Jan-Willem van Schip verbijsterd en gaat in protest tegen uitsluiting in NIBC Tour of Holland
Parkhotel Valkenburg is verbijsterd door het besluit van de wedstrijdjury in de NIBC Tour of Holland 2025. Hun renner Jan-Willem van Schip is uit koers gezet, omdat hij niet zou rijden op een door de UCI goedgekeurde fiets. “Zijn zadelpen zou niet conform de UCI-eisen zijn, maar hij rijdt daar al een aantal jaar mee én heeft documentatie dat het wél is toegestaan”, zegt ploegbaas Paul Tabak in een eerste reactie bij WielerFlits. Van Schip en Parkhotel Valkenburg gaan ‘uiteraard’ in protest tegen het jurybesluit.
“Het is heel simpel: alles staat geregistreerd bij de UCI. De wielen, je fiets, je stuur, alles. Dus als Jan-Willem met deze zadelpen rijdt – en daar koerst hij al een aantal jaren mee – dan heeft hij daar documentatie van”, reageert Tabak kalm op het besluit. “Alles staat geregistreerd. Maar het is een lastige situatie. Vorig jaar is hij een dag na de Heistse Pijl ook uit een uitslag gehaald, nadat hij het Toot Engineering Ashaa RR Aero-stuur had gebruikt.”

De bewuste zadelpen – foto: Julian Dubbeld/WielerFlits
Daarvan werden ploeg en renner pas later op de hoogte gebracht door de UCI. “Tot op de dag van vandaag zijn we daar nog steeds over in protest, omdat we er nog altijd geen antwoord van de UCI op hebben gehad. Het ligt er dus maar net aan hoe een UCI-commissaris de regels interpreteert. Dat is in dit geval ook zo, denk ik. Maar het is vrij eenvoudig: als de belasting denkt dat jij een schuld hebt, moet je laten zien dat dit niet zo is. Dat is hier ook het geval en dat gaan we proberen te doen.”
Mochten Tabak en zijn ploeg daar niet in slagen, dan blijft de diskwalificatie staan. De ploeg heeft daar nog tot donderdagmiddag 13.15 uur voor. Dan gaat de individuele tijdrit in Etten-Leur van start. “Er is iedere keer gedonder over het stuur van Jan-Willem”, zucht Tabak. “Iedere keer laten we dan de goedgekeurde documentatie zien. Samen met Jan-Willem en een jurylid hebben we er al eens een epistel over geschreven, om te laten zien wat het is. Hopelijk helpt dat nu ook om de diskwalificatie terug te draaien.”
UCI overrulet wedstrijdjury
Tabak heeft contact gehad met zijn renner en de wedstrijdjury. Daaruit blijkt dat de beslissing van een hogere hand is genomen. “De UCI-commissarissen in de NIBC Tour of Holland hebben Jan-Willem niet gediskwalificeerd. Ze zijn overruled door Zwitserland (waar het hoofdkantoor van de UCI zich bevindt, red.). De UCI heeft gezegd dat ze Van Schip moeten diskwalificeren omdat hij met een ongeoorloofde zadelpen rijdt.”

Paul Tabak op archieffoto in 2014 – foto: Cor Vos
Tabak heeft de registratie van Van Schips materiaal erbij gepakt en geconstateerd dat de UCI daarin ‘helemaal nergens’ iets over de zadelpen vermeldt. “Laat de UCI maar zien dat er ergens in het reglement staat dat deze zadelpen niet mag. De wedstrijdjury zei me dat zij Jan-Willem niet gediskwalificeerd hadden, omdat hij er al een aantal jaren zo mee rijdt. Het is de UCI die deze beslissing heeft genomen. Ik heb het nummer van de verantwoordelijke gekregen en gebeld. Hij neemt vooralsnog niet op.”
“Ik heb hem ook een bericht gestuurd om te vragen of hij me wil terugbellen”, gaat Tabak verder. “Ik wil die discussie wel met hem aangaan. Ik kan nérgens in het reglement terugvinden dat er iets in staat over een zadelpen. Het argument dat de UCI geeft is dat alle Tavelo’s waarop wij rijden, rechte zadelpennen hebben. En deze staat omgekeerd, wat volgens de bond niet geoorloofd is.”
Volgens de UCI Regulations behoudt de internationale wielerbond via een heel klein regeltje het recht om een beslissing terug te draaien. “Uiteindelijk denk ik daarom dat we het niet winnen en dat Jan-Willem gewoon uit koers is. We zullen zien.”

Van Schip in de Heistse Pijl 2024, een dag later werd hij daar uit de uitslag geschrapt – foto: Cor Vos
Van Schip strijdbaar
Tabak heeft zijn renner inmiddels ook gesproken, die gemengde gevoelens heeft. “Jan-Willem is nog wel strijdbaar, maar vraagt zich af waarom. Hij zei dat hij in koers heel de dag werd uitgescholden, terwijl hij naar eigen zeggen f•cking zijn best doet. Dat weet ik ook. Jan-Willem komt uit een diep dal, nadat hij uit de baanselectie is gezet. We hebben een traject met hem afgesproken, samen met zijn begeleider Leo Adegeest.”
“Jan-Willem heeft het weer goed op de rit”, vervolgt Tabak. “Hij heeft er weer plezier in en hij wil laten zien hoe hard hij kan fietsen. Dat deed hij zelfs nog in de finale van de eerste rit in lijn tijdens de Ronde van Nederland dinsdagmiddag. Maar ook tijdens de afgelopen wedstrijden heeft hij aangetoond dat hij er weer is. Maar dan krijg je nu dit gezeik weer… Ik kan me voorstellen dat hij zichzelf aan het afvragen is waarvoor hij het allemaal doet. Laat die jongen gewoon fietsen! En als het niet geoorloofd is, laat dan zien in de regels waar dat staat. Dan kun je er iets mee. Maar nu niet.”
Ik vind anders de Trek Madone en de Colnago Y1RS er ook niet echt stevig uit zien, en die zijn toch ook toegestaan.
Het is 1 groot zooitje daar. Snel eens met de zweep der door. Een jongen uit koers zetten waarvan ineens na 3 jaar de zadelpen niet goed is. Maar 80 bochten en straat meubilair in de laatste 3km is geen probleem. Die mensen kunnen zichzelf niet in de ogen kijken in de spiegel
Als het over die zadelpen gaat die zo naar voren buigt snap ik wel waarom hij zo naar voren lag. Dan wordt het een tijdrit houding. Dat maakt het voor mijn gevoel niet stabiel op de fiets.
Maargoed, die voorwaartse zadelpen roept wel de vraag op of hij minimaal 5 cm achter de bracket zit - al zullen ze vast die check hebben gedaan. Ook moet alles commercieel beschikbaar zijn. Dat kan natuurlijk al wat listiger worden, zeker als die zadelpen frame specifiek is.