Verontrustend: Wereldwijde daling van de tv-kijkcijfers in de Tour de France
De publicaties over de tv-kijkcijfers van de Tour de France voor de eerste week laten een algemene daling zien in bijna alle markten. In de belangrijkste wielerlanden, waaronder Frankrijk, Italië, Nederland en België, is overal een daling waar te nemen van vijf tot zeven procent ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde, terwijl de Spaanse kijkcijfers met bijna dertig (!) procent daalden.
Dit in tegenstelling tot vorig jaar, toen verschillende van deze landen – met name Nederland, Frankrijk en België – een aanzienlijke stijging lieten zien. De cijfers stabiliseerden zich enigszins in de tweede week van deze Tour, maar ondanks een aanzienlijk herstel in Frankrijk en Duitsland is de neerwaartse trend duidelijk en vooral zorgwekkend voor Spanje en Nederland.
Cijfers voor de niet-kerngebieden van Europa zijn minder toegankelijk, maar worden ook verondersteld te zijn gedaald. Sponsors die uitsluitend in een bepaald land of een bepaalde regio actief zijn – hebben moeite om rendement te behalen op hun sponsorinvestering wanneer het aantal kijkers in die geografisch afgebakende markt daalt.
Onze collega en wielereconomie-expert professor Daam Van Reeth wijst erop dat het publiek in de belangrijkste niet-Europese wielerlanden van de afgelopen jaren – Colombia, de Verenigde Staten, Australië en Groot-Brittannië – ook overal afneemt. Van Reeth schat het totale Amerikaanse publiek op slechts tienduizenden – een enorme daling ten opzichte van het miljoen plus publiek dat tijdens het Lance Armstrong-tijdperk keek.
De redenen achter deze schijnbaar brede dalingen zijn minder duidelijk. In sommige gevallen, zoals Colombia of Spanje, kan het de afwezigheid van nationale sterren zijn. In andere gevallen, zoals de VS, kan het te wijten zijn aan minder toegankelijke en minder kwalitatief ervaren verslaggeving.
Een deel van de afnemende belangstelling kan ook te wijten zijn aan het huidige tijdperk van dominantie van Tadej Pogacar en zijn UAE Emirates team. Er is sinds de eerste bergrit in de Pyreneeën minder spanning en onvoorspelbaarheid in de Tour.
Dit artikel is geschreven door het Amerikaanse platform The Outerline (Steve Maxwell / Joe Harris / Spencer Martin) met wie WielerFlits een samenwerkingsverband heeft. The Outerline schrijft diepgaande artikelen en commentaren over de economie, het bestuur, de structuur en de competitie van het profwielrennen. Ook in de wereld van de anti-doping hebben zij goede ingangen en schrijven ze geregeld opzienbarende verhalen.
Ik heb de officiële kijkcijfers van de Tour de France er even bij gepakt. In 2020 keken er 40 miljoen mensen naar de TDF op de Franse TV, een historisch record en een toename van 21% ten opzichte van 2019.
Er zullen ongetwijfeld andere factoren meespelen hoor, maar de coronajaren hebben grote invloed gehad op de kijkcijfers.
https://storage-aso.lequipe.fr/ASO/cycling_tdf/tdf20-chiffres-medias-en.pdf
Jullie collega professor expert kenner analist mag altijd even bellen als hij het niet weet
Abrupt afgebroken voor Het Kastelenboek, met duplicate content welke ik de dag daarvoor al gezien had in de avondetappe.
Oftewel, het is gewoon werkelijk 3x niks.
Ik kijk de samenvatting wel.
Daling van de kijkcijfers? Gen-Z verus vergrijzing? Desintresse? Logisch gevolg?
Alsof de wielerverenigingen nog zo lekker draaien, nu kosten de pan uitvliegen.
En misschien is de Tour de France kijken wel te arrogant duur geworden achter alle betaalmuren.
Of zou het EK dames simpelweg de prioriteit hebben bij kijkers die wegblijven?
Nu is het bij HBO €6 euro per maand, + €5 euro sport add on, mét reclame en (in mijn ogen) minder goed commentaar. En minder spannende koers.
Vaak ligt het aan meerdere factoren, maar volgens mij vooral dat het veelal duurder is geworden en voor dat extra geld ook nog eens de kwaliteit is verminderd.