Veiligheidsminister richt zich tot wielerclubs: “Ga nu even alleen op pad”

zaterdag 28 maart 2020 om 10:26
Veiligheidsminister richt zich tot wielerclubs: “Ga nu even alleen op pad”

foto: Joris Knapen

Veiligheidsminister Ferd Grapperhaus heeft zich gisteren tot wielerclubs in Nederland gericht op een persconferentie, waarin hij het belang onderstreepte van de aangescherpte maatregelen omtrent de coronacrisis. “Ga nu gewoon met één iemand op pad, of alleen.”

Grapperhaus riep nog eens op om alle maatregelen zoveel mogelijk te respecteren. “Blijf zoveel mogelijk thuis. Ga alleen het huis uit als het noodzakelijk is voor je werk of als je echt bepaalde levensbehoeften in de winkel moet halen. En alleen maar als je even een frisse neus wilt halen. Neem dan steeds die anderhalve meter in acht en ga in je eentje.”

Wat als je met je wielerclub op pad wil, wilde een van de aanwezige journalisten weten. “Weet u, ik zou zeggen, wielerclubs, laten we als we deze crisis doorgekomen zijn, met zijn alleen heel veel wielerclubs organiseren. Ook misschien om weer helemaal tot elkaar te komen. Doe het nu gewoon met één iemand, of alleen. Dat moeten we kunnen opbrengen.”

Richtlijnen
Wielerbond KNWU stelde eerder al een lijst tips samen over fietsen buitenshuis: fiets alleen en houd anderhalve meter afstand, leeg je neus niet op straat, beperk zware trainingen, doe geen gekke dingen op de fiets, zorg goed voor jezelf en gebruik je verstand. Tot 1 juni heeft de regering alle wieleractiviteiten afgelast.

Dit artikel delen:

20 Reacties

Guushovd 28 maart 2020 om 10:57

Ik lees hem positief, we mogen (alleen of met twee) wielrennen van de minister.

Agos-Vidalos 28 maart 2020 om 11:05

Fred!

Pizzi 28 maart 2020 om 12:26

Ferdinand Bernhard Joseph Grapperhaus. Dus Ferd.

stalle 28 maart 2020 om 11:08

Welke dwaas gaat nu nog op pad met een niet gezinslid.

Jasper11 28 maart 2020 om 12:24

Ik. Vertrekken zo voor een mooi ritje met z’n tweeën. Niks mis mee.

Romāns Vainšteins 28 maart 2020 om 15:06

Ik ook, ter compensatie ben ik al 2 weken geen winkel of supermarkt in geweest.

Bikeage 28 maart 2020 om 14:11

Naast mensen die nog met groepen fietsen zie ik de laatste tijd ook weer erg veel kneuzen die zonder helm fietsen. Beter zegt Fred Gabberhouse daar ook iets over!

Pietspeed 28 maart 2020 om 16:12

En met mobieltje bellen, app’en, met 3naast elkaar, consequent links fietsen, troep wegsmijten,, etc…. En politie in vette a6 rondjes rijden om boetes te innen voor belastingpotje :-)

luckyloek 28 maart 2020 om 16:24

Dit valt mij ook op. Vreemde ontwikkeling.

Romāns Vainšteins 28 maart 2020 om 17:22

Ik meen te zien dat er redelijk veel nieuwe aanwas rond tuft die hen daar door de huidige situatie heendrijft, o ja ik had ook nog die racefiets.

Dn Does 28 maart 2020 om 14:27

Beste Jasper11, ben je viroloog?
Zo niet, hoe weet jij dat jijzelf en je fietsmaat niet besmet zijn?
Als we allemaal alleen fietsen, of met enkel gezinsleden, helpen we een klein beetje mee om een totale lockdown (zie bijv. Spanje = niet fietsen) plus nog verdere inkrimping van onze economie te voorkomen.
Lijkt me belangrijker dan samen een ritje maken.
NB als je redelijk intensief sport is zelfs 1,5 meter afstand nog niet voldoende afstand.

En tot slot: straks hebben die wielrenners het weer gedaan met dat asociale samenfietsen. Laten we nu eens het goede voorbeeld geven.

Romāns Vainšteins 28 maart 2020 om 15:07

Hoe bedoel je dat nou joh. Wat hebben ze gedaan dan? Mensen die zo denken zijn sowieso al niet te redden. Daarnaast zegt de minister het zelf > met 1 ander, nagenoeg iedereen heeft een vaste compagnon op dat vlak en het mag dus.

Jasper11 28 maart 2020 om 20:40

Nee, ik ben geen viroloog en ik weet niet of ik besmet ben, net zoals niemand dat weet die niet getest is.

Wat wij doen is niets illegaals aan en valt binnen de kaders. De kans dat je in de supermarkt besmet wordt is 100 keer groter. En dan heb ik het nog niet eens over de hele groepen wandelaars en dagjesmensen die ik vandaag weer zag. Dit heeft niks met asociale wielrenners te maken. Fijn weekend nog.

$kedel 28 maart 2020 om 14:39

Maximaal 3 is de regel.. Lekker handig weer zo een niet officiele uitspraak.

IlPirata 28 maart 2020 om 15:22

Zag zonet op mtb route inderdaad veel groepjes van 3 rijden.

ProfrondeZevenbergen 28 maart 2020 om 16:54

Ik las net dat ze in Cardiff een stadion ombouwen tot 2.000 ziekbedden. Bijzonder dat dat daar kan en we daar hier niet op die manier mee bezig zijn. Het kan uiteraard ook dat ik niet goed ben geïnformeerd.

Sowieso lijkt ieder land zijn eigen gang te gaan. Maar op de achtergrond zal er vast heel veel en goed worden samengewerkt. De kennis van bijvoorbeeld China, dat een paar maanden voorloopt, zal toch wel worden gedeeld mag ik hopen.

Martino87 28 maart 2020 om 18:31

Het aantal IC bedden is het probleem in Nederland, niet het aantal ziekenhuisbedden.

FDJ 28 maart 2020 om 19:01

En laten die nu net jarenlang wegbezuinigd zijn door de diverse kabinetten van Mark Rutte.

Merlinappa 29 maart 2020 om 08:29

Ik neem het zekere voor het onzekere en fiets lekker alleen.
Voor iedereen die zo nodig heel graag toch met 1 of 2 vrienden op pad wil: als je achter elkaar fietst moet je door de rijsnelheid al gauw 10 meter afstand houden. Geen geintje. Fiets dus breeduit naast elkaar indien mogelijk.

Nog een pro-tip: ga wat verder bij de stad vandaan, daar wordt het rustiger. Al die nieuwe natuur-dagjesmensen zitten binnen een straal van een paar kilometer van de plaats waar ze wonen.

Romāns Vainšteins 29 maart 2020 om 08:33

Dat is niet anders dan normaal, ook niet in deze tijden met new born natuurliefhebbers en ontluikende wielrenners. De meesten hebben amper een idee waar ze uit pogen te hangen en dus dromt alles samen op een paar geeikte punten.

Kan me voorstellen dat de randstad lastig is maar in de rest van Nederland ben je zo vertrokken in het achterland, dat ook doen dus.

Headlines

Materiaalzone

Populair