Van der Poel, Pogacar of Evenepoel: Bepaalt het WK wie de beste van 2024 is?
foto: Cor Vos
donderdag 26 september 2024 om 07:45

Van der Poel, Pogacar of Evenepoel: Bepaalt het WK wie de beste van 2024 is?

Discussie Drie renners die er dit jaar met kop en schouders bovenuit steken strijden op het WK in Zürich om de felbegeerde regenboogtrui: Mathieu van der Poel, Tadej Pogacar en Remco Evenepoel. Achter het WK dit weekend gaat echter nog een wedstrijd schuil, namelijk die van beste wielrenner van het jaar in 2024. Bepaalt de mondiale titelstrijd wie er aan het einde van jaar met de Velo d’Or vandoor gaat? Discussieer mee!

Van der Poel, Pogacar en Evenepoel domineren het wielerjaar en zijn alle drie bezig aan een indrukwekkend seizoen. De huidige wereldkampioen was in het voorjaar in alle vier de monumenten op de afspraak: hij won de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, waarna hij in Luik-Bastenaken-Luik derde werd. Aan het begin van het voorjaar speelde hij een cruciale rol bij de zege van Jasper Philipsen in Milaan-San Remo.

Pogacar won daarentegen Strade Bianche en Luik-Bastenaken-Luik, waarna hij door ging met winnen in de Giro d’Italia en de Tour de France. Daar pakte hij in totaal twaalf ritzeges en slaagde hij er als eerste persoon sinds Marco Pantani in om beide grote rondes in een jaar te winnen.

foto: Cor Vos

Evenepoel mengde zich deze zomer pas in de strijd om de wielrenner van het jaar. Na een derde plaats in de Tour de France werd hij de eerste renner in de geschiedenis die op de Olympische Spelen dubbel goud behaalde door zowel de tijdrit als de wegrit te winnen. Afgelopen weekend prolongeerde hij zijn wereldtitel tijdrijden. Mocht hij ook wereldkampioen op de weg worden, doet de Belg iets ongeziens. Verslaat hij dan Pogacar en Van der Poel in de strijd om de wielrenner van het jaar?

Overigens is Jonas Vingegaard de laatste winnaar van de Velo d’Or. Evenepoel won de prestigieuze prijs in 2022, Pogacar weer een jaar daarvoor. Van der Poel won de prijs nog nooit.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
64 Reacties
24-09-2024 17:24
Pogacar is natuurlijk de beste. Heeft al LBL + Giro en Tour binnen en is ook voor het WK en Lombardije de topfavoriet. Kan zomaar het jaar afsluiten met twee monumenten, twee grote rondes en een wereldtitel. Dat zou dan wat mij betreft het beste wielerjaar ooit van een renner zijn. Misschien dat Merckx het ook ooit presteerde maar wielrennen is anno 2024 een veel mondialere sport geworden.

Maar dan die dubbele dubbel van Evenepoel. Dat zou toch ook een mythische prestatie zijn. Voor 2024 had niemand ooit (bij de mannen) een dubbel gerealiseerd, noch op het WK, noch op de Spelen. Dat allebei in hetzelfde jaar voor elkaar krijgen is wellicht iets dat nooit meer geëvenaard zou worden. Want ook de dubbel Spelen/WK is iets dat voor 2024 nooit werd behaald, noch in het tijdrijden, noch op de weg.

Maar ik heb een vermoeden dat de discussie zondag al definitief zal beslecht zijn zodra Pog zijn regenboogtrui aantrekt.

*(MVDP was de beste kasseirenner in het voorjaar. Prima gedaan maar nu ook weer niet zo uitzonderlijk.)
    25-09-2024 10:35
    Luister vooral de In het wiel podcast van gister. Statistisch is Pogi veruit de beste van de drie en als hij de wereldtitel pakt is 2024 statistisch (op basis van drie verschillende statistieken, dat is het nu al al obv 2/3 statistieken) het beste wielerjaar ooit door een renner. Pogi presteert het hele jaar door en rijdt top in werkelijk elke koers waar hij aan meedoet.

    Ik vind het heel knap wat Evenepoel en van der Poel hebben gedaan, maar het is wel van een andere orde dan Pogi natuurlijk. Op de spelen was Pogi bijvoorbeeld nog niet eens aanwezig. Daarnaast had Evenepoel met van Aert natuurlijk de beste secondant ter wereld om MvdP te neutraliseren. Ook zijn de OS een heel rare wedstrijd door het beperkt aantal deelnemers. Bij MvdP was het voorjaar top maar zijn grootste concurrent deed niet mee. Verder was het helaas povertjes en onzichtbaar.

    Al met al hoop ik dat MvdP iedereen doet verbazen en zijn wereldtitel verlengd door Pogi en Evenepoel te verslaan. Dat zou zijn seizoen extra glans geven en het magere tussenseizoen doen vergeten.
24-09-2024 18:09
Evenepoel heeft afgelopen weken drie geweldige zeges behaald, maar hij heeft in die wedstrijden Pogacar niet verslagen want die deed niet mee. Andersom heeft Pogacar onze Belgische vriend wel een keer of 27 uit het wiel gereden in de Tour de France. In de tijdritten werd het 1-1 en laat ik het tijdverschil buiten beschouwing. Kortom: wie de beste ronderenner is weten we wel. Wie van deze twee de beste klassieke coureur is, dat is nog een open vraag. Palmares telt niet helemaal, ik kijk liever naar de onderlinge duels en die zijn er weinig. Het zou een grote verrassing zijn mocht Evenepoel de regenboogtrui in de wegwedstrijd nogmaals pakken, want Pogacar is terecht de grote favoriet. Op selectief terrein in Pogacar dit seizoen slechts eenmaal geklopt door Vingegaard (hongerklop?) voor de rest speelde hij met de tegenstand of was de finale te makkelijk. Ik vermoed dat Evenepoel ook een speelbal is zondag, zo’n pronkende pauw die leuk mee doet maar in volle inspanning in 3 kilometer tijd op een minuut wordt gereden. En dat is geen downgraden: de rest komt er in mijn glazen bol ook niet aan te pas.
    24-09-2024 20:38
    Waarvoor is die ‘pronkende pauw’ daar nodig bij Evenepoel?
    Je kan ook gewoon zeggen dat Pogacar het met ongezien veel panache gaat halen, en dat is dan stukken mooier.
    26-09-2024 08:17
    Dat is, Kopinkas, omdat reageren ook een vorm van entertainment is. Liever bij 50 lezers een glimlach en bij 50 lezers een iets verhoogde bloeddruk, dan bij 100 lezers slechts een scrol naar beneden. Wat dat betreft lijken Remco en ik wel op elkaar.
24-09-2024 18:16
Ik denk dat pogi 2x zoveel uci punten heeft als rev. Zegt genoeg
    24-09-2024 18:27
    Zegt vooral dat zowat alle toppers zwaar zijn gevallen en Pogacar zorgeloos door het seizoen kon fladderen.
    24-09-2024 21:19
    Toppers hebben ook pech gehad, Pogacar geen enkel moment. Vingegaard zonder val is een ander paar mouwen, Van Aert zijn seizoen had er ook anders uitgezien en Evenepoel heeft geen voorjaar gehad (lees: Ardennenweek+punten Baskenland).

    Los daarvan is Pogacar de man van het seizoen, omdat hij er een heel seizoen heeft gestaan. Evenepoel kan een zeer unieke quadruple scoren, maar dat weegt imho niet op tegen Giro, Tour, Luik en al die andere winsten.
    26-09-2024 14:37
    En 3 x zoveel als vingegaerd .
24-09-2024 18:33
en wat als roglic het wk én lombardije wint?

uiteraard komt hij niet tot bij pogacar, maar gaat die dan niet evenepoel en van der poel voorbij?
    25-09-2024 16:55
    Dan komt die daar misschien aansluiten, maar nooit genoeg om Pog voorbij te gaan. Op basis van prestatie maakt het allemaal weinig uit, want heeft Pogacar nu al genoeg gewonnen, ongeacht wie het WK/IL wint. Het enige argument dat te maken valt, is voor Evenepoel, indien die het WK zou winnen, zal hij iets gepresteerd hebben wat vermoedelijk nooit nog iemand zal herhalen (en niemand hem voordeed). Dubbel OS en dubbel WK in hetzelfde jaar.
24-09-2024 17:44
Pogacar sowieso de beste. Als Remco wint zit ie er niet ver vanaf in mijn ogen. Als Mathieu wint staat ie wat mij betreft op gelijke hoogte met remco.
24-09-2024 18:02
Stel die vraag na het WK of nog beter na Lombardije. Veel vermoeiende discussies en aanhalingen gespaard!
    24-09-2024 18:25
    Dat kan nu toch ook al zonder discussie, Pogacar heeft een monument, klassieker, bergje rondjes, twee GT"s met de nodige ritoverwinningen en nog een extra trui erbovenop in de Giro. Daar kan je met niets over gaan vrees ik.

    Evenepoel ook een uitzonderlijk jaar ondanks zijn val en daardoor korter seizoen en bij normale tegenstand genoeg voor de Velo d'or maar je zit met Pogacar als concurrent :-D Mathieu een meer dan mooi seizoen maar gewoon héél erg kort (en krachtig), voor mij zit hij wat rond hetzelfde als Roglic dit seizoen, mooi maar net iets minder franje dan Pogacar, Vingegaard en Evenepoel.
    24-09-2024 18:47
    Volledig mee eens. Maar toch, waarom niet nog 1 week wachten
24-09-2024 19:17
Voor de absolute lijstjes nerds onder ons: https://www.cyclingranking.com/

Als je een ranking zou maken van beste seizoens totalen allertijden dan stond ene Eddy Merckx tot kort geleden op plekken 1 t/m 7. Nu staat er een Sloveen op plek 1.
Niet dat lijstjes heilig zijn natuurlijk, maar het zegt wel iets over het seizoen van Pogacar, écht heel speciaal.

Hoe goed Evenepoel en Van der Poel ook zijn, ze komen wat mij betreft echt niet in de buurt van Pogacar.
    24-09-2024 19:31
    vraag me af wat dan het verschil is met procyclingstats, want daar staat pogacar nog steeds achter het 7e beste seizoen van merckx en dan mag je zelfs winst in lombardije en het wk al incalculeren

    sean kelly heeft daar trouwens ook een seizoen of 3 dat pogacar niet meer gaat inhalen
    24-09-2024 19:50
    Op PCS kan Pogacar in Langkawi of Guangxi nog wel 500-600 punten halen om er overheen te wippen, neem ik aan? Die site neemt het niet zo nauw met de verschillende waarden van wedstrijden.
    24-09-2024 20:02
    als hij dat ook allemaal wint, dan komt hij inderdaad voor merckx.

    en dan bedoel ik vóor het 7e beste seizoen van merckx, op de rest staat hij nog steeds ruim achter
24-09-2024 23:45
Voor mij Pogacar, dan van der Poel en dan Evenepoel. Die combinatie van Evenepoel is heel bijzonder, maar qua eendagswedstrijden plaats ik een heel rijtje wedstrijden boven tijdrittitels. Hetzelfde gevoel heb ik bij de OS wegrit vanwege het kleine deelnemersveld en de historie.
24-09-2024 17:16
Op dit moment zou ik zeggen:

1) Pogacar (jaw-dropping)


2) Evenepoel (ondanks zware valpartij topseizoen met 3 grote prijzen en op verschillende terreinen aan de top meegedaan)

3) Van der Poel (fenomenale 3 weken in de lente, daarna nergens meer weten te imponeren zoals de 2 allrounders hierboven)

4) en 5) Philipsen (wellicht het maximale uit zijn capaciteiten gehaald dit seizoen met San Remo, 2de in Roubaix en 3 Touretappes) en Roglic (minder dan de vorige jaren maar wel een grote ronde en Dauphiné op zijn palmares)

6) Vingegaard (horrorval in acht genomen een zeer sterke Tour en maand maart)
7) Jorgenson (revelatie van het jaar en op verschillende terreinen)
8) Merlier (beste pure sprinter, maar vind ik sportief gezien minder indrukwekkend dan de bovenburen)

Daarna wordt het moeilijker. Girmay zal als Afrikaans uithangbord ook wel 1 van de genomineerden zijn. Pedersen heeft veel gewonnen, maar buiten Gent-Wevelgem bleef er weinig hangen. Landa deed het goed in Tour én Vuelta, maar won niks. Milan won 3 Giro-ritten, Van Aert 3 etappes in de Vuelta. Pidcock pakte de Amstel (en werd Olympisch kampioen MTB), maar stelt naar mijn gevoel toch ook een beetje teleur.

WK en Lombardije kunnen nog voor verschuivingen zorgen, maar de beste is ongetwijfeld Pogacar. Dat is eigenlijk al 5 jaar zo.
    24-09-2024 18:02
    In 2022 was het in mijn ogen toch echt wel Evenepoel en vorig jaar zou ik van der Poel ook wel boven Pogacar plaatsen.
    24-09-2024 18:54
    Vorig jaar won Pogacar Parijs Nice, RvV, Waalse Pijl, Lombardije, 2e Tour, 3e op WK, 3e MSR en tal van kleinere koersen. Denk dat dat jaar gewoon naar Pogi gaat hoor.
    24-09-2024 20:02
    Mis je Hirschi niet in je top-10?
    24-09-2024 20:39
    Geen kritische noot op de ranking van Checco. Helemaal mee eens.
    Mocht Van der Poel zijn WK titel prolongeren (wat ik niet echt verwacht want Pogacar is topfavoriet) zet ik hem op de 2de plaats.
    Pogacar gewoon de beste van dit jaar. Ongeacht uitslag WK en Lombardije.
24-09-2024 17:27
No Brainer, apart nog van die twee grote rondes ook al een monument en twee klassiekers, plus de ronde van catalonie. Maakt niet uit wie er WK wordt straks.
    24-09-2024 18:53
    Precies. Twee grote rondes van drie weken, zeker Giro plus Tour, is nog wel even iets anders dan een paar tijdritten of twee monumenten. Alleen als Evenepoel zowel WK als Lombardije wint, komen ze op gelijk niveau.
24-09-2024 17:41
Gaat hier alleen maar om wie er na po de beste was dit jaar. Roubaix en de Ronde staan hoger in de pikorde dan die tijdritjes natuurlijk, goud op de weg daarentegen weer daar net boven. Spannuuund...
    24-09-2024 18:05
    Alsof Evenepoel enkel tijdritten heeft gewonnen. (Om je geheugen op te frissen: 3de in de Tour + witte trui, dubbel Olympisch goud, rit in PN en nog wat andere koersen.)
24-09-2024 18:40
Wat een onwaarschijnlijk domme vraag boven dit artikel van de redactie. Was er het afgelopen seizoen wellicht iets mis met jullie gezichtsvermogen?
    25-09-2024 12:21
    Het is ook geen discussie. Mss een retorische vraag waar de redactie zelf ook het antwoord wel op weet. Plank geeft het hier aan, en 'vergeet' gemakshalve nog te vermelden 6 Tourritten en 6 Vuelta ritten en de wijze waarop.
24-09-2024 18:09
Pogacar wint sws het WK want hij is de beste.
    25-09-2024 08:10
    Toch maar best afwachten, mijn grootvader zei destijds al dat de prijzen pas aan de meet gegeven worden
24-09-2024 18:51
Mocht REVKET hier de titel pakken en ook Lombardije pakken (à deux met Pogi dan wel hem eraf rossend) gaat het bij verschillende stemmers nog spannend worden. MvdP een leuke derde stek denk ik.
24-09-2024 18:51
Los van wie dan juist de beste was, vind ik het vooral jammer dat te veel van die zeges er kwamen zonder de beste tegenstand.

Dit WK wordt de eerste en enige koers van het jaar waar ze alle 3 aan de start komen, alle 3 ambitieus zijn en alle 3 (vermoedelijk) in vorm zijn. De wereldtop clasht. 1 keer op een seizoen. Zoiets is niet goed voor een sport.

Bij de dames rijden Vollering, Kopecky en Longo Borghini overal constant tegen elkaar.
24-09-2024 19:33
Het zijn absoluut de grote drie van dit jaar, maar Pogacar is wel next level. Evenepoel won twee keer in Parijs en de wk tijdrit, maar dat was telkens niet per se met het beste deelnemersveld. Kijk bij PCS naar de uitslagen van Pogi dit jaar... denk dat er nooit iemand zoiets heeft gepresteerd. Reed 8 wedstrijden, allemaal op World Tour niveau: 1x7, 1x3 en 6x1.
24-09-2024 19:41
Ongeacht WK en Lombardije staat zowel de top-3, alsook de volgorde van die top-3 al vast:
Pogacar >> Evenepoel >> Van de Poel
24-09-2024 20:46
De uitkomst is duidelijk. Dit artikel slaat nergens op.
25-09-2024 07:52
Pogi of Rev hebben natuurlijk een veel sterker seizoen gereden dan VdP.
Als “we” niet naar de bijnaam kijken die we ritten geven (Monument) en onze chauvinistische pet afzetten, staan VdP’s prestaties dit jaar toch in schril contrast met die van REV, Pogi en misschien zelfs Rogli?
Gewoon objectief kijken, ook naar de kwaliteit van de overwinning (wie waren wel en niet de tegenstanders?) RVV was wel heel dun bezet (check uitslag).
Ik hoop dat Vdp de trui behoud maar laten we reeel blijven ;-)
    25-09-2024 19:28
    Zo kun je ook de gouden medailles van Remco downplayen. 3 keer doet Pogacar niet mee. En volgens mij gaat het erom wie er wint en Mathieu wint 2 monumenten (zo heten ze nl wél) in het voorjaar. Geen Pogacar en Wout aan het vertrek. Inderdaad.Weet jij nog wie er niet aan het vertrek stonden toen Boonen zijn 7 monumenten won? Allemaal onzin wat je schrijft. Als dit,als dat, ja maar die deed niet mee enz. De naakte feiten zijn dat én Remco én Mathieu de winnaars zijn van de wedstrijden die ik opsom maar dat Pogacar de beste is van dit wielerjaar. Ongeacht de uitslag van het WK en Lombardije.
    26-09-2024 13:27
    Volgens die redenatie kunnen we Pogi z’n giro zege ook wel weglaten uit de vergelijking. Tour eigenlijk ook aangezien iedere renner die mogelijk nog enige tegenstand kon bieden herstellende was van hun crashes in het Baskenland.

    Let wel: dit is niet mijn persoonlijke mening. Dit is om te laten zien waarom ik uw downgrading van van der Poel z’n overwinningen nergens op vind slaan.
25-09-2024 10:41
Zelden een discussie gezien met zo'n unanieme uitkomst als deze. Er is een absolute meerderheid, topic kan worden gesloten.
25-09-2024 11:22
Dat die vraag nog gesteld moet worden!
25-09-2024 11:58
Pogacar was natuurrijk de beste dit jaar.
26-09-2024 00:06
Of je nu scorejournalistiek bedrijft of naar de kwaliteit van het koersen, dit jaar is al lang beslecht in het voordeel van Pogacar. Hij is een geweldige allrounder.
Evenepoel en Van der Poel zijn op hun manier ook geweldige coureurs maar beperkter. Evenepoel vind ik in de eerste plaats een tijdrijder en sterke solist. Van der Poel is als (explosief en solistisch) klassiekerspecialist vooral goed op kasseien. Kortom: het zijn verschillende typen toprenners.
24-09-2024 18:00
Pogacar is voor mij (met afstand) de beste van het seizoen. Evenepoel zou in mijn ogen wel de beste eendagsrenner worden indien hij het WK wint - nu vind ik het nog close met van der Poel; als je tijdritten meetelt neig ik toch ook al naar Evenepoel.
    24-09-2024 18:57
    "als" je de tijdritten meetelt. Ja ok, en waarom zou je ze niet meetellen? Tijdrijden is een specialisatie uit het wegwielrennen, net als klimmen, sprinten, op kasseien rijden enz..
24-09-2024 21:00
Buiten de OS is dat seizoen niet speciaal van Evenepoel. Wint in principe hoofdzakelijk TT’s en die ook niet allemaal. Deed 1 vruchteloze poging een etappe te winnen aan einde van de Tour. De etappe in Parijs Nice was nog wel aardig, hoewel ik vermoed dat Jorgensen slim voor klassement reed. Had anders Evenepoel mogelijk nog wel gelost in de afdaling. Degelijke 2de plek in klassement maar wel afgebluft. Zonder OS heeft Roglic nog een beter seizoen tot dusver.
    24-09-2024 21:13
    Nu je het zegt. Zonder Tour en Giro is Pogacar zijn seizoen ook al meteen heel wat minder. Zonder Tour en Giro heeft Roglic nog een beter seizoen tot dusver. Om over VDP zijn seizoen zonder RVV en PR nog maar te zwijgen. Maar Roglic zijn seizoen zonder Vuelta en Dauphiné was ook niet echt bijzonder. Hmmm moeilijk moeilijk.
    24-09-2024 21:16
    Zonder zijn 2 grootste zeges stelt Evenepoel zijn seizoen ineens heel wat minder voor, dat klopt. En als je er dan nog zijn WK tijdrijden en podiumplek in de Tour afhaalt, stelt het ineens nog een stúk minder voor. Trek er nog een paar kleinere zeges van af, en het stelt eigenlijk niks meer voor.
    24-09-2024 22:24
    Ik vind het nog niet zo speciaal. Dat seizoen met WK, Vuelta en LBL was andere koek.
    Wel beter dan Van der Poel. Die etaleerde een of andere gelatenheid in Parijs en dan blijft toch de smaak achter van een suffe Tour.

    Pakt hij hier dan de dubbel dan is het wel een speciaal seizoen. Dan heeft Evenepoel de pech dat er eentje bij is die echt bizar veel wint.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine