Vincenzo Nibali: “Je moet mij nog niet afschrijven”

vrijdag 13 november 2020 om 15:30
Vincenzo Nibali: “Je moet mij nog niet afschrijven”

foto: Cor Vos

Vincenzo Nibali viert op 14 november zijn 36ste verjaardag. De kopman van Trek-Segafredo weet dat de jaren gaan tellen, maar dat betekent niet dat hij geen uitslagen meer kan rijden. “Het is nog niet zo oud dat je mij moet afschrijven, wat de toetsenbordkrijgers ook zeggen”, vertelt Nibali aan La Gazzetta dello Sport.

De Haai van Messina reed dit najaar louter wedstrijden in eigen land. Het resulteerde onder meer in een vijfde plaats in de Gran Trittico Lombardo, een zesde plaats in de Ronde van Lombardije en een zevende plaats in de Giro d’Italia. Nibali vindt niet dat hij afgeschreven moet worden. “Het belangrijkste is je eigen verlangen en het plezier dat je beleeft aan het fietsen”, legt hij uit.

Nibali kijkt met gemengde gevoelens terug op het voorbije seizoen. “Het was zo raar dat ik het niet als een volledig betrouwbare indicatie zou beschouwen”, zegt hij. “De Giro ging niet zoals verwacht, daar bestaat geen twijfel over. Jonge renners hebben een seizoen als dit beter doorstaan.”

Vrij koersen in 2021
Hij is kritisch op zijn voorbereidingen op het koersen in het najaar. “Als ik terug in de tijd kon gaan, zou ik niet twee hoogtestages gedaan hebben, maar slechts eentje. En ik zou wat meer wedstrijden gereden hebben”, legt hij uit. “De laatste jaren heb ik altijd gestreden voor de podiumplaatsen als ik voor een klassement reed. Dan kan het gebeuren dat je een slecht jaar hebt. Er zijn renners die dat vaker hebben.”

Nibali gaat straks zijn laatste contractjaar bij Trek-Segafredo in. Of hij na 2021 stopt, weet hij nog niet. Wel zijn de plannen voor 2021 al in de maak, met onder meer de Olympische Spelen als doel. “Maar mijn idee is om niet vol de concentreren op een doel, maar om vrij te koersen. Zonder de druk en de stress van het moeten halen van een resultaat”, aldus de ervaren Siciliaan.


Dit artikel delen:

18 Reacties

ThorHushovd 13 november 2020 om 15:41

Gehaaide renner, ik schrijf ‘m dan inderdaad ook nog niet af. Hoewel ik een overwinning in een GT uitsluit, dus als hij dat beoogt… ja, dan schrijf ik ‘m toch af :)

Murcia 13 november 2020 om 15:49

Zijn laatste zin klinkt mooi en aardig maar bij Trek betalen ze hem voor resultaten mag ik aannemen en dus zal de ploeg liever een gespannen Haai willen hebben die voor de winst gaat.

Deo 13 november 2020 om 15:55

Wat ik heb geleerd is dat je de Haai nooit mag afschrijven, die gaat echt nog wel wat winnen.

Gitan 13 november 2020 om 15:56

Nibali komt op mij altijd wat gecrispeerd over, alsof hij vaak met behoorlijk wat onderhuidse frustraties zit.

Prachtige renner wel, die misschien nog wel ergens een laatste kunstje kan opvoeren. Wellicht dan in een onorthodoxe wedstrijd zoals de Olympische wegrit er misschien wel 1 kan worden.

lo squalo dello Stretto 13 november 2020 om 16:00

Mooiste palmares van het huidige peloton. Hoop dat hij er nog één dikke eendagskoers bij doet (Luik, WK of OS). Kansen beginnen uiteraard te slinken maar schrijf hem nooit af!

Ward 13 november 2020 om 16:04

Een beetje off topic, maar ik verwonder mij er steeds over hoe “vals relatief” die leeftijden van topsporters zijn. Als 20-jarige liefhebber lijken renners van 36 jaar stokoud. Ik bedoel: je ziet ze als oude mannen op een fiets en de vraag stelt zich of ze nog wat kunnen betekenen. Zoveel jaren later kijk ik er nog steeds zo tegenaan, maar dan besef je dat die oude renners gewoon plots jonger zijn dan jezelf. Ik blijf die renners benaderen vanuit de ogen van de jonge supporter en dat is toch een vreemde kronkel. Hebben jullie dat ook?
On: natuurlijk is Nibali nog niet afgeschreven!!

Wheely 13 november 2020 om 16:28

Klopt helemaal, Nibali komt oud over, Valverde noemen we gekscherend opa en zelfs bij Sagan beginnen de jaren te tellen. Ze zijn allemaal wat jonger dan dat ik ben, nou is het wel zo dat wielrenners er op een gegeven moment wat doorleefd uit beginnen te zien.

lepel 13 november 2020 om 16:36

Ik denk dat je eigen leeftijd hierin niet eens zo’n factor is. Vooral omdat elke sporter een relatieve korte periode topsport kan beoefenen, dus dan ben je zodra je 30+ bent al snel een oudje :).

Rendo 13 november 2020 om 17:26

Zelfde gevoel :-). Nu ik zelf in de herfst van mijn “carrière” ben, voel ik me nog steeds jong. Maar zet mij naast een stel knullen van 20 jaar zonder baardgroei en ik voel me plots een stuk ouder.
Ik heb dat gevoel ook met de “zware renners” in het peleton. Op de fiets tussen die magere mannetjes lijken ze enorm, maar eigenlijk wegen ze ook maar max 80 kg :-D

Dr op en dr over 13 november 2020 om 20:00

@Ward ..>

Ik herken dat gevoel ook maar al te goed. Tegenwoordig zijn zelfs Valverde en Weening jochies als ik m'n leeftijd met die van hen vergelijk. Maar hier op de site blijven het gewoon ouwe lullen natuurlijk.

;)

On-topic …> Verwacht heus nog wel wat leuke top tien noteringen van Mister Nibbles. Maar nog een vette prijs pakken zie ik niet meer gebeuren, hoe zeer ik het hem ook gun.

Ab Normaal 13 november 2020 om 16:26

Mooie eendagskoersen, ja. Een mooie etappe, ja. Podium in een GT, nee.

$kedel 13 november 2020 om 16:32

Te laat!
Deze keyboard-warrior heeft de knoop al doorgehakt.

Koers 13 november 2020 om 16:34

Na de giro, tirreno, san remo en lombardije hoort strade bianchi uiteraard nog op zijn erelijst

Spirit 13 november 2020 om 16:37

Deze toetsenbordkrijger verwacht niet veel meer van Nibali.
Hij zal nog wel eens hier en daar een klein wedstijdje mee kunnen pakken, daar heeft ie vast nog wel klasse voor.
Maar podium van een grote Ronde? een klassieker? Nee dat zie ik hem niet meer doen.
Het zal niet zo zijn dat het op zijn 37e ineens weer beter gaat….het gaat alleen maar bergafwaarts vanaf nu

doorak 13 november 2020 om 16:53

De kop insuneert wat anders dan de inhoud van het artikel. Immers in spreektaal iemand afschrijven wil zeggen dat hij niets dan wel weinig meer waard is.
-……. niet dat hij geen uitslagen meer kan rijden- Is dit een conclusie van WF of staat dat ook in het Italiaans artikel… Nog uitslagen rijden klinkt toch anders.

Maar goed echt afschrijven doe ik hem niet, echter wel voor een andere waarde op de balans zetten :-) wat ook afschrijven is echter meer minder in overdrachtelijke zin. Zijn waarde als renner potentiële veelwinnaar lijkt mij voorbij. Incidentele prijzen, uitslagen rijden zal best nog lukken wanneer hij lekker vrij gaat en mag gaan koersen. Tja, dan ben je niet afgeschreven ofwel niets meer waard maar is hij wel deels afgeschreven.

Wellicht dat de ploeg hem nog betaald als topper, geen idee hoe oud zijn contract is, maar zijn waarde is volgens mij wel verminderd.

Lalsacien 13 november 2020 om 17:19

“De kop insuneert” ??? De term afschrijven kan je op meerdere manieren opvatten. Als je de context leest dan moet iedereen het kunnen begrijpen.

S. Morgenstern 13 november 2020 om 16:58

Heel goed mogelijk dat zijn mindere najaar mede komt door het vreemde seizoen, waarin anderen wellicht beter hebben getraind in de koersloze periode. Ik denk niet dat we hem nog voor eindwinst mee zien doen in een grote ronde, hoewel hij er vorig jaar nog een min of meer heeft weggegeven, maar beter dan de dramatische Giro van dit jaar moet er nog wel inzitten.

CechRepublic 14 november 2020 om 09:11

LBL (meer dan het WK voor mij) mist alleen nog om zijn erelijst perfect te maken.

Headlines

Materiaalzone

Populair