Jan-Willem van Schip verbijsterd en gaat in protest tegen uitsluiting in NIBC Tour of Holland
foto: fotopersburo Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 15 oktober 2025 om 19:02

Jan-Willem van Schip verbijsterd en gaat in protest tegen uitsluiting in NIBC Tour of Holland

Parkhotel Valkenburg is verbijsterd door het besluit van de wedstrijdjury in de NIBC Tour of Holland 2025. Hun renner Jan-Willem van Schip is uit koers gezet, omdat hij niet zou rijden op een door de UCI goedgekeurde fiets. “Zijn zadelpen zou niet conform de UCI-eisen zijn, maar hij rijdt daar al een aantal jaar mee én heeft documentatie dat het wél is toegestaan”, zegt ploegbaas Paul Tabak in een eerste reactie bij WielerFlits. Van Schip en Parkhotel Valkenburg gaan ‘uiteraard’ in protest tegen het jurybesluit.

“Het is heel simpel: alles staat geregistreerd bij de UCI. De wielen, je fiets, je stuur, alles. Dus als Jan-Willem met deze zadelpen rijdt – en daar koerst hij al een aantal jaren mee – dan heeft hij daar documentatie van”, reageert Tabak kalm op het besluit. “Alles staat geregistreerd. Maar het is een lastige situatie. Vorig jaar is hij een dag na de Heistse Pijl ook uit een uitslag gehaald, nadat hij het Toot Engineering Ashaa RR Aero-stuur had gebruikt.”

De bewuste zadelpen – foto: Julian Dubbeld/WielerFlits

Daarvan werden ploeg en renner pas later op de hoogte gebracht door de UCI. “Tot op de dag van vandaag zijn we daar nog steeds over in protest, omdat we er nog altijd geen antwoord van de UCI op hebben gehad. Het ligt er dus maar net aan hoe een UCI-commissaris de regels interpreteert. Dat is in dit geval ook zo, denk ik. Maar het is vrij eenvoudig: als de belasting denkt dat jij een schuld hebt, moet je laten zien dat dit niet zo is. Dat is hier ook het geval en dat gaan we proberen te doen.”

Mochten Tabak en zijn ploeg daar niet in slagen, dan blijft de diskwalificatie staan. De ploeg heeft daar nog tot donderdagmiddag 13.15 uur voor. Dan gaat de individuele tijdrit in Etten-Leur van start. “Er is iedere keer gedonder over het stuur van Jan-Willem”, zucht Tabak. “Iedere keer laten we dan de goedgekeurde documentatie zien. Samen met Jan-Willem en een jurylid hebben we er al eens een epistel over geschreven, om te laten zien wat het is. Hopelijk helpt dat nu ook om de diskwalificatie terug te draaien.”

UCI overrulet wedstrijdjury
Tabak heeft contact gehad met zijn renner en de wedstrijdjury. Daaruit blijkt dat de beslissing van een hogere hand is genomen. “De UCI-commissarissen in de NIBC Tour of Holland hebben Jan-Willem niet gediskwalificeerd. Ze zijn overruled door Zwitserland (waar het hoofdkantoor van de UCI zich bevindt, red.). De UCI heeft gezegd dat ze Van Schip moeten diskwalificeren omdat hij met een ongeoorloofde zadelpen rijdt.”

Paul Tabak op archieffoto in 2014 – foto: Cor Vos

Tabak heeft de registratie van Van Schips materiaal erbij gepakt en geconstateerd dat de UCI daarin ‘helemaal nergens’ iets over de zadelpen vermeldt. “Laat de UCI maar zien dat er ergens in het reglement staat dat deze zadelpen niet mag. De wedstrijdjury zei me dat zij Jan-Willem niet gediskwalificeerd hadden, omdat hij er al een aantal jaren zo mee rijdt. Het is de UCI die deze beslissing heeft genomen. Ik heb het nummer van de verantwoordelijke gekregen en gebeld. Hij neemt vooralsnog niet op.”

“Ik heb hem ook een bericht gestuurd om te vragen of hij me wil terugbellen”, gaat Tabak verder. “Ik wil die discussie wel met hem aangaan. Ik kan nérgens in het reglement terugvinden dat er iets in staat over een zadelpen. Het argument dat de UCI geeft is dat alle Tavelo’s waarop wij rijden, rechte zadelpennen hebben. En deze staat omgekeerd, wat volgens de bond niet geoorloofd is.”

Volgens de UCI Regulations behoudt de internationale wielerbond via een heel klein regeltje het recht om een beslissing terug te draaien. “Uiteindelijk denk ik daarom dat we het niet winnen en dat Jan-Willem gewoon uit koers is. We zullen zien.”

Van Schip in de Heistse Pijl 2024, een dag later werd hij daar uit de uitslag geschrapt – foto: Cor Vos

Van Schip strijdbaar
Tabak heeft zijn renner inmiddels ook gesproken, die gemengde gevoelens heeft. “Jan-Willem is nog wel strijdbaar, maar vraagt zich af waarom. Hij zei dat hij in koers heel de dag werd uitgescholden, terwijl hij naar eigen zeggen f•cking zijn best doet. Dat weet ik ook. Jan-Willem komt uit een diep dal, nadat hij uit de baanselectie is gezet. We hebben een traject met hem afgesproken, samen met zijn begeleider Leo Adegeest.”

“Jan-Willem heeft het weer goed op de rit”, vervolgt Tabak. “Hij heeft er weer plezier in en hij wil laten zien hoe hard hij kan fietsen. Dat deed hij zelfs nog in de finale van de eerste rit in lijn tijdens de Ronde van Nederland dinsdagmiddag. Maar ook tijdens de afgelopen wedstrijden heeft hij aangetoond dat hij er weer is. Maar dan krijg je nu dit gezeik weer… Ik kan me voorstellen dat hij zichzelf aan het afvragen is waarvoor hij het allemaal doet. Laat die jongen gewoon fietsen! En als het niet geoorloofd is, laat dan zien in de regels waar dat staat. Dan kun je er iets mee. Maar nu niet.”


NIBC Tour of Holland: speel GRATIS mee met WielerFlits Ploegleider!

Speciaal voor de terugkeer van de NIBC Tour of Holland 2025 organiseert WielerFlits Ploegleider in samenwerking met NIBC Bank een nieuw managementspel. Meespelen is gratis! Voor de winnaars van het spel is een rijkgevulde prijzenpot samengesteld, bestaande uit een racefiets, cadeaubonnen, gesigneerde leiderstrui en een abonnement op RIDE Magazine.


RIDE Magazine
33 Reacties
20:23
Je kan het ook omdraaien. Waarom moet hij altijd met een raar stuur, zadelpen, helm of weet ik wat rijden? Los van dat het er nooit uit ziet. Je weet dat de UCI over alles kan vallen. Ga gewoon op een fiets zitten die je ploeggenoten en de rest van het peloton ook gebruiken. Of ga, als je weet dat je weer eens met een of ander zogenaamde innovatie rijdt, vóór een wedstrijd bij de wedstrijdjury langs en laat ze op papier zetten dat je fiets helemaal is goedgekeurd. Ja, de UCI doet vaak gekke dingen. Maar iedereen weet dit. Hou daar dan rekening mee en handel daar naar.
    20:26
    Hij rijdt er nogmaals al 3 jaar mee. In die tijd 30+ UCI koersen gereden. Als het echt niet mocht was het echt wel eerder gezegd. Het is gewoon willekeur
    20:41
    Willekeur dan nog. Je moet al straf uit de hoek komen om een renner te vinden die op een fiets rijdt die er half zo gevaarlijk uit ziet.
    20:56
    Dus omdat 99% van de renners anders op z’n fiets zit mag hij niet zo op z’n fiets zitten. Bijzonder verhaal
    21:09
    Ik vind het vooral een bijzonder verhaal dat je, ondanks dat je alleen staat met je overtuiging, je als een malle elke andere mening binnen de minuut countert. Jan-Willem, is that you?
    21:19
    Hahah ja wat jij wilt. Maar goed het is geen overtuiging. Het zijn de regels die ik overduidelijk beter ken dan jullie. Maar stay mad op iemand die anders is dan de rest. Elke persoon die een verandering doorgebracht heeft werd in het begin apart gevonden. Jullie conservatievelingen zien liever alleen de normale met hun witte schoentjes en sokken
    21:35
    @ Melkzuur
    Ik vind anders de Trek Madone en de Colnago Y1RS er ook niet echt stevig uit zien, en die zijn toch ook toegestaan.
    21:42
    @melkzuur hij staat niet alleen hoor. Ben het honderd procent eens met Vissertje. Dit is gewoon bullshit, maak duidelijke regels ipv gewoon zomaar zeggen nee dit ziet er toch te gevaarlijk uit. Oké, dat je dat zegt is primal maar geef dan eerst een waarschuwing.
19:43
Er zitten dus in Zwitserland een paar treurwilgen achter een bureau die zich drukmaken over de zadelpen van Jan-Willem van Schip.
20:58
Ik vind 'm een gouden gast, maar het gaat bij hem wel errug vaak over zijn rariteiten en niet over zijn kwaliteiten.
    21:48
    Ach ieder zijn ding. Hij zoekt graag bewust de grenzen op, dan kan je verwachten dat daar af en toe iemand over valt. Dat vindt hij ook alleen maar leuk volgens mij en uiteraard legt ie zich er niet bij neer.
De clownshow draait weer op volle toeren.... kunnen ze bij die UCI niet eens gewoon mensen als jurylid aanstellen die WEL weten wat ze aan het doen zijn?
19:30
De UCI is een Edit: dit is niet nodig. Ze willen geen commentaar van andere organisaties. Als het om sturen, veiligheid, verzetten gaat het maakt geen reet uit. Ze vinden iets en het gaat hoe zij het willen. Als je dan toch gelijk hebt behouden ze het recht om zelf te interpreteren hoe de regels zijn.

Het is 1 groot zooitje daar. Snel eens met de zweep der door. Een jongen uit koers zetten waarvan ineens na 3 jaar de zadelpen niet goed is. Maar 80 bochten en straat meubilair in de laatste 3km is geen probleem. Die mensen kunnen zichzelf niet in de ogen kijken in de spiegel
19:58
Cervelo of Tavelo ;-)
20:09
Gegokt en verloren, kan gebeuren. Alleen dat geklaag achteraf moet hij dan wel achterwege laten: if you can’t stand the heat, stay out of the kitchen.
    20:11
    Gegokt op wat? Gokken op het volgen van de regels?
    20:15
    Ik heb het laatste uur gezien. Was goed van voor te zien en in de aanval. Toen ik dat zag dacht ik even dat hij tijdrit stuur had. Toen hij terug gepakt werd zag het er ook niet zo veilig uit met dat stuur. Wat mij betreft onveilig om in peloton te fietsen.
    20:16
    Oké dat kun je vinden, maar bepaalt u wat veilig is en wat niet en of je dan gediskwalificeerd moet worden
    20:40
    @ vissertje. Nee dat doet de UCI. Er zijn in het verleden al genoeg klachten geweest over dat smalle stuurtje. Ook vanuit het peloton, of mogen die daar ook niks van vinden?
    20:56
    Je mag er wat van vinden. Maar als je aan de regels houdt mag je niet uit de wedstrijd gezet worden omdat er mensen zijn die vinden dat het gevaarlijk is. Dan moeten de regels anders zijn
    21:09
    Vissertje. Het raakt je nogal merk ik.
    Als het over die zadelpen gaat die zo naar voren buigt snap ik wel waarom hij zo naar voren lag. Dan wordt het een tijdrit houding. Dat maakt het voor mijn gevoel niet stabiel op de fiets.
    21:15
    Het rechtvaardigt de schorsing nog steeds niet
    21:35
    @vissertje. Ik kan me er wel in vinden...
19:08
Wat een besluit, en dat in een NL koers. Iets te fanatieke jury. Mss een geschiedenis met JW?
19:30
Gewoon een keer normaal aan de regels houden i.p.v. elke keer net over de randjes gaan.
    19:32
    De uitersten van een regel opzoeken staat niet gelijk aan de regel overtreden platte kassei
    19:46
    Al jaren ergens mee rondrijden is natuurlijk iets totaal anders dan elke keer wat anders gebruiken. Absurd hoe uci dit behandeld. Geef gewoon aan vooraf dat je het gaat verbieden, dan kan hij kiezen dat risicote nemen. Of maak nieuwe regels waarin het verboden is. Maar 3 jaar toe
    19:46
    Toestaan en dan vanuit het niets zonder bericht beleid veranderen is absurd en tegen alle regels van goed en behoorlijk bestuur
20:03
Laat de UCI ervoor zorgen dat de renners netjes de centen krijgen en beetje gezond bezig zijn . En geen tijd in dit soort van onzin steken
20:15
Gewoon is ook maar gewoon bij van het schip
21:21
denk dat er meer een limiet op die voorbouw moet komen, maximaal 300 mm, deze is 500mm lijkt wel.
UCI, kan je alles over schrijven, weinig positief idd
21:56
Ze moeten het natuurlijk wel uitleggen, dus dit is daarom alleen al een raar verhaal.

Maargoed, die voorwaartse zadelpen roept wel de vraag op of hij minimaal 5 cm achter de bracket zit - al zullen ze vast die check hebben gedaan. Ook moet alles commercieel beschikbaar zijn. Dat kan natuurlijk al wat listiger worden, zeker als die zadelpen frame specifiek is.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.