Jan-Willem van Schip verbijsterd en gaat in protest tegen uitsluiting in NIBC Tour of Holland
Parkhotel Valkenburg is verbijsterd door het besluit van de wedstrijdjury in de NIBC Tour of Holland 2025. Hun renner Jan-Willem van Schip is uit koers gezet, omdat hij niet zou rijden op een door de UCI goedgekeurde fiets. “Zijn zadelpen zou niet conform de UCI-eisen zijn, maar hij rijdt daar al een aantal jaar mee én heeft documentatie dat het wél is toegestaan”, zegt ploegbaas Paul Tabak in een eerste reactie bij WielerFlits. Van Schip en Parkhotel Valkenburg gaan ‘uiteraard’ in protest tegen het jurybesluit.
“Het is heel simpel: alles staat geregistreerd bij de UCI. De wielen, je fiets, je stuur, alles. Dus als Jan-Willem met deze zadelpen rijdt – en daar koerst hij al een aantal jaren mee – dan heeft hij daar documentatie van”, reageert Tabak kalm op het besluit. “Alles staat geregistreerd. Maar het is een lastige situatie. Vorig jaar is hij een dag na de Heistse Pijl ook uit een uitslag gehaald, nadat hij het Toot Engineering Ashaa RR Aero-stuur had gebruikt.”

De bewuste zadelpen – foto: Julian Dubbeld/WielerFlits
Daarvan werden ploeg en renner pas later op de hoogte gebracht door de UCI. “Tot op de dag van vandaag zijn we daar nog steeds over in protest, omdat we er nog altijd geen antwoord van de UCI op hebben gehad. Het ligt er dus maar net aan hoe een UCI-commissaris de regels interpreteert. Dat is in dit geval ook zo, denk ik. Maar het is vrij eenvoudig: als de belasting denkt dat jij een schuld hebt, moet je laten zien dat dit niet zo is. Dat is hier ook het geval en dat gaan we proberen te doen.”
Mochten Tabak en zijn ploeg daar niet in slagen, dan blijft de diskwalificatie staan. De ploeg heeft daar nog tot donderdagmiddag 13.15 uur voor. Dan gaat de individuele tijdrit in Etten-Leur van start. “Er is iedere keer gedonder over het stuur van Jan-Willem”, zucht Tabak. “Iedere keer laten we dan de goedgekeurde documentatie zien. Samen met Jan-Willem en een jurylid hebben we er al eens een epistel over geschreven, om te laten zien wat het is. Hopelijk helpt dat nu ook om de diskwalificatie terug te draaien.”
UCI overrulet wedstrijdjury
Tabak heeft contact gehad met zijn renner en de wedstrijdjury. Daaruit blijkt dat de beslissing van een hogere hand is genomen. “De UCI-commissarissen in de NIBC Tour of Holland hebben Jan-Willem niet gediskwalificeerd. Ze zijn overruled door Zwitserland (waar het hoofdkantoor van de UCI zich bevindt, red.). De UCI heeft gezegd dat ze Van Schip moeten diskwalificeren omdat hij met een ongeoorloofde zadelpen rijdt.”

Paul Tabak op archieffoto in 2014 – foto: Cor Vos
Tabak heeft de registratie van Van Schips materiaal erbij gepakt en geconstateerd dat de UCI daarin ‘helemaal nergens’ iets over de zadelpen vermeldt. “Laat de UCI maar zien dat er ergens in het reglement staat dat deze zadelpen niet mag. De wedstrijdjury zei me dat zij Jan-Willem niet gediskwalificeerd hadden, omdat hij er al een aantal jaren zo mee rijdt. Het is de UCI die deze beslissing heeft genomen. Ik heb het nummer van de verantwoordelijke gekregen en gebeld. Hij neemt vooralsnog niet op.”
“Ik heb hem ook een bericht gestuurd om te vragen of hij me wil terugbellen”, gaat Tabak verder. “Ik wil die discussie wel met hem aangaan. Ik kan nérgens in het reglement terugvinden dat er iets in staat over een zadelpen. Het argument dat de UCI geeft is dat alle Tavelo’s waarop wij rijden, rechte zadelpennen hebben. En deze staat omgekeerd, wat volgens de bond niet geoorloofd is.”
Volgens de UCI Regulations behoudt de internationale wielerbond via een heel klein regeltje het recht om een beslissing terug te draaien. “Uiteindelijk denk ik daarom dat we het niet winnen en dat Jan-Willem gewoon uit koers is. We zullen zien.”

Van Schip in de Heistse Pijl 2024, een dag later werd hij daar uit de uitslag geschrapt – foto: Cor Vos
Van Schip strijdbaar
Tabak heeft zijn renner inmiddels ook gesproken, die gemengde gevoelens heeft. “Jan-Willem is nog wel strijdbaar, maar vraagt zich af waarom. Hij zei dat hij in koers heel de dag werd uitgescholden, terwijl hij naar eigen zeggen f•cking zijn best doet. Dat weet ik ook. Jan-Willem komt uit een diep dal, nadat hij uit de baanselectie is gezet. We hebben een traject met hem afgesproken, samen met zijn begeleider Leo Adegeest.”
“Jan-Willem heeft het weer goed op de rit”, vervolgt Tabak. “Hij heeft er weer plezier in en hij wil laten zien hoe hard hij kan fietsen. Dat deed hij zelfs nog in de finale van de eerste rit in lijn tijdens de Ronde van Nederland dinsdagmiddag. Maar ook tijdens de afgelopen wedstrijden heeft hij aangetoond dat hij er weer is. Maar dan krijg je nu dit gezeik weer… Ik kan me voorstellen dat hij zichzelf aan het afvragen is waarvoor hij het allemaal doet. Laat die jongen gewoon fietsen! En als het niet geoorloofd is, laat dan zien in de regels waar dat staat. Dan kun je er iets mee. Maar nu niet.”
Het is 1 groot zooitje daar. Snel eens met de zweep der door. Een jongen uit koers zetten waarvan ineens na 3 jaar de zadelpen niet goed is. Maar 80 bochten en straat meubilair in de laatste 3km is geen probleem. Die mensen kunnen zichzelf niet in de ogen kijken in de spiegel
Geen enkel antwoord. En natuurlijk MOETEN ze niet antwoorden, maar het zegt denk ik wel wat voor een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende organisatie het is, als je niet eens de moeite kunt nemen om een fatsoenlijk antwoord te sturen op iemand die een fatsoenlijk bericht stuurt.
Als het over die zadelpen gaat die zo naar voren buigt snap ik wel waarom hij zo naar voren lag. Dan wordt het een tijdrit houding. Dat maakt het voor mijn gevoel niet stabiel op de fiets.
Ik vind anders de Trek Madone en de Colnago Y1RS er ook niet echt stevig uit zien, en die zijn toch ook toegestaan.
Ik denk dat jullie even na moeten gaan wie de eigenaar is van deze foto.... De exacte locatie en tijdstip kan ik je geven. Groet vanuit de finish straat van de Arno Wallaard Memorial
Die voorwaartse zadelpen roept dus wel de vraag op of hij minimaal 5 cm achter de bracket zit. Bijna stand triatleet, maar die rijden dan ook allemaal UCI illegaal. Ze zullen vast die check hebben gedaan. Ook moet alles commercieel beschikbaar zijn. Dat kan natuurlijk al wat listiger worden, zeker als die zadelpen frame specifiek is. Op de Tavelo website kennen ze wel twee (rechte) zadelpennen maar dat is puur een met reguliere 20mm setback of geen setback en zeker niet deze met die knik. Want als ik die foto zie is dit niet een simpele omgekeerde rechte zadelpen. Vaak zijn die niet eens om te keren vanwege de vorm. Dus die van van Schip lijkt custom en niet commercieel verkrijgbaar. Daar krijg je vaak maar een bepaalde tijd een uitzondering op, zoals bij die TJV TT helm.
Verder voorkom je willekeur door jurybeslissingen als deze te motiveren. Dat de UCI kennelijk nog niet heeft uitgelegd welke regel Van t Schip waarom heeft overtreden, zou ik ronduit slecht vinden.
Maar ja, dat is natuurlijk geen reden om hem te diskwalificeren.
Alhoewel, van mij mag de UCI best een stijlpolitie invoeren ;)
(100% aanname van mijn kant, en ik kan die ISO norm niet gratis online vinden, maar het boeit me ook te weinig om er voor te gaan betalen bij ISO a 46 euro).
Edit: Ik kom daarop omdat in UCI regulations het volgende staat:
"It is essential that the equipment used in competition meets the prevailing quality and safety
standards for bicycles. Mechanics and riders should also be aware of the ISO 4210 Standard
on safety that applies to cycling equipment. They should refer to this Standard before
modifying or adjusting any bicycle component. From 2019, all the framesets submitted to
the UCI for approval will have to join a certification confirming the compliance with the ISO
4210 security norm. The certification template is available in the section « equipment » of
the UCI website.
Modifying equipment used in competition in relation to products supplied by the
manufacturer is prohibited for obvious safety reasons. Whether it is a matter of modifying
the length of the saddle, adapting approved wheels, filing off fork drop-out safety lugs or
meeting the 1 cm rule by adding tape. No modification of equipment that is not conducted
by the manufacturer is authorized by the UCI without prior approval."
Daarnaast gedraagt carbon zich niet isotropisch, waardoor mijn vermoeden nog iets versterkt werd.
Het lijkt inderdaad logisch dat je een zadelpen niet zomaar kan omdraaien en ervan uitgaan dat het nog steeds aan die heel specifieke tests voldoet. Dat de UCI hier blijkbaar pas na 3 jaar op stoot is natuurlijk laakbaar, maar puur technisch gezien kan dit dus een reden zijn om de fietsopstelling af te keuren.
Ik heb geen idee hoe zo'n controle van de wedstrijd jury loopt en wat de kennis en kunde is van deze mensen, maar ik kan me zo maar voorstellen dat zoals gesteld in het artikel men wat certificaten en documentatie onder ogen krijgt men alles braaf afvinkt. Frame gecertificeerd: akkoord, zadel pen gecertificeerd: akkoord, etc.
Uitgescholden door wie? Door het publiek kan ik mlij niet voorstellen, dus door zijn concullega's dan? Hij zal het vast zo ervaren hebben, maar dit komt mij een beetje over alsof Jan-Willem wat te hard doordenkt (op zich niets mis mee) om in een peloton rond te rijden waarin iedereen hypergefocused is om niet ten val te komen.