Victor Campenaerts heeft nog geen concrete aanbiedingen voor 2021

maandag 26 oktober 2020 om 14:53
Victor Campenaerts heeft nog geen concrete aanbiedingen voor 2021

foto: LaPresse

Victor Campenaerts weet nog altijd niet of hij volgend jaar profwielrenner is of niet. De houder van het werelduurrecord staat nog onder contract bij NTT Pro Cycling, maar dat team verkeert in nood. “Momenteel heb ik niks concreets voor volgend seizoen, ook geen aanbiedingen tegen mindere voorwaarden”, zegt Campenaerts tegen Sporza.

Campenaerts sloot dit weekend de Giro d’Italia af met een tweede plaats in de tijdrit naar Milaan, op respectabele achterstand van wereldkampioen Filippo Ganna. Maar tot interesse van andere teams heeft het nog niet geleid. “In de Giro heb ik veel wakker gelegen over mijn toekomst. Dat verklaart ook waarom ik twee weken minder gepresteerd heb”, blikt Campenaerts terug.

“Mijn toekomst veroorzaakt momenteel veel stress. Ik wil niet doemdenken, maar misschien was de slottijdrit gisteren wel mijn laatste optreden als profrenner. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ik mijn carrière al moet afsluiten, maar kijk eens hoeveel profs momenteel zonder team zitten. Een stuk of honderd”, zegt hij. “Ik reken me wel bij de beste tien van die honderd.”

Alpecin-Fenix had in ieder geval geen plek meer in de selectie voor Campenaerts. De oud-renner van Topsport Vlaanderen-Baloise, LottoNL-Jumbo en Lotto Soudal had enkele weken geleden zelf aangeklopt bij de gebroeders Roodhooft, geeft hij aan.

Dit artikel delen:

46 Reacties

Vinyakke 26 oktober 2020 om 14:59

Toch een aantal mooie ereplaatsen inderdaad dit seizoen. 3 keer tweede waarvan 2 keer na ganna. Heeft echt niet zo’n slecht seizoen achter de rug hoor.

Wheely 26 oktober 2020 om 15:01

Gedist door Alpecin-Fenix dus, pittige tijden voor Victor. Terwijl het me niet eens zo'n slechte combi lijkt, kan ie wat tijdrit cultuur meebrengen en op kop stoempen. Misschien wil Wanty nog wel wat?

CechRepublic 26 oktober 2020 om 16:58

Ik denk dat ze prima zonder zijn tijdritcultuur kunnen. Maar ik denk ook dat als hij normaal gaat trainen en wedstrijden rijden hij een zeer goede helper voor MvdP kan worden die af en toe zelf ook een zege meepikt.

BasBelgie 26 oktober 2020 om 15:02

Veel blabla maar weinig prestaties. Als hij zwaar inlevert en bereid is Tim DQ gewijs kilometers op kop te rijden zie ik hem nog wel ergens onderdak vinden. Anders zal het moeilijk worden.

Massimo Bataille 26 oktober 2020 om 15:18

1) Hoe weet jij hoeveel Campenaerts verdient en of dat te veel is (naar zijn capaciteiten). Dus zwaar inleveren vind ik niet terechte opmerking.
2) Hij rijdt gewoon constant goeie tijdritten. Is niet de veelwinnaar en stuit altijd wel op een sterkere renner, maar heeft wel al bijna alle tijdrijders ooit wel eens geklopt. Ik geef toe dat hij ambitieus is (ook in zijn uitspraken), maar van hoogmoed is absoluut geen sprake.
3) Hij heeft de postuur of de motor niet van een Tim Declercq ( of Tony Martin) om eventjes keilang aan het peloton te sleuren.
Hij is gewoon super aerodynamisch en mogelijks wel de beste technische tijdrijder ter wereld, maar heeft de motor niet van een Ganna, Dennis, Van Aert etc.

Wat niet wil zeggen dat hij niet kan knechten natuurlijk, maar er bestaan betere (stevigere) hardrijders die op kop kunnen sleuren.

Vinyakke 26 oktober 2020 om 15:59

+1

Staf V 26 oktober 2020 om 17:30

@ Massimo, achter iemand rijden met een zeer goede aerodynamica is waardeloos, bij JBV hebben ze dat probleem ook met T Martin, een sterke renner met een brede kas en koers doorzicht heb je nodig om achter te kruipen, blijkbaar is WVA zo iemand, zie maar achter wie Roglic altijd rijdt.

Massimo Bataille 26 oktober 2020 om 17:41

Welja Martin is misschien niet het beste voorbeeld idd =D
Maar ik maak hetzelfde punt, het is inderdaad beter om achter een grote/sterke rijder te kruipen zoals Declercq, Van Aert ( Kung, Rowe, …) dan een ‘kleine’ Campenaerts.
Denk dat het bij hert geval Van Aert de stuurmanskunst en piloteren door pelton meer van belang is dan zijn brede schouders.

Sagan=hulk 26 oktober 2020 om 15:04

Alpecin-Fenix is dus reeds klaar op de transfermarkt voor dit jaar. Bizar dat een renner als Campenaerts zich daar zelf moet aanbieden om dan ook nog eens een njet te krijgen.

Campenaerts heeft zeker zijn plaats in het wielerpeloton, maar de huidige crisis met twee ploegen die stoppen heeft er wel voor gezorgd dat hij zijn focus moet veranderen. De tijd dat hij volledig zijn zin kon doen voor wat tijdritten te rijden is voorbij, maar als knecht zou hij eigenlijk in elk team thuishoren. Veel WT teams hebben wel nog enkele plekjes vrij, vermoedelijk vindt hij nog wel ergens iets.

Indien hij echt geen team kan vinden, dan kan hij misschien nog eens alles op alles zetten om zijn eigen uurrecord te verbreken.

Michelangelo 26 oktober 2020 om 15:46

+1,
Ik denk vooral dat de eigenzinnigheid veel ploegen afschrikt. Want hij kan hard fietsen. Het is alleen te vaak gericht op de “BV Campenaerts” en niet op het ploegbelang.

Misschien moet hij wel dezelfde paradigmaverandering doormaken als Tony Martin. Beseffen dat hard voorop fietsen voor een kopman in de vroege uurtjes van de etappe altijd nog mooier is dan iets doen buiten het wielrennen.

freirefreire 26 oktober 2020 om 16:54

@Michelangelo ironisch, je zou zeggen dat iemand die ‘teveel bezig is met zijn eigen bv’ juíst makkelijk aan een volgende klus zou moeten kunnen komen. Dat is immers het doel van bezig zijn met je eigen bv.

Viktrodriguez 26 oktober 2020 om 18:21

Tony Martin was dan ook gewoon zowat een garantie op zeges in zijn specialisme in zijn piek, zelfs op het hoogste niveau met o.a. al die wereldtitels. Hij won zelfs ooit een keer Parijs-Nice en reed ook gewoon top tien in het algemeen klassement van rondes als Baskenland, Romandie en Zwitserland. Uiteraard geholpen door zijn tijdrit, maar je hebt daar alsnog meer nodig dan dat om zo goed in die wedstrijden te presteren. Daarnaast voor mijn gevoel ook daarna nooit geschuwd te werken voor kopmannen.

Dat alles zie ik Campenaerts niet doen. Juist rekening houdend met al die hyperfocus op het tijdrijden vind ik de prestaties van hem daarin juist zwaar tegenvallen. Met deze toch gewoon egositische benadering verwacht ik gewoon veel meer dan dit. Je kunt het dan niet verkopen dat je een slottijdrit in de Giro verliest tegen iemand als Haga en andere teveel net niet uitslagen.

Bij andere WT-ploegen dan Lotto-Soudal kun je ook gewoon niet flikken een halfjaar van de radar te verdwijnen voor een werelduurrecord dat uiteindelijk niemand buiten zijn inner circle maar ook enigszins iets boeit.

Bazzz 26 oktober 2020 om 15:10

Altijd iets teveel praatjes gehad en dat stoot de teams af.
Dat hij zegt dat hij twee weken minder heeft gepresteerd komt meer omdat hij gewoon niet beter is, daf hij de laatste week ineens wel presteer, lijkt meer omdat het nu moest. Raar dat hij dan wel kan presteren, denk echter dat het iets te laat is

Vinyakke 26 oktober 2020 om 16:02

Rare redenatie. Hoe kun je nu eerst niet goed genoeg zijn en later dan wel presteren omdat het dan moet!?

Polleke 26 oktober 2020 om 15:11

NTT gaat idd niet verder maar het team wel, hij heeft nog een contract en kan dat gewoon uitdoen…. U las het hier eerst…

Sagan=hulk 26 oktober 2020 om 15:21

Die geruchten heb ik ook al opgevangen. Heeft Riis iets Deens gevonden? Zoja, balen voor de nieuwe sponsor dat Valgren reeds vertrokken is.

Wheely 26 oktober 2020 om 15:38

Wat is jullie bron?

Sagan=hulk 26 oktober 2020 om 15:52

Dezelfde bronnen die WielerFlits enkele dagen geleden opsomde in een artikel. Vorige week zei La Gazzetto Dello Sport dat er binnenkort meer nieuws zou komen, maar daar wachten we nu wel al even op. Wat ik wel ook ergens wist te lezen is dat Fabio Aru misschien zou komen indien het team daadwerkelijk verder kan werken.

Rick Meijer 26 oktober 2020 om 16:29

Giant sponsort nog geen WT-team in 2021 of ze moeten bij Wanty inspringen.. Misschien speelt daar wel iets, in ieder geval als co-sponsor?

hartstikkebedankt 26 oktober 2020 om 15:24

Israel, Cofidis, Bahrain, Movistar, Trek, UAE, Wallonie-Bruxelles, Wanty, Rally, Sport Vlaanderen of Arkea zou het dan moeten worden, als NTT ophoudt te bestaan. Een aantal daarvan zijn niet heel waarschijnlijk denk ik. De grootste kans maakt hij waarschijnlijk bij Israel, Wanty of Rally.

AWestie 26 oktober 2020 om 15:46

De statistieken zien hem niet per se als één van de 10 beste volgend jaar werkloze renners van wie nog niet officieel een nieuw contract is bevestigd. Is niet de eerste keer dat Victor zichzelf hoger inschat dan de cijfers, vind ik wel mooi maar kan ook tegen je werken.

In een tijd dat alles gespecialiseerd is, maar toch ook aanvullende kwaliteiten van renners worden gevraagd heeft Victor zich eigenlijk te veel gespecialiseerd waardoor hij voor heel veel teams niet interessant is. Geen al te slim carrièrepad uitgekozen.

VerstandOpNul 26 oktober 2020 om 16:22

Dit is de vinger op de zere plek, lijkt me.. Prima verwoord..

Ik denk dat hij buiten Nederland en Vlaanderen sws door weinig mensen gevolgd wordt..

moa 26 oktober 2020 om 16:39

Oh welke renner uit die 100 heeft dan beter gedaan dit jaar? 5/6 keer top 3 in een WT koers? Ik ben wel benieuwd naar je statistiek?

Daarenboven rijdt hij vaak op kop voor z’n team. Zo ook in de Giro voor Pozzovivo.

In een tijd waar alle info op het internet staat, is zo maar roepen niet al te slim.

Groningen 26 oktober 2020 om 16:41

Eens.
Ik vind het wel een mooie renner, niet in de laatste plaats omdat hij niet bang is gewaagde uitspraken te doen. Mij leek hij commercieel wel interessant omdat hij me meer opvalt dan andere die misschien wel meer winnen, maar VerstandOpNul heeft wellicht ook gelijk, buiten Nederland en België is dat waarschijnlijk niet het geval.

CechRepublic 26 oktober 2020 om 17:01

Volgens mij zijn die gewaagde uitspraken pas commercieel interessant als ze gevolgd worden door grootste prestaties. En dat is te weinig het geval bij hem.

Groningen 26 oktober 2020 om 17:24

Dat zou zeker helpen, mijn punt was dat hij redelijk zichtbaar is, in ieder geval voor iemand die niet vaak wint.

Fietshemerin6 26 oktober 2020 om 16:03

Ik lees vrij vaak ‘veel praatjes’, komt niet over als een echte teamspeler, weinig resultaten en lijkt weinig te willen knechten…

Tsja dan kan ik me voorstellen dat de teams niet in de rij staan. Maar als die de teamgeest en een dienende rol echt zou willen opnemen dan is het een interessant coureur.

SjorsPatate 26 oktober 2020 om 16:08

Volgens mij kan je hem er prima bij hebben in je team, alleen hij is te veel bezig met tijdrijden. Hij zou een zeer goede knecht zijn.

zietemgaan 26 oktober 2020 om 16:10

7 overwinningen tussen 2016 en 2019 plus het werelduur record, waarbij twee keer Europees kampioen tijdrijden, ja, dat is echt wel weinig … Is het niet gewoon dat hij gewoon heel specifiek gespecialiseerd is en dus maar in een beperkt aantal races per jaar zijn ding kan doen? Het is dus niet nodig om hem te minimaliseren me dunkt.

Michelangelo 26 oktober 2020 om 17:09

Denk dat het niet enkel gaat over wat hij in het verleden gepresteerd heeft, maar wat de kansen zijn richting de toekomst.
In eigen land op zijn specialisme: voorbij gestoken door Evenepoel en Van Aert
Internationaal: Ene Ganna. En zeer waarschijnlijk geen olympische spelen.

Maar daarnaast ook het feit dat hij ondanks zijn overwinningen nooit de beste tijdrijder was. Ik vergelijk het een beetje met Sanne Cant: veel mooie zeges, maar bijna altijd omdat ze er stond als anderen “niet thuis” gaven. Dat is ook een kwaliteit, maar geeft ook aan dat ie waarschijnlijk niet gaat winnen als iedereen present is en in vorm. En in een wielerwereld waarin plekken schaars zijn, wordt dat lastig voor een specialist als Campenaerts, met zijn pro’s en contra’s.

Ik hoop overigens dat hij in het peloton blijft, want ik vind hem kleur geven aan het wielrennen met zijn manier van sport beleven.

Staf V 26 oktober 2020 om 17:39

De rede waarom andere ploegen hem niet willen om bv op kop te rijden is gewoon omdat hij te weinig wind pakt, zijn aerodynamica is zo goed dat je er achter nog steeds teveel wind pakt.

john 26 oktober 2020 om 16:10

Wou ,als hij die twee weken wel geslapen had dan had België weer eens de Giro gewonnen

Marco Willems 26 oktober 2020 om 16:38

Waarom zou Wanty hem niet halen onder voorwaarde dat hij niet alleen met tijdrijden bezig mag zijn? Hoe goed hij ook is er is er altijd wel een beter tegenwoordig. De man kan steenhard rijden, aanvallen en een heuveltje over. Ik hoop van harte dat hij een ploeg vindt

Jos84 26 oktober 2020 om 16:50

Is er een lijst van werklozen voor volgend jaar?

freirefreire 26 oktober 2020 om 17:08

https://www.procyclingstats.com/teams/no-team-next-year

Maar Campenaerts staat hier niet tussen, want hij heeft nog twee jaar contract bij NTT. Dat is de crux. Overigens, als we naar de ‘career points’ van PCS kijken en kunstmatig Campenaerts aan deze lijst toevoegen, haalt hij nét de top-60. Dus niet de top-10, zoals hij hier claimt. De top-10 bestaat uit Bo Hagen, Cavendish, Kwiatkowski, Uran, LL Sanchez, Kreuziger, Van Garderen, Ion Izagirre, Nizzolo en Henao.

De top-10 van ‘season points’ bestaat uit Geoghegan Hart, Ganna, Superman Lopez, Nizzolo, Kwiatkowski, Konrad, Mezgec, Geschke, Lutsenko en Cerny. In dat lijstje haalt hij nét de top-20.

Massimo Bataille 26 oktober 2020 om 17:58

Wel ik denk dat we het inderdaad eerder bij de season-points mogen houden =D
Ik heb ze ook eens bekeken, en er zitten daar toch wel deel renners bij die zeker niet boven Campenaerts mogen geplaatst worden.
Het grote nadeel is gewoon dat ritzeges (of ereplaatsen) in Giro of Tirreno bitter weinig punten opleveren tegenover een winst (of ereplaats) in 1-daagse pakweg Coppa Sabatini of Dwars door Hageland.
Tevens is een eindwinst in kleine ronde ook best veel punten waard.
Als je kijkt naar Campenaerts heeft hij dit jaar enkel WT gereden, buiten de Czech Tour, waar hij ook valt ( en breuk oploopt).
Dus volgens mij behoort hij zeker tot die top-10 ( hij is toch wel beter dan een Geschke of Cerny)

boenk 27 oktober 2020 om 01:37

Dus jij denkt, freirefreire, dat Ganna (dubbel wereldkampioen, 4 ritten in de Giro), Lopez (rit + top 10 in de Tour), Hart (winnaar + 2x ritwinnaar Giro), en nog een hoop uit dat lijstje, nog geen ploeg hebben voor volgend jaar, omdat ze op dat lijstje van PCS staan. Ik denk dat Campenaerts het heeft over de renners waar effectief op dit moment geen plaats voor is. En dat is er voor renners als Hart, Ganna, Kwiatkowski, Lopez… uiteraard wel. Dat zijn renners die, in tegenstelling tot Campenaerts, nu niet nog naar een ploeg moeten beginnen zoeken.

bartp25 26 oktober 2020 om 17:36

Campenaerts overschat zich weer eens zoals altijd, leuke tijdrijder hoort zeker bij de top. Maar voor een renner die zich werkelijk waar nergens anders op toelegt dan tijdrijden zijn de prestaties niet best. Zelden dat je hem kopwerk ziet doen voor anderen, een je moet je bedenken dat hij altijd alles zet op de tijdrit en hem dan ook nog vaak niet wint. Heeft daarbij zijn persoonlijkheid die tegenwerkt, veel ploegen gaan de vingers niet aan hem branden. Denk dat hij eens moet inzien dat hij een knecht is, en geen kopman. Als knecht, die dan in de tijdrit zijn gang mag gaan, is hij voor iedere wt ploeg een versterking.

boenk 27 oktober 2020 om 01:47

Als Campenaerts moet knechten, dan is hij in een tijdrit waardeloos. Voor ééndagskoersen kan je hem als knecht gebruiken, maar niet in rittenkoersen, tenzij je zijn kwaliteiten als tijdrijder graag opoffert en hij daar dus niet voor de zege / top 3 mag rijden. Zoals anderen ook al zegden, hij is klein en aerodynamisch, dus heel veel voordeel van er achter te rijden heb je ook niet. Zou in principe terug naar Lotto moeten, om daar jongens die zich willen ontwikkelen als ronderenner (Vervloesem, Moniquet, Goossens…) de kneepjes van het vak (tijdrijden) te leren. Geef hem een dubbele functie, het is een slimme gast en kent er meer van dan wie dan ook in’t peloton.

Frank V 26 oktober 2020 om 21:23

Wanneer de plaatsjes duur zijn…. Hij heeft de pech dat ene Ganna een megasprong gemaakt heeft in zijn carrière sinds het WK baan. Campenaerts verbreekt het parcoursrecord van Cancellara maar daar kwam Ganna nog. Hij was op weg om een tijdrit in de Giro te winnen van de op dat moment beste renner ter wereld (Roglic), ware het niet voor die klungelige fietswissel. Hij botst in Verona op een Haga die een gezegende dag heeft. Gisteren ging hij weer een tijdrit winnen in een grote ronde ware het niet voor een supertalent Ganna.

Er worden minder en minder tijdritten ingelegd. En als je dan 95% daarop focust…
Het argument dat je achter hem niet uit de wind zit volg ik volledig. Hij had beter de lengte van Sieberg kunnen hebben. Hij had meer moeten koersen in de vlucht zoals deze Giro. Maar dit was volledig zijn eigen keuze om te sparen. En toch werd ie zondag weer 2e terwijl hij deze Giro niet gespaard heeft. Daarbij komt nog die val achter Evenepoel en viel deze Giro ook eens. Ze zien die mannen (als Van Schip) niet graag komen met hun smalle stuurtjes.

Aerosolo 26 oktober 2020 om 23:48

Als Pozzovivo niet lek rijdt, wordt er misschien heel anders naar de knecht Campenaerts gekeken. Ik vond dat hij in die ene etappe goed werk leverde. En op zijn gewone fiets lijkt hij een stuk meer wind te vangen en dus anderen uit de wind te kunnen zetten.

boenk 27 oktober 2020 om 01:52

De reden waarom hij met zijn kleinere motor in het tijdrijden toch mee kan met de toppers met grotere motoren, is omdat hij klein en aerodynamisch is. Als hij op een gewone wegfiets meer wind vangt, wil dat dus ook zeggen dat zijn kleinere motor sneller zal in het rood gaan. Je kan er dus niet van verwachten dat hij door zich rechter te zetten en breder te maken, hetzelfde werk kan doen als een Asgreen, Küng of Vandenbergh. Die hebben daar wél de motor voor.

SnellePelle 27 oktober 2020 om 07:27

@boenk
Net als Eddy de 2e?

Veloburto 27 oktober 2020 om 12:47

Misschien een goede knecht voor ineos?

Harm Zijlstra 27 oktober 2020 om 13:50

Ineos wil alleen kopmannen als knecht

Peter Lippens 29 oktober 2020 om 15:42

Hopelijk vind hij nog een geschikte ploeg die hem ruimte geeft om zijn ding te doen. Misschien geen toptalent maar erg gedreven en een vlotte babbel, kortom een meerwaarde voor het wielrennen tout court en nog altijd werelduurrecordhouder en zo rijd er momenteel maar ééntje van rond en hopelijk volgend jaar ook nog.

Headlines

Materiaalzone

Populair