Van der Poel: “Zou leuk zijn om in vertrouwde omgeving overstap naar de weg te maken”
foto: Jos Kafoe (archief)
zondag 5 februari 2017 om 10:00

Van der Poel: “Zou leuk zijn om in vertrouwde omgeving overstap naar de weg te maken”

Mathieu van der Poel staat open voor een langer verblijf bij Beobank-Corendon, vertelt hij aan WielerFlits. Van der Poel heeft bij zijn huidige team nog een contract tot en met 2018. Daarna zoekt onze landgenoot mogelijk een wegcarrière op. De gebroeders Roodhooft en sponsor Corendon willen de crosser de mogelijkheid bieden om binnen zijn huidige ploeg zijn wegambities waar te maken.

Extra budget Corendon
Volgens het Algemeen Dagblad is Corendon-eigenaar Atilay Uslu bereid om het huidige sponsorbudget van ongeveer een miljoen euro te verdubbelen. Tegenover WielerFlits spreekt Uslu die informatie deels tegen. “Bedragen zijn er niet genoemd. Ons huidige contract loopt tot en met 2018. Vanuit de ploeg is er gezegd dat het ons daarna meer gaat kosten dan onze huidige sponsorovereenkomst. Corendon is bereid om daarover te praten. Wij willen graag na die periode blijven, mits we Mathieu maar in huis houden of er een andere topper bij onze ploeg rijdt. Als we niet in de top van het veldrijden mee kunnen doen, dan gaan we na 2018 niet verder.”

Door het sponsorbudget op te krikken, wil Corendon eraan bijdragen dat de huidige Nederlands kampioen veldrijden behouden blijft voor de ploeg van teammanagers Philip en Christoph Roodhooft. Vanuit de WorldTour is al diverse keren aan de jongste Van der Poel getrokken, maar hij liet eerder al meermaals weten zijn huidige contract bij Beobank-Corendon te respecteren. Deze loopt nog tot het einde van 2018, waardoor het supertalent zijn focus waarschijnlijk de komende twee winters nog op het veldrijden legt. Eerder werd al bekend dat Van der Poel in 2017 en 2018 een zomers mountainbike-programma overweegt.

Beobank-Corendon mikt op ProContinentale status
Philip Roodhooft bevestigt aan WielerFlits dat er inderdaad met Corendon over de toekomst is gesproken. “Mathieu moet eerst uitspreken wat zijn ambities zijn. Maar Corendon begrijpt ook dat als Mathieu een combinatie wil maken tussen de weg en het veld, dat het budget dan omhoog moet.” Na het huidige veldritseizoen gaat de ploegleiding van Beobank-Corendon om de tafel met de Nederlands kampioen veldrijden. “Dat is stap één, maar we kunnen ons wel een beetje voorstellen hoe dat gesprek gaat lopen. Het is makkelijker praten als je weet dat Corendon mee wil gaan in dit verhaal. Het is eigenlijk een puzzel met een aantal stukjes en de meeste stukjes zijn al voorhanden. Als ze er allemaal zijn, dan is het relatief snel geregeld.” Informeel is er namelijk al een aantal keer met Van der Poel gesproken over zijn toekomst.

Mathieu van der Poel

De toekomst voor Beobank-Corendon en Van der Poel ziet er zonnig uit – foto: Marcel Koch

Zoals het plan nu op tafel ligt, vraagt Roodhooft voor 2019 een ProContinental-status aan. De teammanager geeft aan dat deze keuze niet alleen afhangt van de beslissing van de jongste Van der Poel. Ook wanneer de wegen van de crosser en het team na 2018 scheiden, mikt Roodhooft op een ProContinentale status. “Het betekent niet dat we niet langer in het veldrijden actief gaan zijn. Mathieu heeft ook zijn gevoelens bij waar het in de toekomst naartoe moet. Dan kom je inderdaad op ProContinental-niveau terecht. Dan kan hij blijven doen wat hij wil in het veldrijden, met een aantal veldrijders. Zodat de impact daar ook niet verloren gaat. En daarnaast kan hij op de weg een programma rijden dat meer aansluit op wat Mathieu op dat moment wil. En wellicht ook aankan.”

“Niet dat we dat verwachten, maar stel dat Mathieu zegt: ‘Ik ga weg en ik ga naar LottoNL-Jumbo’, of weet ik veel waar. Ik noem maar iets”, gaat Roodhooft verder. “Dat wil niet zeggen dat wij dan zeggen: ‘Oké, dan verdwijnen wij maar uit het wielrennen’. Dat kan natuurlijk ook niet; het is niet zo dat wij dan stoppen met ambitieus zijn. Maar dat neemt niet weg dat de puzzel die er nu natuurlijk ligt, degene is die Mathieu van der Poel op een hoger niveau naar de weg brengt in combinatie met veldrijden. En Corendon die dat inziet en op die manier België en Nederland weet te betrekken. Wij als ploeg hebben ook de ambitie om door te groeien. Soms is er een samenloop van omstandigheden die ideaal is. En dan hoeft het ook niet moeilijker te zijn dan dat.”

Van der Poel: “Klassieker als Parijs-Roubaix is niet vanzelfsprekend”
De kans op een langer verblijf van de 22-jarige crosser bij zijn Belgische team, is vrij groot. De hoofdrolspeler in kwestie staat namelijk open voor het plan van zijn ploeg en geldschieter Corendon. “Het zou heel mooi zijn”, vertelt Van der Poel aan WielerFlits. “Het zou heel leuk zijn om in een vertrouwde omgeving de overstap naar de weg te kunnen maken. Ik denk dat als ik mijn zinnen erop zet, dat ik in de ‘kleinere’ koersen (denk bijvoorbeeld aan de Ronde van België, red.) mee kan doen om de winst. Ik zou ook wel klassiekers willen rijden. Maar een koers zoals Parijs-Roubaix van 260 kilometer is niet vanzelfsprekend. De meeste mensen onderschatten dat. Dit plan (bij Beobank-Corendon vanaf 2019, red.) zou een logische eerste stap in mijn wegcarrière kunnen zijn.”

Als gezegd gaat Roodhooft na het veldritseizoen met MvdP praten. Pas daarna maakt de ploeg een plan voor 2019, maar het wil Van der Poel niet tegen elke prijs behouden. “Je moet een situatie hebben waarin wij heel blij zijn met hem en hij toch ook wel blij is bij ons. Dat Mathieu het gevoel heeft dat hij op alle vlakken krijgt waar hij recht op heeft. Dat gaat over het sportieve, over het financiële, over de omkadering, over het materiaal, over het totaalplaatje eigenlijk. Maar iemand koste wat kost behouden, dat kan niet. Dat kan nergens. Het is ten eerste niet gezond en je moet het ten tweede ook gewoon niet willen. Dat moet ik bij mijn vriendin ook niet doen”, schetst Roodhooft een grappig voorbeeld. “Dan houdt het op, hè. Anders komt er ook alleen maar ellende van. Maar ik kan wel bevestigen: wij hebben niet het gevoel dat Mathieu bij ons wil vertrekken.”

RIDE Magazine
31 Reacties
05-02-2017 10:22
gebruikersnaam en guyremgabdel - dat gevoel heb ik ook. heel sympathiek, maar nogal een avontuur. Laat ze een samenwerking met een WT-team zoeken. Er zullen meerdere teams willen nadenken over zo'n samenwerking met Mathieu. Dan blijft hij crossen bij zijn vertrouwde team en op de weg rijd hij bij een professionele club. Een soort van duobaan.
Verder is een vertrouwde omgeving belangrijk, maar eens zal er een overstap komen en ik denk hoe eerder hoe beter.
06-02-2017 06:07
Mathieu van der Poel wil de komende 2 seizoenen naast het veldprogramma ook een wegprogramma rijden. Nu kun je 100% crossen nu eenmaal niet combineren met de belangrijke wegwedstrijden. Dus als je wedstrijden als de Ronde van België, de Volta Limburgia (of hoe die heet) en iets als Dwars door Vlaanderen of de Driedaagse van de Panne kan rijden dan rijdt je net buiten de absolute piekmomenten van de toppers om. Dan kan je je meten in het profpeleton en zien wat je waard bent.

Ik ken de wedstrijden in Frankrijk, Duitsland en Spanje niet, maar daar is misschien ook nog wel wat te winnen.
06-02-2017 09:24
Allemaal leuk en aardig wat hier gezegd wordt maar ik zou liever zien dat hij bij het veldrijden blijft en ook het mountainbiken erbij pakt. Dit zijn nog individuele sporten, bij het rijden op de weg ben je meer een klein tandwiel in het complete pakket. Weinig uitdaging voor een iemand als VDP
06-02-2017 20:52
Des te langer hij wacht voor de overstap, des te groter de kans dat hij er niets van gaat bakken daar. Gewoon dit jaar overstappen, het duurt namelijk ook nog eens 2 jaar om te acclimatiseren en te harden(rijpen). Hij kan natuurlijk ook lekker cashen de komende tien jaar door in zijn eentje 1 uur voorop te rijden in wedstrijden. Maar het lijkt me dat hij ambitie heeft nu hij alles heeft gewonnen in de cross?
06-02-2017 22:57
@Koel, mee eens, Van Aert is daarin zeker verder. Maar daarin kan Mathieu nog veel verbeteren, hij is nog maar pas 21 natuurlijk.
06-02-2017 23:12
Zou de familie Van der Poel nu echt niet voldoende know how in huis hebben om te bepalen hoe de carrière van Mathieu verder kan gaan, rekening houdend met wat de renner zelf wil? Als je dat echt vindt onderschat je de kennis en het inzicht van de direct betrokkenen, of je gaat alleen uit van wat je zelf wil dat hij doet. Geen benijdenswaardige positie in de discussie;-)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine