Verontrustend: Wereldwijde daling van de tv-kijkcijfers in de Tour de France
woensdag 23 juli 2025 om 07:22

Verontrustend: Wereldwijde daling van de tv-kijkcijfers in de Tour de France

De publicaties over de tv-kijkcijfers van de Tour de France voor de eerste week laten een algemene daling zien in bijna alle markten. In de belangrijkste wielerlanden, waaronder Frankrijk, Italië, Nederland en België, is overal een daling waar te nemen van vijf tot zeven procent ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde, terwijl de Spaanse kijkcijfers met bijna dertig (!) procent daalden.

Dit in tegenstelling tot vorig jaar, toen verschillende van deze landen – met name Nederland, Frankrijk en België – een aanzienlijke stijging lieten zien. De cijfers stabiliseerden zich enigszins in de tweede week van deze Tour, maar ondanks een aanzienlijk herstel in Frankrijk en Duitsland is de neerwaartse trend duidelijk en vooral zorgwekkend voor Spanje en Nederland.

Cijfers voor de niet-kerngebieden van Europa zijn minder toegankelijk, maar worden ook verondersteld te zijn gedaald. Sponsors die uitsluitend in een bepaald land of een bepaalde regio actief zijn – hebben moeite om rendement te behalen op hun sponsorinvestering wanneer het aantal kijkers in die geografisch afgebakende markt daalt.

Onze collega en wielereconomie-expert professor Daam Van Reeth wijst erop dat het publiek in de belangrijkste niet-Europese wielerlanden van de afgelopen jaren – Colombia, de Verenigde Staten, Australië en Groot-Brittannië – ook overal afneemt. Van Reeth schat het totale Amerikaanse publiek op slechts tienduizenden – een enorme daling ten opzichte van het miljoen plus publiek dat tijdens het Lance Armstrong-tijdperk keek.

De redenen achter deze schijnbaar brede dalingen zijn minder duidelijk. In sommige gevallen, zoals Colombia of Spanje, kan het de afwezigheid van nationale sterren zijn. In andere gevallen, zoals de VS, kan het te wijten zijn aan minder toegankelijke en minder kwalitatief ervaren verslaggeving.

Een deel van de afnemende belangstelling kan ook te wijten zijn aan het huidige tijdperk van dominantie van Tadej Pogacar en zijn UAE Emirates team. Er is sinds de eerste bergrit in de Pyreneeën minder spanning en onvoorspelbaarheid in de Tour.

Dit artikel is geschreven door het Amerikaanse platform The Outerline (Steve Maxwell / Joe Harris / Spencer Martin) met wie WielerFlits een samenwerkingsverband heeft. The Outerline schrijft diepgaande artikelen en commentaren over de economie, het bestuur, de structuur en de competitie van het profwielrennen. Ook in de wereld van de anti-doping hebben zij goede ingangen en schrijven ze geregeld opzienbarende verhalen.

RIDE Magazine
89 Reacties
22-07-2025 23:00
De jeugd kijkt niet via de traditionele manier televisie. Aandacht van een half uur is al veel gevraagd van de jongere generatie. TDT is bv erg populair met hun korte items via social media. En wat is er nu leuk aan de etappe van morgen??? Maak die etappe 100km en s’ avonds een criterium in de stad.finish na 18:00 is ook geen probleem want je verlegt de tijden…
    23-07-2025 08:42
    Dat is toch net zoals met een monument of een klassieker, de Amstel is als je het zo bekijkt ook vrij nutteloos gedurende het eerste driekwart van de wedstrijd. Maar al je geen omvang hebt maak je ook geen schifting tussen toppers zoals mvdp en de rest. Ik denk ook niet dat je met korte etappes en tussendoor wat showcriteriums nog een echte GT hebt maar eerder een beetje een circus als je niet oplet.
23-07-2025 01:12
Voor de wielerliefhebbers in niet-Europese landen was de 2 jaar (geloof ik) dat GCN de rechten had om alle grote wielerwedstrijden te mogen uitzenden en verslaan fantastisch. Ik vond het commentaar was geweldig, de samenvattingen, en alles er omheen
    23-07-2025 07:32
    Ik denk dat je dit inderdaad niet moet onderschatten. Specifiek voor de Tour speelt de dominantie van Pogacar zeker mee. Maar als alles steeds meer achter een paywall verdwijnt...tja, wat verwacht je dan?
23-07-2025 06:52
Er zijn meer stimulerende middelen nodig om de mensen naar de Tour te laten kijken. Althans in het dopingtijdperk werd er gemiddeld meer en langer gekeken, afgezet aan de toen beschikbare zendtijd. Toen was niet de hele rit te zien, maar kwamen we er om half 3 op zijn vroegst pas in. Waren ook minder zenders die het versloegen. OVerdaad schaad is het spreekwoord en kan maar zo dat het hier ook zijn opgang gedaan heeft.
    23-07-2025 07:02
    Ik neig hier ook het meeste naar als oorzaak. We hebben met zijn allen minder concentratie gekregen, maar er is enorme overkill opgetreden. De oude WT zorgde voor meer bijzondere koersen, nu is alles bijzonder. Elke dag patat is niet lekker meer.
23-07-2025 08:16
Beetje raar bericht. Tv wordt overal minder gekeken, sport of geen sport.
23-07-2025 08:54
Dit komt gewoon door het wegstoppen achter betaalde diensten.
23-07-2025 10:40
nou ,dan heeft de hele wereld geen verstand van wielrennen !ikzelf kan wel genieten van de laatste jaren in de tour de france ! we hebben nu de grootste renner aller tijden met pogacar die sprint in de heuvels met van der poel,in de tijdrit met evenepoel en in de bergen is hij de sterkste [GOAT]in de klassiekers staat hij er altijd !plus dat hij bijna altijd aanvallen rijd,!!in de tijd van lemond,indurain armstrong en froome had je veel minder mooie tour de france met zeker 5 wandeletappe's iedere keer!!en niet alleen pogacar,de aanvalslust van de laatste jaren is veel groter dan vroeger !
23-07-2025 11:30
Volgens mij heeft deze dalende trend alles te maken met de coronapandemie. De daling in kijkcijfers is berekend ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde. Dit betekent dat in het nieuwe vijfjarig gemiddelde het jaar 2025 erbij komt, en het jaar 2020 wegvalt. De TdF werd dat jaar in het najaar gereden en er was geen klap te doen, dus zaten er veel meer mensen voor de buis. Streamingsdiensten zoals Netflix behaalde in dat jaar een recordomzet..
Ik heb de officiële kijkcijfers van de Tour de France er even bij gepakt. In 2020 keken er 40 miljoen mensen naar de TDF op de Franse TV, een historisch record en een toename van 21% ten opzichte van 2019.
Er zullen ongetwijfeld andere factoren meespelen hoor, maar de coronajaren hebben grote invloed gehad op de kijkcijfers.

https://storage-aso.lequipe.fr/ASO/cycling_tdf/tdf20-chiffres-medias-en.pdf
    23-07-2025 13:02
    Het enigste zinnige antwoord
23-07-2025 14:45
Niet te begrijpen, dit is de mooiste Tour sinds jaren .
De hele top 5 komt uit niet traditionele wielerlanden (hoewel het VK daar ondertussen eigenlijk wek bijhoort). Zal ook meespelen.
22-07-2025 22:58
Veel mensen hebben geen reguliere tv-abo meer dus kijken ze het niet meer, maar ook potentiele kijkers komen er dan niet meer mee in aanraking, er is veel concurrentie van YT en dat Chinese ding en daarnaast zijn er nog streamingsdiensten als Netflix. Wordt een lastig verhaal nieuwe kijkers te krijgen en oude te behouden.
23-07-2025 02:22
De publieke belangstelling langs de kant is misleidend, de jeugd heeft andere interesses dan de wielersport.
23-07-2025 06:37
Hoe is HBO Max en achteraf online terugkijken in deze cijfers verwerkt? Het tv abonnement is hier de deur uit en live kijken lukt meestal niet.
23-07-2025 09:23
Iemand een linkje naar het oorspronkelijke stuk? Ik kan het op The Outerline niet vinden.
23-07-2025 09:45
Niet alle reacties gelezen, maar wat natuurlijk ook een grote factor is, is dat de 2 favorieten uit kleine landen komen. Al kijken alle Slovenen en Denen, dan zet dat niet echt zoden aan de dijk. In Spanje een paar procenten aandeel erbij scheelt miljoenen. Del Toro zou bijvoorbeeld heel Midden-Amerika ineens achter de buis kunnen krijgen.
Jullie collega professor expert kenner analist mag altijd even bellen als hij het niet weet
23-07-2025 10:26
Hier thuis hebben de kinderen schermtijd en dus mag papa ook niet hele middagen kijken
23-07-2025 10:41
Tijdens een Mont-Ventoux zag ik een split screen, L natuurbeelden en R een deja-vu.
Abrupt afgebroken voor Het Kastelenboek, met duplicate content welke ik de dag daarvoor al gezien had in de avondetappe.
Oftewel, het is gewoon werkelijk 3x niks.
Ik kijk de samenvatting wel.

Daling van de kijkcijfers? Gen-Z verus vergrijzing? Desintresse? Logisch gevolg?
Alsof de wielerverenigingen nog zo lekker draaien, nu kosten de pan uitvliegen.
En misschien is de Tour de France kijken wel te arrogant duur geworden achter alle betaalmuren.
Of zou het EK dames simpelweg de prioriteit hebben bij kijkers die wegblijven?
23-07-2025 11:52
Ik betaalde eerst €4 euro per maand voor eurosport, waar ik alle etappes kon kijken zónder reclame met zeer goed commentaar (Rob Hatch, Sean Kelly, etc.). En een spannendere koers dan nu met de dominantie van UAE.
Nu is het bij HBO €6 euro per maand, + €5 euro sport add on, mét reclame en (in mijn ogen) minder goed commentaar. En minder spannende koers.
Vaak ligt het aan meerdere factoren, maar volgens mij vooral dat het veelal duurder is geworden en voor dat extra geld ook nog eens de kwaliteit is verminderd.
23-07-2025 12:45
Moet je de trend ook niet breder trekken. Ik zit zelf in de media en zie een overall daling in "live" kijkgedrag van gebruikers. De waarde op socials en korte clips die veelal worden bekeken worden niet meegnomen. Ik denk dat de waarde ook andere aspecten zit.
23-07-2025 15:25
De dalende cijfers bij de NOS (in week 3) zijn goed te verklaren. Boogerd is ingewisseld voor Clef Cement... Ik ben weer terug naar de Belg de laatste week.
23-07-2025 15:39
Dan hebben ze wat gemist en dit gaafste tout die ik ooit heb gezien. Enige dat mist is de spanning in klassement, wel belangrijk ingrediënt, maar dit gaat over week 1

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine