Victor Campenaerts behoudt werelduurrecord: “Blij dat het nog steeds in mijn bezit is”

donderdag 4 november 2021 om 09:12
Victor Campenaerts behoudt werelduurrecord: “Blij dat het nog steeds in mijn bezit is”

foto: Cor Vos

Victor Campenaerts mag zich nog altijd de houder van het werelduurrecord noemen. De Belgische tijdrijder keek vanuit huis naar de recordpoging van Alex Dowsett, die uiteindelijk ruim 500 meter tekort kwam voor de afstand van Campenaerts. “Achteraf kan je zeggen: het had best wat spannender mogen zijn”, vertelt Campenaerts aan Het Nieuwsblad.

Direct na de poging van Dowsett vertelde Campenaerts over de pijn. “Hij voelt de pijn van de inspanning én de pijn van de ontgoocheling, al vind ik dat hij trots mag zijn op zijn prestatie. Ik ga hem straks sturen: Respect dat je tot op het einde hebt gestreden. Respect dat je hebt gereden op mijn record proberen te breken en niet op veilig te spelen. Want ik weet dat hij sneller kan dan 54,555 kilometer. Had hij op safe gespeeld, was hij sowieso ergens rond 54,8 kilometer gestrand”, zegt hij.

“Ik ben blij dat het record nog steeds in mijn bezit is, maar records zijn er nu eenmaal om gebroken te worden”, weet Campenaerts. “Het is ook niet dat ik van de UCI een bonus krijg voor elke dag dat het record in mijn bezit is. Het enige wat ik in die tweeënhalf jaar van hen heb gekregen, was de mogelijkheid om in business class naar China te vliegen voor het slotgala van de UCI.”

Filippo Ganna
Het werelduurrecord van Campenaerts is al diverse keren aangevallen, maar zijn record uit april 2019 staat nog altijd. Hij verwacht dat wereldkampioen tijdrijden Filippo Ganna hem wel kan kloppen. “Dan zullen we ons niet moeten afvragen of hij het werelduurrecord zal scherper stellen, maar met hoeveel kilometer hij dat zal doen. Maar hoe meer renners in de tussentijd hun tanden stuk bijten op mijn uurrecord, hoe meer prestige het krijgt. Dit bewijst dat ik toch een goei coureurke ben, of ni?

Dit artikel delen:

15 Reacties

Mwielerfan 4 november 2021 om 09:20

Realistisch en eerlijk verhaal

Pizzi 4 november 2021 om 09:26

Mooie vent! Dowsett vertelde ook over de betrokkenheid van Victor bij zijn poging. Dat ‘ie elke dag even informeerde hoe ’t ging enzo. Vind ik dus mooi!

Sammysosa 4 november 2021 om 09:50

Dit soort betrokkenheid en nederigheid doen je toch wel opwarmen voor Vocsnor

Dikke Vrouw 4 november 2021 om 10:06

Edit redactie: Bedankt, is aangepast.

Lay On 4 november 2021 om 10:11

Dat weet je niet, misschien zat hij wel feestend in het vliegtuig.

notriple 4 november 2021 om 11:27

Jammer alleen is dat Vocsnor een belg is. Hij kan zich zo aanmelden bij de Hollanders

Bart 4 november 2021 om 19:47

Ja natuurlijk mag je hem hebben, wint niet zoveel en is nogal suf dus geen al te groot verlies. Schrijf hem aan zou ik zeggen :-D

Misschien te persoonlijke vraag, maar is het een afknapper dat Dumoulin een Limburger is en geen Hollander? ;-)

Maar alle gekheid op een stokje, ik moet wel eerlijk toegeven dat hij de laatste jaren realistischer is geworden, en minder idioot overkomt. Misschien had iemand in de tijd bij lotto ‘hem beter eens aan de oren getrokken’, wat minder tijdrit en wat meer koersen, zoiets in de aard.

Oblomov 4 november 2021 om 11:30

Overschat zichzelf wel een beetje door te doen alsof Ganna er aan te pas zal moeten komen, om dat record te kloppen.

Hij was zelf een subtopper in de kracht van zijn leven toen hij dat record vestigde. Dowsett is een subtopper op leeftijd, dus die maakte weinig kans. Maar huidige subtoppers in de kracht van hun leven, zoals Kung (ook tweevoudig Europees Kampioen), moeten met een goede voorbereiding in staat zijn dat record te breken.

Alleen zal niemand zijn ploeg zo gek krijgen als Campenaerts Lotto Soudal kreeg. Los van het feit dat ze het zelf natuurlijk ook moeten willen (en er is niets dat daarop wijst). Zonder die ellende van naar een hooglandbaan moeten en een paar maanden kwijt zijn aan de voorbereiding, zou het misschien meer leven.

adelaarvanantwerpen 4 november 2021 om 11:42

Hij zegt toch nergens dat alleen Ganna dat record zal breken. Hij zegt alleen dat Ganna zijn record sowieso zal breken.

Kung is wel veel meer dan een subtopper. Het is een van de vijf beste tijdrijders van het moment. Net zoals Campenaerts in de periode van 2018/19

Maillot à Pois 4 november 2021 om 11:45

Hij doet niet alsof alleen Ganna zijn record kan breken, hij voorspelt dat Ganna zijn record zal verpulveren met ruim 2 km.
Maar ook Dowsett gaf hij 50% kans, dat geeft aan dat hij zich ervan bewust is dat ook anderen beter kunnen doen dan hijzelf.

Mwielerfan 4 november 2021 om 12:53

Als hij al denkt dat dowsett, die al tijden max eind top 10 rijdt in goed bezette tijdritten, een serieuze kans maakt, is het wel heel raar om hierin te lezen dat alleen ganna kans maakt. Het vermoeden dat hier gelezen is wat men wil lezen rijst

Mwielerfan 4 november 2021 om 12:54

Eens dat Kung ook een kans maakt, best wel goede. Maar hij is wel iemand die z’n kans nog wel eens laat liggen als het echt moet gebeuren

Michelangelo 4 november 2021 om 14:53

Bewijst toch maar eens dat Vocsnor echt de lat wel hoog heeft gelegd. En dat je een meer dan goede renner moet zijn om daaraan te komen. Want Dowsett is geen slechte tijdrijder, maar hij komt niet echt in de buurt.

Eigenlijk zou het jammer zijn als Ganna zich er snel aan gaat wagen. Want dan denk ik dat de lat wel dusdanig hooog komt te liggen dat er niemand meer aan durft te beginnen. Terwijl die uurrecord pogingen echt wel tof zijn om te zien. Zeker als ze compleet verrot van die fiets af kruipen….

Reiger 4 november 2021 om 15:00

Eigenlijk is een uurrecordpoging pas leuk als het record verbeterd wordt toch? Behalve wanneer je fan bent van de huidige houder en de poging mislukt. Als de poging faalt is het kijkplezier ook weg voor mij want degene naar wie je kijkt (de enige deelnemer dus) is aan het verliezen.

re-cycle 4 november 2021 om 20:54

(Bron)Hans Dorresteins dpa :

de Deen Friederich upstatt heeft het werelduurecord verbroken. Hij deed over het uur precies 59 minuten en 60 seconden.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair