Veldrijder Sieben Wouters (24) hangt fiets aan de haak

woensdag 14 oktober 2020 om 10:30
Veldrijder Sieben Wouters (24) hangt fiets aan de haak

© Cor Vos

Het veldritseizoen is ondertussen een aantal weken oud, maar van Sieben Wouters was nog geen spoor te bekennen. “Ik heb de fiets dan ook aan de haak gehangen”, vertelt de amper 24-jarige Brabander. “Ik heb mijn baan in de bouw terug opgepakt.”

In januari 2016 werd Sieben Wouters Nederlands veldritkampioen in de beloftencategorie. Het volgende seizoen bevestigde hij met brons op zowel het Europees kampioenschap in Pontchâteau als het wereldkampioenschap in het Luxemburgse Bieles. En in zijn laatste jaar als belofte deed hij dat nog eens over op het EK in Tabor, waar hij alleen Eli Iserbyt en Tom Pidcock moest laten voorgaan.

Maar de overstap naar de elitecategorie viel Wouters zwaar. Hij liet zich een paar keer opmerken met een prima start, maar zakte telkens snel weg  Momenteel prijkt hij nog op plaats 56 in de UCI-ranking, maar crossen zal Wouters dit seizoen niet meer doen. “Helaas niet”, bevestigde hij aan WielerFlits. “Ik heb afgelopen voorjaar besloten om mijn baan in de bouw terug op te pakken.”

Dit artikel delen:

9 Reacties

HoofdIsVrij 14 oktober 2020 om 10:39

Jammer dat hij de stap vanuit de beloften niet kon maken. Er leek toch potentie in te zitten en een lekker agressieve stijl.

Een beetje hetzelfde met Stan Godrie.

Theo Bovengemiddelkamp 14 oktober 2020 om 11:32

Eens.

Ik vraag me wel eens af mocht Wouters een Vlaming geweest zijn of hij dan wel nog een contract zou hebben en dus dit seizoen nog zou crossen om dan ergens top 25 op de UCI ranking te eindigen?

De Nederlandse top en de grootste talenten zullen altijd een contract in België vinden, maar zou er geen ruimte zijn voor een Nederlandse ploeg voor de subtoppers bij de dames en heren die soms wat te snel buiten de boot vallen en een jaartje extra nodig hebben om de stap te zetten? Orange Babies doet dit natuurlijk ook al.

Michelangelo 14 oktober 2020 om 11:46

Beetje hetzelfde als schaatsen in Nederland:
Veel Nederlandse schaatsers die meedoen als veldvulling hebben toch ergens een profcontract (overigens niet rijkelijk betaald). Kijk maar eens hoe groot de schaatsploeg van TJV is, en hoeveel onbekend spul daar in zit.
Maar dat is voor internationale schaatsers met hetzelfde niveau niet weggelegd; daar moet je al redelijk richting wereldtop gaan om een profcontract te versieren.

En da’s een beetje vergelijkbaar met wat je ziet bij ploegen als bijv. die van Sven Nys of Pauwel sauzen.: enkele toppers, en daarachter een hele resem aan jonge renners met een klein contract, die gedurende de wedstrijden nauwelijks in beeld zijn

Theo Bovengemiddelkamp 14 oktober 2020 om 12:17

@Michelangelo

Geen speld tussen te krijgen. Maar zou een Nederlandse ploeg voor renners als bijv. Geerte Hoeke, Sieben Wouters, enz. iets toevoegen? Of wellicht een goede Spanjaard, of Zwitser in het team? Natuurlijk zijn dat geen renners die iedere week top 10 rijden, maar als je zo gaat redeneren, zou je de Formule 1 ook alleen maar uit Mercedes tegen Max Verstappen kunnen laten bestaan.

Wat zou bijvoorbeeld het budget zijn van Hens Maes Containers? Die ploeg van Meeusen?

Arie den Blanken 14 oktober 2020 om 14:28

Zo’n sponsor krijgt in tegenstelling tot de kleinere F1teams natuurlijk nul publiciteit zeker in NL niet en dat kan wel eens de belangrijkste oorzaak zijn dat men zo’n sponsor zoals je voorstelt niet vindt.

Bikeslave54 14 oktober 2020 om 20:48

Jammer hoor. Fysiek zal hij niets mankeren anders gaat hij niet terug in de bouw.

Wheely 14 oktober 2020 om 10:42

De wilgen hingen vol zeker? Jammer Sieben, wel voor je lol blijven crossen!

vanSpringel 14 oktober 2020 om 11:01

Verstandig besluit. Wanneer je aan ziet komen dat aansluiting bij de top een lastig verhaal wordt, is het getuige van inzicht in toekomstperspectief.
Werk in de bouw is er volop, en nog jong genoeg om daarin de juiste weg te vinden. Specialisatie op vakgebied betaalt zich later prima uit.

Marveloke 14 oktober 2020 om 17:38

24 vind ik nog te jong om dat te concluderen. Op je 25e is je lichaam pas volgroeid, en als je op je 26e dan niet veel beter meer rijdt is het inderdaad gedaan. Wie weet is hij een laatbloeier en zou het volgend jaar pas eindelijk eruit komen. Tenzij hij last had van fysieke mankementen als een beknelde liesslagader, pijnlijke onderrug, last van knieën oid, dan snap ik het wel.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair