Verontrustend: Wereldwijde daling van de tv-kijkcijfers in de Tour de France
woensdag 23 juli 2025 om 07:22

Verontrustend: Wereldwijde daling van de tv-kijkcijfers in de Tour de France

De publicaties over de tv-kijkcijfers van de Tour de France voor de eerste week laten een algemene daling zien in bijna alle markten. In de belangrijkste wielerlanden, waaronder Frankrijk, Italië, Nederland en België, is overal een daling waar te nemen van vijf tot zeven procent ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde, terwijl de Spaanse kijkcijfers met bijna dertig (!) procent daalden.

Dit in tegenstelling tot vorig jaar, toen verschillende van deze landen – met name Nederland, Frankrijk en België – een aanzienlijke stijging lieten zien. De cijfers stabiliseerden zich enigszins in de tweede week van deze Tour, maar ondanks een aanzienlijk herstel in Frankrijk en Duitsland is de neerwaartse trend duidelijk en vooral zorgwekkend voor Spanje en Nederland.

Cijfers voor de niet-kerngebieden van Europa zijn minder toegankelijk, maar worden ook verondersteld te zijn gedaald. Sponsors die uitsluitend in een bepaald land of een bepaalde regio actief zijn – hebben moeite om rendement te behalen op hun sponsorinvestering wanneer het aantal kijkers in die geografisch afgebakende markt daalt.

Onze collega en wielereconomie-expert professor Daam Van Reeth wijst erop dat het publiek in de belangrijkste niet-Europese wielerlanden van de afgelopen jaren – Colombia, de Verenigde Staten, Australië en Groot-Brittannië – ook overal afneemt. Van Reeth schat het totale Amerikaanse publiek op slechts tienduizenden – een enorme daling ten opzichte van het miljoen plus publiek dat tijdens het Lance Armstrong-tijdperk keek.

De redenen achter deze schijnbaar brede dalingen zijn minder duidelijk. In sommige gevallen, zoals Colombia of Spanje, kan het de afwezigheid van nationale sterren zijn. In andere gevallen, zoals de VS, kan het te wijten zijn aan minder toegankelijke en minder kwalitatief ervaren verslaggeving.

Een deel van de afnemende belangstelling kan ook te wijten zijn aan het huidige tijdperk van dominantie van Tadej Pogacar en zijn UAE Emirates team. Er is sinds de eerste bergrit in de Pyreneeën minder spanning en onvoorspelbaarheid in de Tour.

Dit artikel is geschreven door het Amerikaanse platform The Outerline (Steve Maxwell / Joe Harris / Spencer Martin) met wie WielerFlits een samenwerkingsverband heeft. The Outerline schrijft diepgaande artikelen en commentaren over de economie, het bestuur, de structuur en de competitie van het profwielrennen. Ook in de wereld van de anti-doping hebben zij goede ingangen en schrijven ze geregeld opzienbarende verhalen.

RIDE Magazine
89 Reacties
22-07-2025 20:05
Ik betrap mezelf erop dat ik ook veel minder kijk. Ik heb moeite om te genieten van Pogacar die overal waar hij wil zonder te ademen wegrijdt, er is gewoon niet echt spanning en dat laconieke komt op mij nogal gemaakt over. Maar ik ben denk ik ook gewoon een successupporter. Voor de renners die me aanstaan dan.
    22-07-2025 20:08
    Niks mis mee; voor wie dan? MvP? Dan heb je een mooie tijd gehad lijkt mij?
    22-07-2025 20:56
    De dominantie van UAE in sport begint te vervelen. De spanning is grotendeels weg. Ja, veel liefhebbers zullen dit ook prachtig vinden, maar wie een spannende koers wil zien heeft een probleem.
    Perfectie is vaak gewoon best saai. In iedere vorm van sport of kunst.
    22-07-2025 22:04
    Dominantie en toenemende ongeloofwaardigheid maken de sport oninteressant.
    23-07-2025 14:58
    Met twee dominerende renners uit kleine landen is het natuurlijk ook geen vetpot voor de ASO. Voor volgend jaar ziet het er wel rooskleuriger uit als de Duitse kijkcijfers dankzij Lipowitz omhoog knallen.
    23-07-2025 16:05
    Kan het niet de oorzaak zijn dat er bijna geen Italiaanse renners ploeg[en] en Spaanse renners zijn die meedoen voor de prijzen en zodoende het gemiddelde kijkcijfer daalt ?
22-07-2025 20:33
Zijn de cijfers ook ergens beschikbaar? Een daling van 5 tot 7 procent en opzichte van het vijfjarig gemiddelde, waarbij vorig jaar een forse stijging liet zien, wekt niet direct de indruk dat het dit jaar heel erg veel slechter is. Het ene jaar 5 procent meer, het andere jaar 5 procent minder, lijkt mij geen vreemde bandbreedte waarbinnen kijkcijfers zich bewegen.

En hoe wordt dat gemeten? Ouderwetse TV of valt online kijken er ook onder?

De dominantie van Pogacar maakt de koers wellicht voorspelbaar, maar ik vind de etappes wel leuker dan in veel voorgaande jaren. Er zijn tours geweest met een hele reeks aan sprintetappes, waarna in de bergen iedereen achter de US-Postal- of Sky-trein aanreed. Dat was voorspelbaar EN saai. Nu is het alleen voorspelbaar.
    22-07-2025 22:27
    Exact dit hele artikel komt op mij over als clickbait en sensatie 'journalistiek'

    Zeker doordat alleen een vage vergelijking gemaakt wordt met x% afwijking tenopzichte van het 5-jarig gemiddeld.
    22-07-2025 22:47
    Hele goede vragen die je stelt, dat is precies wat ik ook dacht. Is het wel zo dramatisch?

    En... hoe verslaafd moet je als organisatie zijn aan kijkcijfers?

    Aan de ene kant zijn ze belangrijk, aan de andere kant moet je ook accepteren dat het niet altijd maar kan groeien. En door - vanwege de wens voor hogere kijkcijfers - in te grijpen in de koers kan je vervolgens ook het kind met het badwater weggooien. Dus dat wat de koers zo mooi en interessant maakt de das om doen ten gunste van iets dat feitelijk een ander vermaak is dan wielrennen, maar wel met betere kijkcijfers.
22-07-2025 19:55
Is hier vaak genoeg benoemd waardoor het komt, nu dan ook duidelijk te zien in de cijfers.....

Dominantie is niet goed voor de kijkcijfers
    22-07-2025 20:26
    De jaren met de sky trein waren veel saaier. Pocagar is dominant maar in principe is er al jaren een tweestrijd met Visma. Tot nu toe is de stand 3-2 voor UAE. Dat was toen totaal niet het geval.
    22-07-2025 21:29
    Ja sky trein was ook niet super. Maar ik zie voor mezelf gewoon dat ik minder kijk omdat er zo weinig spanning is.
    22-07-2025 21:49
    De sky trein was drie weken in Frankrijk, Pogacar wint overal. Ontzettend knap natuurlijk, na Merckx is dit nooit meer vertoond. Maar het is wel saai dat alleen Van der Poel hem op een hele goede dag kan verslaan.
22-07-2025 20:15
Ben de hele tour op vakantie en met mij een groot deel van Nederland. Daarnaast is bijna alles waar Pogacar aan meedoet voorspelbaar en voel ik weinig noodzaak om in het buitenland in te schakelen.
22-07-2025 20:52
Is er al eens nagedacht over het feit dat de Tour net als andere wedstrijden ook in heel veel landen achter een decoder zit of op zenders met antiechlijk veel reclame?

Geldt natuurlijk niet voor Nederland, Frankrijk en België maar wel voor veel niet-traditionele wielerlanden. Dat helpt ook niet echt. Vooral niet met de prijsstelling van criminelen als HBO Max/Discovery
    23-07-2025 09:56
    Klopt, nu Eurosport achter HBO max zit, heb geen abo meer. Ik ga er vanuit dat wel meerdere mensen zo'n besluit hebben genomen helaas.
22-07-2025 20:02
Ik ken juist meer en meer mensen die de Tour volgen om me heen. Daarnaast staat er krankzinnig veel volk langs de weg (dat was 10-15 jaar geleden ook minder).

Is internet, telefoon, terugkijken etc. hierin meegenomen?
    22-07-2025 20:50
    Denk dat je een verschil moet maken tussen het publiek langs de kant, en de kijkers op TV.

    Publiek langs de kant is zeker bij de Tour, geen doorsnee wielerpubliek. Velen van hen zijn er niet voor de sport, maar willen slechts onderdeel zijn van het circus. En het liefst zelf in beeld komen. Dat er renners rond rijden is voor velen slechts bjizaak.

    Dus er is misschien meer publiek langs de kant, terwijl de populariteit van de koers terug kan lopen. Wat dat betreft zijn andere koersen dan de TdF denk ik een betere graadmeter.
    23-07-2025 07:25
    Normaal gesproken wordt in Nederland uitgesteld kijkgedrag en kijken via alternatieve kanalen meegenomen in de cijfers. Geen idee hoe het in andere landen is.
    23-07-2025 13:31
    Ik kijk dit jaar voor het eerst in jaren maar wel door Van der Poel
22-07-2025 23:22
De oorzaken voor de dalingen in Nederland en Spanje lijken me niet ver te zoeken toch?
Geen Ayuso, geen Landa, geen Bilbao, geen Valverde meer, ... Er is voor de gemiddelde Manolo nu eenmaal niet veel meer over om voor te supporteren. Movistar komt er al een tijdje niet echt meer aan te pas en ook Carlos Rodriguez kent niet z'n beste grote ronde ooit, dan houdt het al snel op als je in het recente verleden verwend bent geweest door mannen als Contador, Valverde, Sastre, Sanchez, Rodriguez, Beloki, Pereiro, Maya en andere Quintana's.

Idem voor Nederland dat in het recente verleden kon rekenen op Dumoulin, Mollema, Gesink, Ten Dam en andere Kruijswijks om de bergritten leuk om volgen te maken, en vroeger hadden Jakobsen en Groenewegen een realistische kans op sprintzeges, nu zijn die voorbijgestreefd en mag de Nederlandse sprinthoop Kooij niet eens deelnemen. Denk dat ze blij mogen zijn dat MvdP nog meedoet, want anders zou de daling nog een stuk groter geweest zijn vermoed ik, want anders was er eigenlijk enkel nog Arensman geweest (en dat was al een halve 'verrassing' dat die zich zo kon laten zien).
    23-07-2025 05:32
    Vooral Sastre was pure verwenning inderdaad
    23-07-2025 09:18
    Het was niet zo’n flamboyante klimmer als een Contador of Valverde, maar hij won wel de Tour. Denk dat de kijkcijfers in België of Nederland ook zouden pieken mocht Evenepoel of Arensman de Tour winnen zonder ook maar 1 meter op kop gereden te hebben.
22-07-2025 20:34
Heeft het er ook niet mee te maken dat een groot deel van de mensheid voortaan een aandachtsspanne van een minuut heeft?
    23-07-2025 09:54
    Dat geeft wielrennen ook een voordeel als ultieme zensport.
22-07-2025 20:06
Ik volg het via illegale streams, worden die ook meegeteld?
    22-07-2025 20:46
    In meer en meer landen verdwijnt het wielrennen achter de decoder, dat zal ook niet helpen
    22-07-2025 21:06
    Dat doen de wielerploegen ook zelf hé met managers die betaal-tv willen omdat ze zo denken hun budgetten fors te kunnen verhogen. Dat het aantal echte wielerfans daar in eigenlijk alle landen behalve België te klein voor is om rendabel te krijgen en de sponsoren gillend wegrennen omdat hun exposure in één klap met 80%+ instort willen ze denk ik niet zien.

    Wielrennen is voor toeschouwers nog zo populair als dat het is vanwege de toegankelijkheid.
22-07-2025 21:29
We hebben het sky tijdperk overleefd dus die mensen die klagen over dominantie en saai met Pogacar neem ik niet al te serieus. Dat sky tijdperk was voor mij wel bijna een reden om af te haken. Man, hoe geestdodend was dat. Treintje rijden elke dag maar weer!
    23-07-2025 08:16
    Indurain en zijn Banesto-trein waren ook al dodelijk saaie Tourjaren. Daarvoor had je Merckx die ook bijna overal won.
    23-07-2025 14:34
    En tussen Indurain en Sky zat Armstrong, ook ongeloofwaardig en saai. Maar de Amerikanen keken toen wél.
22-07-2025 20:14
De vraag is hoe het met de kijkcijfers van de Giro zit. Als die dezelfde afnames vertoonden, zal de oorzaak waarschijnlijk niet het gebrek aan spanning zijn.
    22-07-2025 20:26
    Giro kijkcijfers waren flink gestegen ten opzichte van vorig jaar. Is ook niet verbazend, omdat je sinds december '23 al wist wie de Giro van '24 met 10 minuten ging winnen.
    22-07-2025 20:34
    Dan lijkt er toch wel een correlatie te zijn tussen de dominantie van Pogacar en de kijkcijfers.
    22-07-2025 20:40
    Lijkt mij dat de pure wieler liefhebbers juist wel blijven kijken en dus zou die afname bij de Giro veel minder sterk moeten zijn. De incidentele kijker die m.n. de Tour volgt is de hoofddoelgroep voor de sponsoren en haakt ook als eerste af.

    Edit: Bedankt Rode_Rick
    22-07-2025 21:37
    Ik weet niet of ik representatief ben, maar ik kijk vooral andere koersen en merk dus dat ik afhaak bij de Tour.
    23-07-2025 07:27
    De Giro cijfers lieten vorig jaar, zeker in de loop van de Giro een afname zien. Er was toen o.a. hier ook al een discussie of dat aan de dominantie van Pogacar/UAE lag.
22-07-2025 20:47
Ik kijk minder vanwege Pogacar. Alhoewel, als hij er niet was, keek ik wellicht minder vanwege de dominantie van Vingegaard.
    22-07-2025 20:53
    Precies, dat gaf ik eerder ook al aan. Zonder Pogacar zou Vingegaard domineren en zouden zijn fans (en Denemarken) het fantastisch vinden. De rest zou Vingegaard moe zijn, zoals ze nu ook Pogacar moe zijn.
    22-07-2025 21:33
    Toch vind ik het een verschil. Vingegaard is een specialist in grote rondes en verliest gedurende het jaar ook nog wel eens.

    Pogi wint het hele jaar door in de kassei klassiekers, de heuvel klassiekers en de grote rondes. Voor mij persoonlijk komt het me echt mijn neus uit en haalt het de spanning zo enorm weg voor bijvoorbeeld een LBL of nu de Tour.

    Maar goed, wellicht is het ook persoonlijke voorkeur.
    23-07-2025 07:54
    Epoo, van de 7 eendaagse in 2025 heeft Pogacar er 4 gewonnen... 3 niet... Dus feitelijk niet juist om te denken dat hij alles wint (niet dat jij dit letterlijk zegt, maar perceptie van velen is mijn gevoel).
22-07-2025 20:59
Het ene moment klagen we dat er teveel mensen langs het parcours staan en dat er teveel hype is rond de hype van de dag. Het andere moment komt er een alarmistisch bericht als dit.

Mij kan het nik schelen. Wielrennen blijft toch wel bestaan en ik geniet er misschien wel meer van als er wat minder mensen naar kijken.
    22-07-2025 22:52
    Mij ook niet, zolang de wielerorganisaties de wielersport maar niet om zeep helpen met nieuwe 'vondsten' vanwege de kijkcijfers.
    23-07-2025 12:45
    Minder mensen die kijken, dus sponsors die afhaken, enz. Dat is toch niet wat we willen?
22-07-2025 22:03
In Duitsland schijnt het aantal kijkers juist enorm toegenomen te zijn.

Hoe zit het eigenlijk met Wielerflits? Meer of minder bezoekers dan een paar jaar terug?
    22-07-2025 22:15
    Goeie vraag. We vragen het even aan onze Amerikaanse vrienden!
    22-07-2025 22:50
    De jonge Florian Lipowitz staat onverwacht derde.
    Go figure wat betreft de kijkcijfers in Duitsland.
22-07-2025 22:25
Mij bekruipt steeds meer het gevoel van.
Waar zit ik hier naar te kijken.
Ik heb dit gevoel meer gehad.
Tijdperk Armstrong.
Bij de beruchte aanval van Landis heb ik de tv uitgezet en verder niet meer naar die tour gekeken.
23-07-2025 07:55
Dat krijg je er van als dat criminele warner bros/discovery het grootste deel van de rechten opkoopt, GCN+ om zeep helpt, en zowat elke maand de abonnementsgelden verhoogt. In Nederland en België mogen we ons nog ‘gelukkig’ prijzen met de nos en sporza.
23-07-2025 08:07
Het heeft alles met de huidige dominantie van Pogacar te maken en de geloofwaardigheid van de wielersport die daarmee weer volledig in het gedrang komt. Een heel seizoen in topvorm zijn, na een stevige val en snotverkouden een KOM uit het epo tijdperk verpulveren en het er doen uitzien alsof hij tegen een peloton met voornamelijk amateurs en continentale renners rijdt. Vooruit Vingegard rijdt voor het gevoel misschien op pro conti niveau. Tel daarbij de historie van de UAE ploegleiding bij op en veel mensen haken af. Tenminste dit zijn wel de geluiden die ik in mijn omgeving hoor.
22-07-2025 20:18
Wat ik altijd wonderbaarlijk vind: Waarom finishen etappes niet later? Vandaag was de finish rond 16:30, terwijl in Europa dat gewoon valt onder reguliere werktijden. Tuurlijk is het Juli en zijn er veel mensen op vakantie, maar zijn er ook genoeg potentiële kijkers wél gewoon aan het werk. Dus waarom niet finishen rond 20:00? Wat ook qua licht prima zou kunnen.
    22-07-2025 21:11
    Heeft met de logistiek van het hele gebeuren te maken, de transferts zijn alweer absurd lang, een trend die zich in elke GT doortrekt en waar zeer dringend eens mag naar gekeken worden. Het gaat niet alleen om het fietsen, de hele rimram er rond treft letterlijk duizenden mensen en voertuigen die die afstanden nu eenmaal moeten te zien overbruggen…
    22-07-2025 21:12
    Heeft met de logistiek van het hele gebeuren te maken, de transferts zijn alweer absurd lang, een trend die zich in elke GT doortrekt en waar zeer dringend eens mag naar gekeken worden. Het gaat niet alleen om het fietsen, de hele rimram er rond treft letterlijk duizenden mensen en voertuigen die die afstanden nu eenmaal moeten overbruggen…
    22-07-2025 23:04
    Je moet ook aan de renners (en het personeel) zelf denken.
    De meesten liggen nu al niet vroeger dan 23u in bed door persverplichtingen, verplaatsingen, massages, maaltijden,... Als je pas finisht tegen 20u liggen ze maar midden in de nacht in bed.
    In een grote ronde lijkt een finish rond 18u me echt wel de limiet (behalve zoals nu al het geval is in de slotetappe).
    23-07-2025 08:38
    Omdat de renners ook op tijd moeten kunnen slapen, als je ze rond 20u00 wil laten aankomen dan liggen ze pas om middernacht in hun bed. Dat lijkt me ietwat sadistisch om te doen bij een wedstrijd van drie weken :-)
22-07-2025 21:43
Gemiste kans om de cijfers ook even inzichtelijk te maken. En zoals eerder genoemd ook goed om verder dan een jaar terug te kijken dan slechts een jaar (maar misschien was dan de titel van dit bericht niet gerechtvaardigd, ik werd wel ff lekker verleid om te clickerdeclicken).

Hoe zit het met de algehele trend dat er minder reguliere tv wordt gekeken? Veel sponsor exposure loopt tenslotte ook via social media omtrent de tour.
22-07-2025 19:54
Heeft diverse oorzaken, maar ik volg de TdF wel degelijk
22-07-2025 20:03
Dit jaar na het voorjaar ook afgehaakt. Misschien 3/4 etappes Tour bekeken. Weet ook niet wat het is....
    22-07-2025 20:06
    Zonde... Dan heb je mooie etappes gemist. Deze Tour is erg leuk om te zien en zoals vaak: de wedstrijdjes in de wedstrijd zijn heerlijk om te zien!
22-07-2025 20:37
Gewoon meedoen met een tourpooltje, dat maakt elke etappe interessant.
22-07-2025 20:37
OneCycling kom d’r maar in….
    23-07-2025 08:12
    Ik denk dat juist Onecycling en het daaraan gekoppelde verdwijnen achter een tv-betaalmuur de zekere doodsteek voor het wielrennen gaat zijn.
22-07-2025 21:33
Heel logisch dat kijkers afhaken. Meer en meer mensen zullen afstemmen op wedstrijden zonder Pogacar aan de start. Op dat vlak was van de Giro een voorbeeld van hoe het wel voor de kijker spannend kan zijn om te volgen.
22-07-2025 22:26
Het is toch een prachtige tour veel aanvallen en Jonas probeert alles om Pogi te kraken dominantie van een rijder en een ploeg is van aller tijden en geld voor veel sporten , geniet elke dag van de etappes vindt alleen jammer dat we als Nederland geen echte klassement renner hebben hopelijk dient die zich de komende jaren aan

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine