Victor Campenaerts: “Al interessante gesprekken gehad, maar het werd nooit concreet”
Werelduurrecordhouder Victor Campenaerts blijft op zoek naar een ploeg voor 2021. “Ik heb nog niks, echt niks”, vertelt hij. “Ik ben bereid fors in te leveren op mijn loon. Zolang ik maar prof kan blijven.”
“Douglas Ryder (ploegmanager van NTT, red) was op bezoek in de Giro”, vertelt Campenaerts aan Het Nieuwsblad. “Hij zei me dat hij nog steeds hoopt op een nieuwe sponsor, maar we zijn intussen november.” De tijdritspecialist had bij NTT een contract van één jaar plus twee jaar als de ploeg verder ging, maar sinds deze zomer kan hij onder die clausule uit.
“Ik richt mijn pijlen op iets anders. En ik heb ook al interessante gesprekken gehad met verschillende ploegen, maar het werd nooit concreet. Het is ook niet dat ik te duur ben, want er is met die ploegen nog niet over het financiële aspect gepraat. Ik ben trouwens bereid om zeer fors in te leveren op mijn loon. Het zal noodzakelijk zijn, zolang ik maar prof kan blijven bij een goede ploeg.”
Campenaerts won dit jaar geen enkele wedstrijd, maar pakte wel brons op het EK en werd twee keer tweede in de Giro. Ook in de tijdrit in de Tirreno werd hij tweede. “Het was niet mijn beste seizoen, maar zonder Ganna had ik wel een tijdrit gewonnen in de Tirreno en in de Giro. Dan spraken we van een superjaar.”
Naast Campenaerts zijn er met Stijn Vandenbergh, Sander Armée, Guillaume Van Keirsbulck, Julien Vermote en Dimitri Claeys nog vijf Belgen die dit jaar voor een WorldTour-team uitkwamen en vandaag nog op zoek zijn naar een nieuwe werkgever voor 2021.
Helaas rijdt hij voor de bv Campenaerts en staat het hele seizoen in het teken van “zijn” tijdritten. Totaal niet aantrekkelijk voor ploegen, aangezien hij ook nog eens niet wint
Geen absolute winnaar, maar dat kunnen er maar weinig zijn... maar zijn specialisatie is juist wat hem doet opvallen. Ietsje bescheidener en ook dat is opgelost, maar als ik zou hem als ploeg graag hebben ten opzichte van de helft wat nu bij Lotto-Soudal, Cofidis, direct energie of zelfs Wanty rijdt.
Heeft wel niet het goede gevoel voor contract onderhandelingen etc. Ging voor dat contract bij NTT al bijna de mist in door teveel te willen bij Lotto en nu weer te laat in actie geschoten...
In ronde van Belgie bvb staat hij toch ook op het eindpodium en kon een Wellens hem gewoon niet volgen bergop. Denk dat er veel ploegen met veel zwakkere renners rondrijden die nog minder van nut zijn.
Maar juist in deze nichemarkt zal het moeilijk worden voor hem. Met o.a. Ganna, maar ook met Evenepoel en Van Aert heeft hij heel veel concurrentie, terwijl deze renners zichzelf niet specialiseren zoals Campenaerts.
Hopelijk vindt hij toch nog een ploeg... of nog beter, hopelijk blijft NTT bestaan (het liefst zonder Riis)
(Zijn 2e plek in de halve rit in de Giro, dat was wel weer erg okay.) (Ik vind wel dat een renner van zij kaliber makkelijk een ploeg moet kunnen vinden, alleen niet voor de hoofdprijs of absoluut kopmanschap, maar her en der zijn kans laten gaan = prima want dan vaak wel gemotiveerd.)
Dat doping aangepakt moet worden, altijd, en verboden is dat weten we echter zagen om het zagen terwijl is triest. Zoals in FR alwaar men LA verafschuwt ook voor zijn bully gedrag bekend was maar men Virenque in het licht zet..
Anderzijds typisch iets voor hier op WF, bepaalde overdreven obsessies tegen bepaalde personen aangedikt door deze en gene en anderen die erin meegaan, . . .schapen.
Misschien moet je je oor eens te luisteren leggen bij de NTT mensen, en hoe zij zelf het "Riis effect" ervaren hebben. En dan kan ik je vertellen dat er niemand enthousiast wordt over de aanpak van deze Deen.
En dat staat los van zijn dopingverleden, hoewel ik hem daar ook niet voor bewonder.
Maar misschien ben jij van het type "Contador was een goede renner, dus moet Riis wel een fantastische ploegleider zijn...".
Hou je bij je vaak goede en zinnige inzichten en laat je niet meeslepen.
Bovendien, hoe hij nu als ploegleider/manager presteert dat heeft niets te maken met het dopingverleden.
Zeker ook omdat andere ploegen al merendeels volzitten of al meer dan 25 renners hebben of die hem sowieso al niet gaan halen door de punten die ik benoemd heb. Een ploeg als Alpecin kan Campenaerts wellicht gebruiken, want dan kan hij tijdritten winnen op een lager niveau en hen zo aan overwinningen helpen.
En dan ook nog even kijken welke renners van NTT voor volgend jaar zijn vastgelegd, die vrij zijn wanneer NTT stopt
Gogl
Pozzo (Movistar of Trek)
Stokbro
Sunderland
Walscheid
Sobrero
Battistella
Campenaerts
Ik denk dat sowieso Stokbro, Sunderland, Sobrero, Pozzo en Walscheid boven Campenaerts verkozen gaan worden, zeker gezien Stokbro, Sunderland en Sobrero alledrie onder de 25 zijn, je Walscheid wel kan gebruiken in de sprintvoorbereiding en klassiekers en Pozzo door zijn Italiaanse marketingwaarde.
Het is niet omdat hij niet kilometers lang op kop sleurt zoals T.Declercq of T.Martin, dat hij daarvoor geen knechtenwerk doet. Het meeste van dit werk gebeurt nu eenmaal niet in beeld.
Maar niet in beeld is onbemind zekers.
En als iedereen die zelden tot nooit in beeld komt, naar ProConti moet gaan, heb je nog renner of 100 over in WT ...
En zo idioot de hetze voeren als ene @Nickdt die het over baggertijdritten heeft. Wanneer je vaak top 5 top 10 rijd kun je dat niet stellen. Nog niet te spreken dat vele volgers hier in een uur rijden nog niet eens binnen de 20km onder zijn record kunnen rijden.
Dat een renner meer eigenzinnig is dan anderen en aldus niet binnen de algemene normen valt waarbinnen het gros der mensen blijven omdat het veilig is wil niet zeggen dat men moet afkraken, iets waar de loosers alhier vooral best in zijn.
Hij heeft dit jaar niet gewonnen, maar wel een aantal mooie tweede en derde plaatsen in WT wedstrijden. Dat is beter dan de helft van het WT peloton.
In Italië heb ik hem enkele keren goed werk zien doen voor Pozzovivo en dan eindigde hij toch nog 2 keer 2e in een rituitslag. Mathematisch dus eigenlijk beter dan de twee negende plaatsen van Pozzo, die desondanks wel enkele keren goed aanvallend in beeld kwam. Om maar te zeggen dat voor sponsoren meer telt dan enkel overwinningen - de tijd die Campenaerts doorbrengt in de hotseats van tijdritten bvb, zoals in de laatste Giro-rit. Of de grote motor die Campenaerts aan elk team kan toevoegen in ploegentijdritten, toch hét paradepaardje voor teamsponsoren. (Zo spijtig dat er volgend jaar weer geen wordt gereden in de Tour...)
De reden dat Campenaerts nu moeite heeft om een nieuwe ploeg te vinden is covid-19, waardoor vele ploegen in geldnood zitten en o.a. de zijne er waarschijnlijk mee ophoudt. Niet meer, niet minder. Ik twijfel er niet aan dat er altijd gegadigden zullen zijn voor een Campenaerts, maar ploegmanagers weten natuurlijk ook dat hoe langer ze wachten hoe meer er van het vorige loon af kan... Bekijk anders eens de link die appiett hieronder plaatste.
Meer renners mogen zich wel eens sparen in een ploeg zodra de dag erop zich een specifiek voor geschikte etappe is of alwaar ze echt als knecht verwacht worden.
Dat van zeer veel andere renners dit niet expleciet alhier in stukjes verschijnt zegt niets.
Lijkt hier af en toe meer op een Libelle roddelrubriek ipv objectief en met waardering voor elke sporter hun prestaties volgen. Aandikken en de ander zwart maken doen roddelnichten ook. Met name om zichzelf daarmee beter te voelen. Diegene die dat hier aldoor doen bezitten eenzelfde zieke geest.
U vraagt...
Tijdritcultuur en er is nog plaats.
Vermote was toch echt een slechte zet om boor kopman te gaan bij een andere ploeg, was zo een goede knecht!