Verbazing bij Richard Plugge om bocht op 150 meter van de finish in Vuelta Femenina
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
maandag 5 mei 2025 om 18:48

Verbazing bij Richard Plugge om bocht op 150 meter van de finish in Vuelta Femenina

Voor Richard Plugge was er vandaag reden om te juichen. De teammanager van Visma | Lease a Bike zag Marianne Vos maandag naar de zege sprinten in La Vuelta Femenina, maar kraakte na afloop toch ook een kritische noot op X. De renners finishten namelijk na een bocht op slechts 150 meter van de finish.

Plugge begrijpt hier niets van. “Wat was nu de regel voor de afstand van de laatste bocht tot de finish ook alweer? Help de jury in Spanje even, want die zijn het kwijt”, reageert hij op een tweet van wielerjournalist Thijs Zonneveld.

Het komt zelden voor dat renners in de laatste tweehonderd meter van een etappe nog een haakse bocht moeten nemen. Dit bleef maandag in La Vuelta Femenina ook niet zonder gevolgen. Cat Ferguson – die in vijfde positie de bocht indraaide – ging namelijk onderuit.

Door de valpartij van de jonge Britse moesten Femke Gerritse (SD Worx-Protime) en Megan Jastrab (Picnic PostNL) vol in de remmen. Deze twee rensters konden zo ook een topklassering vergeten. Vos zat voor de valpartij, kon zo wel haar sprint inzetten en naar de zege snellen.

Het is niet de eerste keer dat de Vuelta voor vrouwen negatief in het nieuws komt. De ronde ging zondag al zeer chaotisch van start. Meerdere teams begonnen met een niet-volledige ploeg aan de ploegentijdrit door Barcelona, omdat er problemen waren bij de controle van de tijdritfietsen. Onder meer Visma | Lease a Bike en Uno-X Mobility gingen daardoor te laat of niet-compleet van start en dat leidt tot woede bij die ploegen.

RIDE Magazine
19 Reacties
05-05-2025 19:57
Waarom is iedereen altijd kritisch nadat de rit is verreden? Deze bocht staat in het rondeboek. Dien een klacht in voor de rit, dan laat je het je niet overkomen. Laten ze eens de hand in eigen boezem steken ipv altijd alleen maar achteraf klagen.
    05-05-2025 20:06
    Ook daar zit wat in…
    05-05-2025 22:42
    Ja, dat geklaag van verliezers achteraf altijd.

    Oh wacht...
    06-05-2025 00:04
    Eens, was een breed geasfalteerde weg met een haakse bocht vervolgens. Eea dik bekend vlg roadbook. Het haalt nb de snelheid er enigszins uit. Zie bijvoorbeeld discussie bos van Wallers PR.
    Plugge deelt hier een extra sneer uit, waarbij de eerste wel terecht was zonder resultaat.
05-05-2025 19:42
Na jaaaren van gemelk over veiligheid en welzijn van UCI vergunninghouders allerhande blijft het bij, welaan, gemelk..
Nooit van zijn leven heeft iemand deze finish kritisch bekeken, laat staan gekeurd…en dat keer op keer…
Plugge heeft gelijk…
05-05-2025 20:42
Het is eigenlijk wel heel erg inderdaad kan plugge/iedereen zien in het route boek dat er op 150m nog een haakse bocht ligt..!
Maar de realiteit is dat de organisatie die hem inricht ,de jury/uci de aankomst keuren EN zelf het route boek maken en geacht worden de regels te kennen en zich en aan te HOUDEN ! Het is van de zotte dat de ploegen het dan nog een keer na moeten gaan
05-05-2025 18:55
Slim gespeeld. Die tweede gele renster houdt iedereen op. Makkelijke winst zo.
    05-05-2025 19:02
    @Silent Hill De 2e gele renster kan niet iedereen ophouden, omdat ze simpelweg niet als 2e de bocht inging.
    05-05-2025 19:27
    Als derde dan - whats in the name. Je ziet ze wel duidelijk remmen op het eind van de bocht en zo iedereen (lees: zoveel mogelijk rensters) ophoudt. Tenzij je het niet wil zien natuurlijk.
    05-05-2025 21:34
    Ik vond het eerst nogal meevallen maar zag het pas duidelijk op beelden van bovenuit, ze snijd best wel af naar buiten en gaat flink in de remmen en gaat dan nog volledig naar de andere kant en terug naar het midden. Dus Wolf heeft heel het peloton op twee na best wel gekloot, ze doet niets illegaal maar Plugge zou na dit manoeuvre van zijn ploeg best toch een keer zwijgen.
    06-05-2025 00:09
    Mag jij een keer laten zien dat je deze bocht op die snelheid kan maken zonder te remmen. Ik houd de verbanddoos wel klaar voor je.
    06-05-2025 08:51
    @De Ezel van Eindhoven, bwa het is nu ook geen extreme bocht op een extreem smalle baan, dus dit viel gewoon te nemen aan een hoge snelheid. De renster van Visma-Lab vertraagt gewoon op een heel slechte positie en houdt evengoed geen mooie lijn, bewust lijkt me wel om haar kopvrouw te bevoordelen, als het onbewust is dan is het eigenlijk nog erger. Want eerst schuift ze ongelukkig vertragend op naar buiten en dan gaat ze terug helemaal naar binnen om dan terug naar het midden op te schuiven, als ze dan toch moet remmen in die volgens u anders onneembare bocht dan moet ze ook niet heel de breedte van de weg gebruiken om uit te bollen. En andere rensteres gingen toch wel gewoon aan volle snelheid door die bocht zonder de boel op te houden? Je zou wel gelijk hebben bij een vol mannenpeloton dat op veel hogere snelheid zich klaarmaakt voor een sprintaankomst, daar zou het een echt randgeval qua aankomst maar bij de vrouwen is de snelheid wel een pak minder en de sprinttreinen en de sprinters van een iets minder niets ontzienende soort. In elk geval, als dit ok is dan moet ook niemand afgeven op de leadouts bij de mannen als ze zich expres slecht laten uitzakken :-p
05-05-2025 21:23
Dat is klasse je wint de rit met je ploeg . Maar toch terechte kritiek . Ploegen krijgen boetes voor van alles . En dit kan zomaar weer
05-05-2025 20:25
Het gezeur van die plugge weer! Altijd maar achteraf neuzelen die man
    05-05-2025 21:25
    En jij was erbij toen andere ploegen en Plugge voor die tijd daar niet over klaagden? Maw hoe weet je zeker dat ze niet vooraf hebben geklaagd? En, ik vind het wel sterk overkomen dat je als winnaar aangeeft dat dit eigenlijk geen goede finish is. Maar goed; jij vindt altijd wel iets om op af te geven bij Visma.
    05-05-2025 23:24
    Ga jij nog toch eens in de zandbak wonen man.
05-05-2025 19:31
Die bocht op 150m van de streep is waanzin, terwijl de rest van de finale met de bochten en rotondes juist een voorbeeld is van hoe het wel moet.
05-05-2025 20:31
Blijkt nog een hoop te doen bij de UCI. Maar ik zie nog geen vacature voor een goede safety verantwoordelijke op hun site.
06-05-2025 09:35
Ken je dat parcours niet op voorhand?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine