Vijf conclusies na de Ronde van Vlaanderen 2025
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
Maxim Horssels
dinsdag 8 april 2025 om 07:23

Vijf conclusies na de Ronde van Vlaanderen 2025

De Heilige Vlaamse Wielerweek is ten einde. Waar die nog begon met een aantal vraagtekens links en rechts, kunnen we nu de balans opmaken. En wat hebben we geleerd richting de Hel van het Noorden van volgend weekend? WielerFlits zet de belangrijkste lessen uit de Ronde van Vlaanderen 2025 voor je op een rij.

Tadej Pogacar nu ook dé uitdager in Parijs-Roubaix
Geen twijfels meer. Tadej Pogacar is ook volgende week in Parijs-Roubaix de grote favoriet. De wijze waarop hij de Ronde van Vlaanderen voor de tweede keer naar zijn hand heeft weten te zetten is bewonderenswaardig. In de finale verzaakte hij geen moment. Op de Koppenberg, Taaienberg, Oude Kruisberg, bij de tweede en derde beklimming van de Oude Kwaremont… De wereldkampioen bleef maar aanvallen. Met iedere versnelling matte hij de concurrentie af. Tot Mathieu van der Poel, Mads Pedersen, Jasper Stuyven en Wout van Aert kraakten op de Kwaremont.

Seconde per seconde liep hij daarna uit. Eén renner solo op kop was sterker dan vier klasbakken in de achtervolging. Pogi steekt er op dit moment met kop en schouders bovenuit en het is te verwachten dat we volgende week hetzelfde beeld gaan zien. Hoewel hij meer dan tien kilo lichter is dan gekende kasseispecialisten staat er simpelweg geen maat op hem.

Niet de dag van Mathieu van der Poel ondanks derde plek
Een vierde overwinning en daarmee het record zat er niet in voor Mathieu van der Poel. 6 april 2025 is niet de dag geworden waarop hij hoopte. Dat wist hij al bij het opstaan. Na zijn klinkende zege in de E3 Saxo Classic werd hij ziek. Drie dagen lang kon hij niet goed trainen vanwege een fikse verkoudheid en keelpijn. De paar procentjes die hij daar verloor, vergrootte het niveauverschil met Pogacar. Na afloop was Van der Poel eerlijk over de impact van het “niet super voelen”. Ook wanneer hij tiptop in orde was, was de uitslag hetzelfde geweest.

Anticiperen loont weer
Dat we op dit moment met fenomenen te maken hebben, is op te maken uit het feit dat ze de wielersport veranderen. Met lange solo’s en nog langere finales doorbreken ze het traditionele koersverloop. Waar de andere teams tot voor kort daar geen antwoord op hadden, is dat nu wel het geval.

We zagen het al in de E3 Saxo Bank Classic met Casper Pedersen en Aimé De Gendt en in de Ronde van Vlaanderen met onder anderen semi-favorieten Stefan Küng (7e), Filippo Ganna (8e), Tiesj Benoot (6e) en Matteo Trentin.

Ze trokken ten aanval nog voordat de koers ontbrandde. In het huidige tijdperk betekent dit dus dat je al op 108 kilometer van de streep moet aanvallen. Knotsgek eigenlijk, als je erover nadenkt. Uiteindelijk werden de anticipeerders bijgehaald en achtergelaten door de topfavorieten. Maar door de het geweld van de kleppers voor te zijn zitten ze wel in de spits van de koers, met noteringen in de top-10 als resultaat.

Wout van Aert moet je nooit afschrijven
De kritiek aan het adres van Van Aert na de E3 Saxo Classic was niet mals. Het verstomde allerminst na Dwars Door Vlaanderen. De pijnlijke sprintnederlaag tegen Neilson Powless trok alle aandacht. Maar het sterke rijden van Visma | Lease a Bike met Van Aert voorop sneeuwde daardoor wel onder. Het vormpeil van de Belg groeit iedere koers. De explosiviteit waarmee Pogacar en Van der Poel het verschil maken, heeft hij niet (meer). Maar de inhoud en wilskracht is onverminderd groot gebleven. Het feit dat hij MVDP weer kan bijhalen tijdens de derde beklimming van de Oude Kwaremont is een grote mentale opsteker. De naam Van Aert moet je niet afschrijven, maar opschrijven voor Parijs-Roubaix. Een Monument waar de explosiviteit minder doorslaggevend is. Plots is hij terug bij de topfavorieten.

SD Worx-ProTime blijft sterkste blok bij de vrouwen
Met het vertrek van Demi Vollering, Marlen Reusser en Niamh Fisher-Black, leek SD Worx-Protime voor dit seizoen een serieus jasje te hebben uitgedaan. Daartegenover staat wel de terugkeer in de sport van Anna van der Breggen, die na drie jaar ploegleider te zijn geweest haar rentree maakte. Er waren twijfels of de ploeg wel hetzelfde overwicht van de laatste jaren had, omdat de sterkste renners afgelopen winter uitgewaaid zijn over tal van ploegen.

In de Ronde van Vlaanderen bleek uiteindelijk dat dit de waardeverhoudingen – in ieder geval in deze koers – niet veranderd heeft. In de breedte reed de ploeg van Danny Stam een erg sterke wedstrijd en hadden ze eigenlijk alles onder controle, zeker na de spijtige val van topfavoriete Elisa Longo Borghini. In de finale anticipeerde Mischa Bredewold en reed Van der Breggen in die groep daarachter als waakhond voor Kopecky. De ploeg had daardoor alles onder controle.

Toen Pauline-Ferrand Prévot op de Oude Kwaremont het favorietengroepje – met de inmiddels ingelopen Bredewold daar ook bij – decimeerde, bleef Kopecky met drie vrouwen over: Lianne Lippert, strijkijzer Kasia Niewiadoma en de eveneens niet al te vlugge Ferrand-Prévot. Die conclusie moet ook de snellere wereldkampioene gemaakt hebben en die vond het helemaal prima om met die dames naar de streep in Oudenaarde te rijden. Ze won en beloonde SD Worx-ProTime zo met de perfecte koers. En zo lijkt de orde weer hersteld in het vrouwenpeloton.

foto: Cor Vos


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
38 Reacties
07-04-2025 12:53
Roubaix kan je niet 1 op 1 vergelijken met Vlaanderen. Ook de solo met 4 uitgepierde renners die niet kunnen samenwerken in de achtervolging lijkt me niet echt goed vergelijkingsmateriaal.

Roubaix is een totaal andere koers door het ontbreken van de klimmetjes. Ik vind niet dat je op basis van Vlaanderen kan stellen dat de debutant Pogacar de topfavoriet is voor Roubaix. Dat is onzin. Is Roubaix überhaupt wel eens gewonnen door een debutant?
    07-04-2025 13:00
    Ja, eerste jaar dat hij vereden werd :P

    zonder gekheid, google zegt dat Colbrelli heeft gewonnen bij zijn debuut
    07-04-2025 13:25
    Knap van Colbrelli, nu je het zegt staat er me wel iets van bij ja. Dat was natuurlijk wel een hele atypische Roubaix. Al is er ook kans op regen komende zondag.
    07-04-2025 14:22
    Ik wist dat wel van Colbrelli, maar die debuteerde natuurlijk veel te laat in een koers die best geknipt voor hem is. Liefhebbers moeten deze uitgave nog maar eens terugzien, voor mij één van de beste uitgaves ooit.
07-04-2025 13:08
Kan me niet vinden in alle conclusies:
- de conclusie over Pogi en PR gaat wat mij betreft een stapje te ver. Compleet ander parcours, compleet ander type renner dat daar boven komt drijven. Als je VdPoel of Ganna niet kunt lossen op de Cipressa, gaat je dat dan wel lukken op Carrefour de l'arbre? Hij gaat vast en zeker mee kunnen doen voor de bovenste plekken, maar DE uitdager voor VdPoel...
- de conclusie over Wout, daar moeten we ook wat voorzichtiger mee zijn. Ik denk dat de boel geflatteerd werd door de aanwezigheid van Jorgenson en Benoot, die hem terug in koers brachten. Anders had Wout de kop van de koers nooit meer teruggezien na de Koppenberg of na de Taaienberg. Had ie uiteindelijk op twee minuten van de rest rond gesparteld...
- de conclusie over de dames: Ja, SDWorx is het sterkste team, maar dat komt vooral ook omdat het hele damespeloton er zich bij neer lijkt te leggen. Niet alleen deze koers, maar ook in GW of MSR. Er wordt ze geen strobreed in de weg gelegd, zeker als Vollering er niet is en Longo Borghini letterlijk uitvalt. Voor mij was het domme rijden toch echt de belangrijkste conclusie. Met overigens een terechte winnares; die was sterk en heeft ook tactisch gezien alles goed gedaan.

Overigens goed dat hier de reactiemogelijkheid wel open staat. Jammer dat dit onder de opiniestukken niet kan. Daarmee lijkt het alsof iedereen de opinie van de opiniemaker maar moet slikken zonder weerwoord of discussie. Een teken van de moderne tijd?
    07-04-2025 17:22
    Inderdaad kopecky heeft op de baan wel tactiek geleerd, in tegenstelling tot een deel van peloton en ploegleiders. Overigens begreep ik in de nabeschouwing dat er ook weinig aangevallen werd (pfp) of pas laat (niewiadoma) doordat er zoveel tegenwind stond. Lippert was een redelijk logische keus dat ze iig wilde proberen in de sprint.
07-04-2025 13:02
(niet om het artikel af te kraken, maar ter discussie) Oneens met favorietenrol Pogi en de onderbouwing daarvan. Pogi heeft ze op de pijnbank gelegd op enkel beklimmingen en kreeg ze er met moeite vanaf. Aan die tactiek heeft hij niets in Roubaix. Dat de groep van 4 niet Pogi kon verschalken klopt ten dele; wat buiten beschouwing wordt gelaten hierboven is het stukje tactiek: "ja, maar ik ga geen 100% beurten nemen, want ik moet wat overhouden', tov Pogi: 'ik moet niks meer over hebben aan de finish'. Ik zie in Pogi een kanshebber, maar niet primair door zijn huishouden in de Ronde.
07-04-2025 13:26
Als je als liefhebber èn platform predikt/vindt dat de sport tussen vrouwen en mannen gelijkgetrokken moet worden, maak je voor allebei een stuk van 5 punten. Zo blijft het vrouwengebeuren een ondergeschoven kind met 4 mannen-punten en 1 vrouwen-punt.
    07-04-2025 13:35
    1 Conclusie die voor beiden geldt dan:
    De regenboogtrui geeft vleugels.
    07-04-2025 17:23
    Of tenminste 3 om 2 en niet de vrouwen laatste punt(en)
07-04-2025 16:26
Zoals de Ronde van Vlaanderen er nu uitziet is deze niet te vergelijken met Parijs-Roubaix. Die is bezaaid met keien en weliswaar niet geheel vlak, maar zonder steile beklimmingen, waardoor Pogacar daar het verschil niet kan maken. De zwaardere tempobeulen komen hier minstens even goed of beter tot hun recht. Het is dus niet logisch om Pogacar tot topfavoriet te verklaren (boven Ganna, Van der Poel en consorten). Als hij toch hier ook wint, gaat hij de rest van het jaar alles winnen (niet erg vermakelijk), of een keer instorten (en er een les uit leren);-).
    07-04-2025 16:41
    Inderdaad: hij gaat de rest van het jaar alles winnen.
07-04-2025 14:04
Mijn Conclusie is dat MIke Teunissen ook een Kanjer is, met een goed voorjaar.
11e MSR
10e E3
16e GW
12 RvV
Deze man verdient minstens 1 ster voor PR
En graag wat meer aandacht voor de Nederlanders bij Astana
    07-04-2025 14:23
    Dat zijn mooie uitslagen. Jammer dat WF hier geen oog voor heeft.
    07-04-2025 14:25
    Dat is idd erg indrukwekkend en het was min of meer aan mijn aandacht en zichtveld ontsnapt.
    Misschien is ie dan wel klaar om ergens nog eens een grote zege (in een ronde) te pakken?
    07-04-2025 15:01
    Was mij inderdaad ook al opgevallen, rijdt echt sterk rond. Het was me ook opgevallen dat het aan veel mensen voorbij gaat, fijn dat je het uitlicht Retro Lex!
    07-04-2025 15:04
    Mooie uitslagen inderdaad, helaas amper in beeld gezien. De Nederlanders bij Astana mogen zeker wel even in het zonnetje gezet worden,
    07-04-2025 16:31
    Ook Van Dijke(s) en Pluimers rijden goed dit voorjaar. Gisteren ook in de eerste grote groep.
    07-04-2025 17:27
    Mooie reeks voor hem maar vooral mooi omdat heg laatste jaren zo pover was. Jaren terug hoopten we toch op flink meer. Ook nu zijn het vooral sprints van groepen er flink achter waar hij dan nog redelijk snel is. Maar hij heeft nergens laten zien ook maar bijna mee te zijn. Gaat dat in roubaix anders zijn? Heeft ie denk ik iets meer kans dus zie hem op een topdag nog wel eens tweede helft top 10 halen. Maar in roubaix zijn er juist vaak nog wat meer snelle mannen juist omdat het die mannen ook wat beter ligt
    08-04-2025 08:44
    Sowieso voer voor een interview. Ze hebben daar een duidelijke visie en rijden gedisciplineerd. Ik ben benieuwd naar de beleving vd hoofdrolspelers.
07-04-2025 13:01
Goh. Over dat anticiperen. Pogacar en Matje verliezen in die valpartij met die EF jongen beide belangrijke pionnen. Matje doet in die korte achtervolging nog een flink jasje uit en rookt daar nog een ploegmaat op. Zonder die valpartij leggen Apecin en UAE het tempo op Hotond en 2e keer Oude Kwaremont nog veel hoger en valt er weinig te anticiperen.

We kregen nu juist zo’n mooie koers doordat Pogi en Matje zelf al vroeg het initiatief moesten nemen in achtervolging op Ganna/Kung/Bennoot en co. Daarom konden zij niet gelijk een groot gat slaan met de rest en ging het in schuifjes. Zonder die valpartij rijden Pogi en Matje na 2e keer Kwaremont samen weg ..
    07-04-2025 16:56
    Heb jij een glazen ik
    07-04-2025 16:56
    Heb jij een glazenbol of wat ?
    08-04-2025 08:53
    Wishful thinking noem ik dat
07-04-2025 13:40
Wat mij wel opviel was dat Van Aert een keer gas gaf op een vlak kasseienstrookje met iemand in zijn wiel. En dat Pogacar daar op een gaatje van 2 meter zat ofzo en gewoon heel rustig rechtopzittend op het fietsje dat gat heel makkelijk dichtreed. Oftewel ze gaan hem er ook niet vanaf rijden. Dus zonder pech e.d. gaat Pogacar gewoon met de nummer 1 in koers sprinten om de zege. En na een zware koers wil ik de sprint nog wel eens zien. Ik geef Pogacar dus een grote kans op de overwinning.
    07-04-2025 17:24
    Vlakke kasseien in de ronde worden helaas niet voor vol aangezien en liggen veel beter dan de stroken in roubaix. Zouden max klasse 3 strook zijn in roubaix
    08-04-2025 08:42
    Op 2 mtr wordt je gewoon meegezogen. Zegt weinig.
07-04-2025 15:07
Ik vond Pogacar gek genoeg niet bijzonder indrukwekkend, het was vooral MvdP die tegenviel. Waar hij in de E3 nog gehakt maakte van Pedersen op de klimmen, viel hij dit keer compleet stil op de laatste keer Kwaremont. In zijn E3 vorm was hij nooit teruggevallen tot bij Van Aert.
Als hij in Roubaix weer terug op niveau is dan gaat Pogacar hem echt nergens kunnen lossen.
    07-04-2025 17:30
    Niermann reactie van de dag
    07-04-2025 18:22
    Poel is paar dagen ziek geweest. Dat heeft hem genekt.
    07-04-2025 19:52
    Mwah, op bijna elk klimmetje in de finale een kommetje met de rest in z'n wiel. En als klap op de vuurpijl Thieu de laatste keer Kwaremont eraf. Het eea beaamt door Thieu.
    08-04-2025 08:45
    Hij reed minder scherp en anticipeerde te weinig. Hij was echt niet in goeden doen
07-04-2025 13:08
Dit wordt door iemand anders gemaakt dan de voorbeschouwing PR? Want daar staat vd Poel bovenaan met 4 sterren.
07-04-2025 14:20
1- oneens, ik denk dat hij erbíj gekomen is als mogelijke uitdager. Ik zie de heren Pedersen en van Aert, met daarachter een palet aan noeste stoempers én de dreiging des vroes vluchts even goed als uitdagers.
2- niet helemaal eens, Pogacar heeft tov MvdP 'de code gekraakt' en daar is op dit (te zware) parcours dan niet meteen heel veel aan te doen. Dat hij dan met steeds antwoorden zichzelf een beetje over de rooie helpt? Dat is dan maar zo. Ik ben het met m eens dat hij die 3e stek vervolgens nog pakt op wilskracht (en was ie al eens 3e, nee volgens mij)
3- Geen idee waarom deze stelling hier staat? De anticipatie was weliswaar in orde maar de koerssnelheid zó hard dat men er niet verder mee kwam dan 'normaal', denk ik. In ieder geval niet significant, Küng, Benoot en Ganna waren sowieso wel bij de beste 10.
4- Moeten júllie zeggen?: bekendste uitspraak Clay Davis, maar dan nog nét ietsie langer -
5- Ja
    07-04-2025 15:06
    Allemaal open deuren Romans graag iets origineels
    07-04-2025 17:30
    Benoot was anders denk ik niet vooraan in de grote groep geëindigd en ik vraag me af of hij zonder anticiperen daadwerkelijk voor die groep uit was gebleven voor een 7de plek. Wegrijden op heuvel was vast gelukt maar als de rest al er flink voor zit denk ik niet dat hij nog 30km het peloton afhoudt.
07-04-2025 18:11
Conclusie:
1. Inderdaad
2.klopt ook
3. Anticiperen loont niet. Die mannen hadden daar toch wel geëindigd.
4. Wout is wel afgeschreven. Streed voorgaande jaren voor de winst. Nu door ploegtactiek en linkeballen 4de.
5. Vond de overmacht van SD niet erg groot. Als die dames vooraan een beetje slimmer rijden, om de beurt demarreren, moet ik het nog zien.
    08-04-2025 08:57
    Als en indien en wanneer

Reacties zijn gesloten.