Verdachtmakingen raken Tadej Pogacar niet: “Dominantie zie je overal”
foto: Cor Vos
vrijdag 11 oktober 2024 om 18:08

Verdachtmakingen raken Tadej Pogacar niet: “Dominantie zie je overal”

Tadej Pogacar heeft gereageerd op de verdachtmakingen rond zijn suprematie. De Sloveen koerst enorm dominant in 2024, wat her en der heeft gezorgd voor donkere geruchten. Pogacar ging er in een persconferentie, daags voor de Ronde van Lombardije, zelf dieper op in. “Er is geen vertrouwen door de vorige generaties. Het was aan ons, de wielrenners, om dat vertrouwen terug te winnen. Maar we kunnen niets doen.”

De verdachtmakingen lijken Pogacar alleszins niet. De kersverse wereldkampioen reageert op de geruchten door een vergelijking te maken met andere sporten. “Je ziet overal dominantie. Je ziet dominantie in de zakenwereld, je ziet dominantie in tennis, in golf, in de NBA en in het voetbal”, zei de drievoudige eindwinnaar van de Ronde van Frankrijk onder meer in gesprek met CyclingNews.

“In elke andere sport zie je dominantie van teams en van individuele atleten. Ik denk dat er altijd dominantie is voor een paar jaar. Op een gegeven moment komt er dan een nieuw talent, een nieuwe hongerigere jongen, of een nieuw en beter team. Er volgt dan een generatiewissel en iemand anders zal dan beginnen met domineren. Zo gaat dat in het leven.”

Pogacar heeft het in zijn relaas ook over het verleden: “Wielrennen is een sport waar mensen in het verleden alles aan hun lichaam deden om beter te worden, zonder te weten wat het met je gezondheid deed. Ze riskeerden hun leven. Veel jongens zijn nu waarschijnlijk ziek of hebben andere gezondheidsproblemen of mentale problemen door wat ze de afgelopen 20 of 30 jaar met hun lichaam hebben gedaan.”

Tijden van Armstrong vergeten
“Naar mijn eerlijke mening, mijn bescheiden mening, denk ik dat het wielrennen veel geleden heeft onder die jaren. Er was geen vertrouwen en het was aan ons, de wielrenners, om dat vertrouwen terug te winnen. Maar we kunnen niets doen. We rijden gewoon onze eigen wedstrijd en we hopen dat mensen ons beginnen te geloven”, laat de alleswinnaar optekenen.

“In het wielrennen moet er altijd een winnaar zijn, en een winnaar krijgt altijd de meeste ogen op zich gericht. Vaak wordt er dan gedacht dat hij een valsspeler is. Misschien zullen mensen over een paar generaties het verleden wel vergeten, de tijden van Lance Armstrong en deze jongens, die deden wat ze deden. Misschien zullen ze dan verder gaan.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
34 Reacties
11-10-2024 18:36
" Ze riskeerden hun leven."

Zoals zijn mentor en ploegbaas bijvoorbeeld..
    12-10-2024 09:17
    Het leven opzich is ook niet altijd alles omdat altijd maar te koesteren.
    12-10-2024 10:56
    Zoals de ploegleiders en ploeggenoten van gesink ook, die heel vreemd nadat het bloedpaspoort na een aantal jaren 3cht in werking trad totaal niet meer presteerde. Minstens zo verdacht maar doordat we hem van dichtbij volgden weten we wat er nog meer speelden.
11-10-2024 18:35
Natuurlijk worden er vraagtekens gezet bij zijn af en toe buitenaardse prestaties. Ik heb zelf ook af en toe mijn twijfels gehad maar na nadere analyse denk ik toch dat we hier met een uitzonderlijke talent te maken hebben die schoon rijdt. Niet al zijn prestaties zijn dermate uitzonderlijk dat er vraagtekens bij gezet moeten worden. In de Tour was Vingegaard gewoon niet fit genoeg anders was het close geweest. Als de samenwerking van de groep achter Pogacar op het WK goed (niet eens uitstekend) was geweest was hij nooit wereldkampioen geworden. In andere koersen zoals de Strade of de Giro was de tegenstand gewoon matig of nog niet in topvorm. Kortom, ik blijf fan van deze man.
    11-10-2024 18:42
    Ja bij jumbo vorig jaar werden minder vraagtekens geplaatst, terwijl die met 123 in vuelta en 3 grote rondes toch meer unieks neerzetten. Giro tour wk is al ruim 5x eerder gedaan.
    11-10-2024 19:31
    Ik heb veel meer vraagtekens bij wat Vingegaard uitspookt. Vooral vorig jaar kon je zien dat Pogi uit vlees en bloed bestaat en wat voor een eerzucht hij heeft. Mentaal niet te kloppen. Dat is zijn kracht. Heerlijk mannetje!
    11-10-2024 20:24
    Issendorf zegt het juiste
    11-10-2024 22:15
    @Mwielerfan get your facts right! Giro, Tour, WK in één jaar. Alleen Merckx en Stephen Roche deden het hem voor.
    12-10-2024 10:54
    Hmm ja natuurlijk je hebt gelijk. Maar is dus al 2x eerder gedaan, itt jumbo prestaties
12-10-2024 01:04
Moeilijk. Het begint er natuurlijk mee dat er geen enkel bewijs is dat Poga niet eerlijk koerst. De prestaties doen soms buitenaards aan en ja, in het verleden was het dan vaak foute boel. Zijn begeleiders, de heren Gianetti & co, waren honderd procent foute types vroeger. Over nu hebben we wederom geen bewijs. Tot het tegendeel bewezen is, lijkt dan de verstandigste houding.
12-10-2024 04:38
Tot het tegendeel BEWEZEN is geniet ik volop van de prachtige prestaties van Pogacar.
    12-10-2024 16:29
    Wat valt er dan te genieten? Er is immers geen zak aan qua kijksport. Geen enkele spanning.

    Of ben je een echte fan van hem? Ik kan me voorstellen als Nederland een voetbalwedstrijd met 12-0 van San Marino wint een Nederlandse liefhebber dat ook prachtig vindt.

    Of het eerlijk is, zullen we misschien nooit weten. Het klopt inderdaad dat tot het tegendeel bewezen is, hij wint. Daar heb ik geen moeite mee.
12-10-2024 09:00
Zolang Mollema de tour niet wint vertrouw ik niemand. Iedereen die ooit boven Bauke eindigde is een dopingzondaar!
11-10-2024 18:24
Ok, dit is in ieder geval een standaard reactie...

Ja, wat moeten ze anders zou je zeggen. Ik weet het ook niet hoor. Maar wel hebben geleerd dat wat je ziet niet te geloven is, het uiteindelijk uit gaat komen.

En de vergelijking met de andere sporten en zakenwereld klopt, En ook daar wordt doping/drugs/alcohol etc gebruikt om aan die top te blijven...
    11-10-2024 18:41
    Alleen daar worden ze nauwelijks opgespoord, onder de pet geveegd en nauwelijks bestraft als het dan toch uitkomt
12-10-2024 11:29
Hoe kunnen de mensen het verleden vergeten, de tijden van Giannetti en deze jongens, als je als topsporter ervoor kiest je door één van de zwartste spoken uit die tijd te laten begeleiden?
11-10-2024 18:35
I'm sorry you can't dream big, and I'm sorry you don't believe in miracles.

Vive Le Pogi, forever. Thank you.
11-10-2024 22:00
Tuurlijk, als Holleeder vrij zou komen zou hij ook pleiten voor een eerlijk bestaan en zeggen dat die criminele praktijken in het verleden waren...
    12-10-2024 08:47
    Lekkere reactie joh, Pogacar vanaf uw luie zetel vergelijken met een veroordeelde crimineel. Is in uw ogen iedereen die ergens beter is dan de rest een crimineel? Ik verwacht wat onverwerkt jeugdtrauma bij u. Misschien een bezoek brengen aan een goede psychiater die u kan helpen. Pogacar is een prachtrenner die samen met renners als VDP het wielrennen een stuk leuker heeft gemaakt dan de tijden van US Postal en SKY.
    12-10-2024 10:58
    Waarom dan niet kritisch op jumbo, waar vanuit de ploegleiding doping verstrekt werd bij voorlopers. Veel meer verdacht dan een op zichzelf staande manager uit dopingtijd, zoals zon beetje elke wt ploeg.
12-10-2024 08:07
Z’n entourage spreekt niet voor hen tbh. Ik vind het een prachtige coureur en een leuk ventje, wat dat betreft een aanwinst voor de sport.

Maar toch, iemand die er zo bovenuit steekt en dan sommige van de meest roemruchte dopingcoaches en ploegleiders om je heen verzamelen. Als ik rationeel analyseer is de kans gewoon groter dat hij gebruikt dan niet.

If it looks like a duck.
    12-10-2024 11:02
    Inderdaad, maar zoals gezegd geldt dat ook voor gesink die in een tijd dat je als belofte veel minder professioneel was, als net prof twee keer 2de staat in laatste week vuelta, van sagan ren sprint wint etc. Allemaal veel meer vanuit het niets dan pogacar, met toendertijd nog veel recenter, slechts 2-3 jaar verschil met bewezen doping netwerk waar veel ploegmaats bij betrokken waren en ploegleiders op de hoogte. Toch wordt hij alleen geroemd overal, terwijl dezelfde redenen die bij pogacar tegen hem gebruikt worden, voor onze Nederlandse held geen enkel punt zijn.
    12-10-2024 14:22
    Zou je nog meer onzin bij elkaar kunnen bedenken?

    Gesink kwam zeker niet vanuit het niets, maar was 2e in de tour l'avenir geweest, en werd destijds samen met Kreuziger en Nibali als grootste talent van zijn generatie gezien.

    Deed in zijn derde profjaar voor het eerst mee om het podium in de Vuelta.
    Prima dat je Pogacar wilt verdedigen, maar ik vind het verwerpelijke om dan in het wilde weg andere renners te gaan beschuldigen.
12-10-2024 10:53
Prima reactie van Pogacar. De UCI had nooit moeten toestaan dat dopingzondaars uit het verleden ploegleider kunnen worden in de World Tour. Mijn zoon is ook profwielrenner geweest en heeft veel in het peloton gezien wat niet deugde. Echter zijn overtuiging was altijd, je pakt of je pakt niet, er is géén tussenweg.
Topsporters die tegen de lamp liepen door gebruik van verboden middelen zijn over een morele grens gegaan en zijn dan ook naar mijn mening nooit meer betrouwbaar in een funktie als ploegleider.
Wat er bij UAE rondloopt in de begeleiding is een smet voor de wielersport en daar moet Pogacar zich voor verantwoorden, zo lijkt het.
Gek genoeg....., zou beter zijn als er in de media een discussie komt over bewuste begeleiding zelf!
    12-10-2024 11:05
    Destijds had zo'n maatregel ervoor gezorgd, dat allerlei oud renners juist hun mond hadden gehouden. Dus snap wel dat daar toen niet voor gekozen werd. Nu is de tijd er wel klaar voor denk ik, maar dan straf je juist ook degene die eerlijk zijn geweest en bevoordeel je degene die niks zeggen, zoals Dekker bijvoorbeeld.
12-10-2024 16:43
Dit kan niet, klopt niet, verschillen zijn te groot. Bloedwaardes etc zal wel kloppen met allerlei middelen. Heel jaar goed en elke wedstrijd met minuten voorsprong winnen. Jaja een 2e Armstrong
11-10-2024 19:10
Mondo Pogacar: op eenzame hoogte.
De polsstokspringer in een peloton vol hoogspringers (al gaat Vingegaard af en toe ook niet onder de lat door).
Record na record na record zal blijven sneuvelen.
Hopelijk landt hij uiteindelijk niet náást de mat.
    11-10-2024 20:54
    Of Pogacar, de Duplantis in een peloton van polsstokhoogspringers...
11-10-2024 19:40
Misschien had hij toch ook iets mogen zeggen over zijn entourage. Want die zijn natuurlijk niet van onbesproken gedrag, en dat helpt niet mee aan zijn imago.

Overigens, wie zijn hand in het vuur steekt voor de zuiverheid van Pogacar, die mag zich hier melden.
12-10-2024 07:06
“De verdachtmakingen lijken Pogacar alleszins niet.” Daar missen denk ik nog een paar woorden
12-10-2024 07:45
Geen woord over Gianetti en Matxin, het gerecycleerde Saunier-Duval management. De pers is er alleen maar laffer op geworden sinds de Armstrong periode. De blinde fans zonder kritisch denkvermogen zijn dan weer een constante.
12-10-2024 13:45
Vooral verdachtmakingen in de pers en door de liefhebbers van bij ons.
12-10-2024 17:14
25 van de 57 gereden koersdagen winnend afsluiten is in mijn ogen veel meer dan dominantie

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine