doet mij vermoeden dat het plan nog niet eens zo slecht is, als dat het hier opgeworpen twistpunt is.
Ten tweede zag Pogacar er wat minder fris uit en is er sprake van een koortslip, misschien wel verminderde weerstand omdat-ie gewoon wat opgelopen heeft. Zoiets kun je niet wijten aan voorbereiding.
Ten derde gisteren ging Pogacar onderuit. Zie de impact die een val heeft op Hindley en Pidcock, die konden daarna toch minder competitief meer meerijden. Misschien brak de val Pogacar, misschien ook niet. Wij weten niet hoe zijn val voelde. Dus moet je ook nogal voorzichtig zijn over de duiding van het verlies van gisteren.
Ten vierde brak Pogacar mentaal of niet door het misfortuin nadat hij gisteren op een nog moeilijk te overbruggen achterstand was gezet? Zo ja, zou gisteren de uppercut zijn uitgedeeld die Pogacar ging voelen na de val. Doe je alleen iets fout als je als Pogacar de tegenstand degradeert in een tijdrit en je tegenstander doet iets wat ongezien is? Verlies had wellicht wat beperkter kunnen zijn met mogelijk beter materiaal en als Pogacar harder door bochten had gedurfd (wellicht angstig voor val of minder stuurvermogen ivm herstel pols). Plus dat hij misschien vanwege pols/houding/gewicht tt-fiets over moest stappen op klimfiets. Ook hier is duiding lastig, wij weten niet hoe dicht of ver Pogacar van zijn topwaardes zit.
En dan hebben we tot slot nog het plezier dat Tadej zelf uit fietsen haalt. Hij is eerzuchtig maar is die eerzucht ingestoken als een Armstrong/Froome (Tour, Tour , Tour dan komt pas de rest) of haalt-ie net zoveel voldoening uit successen in een groter scala aan wedstrijden. Ikzelf heb wel het idee dat het een liefhebber is en iemand die respect heeft voor tal van koersen en daar een doel van maakt. Denk dat de doorslaggevende factor toch zijn eigen motivatie zal zijn, waar hij energie uit haalt, of er een gewijzigd programma komt of niet. Ik verwacht wel wijzigingen, zie hem wel Catalonië opzoeken en ben vooral benieuwd of SR nog roder omlijnd gaat worden en daar een gewijzigde start van het seizoen uit voort zal komen of dat deze eruit gehaald wordt. Ik verwacht hoe dan ook wel een deelname aan LBL die hij al vanwege familieproblemen en een val niet heeft kunnen volbrengen.
Hebben we dan niet genoten van Tadej's rush in de RVV, AGR en Waalse Pijl ?
Natacha den Ouden wees in Vive le Vélo op de kinesiotape die aangebracht was op zijn buik, wat aangeeft dat hij al voor de rit last had.
En eventuele gezondheidsklachten in deze Tour kun je natuurlijk ook niet los zien van het aanhoudende gebeuk van Jumbo en zijn eigen gewoeker eerder deze Tour.
Dat zijn voorbereiding verstoord is door een val in een voorjaarskoers vind ik dan weer minder relevant. Je voorbereiding kan net zo goed in de soep draaien door een val op hoogtestage, in de Gran Camino of thuis van de trap.
Dat was uiteindelijk zijn eigen fout door als een idioot op alles te reageren. Zelfs ik had zittend op de bank voor de TV al door dat dit niet slim was. Roglic was zwaar gehavend, schouder uit de kom gehad en zou nooit de tour gaan winnen. Maar Pogi ging keer op keer achter hem aan. Hij hoefde simpelweg alleen maar op het wiel van Jonas te reageren. Neemt niet weg dat JV dat heel slim heeft gedaan.
Ook nu doet Pogi niks onder aan Jonas. Behalve dan het tijdrijden want daar was Jonas echt beduidend beter. Niet eens zozeer qua wattages maar meer de bochten aanvallen etc. Maar de mindere basis als gevolg van de val komt Pogi duur te staan in de derde week.
Daarnaast is het ook niet te vergelijken wat nu de beste aanpak is want Jonas heeft niks te zoeken in klassiekers. Daar wordt hij aan alle kanten voorbij gereden. Het is echt heel uitzonderlijk dat een grote ronde kopman ook klassiekers kan winnen.
Vingegaard heeft t/m Dauphine 26 koersdagen in z'n benen (vanaf februari en inclusief Baskenland in het voorjaar).
Pogacar 21,5 (LBL half). Hij had er Slovenie wellicht bijgenomen, dat zijn er 5 extra. Dus eventueel 26,5 racedagen.
Pogacar is gewoon niet optimaal voorbereid.
Dan heb je echt een spiegel nodig.
Soler zat waar ie moet zitten. Majka was op zijn niveau en hielp een prima Adam Yates om z'n 3e plek in GC te verstevigen.
En dat gezeur over dat Tadej een voorjaar rijdt. Schei toch uit.
Die paar extra koersen maken echt geen verschil. Vingegaard rijdt in dezelfde periode Baskenland, ook een zware koers. Daarna gaan ze beiden op hoogtestage.