Verhoeven baalt in Yorkshire: “We hadden weer pech”
LottoNL-Jumbo kende vrijdag geen goede start in de Tour de Yorkshire. Timo Roosen en kopman Steven Kruijswijk kwamen voor de finale ten val. De overige renners konden vooraan niet met de besten mee. “We hadden weer pech”, verzuchtte ploegleider Nico Verhoeven op de website van LottoNL-Jumbo.
De etappe van vandaag is vlak en biedt dus kansen voor sprinters. “De uitdaging ligt bij ons in het feit dat we ervoor moeten zorgen dat Moreno Hofland aan sprinten toekomt. We moeten ervoor zorgen dat het een massasprint wordt. Het is alleen altijd afwachten wat de beste manier is om dat af te dwingen. We gaan daarop anticiperen en zelf meespringen met een kopgroep is daarin ook een mogelijkheid. De jonge jongens krijgen daar in ieder geval de kans voor.”
Wasn’t hoping for a start like this in @letouryorkshire. Got taken out in the downhill from behind. #crash #slippery #recover
— Steven Kruijswijk (@s_kruijswijk) 1 mei 2015
De ploegleiders zijn de laatsten die de schuld moeten krijgen. Jumbo heeft één betrouwbare kopman(Vanmarcke), maar die heeft slechts zes kansen in het jaar in zijn specialisme. Als dat tegenvalt, en de rest van je renners blijkt niet in staat hun gehoopte vormpeil te halen, zegt dat iet over een gebrekkige selectie, niet een gebrekkige ploegleiding. Zelfde bij Cannondale met Martin, die in 'zijn' Ardennendrieluik tweemaal crasht. Die ploeg heeft ook geen fantastisch budget, dus de rest van de ploeg is hoogstens subtop.(zelfs Hesjedal en Talansky) Voor deze twee renners wordt het ook eens hoog tijd dat ze wat vorm krijgen, maar het uitblijven ervan kan moeilijk de schuld zijn van Vaughters of Klier.
De Rabo mindset,
Dat is voor mij het constant afwachten en op het laatste moment afhaken, het altijd goedpraten en excuses verzinnen.
Van Houwelingen was destijds de man die gedurfde dingen durfde uithalen in de koers, de man die kritiek durfde hebben en de renners durfde zeggen dat het slecht was als het slecht was, en dit naar buiten toe ook rechtstreeks durfde uiten.
Die laatste instelling wordt gemist....
En natuurlijk zie ik ook dat de ploeg op sommige beslissende momenten pech had, en dat ze met een hoop belssures en ziektegevallen hebben gezeten.
maar als na het Vlaamse seizoen Vanmarcke als enige van de ploeg zelfkritisch durft te zijn en de ploegleiding zich alleen maar beroept op de pech, blessures en ziekte dan vind ik dat een zwakte van de ploegleiding.
De ploegleiding is verantwoordelijk voor het in vorm zijn van hun renners, daar zeg je zo iets.
Wie had er van jou dan mee moeten zitten in de kopgroep, als de kopman (Kruijswijk) op de grond ligt?
Teunissen, Wynants in goede vorm +
Cf. mijn antwoord op andere topic 'vrije val':
8 man daar in Yorkshire, maar er kan er maar eentje (Kruiswijk) de bergjes overleven? Met hetzelfde budget zouden ze een betere (internationalere) selectie kunnen samenstellen.
Met hetzelfde budget zouden ze een betere (internationalere) selectie kunnen samenstellen.[/quote]
Wat heeft het voor zin om dat te constateren als het een beleidskeuze is om een NL-ploeg samen te stellen, met hooguit enkele buitenlandse accenten?
Een betere NL-selectie is domweg niet haalbaar. De NL-toppers verdienen (al dan niet terecht) forse salarissen bij buitenlandse ploegen, waar diezelfde NL-toppers het overigens dit jaar diezelfde forse salarissen in het algemeen ook amper waarmaken.
Betere NL-alternatieven binnen het beschikbare budget zijn er niet of nauwelijks. Roompot heeft bijvoorbeeld ook nog niets gewonnen. Dan kom je al uit bij renners die winnen in 1.2-koersen, maar die koersen rijdt TLJ nu eenmaal niet. En de exotische koersen die feitelijk 1.2-niveau hebben maar door de UCI hoger zijn ingeschaald, zijn dit jaar bewust afgezworen.
De 'Rabo-mindset' heeft de ploeg in het verleden toch mooie zeges en ereplaatsen opgeleverd. De laatste jaren van dat tijdperk echter vooral met buitenlandse renners. die er één voor één uit werden gekieperd. Eerst Flecha en Menchov, daarna Freire en LLS. De impact van het vertrek van Moerenhout en Garate is ook zwaar onderschat. Op zich lukte het daarna wel op een iets lager niveau, maar de uitstroom van kwaliteit is onvoldoende opgevangen. De ploeg mag hopen op een goede Van Asbroeck.
En Dekker als ploegleider? Een lachertje!
Dat zegt hij toch ook: "De overige renners konden vooraan niet met de besten mee. " Oftewel ze waren niet goed genoeg..
Je slaat de bal toch wel mis, natuurlijk zijn er alternatieven.
Dus laten ze hun beste Nederlanders (Mollema, Boom,...) vertrekken en kopen ze V Asbroek, De Weert en Bennett aan...(voornamelijk uit budgettaire redenen natuurlijk) Ze kunnen in plaats van De Weert even goed een talentvolle buitenlander kopen die evenveel vraagt. Als je dat niet inziet, tja...
Dat er geen betere NL-alternatieven mogelijk zijn heeft natuurlijk alles te maken dat de beste Nederlands wielrenners niet bij TLJ aan de bak willen wegens een te laag loon en waarschijnlijk andere redenen. En dat Roompot nog geen zeges heeft, is inderdaad waar: Dat team is 100% Oranje en heeft zich dit jaar al goed in de kijker gereden voor een ProConti team.