Veiligheid in het geding voor renners Israel-Premier Tech: ploeg neemt maatregelen
Al bijna twee maanden woedt er een oorlog tussen Israël en Hamas, de machthebbende partij in de Gaza-strook. Daarvan ondervindt Israel-Premier Tech dagelijks de gevolgen. Ze neemt daarom maatregelen. Dat bevestigt de ploeg zelf middels een statement aan WielerFlits.
Vanuit de renners en staf klinken geluiden dat zij het niet prettig vinden om met auto’s en kleding rond te rijden waarop Israël geprint is. Ze zijn bang voor vergeldingsacties. In sommige gevallen kwam het voor dat renners tijdens hun trainingen de protestacties of pro-Palestina-demonstraties passeerden.
De grootste angst is er voor zogenoemde lone wolves: eenlingen die renners of staf opsporen en hen – op wat voor manier dan ook – in de oorlog betrekken. Ploegleiders zouden daarom liever niet meer met auto’s op de oprit willen staan met de opdruk van Israel daarop en renners zouden er liever voor kiezen om niet meer in het tenue van de ploeg te trainen.
Inmiddels begreep WielerFlits dat er een speciaal trainingsshirt is ontwikkeld, zonder opdruk. Dat bevestigt het team middels een officieel statement: “2024 is ons tiende seizoen in het profpeloton en we blijven trots koersen als Israel-Premier Tech. De veiligheid en beveiliging van de leden van ons team is voor ons het allerbelangrijkst. Daarom hebben we een aantal maatregelen genomen. Hiertoe behoort het gebruik van een trainingstenue. Deze kunnen onze renners aantrekken als ze buiten de racebubbel zijn of alleen trainingen afwerken, als zij zich daartoe genoodzaakt voelen.”
In de WielerFlits Podcast komt dit onderwerp na 24.52 minuten
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

foto: Cor Vos
Ploegeigenaar wil niet zwichten voor terroristen
De veiligheid van renners is in het geding. Dat werd volgens een aantal van hen meteen merkbaar tijdens de laatste wedstrijden van het seizoen in Veneto, Italië. De ploegbus werd onder zwaar bewapende politie-escortes begeleid en bij de start en finish werden voertuigen van de ploeg meermaals binnenstebuiten gekeerd om te controleren of er geen explosieven waren aangebracht. Navraag bij de ploeg leert dat de escortes al een paar seizoenen de norm zijn voor Israel-Premier Tech bij elke koers in Italië. Dat is volgens een woordvoerder niets nieuws als gevolg van het conflict in Israël en de Gaza-strook.
Ploegeigenaar is de steenrijke Canadese zakenman Sylvan Adams. Hij is joods en emigreerde in 2015 naar Israël. Onlangs sprak hij met Radio Cycling over de oorlog, maar zijn uitspraken daar zouden de zorgen van renners en staf alleen maar hebben vergroot. “Moeten we ons laten intimideren door genocide-terroristen? Toen ISIS de wereld bedreigde, stopte die toen met draaien? Moeten we dan bang zijn? Nee, daarvoor gaan we niet buigen. We gaan door met ons dagelijkse werk. We verwachten een normaal seizoen en gaan ons niet verstoppen”, stelt Adams.
In februari zijn enkele koersen in het Midden-Oosten. De AlUla Tour, Muscat Classic en Tour of Oman reed Israel-Premier Tech vorig jaar niet. De UAE Tour wel. Voor die WorldTour-koers heeft de ploeg een gegarandeerde wildcard, maar starten is niet verplicht.

Wagenpark van Israel-Premier Tech bij de Tourstart 2022 – foto: Cor Vos
 Materiaalzone
                                                                                Materiaalzone                                     Fietstoerisme
                                                                                Fietstoerisme                                     
     
     
            

 
         
         
         
             
             
             
             
            
Een joodse miljonair uit Canada wil Israël promoten
Net zoals UAE en Bahrein hun land promoten
Waarom kan een UAE renner wel veilig rondrijden en een Israël primiertech renner niet?
Tis godsgeklaagd om je te moeten aanpassen en dit met excuses nog proberen te verdedigen hierboven. Welke renner of ploegeigenaar wil die oorlog?
Net als in Amsterdam durven de joodse mensen ook niet meer door bepaalde wijken te lopen. Wat is dit voor waanzin?
Een tijd geleden waren er renners die bewust voor het project Qhubeka kozen, deze renners hebben ervoor gekozen een apartheidsregime te steunen.
Uiteraard geen reden voor geweld of iets dergelijks, maar op sympathie van mij kunnen ze ook niet rekenen.
Dat is geen snel oordeel maar het oordeel van Israelische NGO's als B'TSELEM, internationale NGOs als Amnesty International en Human Rights Watch én de Zuid Afrikaanse regering en hun parlement. Dus zeggen dat het geen recht doet aan de 'orginele' Apartheid zijn de slachtoffers van die 'orginele' apartheid en hun kinderen het niet met je eens.
Elk aspect van de Apartheid Convention is present in de Israelische apartheid: https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/atrocity-crimes/Doc.10_International%20Convention%20on%20the%20Suppression%20and%20Punishment%20of%20the%20Crime%20of%20Apartheid.pdf
Duidelijk maken dat Israel en Mynmar een apartheid systeem hebben doet juist recht aan het leed van de zwarte en coloured Zuid Afrikaanse mensen onder apartheid. Daarom doen die mensen dat zelf ook. Zoals Bishop Tutu (een van de Zuid-Afrikaanse voormalige verzetsleiders) ooit zei is de Israelische versie van apartheid nog veel verder uitgewerkt dan die Zuid Afrikaase. Maar jij weet vast beter wat "recht doet" aan de Zuid Afrikaanse apartheid dan Bischop Tutu?
Je komt op mij niet anders over dan de mensen die toen schreven dat Zuid Afrika geen apartheid was en dat Nelson Mandela en de ANC terroristen waren.
Ik vraag me ook af of renners zich dat voldoende realiseren. Dat laat natuurlijk onverlet dat geen enkele sporter bedreigd/aangevallen zou mogen worden, louter en alleen maar om het feit dat er een bepaald shirtje gedragen wordt, welk shirt dat dan ook is, van welk land dan ook.
Verder zal iedere sporter voor zichzelf moeten beslissen of ze die identificatie met een bepaald land willen of niet. Net zoals elke werknemer dat moet doen, dan beslis je immers ook of je je voldoende kan identificeren met een bepaald bedrijf.