Victor Campenaerts over tijdrit in Parijs-Nice: “Ik ambieer de zege niet”

dinsdag 9 maart 2021 om 11:53
Victor Campenaerts over tijdrit in Parijs-Nice: “Ik ambieer de zege niet”

Victor Campenaerts in actie als tijdrijder - foto: Cor Vos

Victor Campenaerts werkt normaal gesproken maniakaal naar een tijdrit toe, maar de renner van Qhubeka ASSOS probeert nu de verwachtingen te temperen in aanloop naar de individuele tijdrit van Parijs-Nice. “Ik heb de keuze gemaakt om mijn horizon te verruimen”, zo laat hij weten aan Sporza.

In het Loirestadje Gien staat vandaag de enige tijdrit van de ronde op het programma, eentje van 14,4 kilometer over voornamelijk vlakke wegen. Een ideale tijdrit voor Victor Campenaerts, maar de 29-jarige renner verwacht zelf geen wonderen. “Ik heb dit jaar specifiek op kasseien en interval getraind en dat heeft tijd weggenomen van mijn tijdritvoorbereiding.”

Investeren 
“Ik presteerde vroeger altijd goed in tijdritten omdat ik er veel tijd in investeerde. Nu heb ik er minder tijd in geïnvesteerd. De kans is dus reëel dat het zal weerspiegelen in een minder goed resultaat. Ik maakte er vroeger echt een specialisme van, maar ik heb nu bewust besloten om mijn horizon te verruimen. Ik ga er uiteraard wel vol voor, maar ik ambieer de overwinning niet.”

Campenaerts richt zich in het voorjaar dus op andere doelen, maar zal in aanloop naar de Giro d’Italia wel weer meer op de tijdritfiets te bewonderen zijn. “In de Giro zijn er twee tijdritten en dus zal ik tegen die tijd ook meer investeren in het tijdrijden. Deze chrono in Parijs-Nice is echter de enige tijdrit die ik zal betwisten in dit klassieke voorjaar.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

Cayolle 9 maart 2021 om 12:06

Vreemde uitspraak ( maar dat past dan wel weer bij hem ;-) ) :
Ambiëren betekent: Nastreven, graag willen. Hij gaat er dus vol voor, maar hij streeft het niet na / wil het niet graag.

josi 9 maart 2021 om 12:21

Nou, ik hoop maar dat hij niet wint dan.

Michelangelo 9 maart 2021 om 12:25

Campenaerts heeft een logische keuze gemaakt. De niche waarin hij zat en hoopte naar de OS te kunnen is inmiddels gevuld met gasten die beter en sterker zijn. Dus verandert hij het geweer van schouder.

Ik heb altijd bewondering gehad voor zijn focus op zijn specialisme. En het is gewoon geen grijze muis. Hopelijk geniet hij van zijn transformatie, en gaat hij nog leuke dingen laten zien.

Groningen 9 maart 2021 om 12:46

Helemaal mee eens. En wat ik tot nu toe dit jaar van hem gezien bevalt me wel.
Zal nooit een veelwinnaar worden, maar lekker aanvallend alles of niets, dan zal het ook af en toe wel eens meevallen.

Etika 9 maart 2021 om 12:47

+1
Vocsnor geeft kleur aan de koers.

denistel 9 maart 2021 om 12:52

tijdritten kon ie nog wel eens winnen maar waar ie zich
nu op richt wordt heel lastig met de kleppers die er tegenwoordig
rondrijden.

Wheely 9 maart 2021 om 13:04

Daar heb je wel een punt. In de tijdrit was hij al de mindere ten opzichte van Van Aert, het lijkt me sterk dat hij op de kasseien en de heuveltjes opeens beter is dan hem. Om over de rest nog maar te zwijgen. Desondanks een leuke ambitie en wie weet kan hij in een wat makkelijkere omloop wel een keer zijn slag slaan.

Groningen 9 maart 2021 om 13:41

Een tijdrit win je alleen als je echt de beste bent, dat zal hij niet snel zijn. Een rit in lijn kun je ook winnen als je niet de beste bent.

djerkson 9 maart 2021 om 14:36

Hij heeft in eerdere interviews verteld dat hij zijn focus wou herleggen naar etappezeges in het (kleine en grote) rondewerk.

koos1 9 maart 2021 om 13:47

Nu hij de OS niet mag rijden een verstandige beslissing. Als tijdrijder is hij op dit moment nog maar de 3e tijdrijder van België, dan blijft misschien alleen nog maar een EK over dat hij kan/mag rijden.
Hij lijkt ook een heel andere renner te zijn geworden, zo aanvallend als hij reed in de eerste klassiekers. Hij zal waarschijnlijk geen grote klassiekers gaan winnen, maar zal met zijn tijdrit vanuit ontsnappingen kunnen winnen in (kleine) rondes. Een rol als Martin zou misschien ook goed bij hem passen als tempobeul-knecht voor kopmannen.

Michelangelo 9 maart 2021 om 14:44

Waarbij ik denk dat Tony Martin een grote motor heeft, en Campenaerts toch eerder een efficient moteurke gecombineerd met uitstekende aerodynamica.

Ik zie hem minder als de renner die op kop moet sleuren, maar wel iemand die een stukje alleen kan rijden om vanuit de ontsnapping wat leuks te doen. Wel moet je daarvoor ook een “neusje” hebben, en dat heeft hij nog nooit hoeven doen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair