Verontrustend: Wereldwijde daling van de tv-kijkcijfers in de Tour de France
De publicaties over de tv-kijkcijfers van de Tour de France voor de eerste week laten een algemene daling zien in bijna alle markten. In de belangrijkste wielerlanden, waaronder Frankrijk, Italië, Nederland en België, is overal een daling waar te nemen van vijf tot zeven procent ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde, terwijl de Spaanse kijkcijfers met bijna dertig (!) procent daalden.
Dit in tegenstelling tot vorig jaar, toen verschillende van deze landen – met name Nederland, Frankrijk en België – een aanzienlijke stijging lieten zien. De cijfers stabiliseerden zich enigszins in de tweede week van deze Tour, maar ondanks een aanzienlijk herstel in Frankrijk en Duitsland is de neerwaartse trend duidelijk en vooral zorgwekkend voor Spanje en Nederland.
Cijfers voor de niet-kerngebieden van Europa zijn minder toegankelijk, maar worden ook verondersteld te zijn gedaald. Sponsors die uitsluitend in een bepaald land of een bepaalde regio actief zijn – hebben moeite om rendement te behalen op hun sponsorinvestering wanneer het aantal kijkers in die geografisch afgebakende markt daalt.
Onze collega en wielereconomie-expert professor Daam Van Reeth wijst erop dat het publiek in de belangrijkste niet-Europese wielerlanden van de afgelopen jaren – Colombia, de Verenigde Staten, Australië en Groot-Brittannië – ook overal afneemt. Van Reeth schat het totale Amerikaanse publiek op slechts tienduizenden – een enorme daling ten opzichte van het miljoen plus publiek dat tijdens het Lance Armstrong-tijdperk keek.
De redenen achter deze schijnbaar brede dalingen zijn minder duidelijk. In sommige gevallen, zoals Colombia of Spanje, kan het de afwezigheid van nationale sterren zijn. In andere gevallen, zoals de VS, kan het te wijten zijn aan minder toegankelijke en minder kwalitatief ervaren verslaggeving.
Een deel van de afnemende belangstelling kan ook te wijten zijn aan het huidige tijdperk van dominantie van Tadej Pogacar en zijn UAE Emirates team. Er is sinds de eerste bergrit in de Pyreneeën minder spanning en onvoorspelbaarheid in de Tour.
Dit artikel is geschreven door het Amerikaanse platform The Outerline (Steve Maxwell / Joe Harris / Spencer Martin) met wie WielerFlits een samenwerkingsverband heeft. The Outerline schrijft diepgaande artikelen en commentaren over de economie, het bestuur, de structuur en de competitie van het profwielrennen. Ook in de wereld van de anti-doping hebben zij goede ingangen en schrijven ze geregeld opzienbarende verhalen.
En hoe wordt dat gemeten? Ouderwetse TV of valt online kijken er ook onder?
De dominantie van Pogacar maakt de koers wellicht voorspelbaar, maar ik vind de etappes wel leuker dan in veel voorgaande jaren. Er zijn tours geweest met een hele reeks aan sprintetappes, waarna in de bergen iedereen achter de US-Postal- of Sky-trein aanreed. Dat was voorspelbaar EN saai. Nu is het alleen voorspelbaar.
Zeker doordat alleen een vage vergelijking gemaakt wordt met x% afwijking tenopzichte van het 5-jarig gemiddeld.
En... hoe verslaafd moet je als organisatie zijn aan kijkcijfers?
Aan de ene kant zijn ze belangrijk, aan de andere kant moet je ook accepteren dat het niet altijd maar kan groeien. En door - vanwege de wens voor hogere kijkcijfers - in te grijpen in de koers kan je vervolgens ook het kind met het badwater weggooien. Dus dat wat de koers zo mooi en interessant maakt de das om doen ten gunste van iets dat feitelijk een ander vermaak is dan wielrennen, maar wel met betere kijkcijfers.
Dominantie is niet goed voor de kijkcijfers
Geldt natuurlijk niet voor Nederland, Frankrijk en België maar wel voor veel niet-traditionele wielerlanden. Dat helpt ook niet echt. Vooral niet met de prijsstelling van criminelen als HBO Max/Discovery
Is internet, telefoon, terugkijken etc. hierin meegenomen?
Publiek langs de kant is zeker bij de Tour, geen doorsnee wielerpubliek. Velen van hen zijn er niet voor de sport, maar willen slechts onderdeel zijn van het circus. En het liefst zelf in beeld komen. Dat er renners rond rijden is voor velen slechts bjizaak.
Dus er is misschien meer publiek langs de kant, terwijl de populariteit van de koers terug kan lopen. Wat dat betreft zijn andere koersen dan de TdF denk ik een betere graadmeter.
Geen Ayuso, geen Landa, geen Bilbao, geen Valverde meer, ... Er is voor de gemiddelde Manolo nu eenmaal niet veel meer over om voor te supporteren. Movistar komt er al een tijdje niet echt meer aan te pas en ook Carlos Rodriguez kent niet z'n beste grote ronde ooit, dan houdt het al snel op als je in het recente verleden verwend bent geweest door mannen als Contador, Valverde, Sastre, Sanchez, Rodriguez, Beloki, Pereiro, Maya en andere Quintana's.
Idem voor Nederland dat in het recente verleden kon rekenen op Dumoulin, Mollema, Gesink, Ten Dam en andere Kruijswijks om de bergritten leuk om volgen te maken, en vroeger hadden Jakobsen en Groenewegen een realistische kans op sprintzeges, nu zijn die voorbijgestreefd en mag de Nederlandse sprinthoop Kooij niet eens deelnemen. Denk dat ze blij mogen zijn dat MvdP nog meedoet, want anders zou de daling nog een stuk groter geweest zijn vermoed ik, want anders was er eigenlijk enkel nog Arensman geweest (en dat was al een halve 'verrassing' dat die zich zo kon laten zien).
Wielrennen is voor toeschouwers nog zo populair als dat het is vanwege de toegankelijkheid.
Edit: Bedankt Rode_Rick
Pogi wint het hele jaar door in de kassei klassiekers, de heuvel klassiekers en de grote rondes. Voor mij persoonlijk komt het me echt mijn neus uit en haalt het de spanning zo enorm weg voor bijvoorbeeld een LBL of nu de Tour.
Maar goed, wellicht is het ook persoonlijke voorkeur.
Mij kan het nik schelen. Wielrennen blijft toch wel bestaan en ik geniet er misschien wel meer van als er wat minder mensen naar kijken.
Hoe zit het eigenlijk met Wielerflits? Meer of minder bezoekers dan een paar jaar terug?
Go figure wat betreft de kijkcijfers in Duitsland.
Waar zit ik hier naar te kijken.
Ik heb dit gevoel meer gehad.
Tijdperk Armstrong.
Bij de beruchte aanval van Landis heb ik de tv uitgezet en verder niet meer naar die tour gekeken.
De meesten liggen nu al niet vroeger dan 23u in bed door persverplichtingen, verplaatsingen, massages, maaltijden,... Als je pas finisht tegen 20u liggen ze maar midden in de nacht in bed.
In een grote ronde lijkt een finish rond 18u me echt wel de limiet (behalve zoals nu al het geval is in de slotetappe).
Hoe zit het met de algehele trend dat er minder reguliere tv wordt gekeken? Veel sponsor exposure loopt tenslotte ook via social media omtrent de tour.