Van der Poel: “Ik wilde Van Aert niet terug in de koers laten komen”
Foto: Cor Vos
zaterdag 26 december 2020 om 16:30

Van der Poel: “Ik wilde Van Aert niet terug in de koers laten komen”

Mathieu van der Poel reed vandaag in Heusden-Zolder quasi een heel uur alleen. Door een vroege lekke band van zijn grote concurrent, zag de wereldkampioen zich genoodzaakt om er vroeg aan te beginnen.

“Als je zoiets hoort, dan moet je niet wachten. Ik wilde hem niet terug in de koers laten komen, dat is logisch denk ik”, aldus Van der Poel in het flashinterview. “Ik heb geprobeerd om het tempo hoger te leggen en kreeg een gat. Net dan valt Iserbyt, wat heel jammer is voor hem, maar dat maakte het verschil in één keer redelijk groot. Op die manier kon ik de rest van het uur mijn eigen tempo kon opleggen.”

“Ik was wel goed in orde vandaag, zeker niet slecht. Het is een parcours waarbij je, als je alleen voorop rijdt, heel goed kunt indelen. Ik wist perfect waar ik moest doorrijden en waar ik de benen wat ademruimte kon geven. Maar toch was het een lang uur alleen.”

Morgen is het weer cross, met de wereldbeker in Dendermonde. “Ik heb er al veel over gehoord. Het zal een zware bedoeling worden met veel modder, dus daar kijk ik wel naar uit. Een nieuwe locatie is meestal wel leuk, maar misschien moet ik mijn mening morgen herzien (lacht).”

RIDE Magazine
7 Reacties
26-12-2020 18:03
Hij reed al kop.
26-12-2020 18:55
Goede titel.
27-12-2020 03:48
MvdP wilde WvA niet terug in de wedstrijd laten komen. In t professionele wegwielrennen wordt t als asociaal gezien om aan te vallen als een kopman pech heeft. In t veldrijden is dat kennelijk doodnormaal. Op zich wel opmerkelijk .Wat vinden de Wielerflitsers van deze ogenschijnlijke tegenstelling?

(Hoort t erbij? Misschien ook omdat je doordat het een meer technische sport is, zelf wat meer invloed hebt op pech. En de aanvaller zo hard kan rijden dat hij anderen tot foutjes dwingt. Bovendien meer individuele sport, dus minder kopman). Wat vinden jullie?
    27-12-2020 06:51
    Blackcanyon ook op de weg wordt dikwijls niet gewacht op iemand die lek rijdt. Dan gaat de kraan vol open geregeld.

    Voor mij persoonlijk is dat ook prima te billijken. Gebruik / misbruik maken van valpartijen is wel een ander verhaal, maar ertussen ligt een grijs gebied, met legio variabelen.
    27-12-2020 13:00
    In klassiekers en monumenten wordt nooit gewacht. Dit wachten is meestal alleen van toepassing op enkelen in de grote rondes. Al doen de meeste Spanjaarden en Italianen hier al niet aan mee. Én terecht wmb!
27-12-2020 08:49
@Blackcanyon Bij veldrijden is het duidelijk. Bij pech wordt er niet gewacht. De renners profiteren juist van pech van anderen. Zelfs als zij de pech van anderen veroorzaken bewust of onbewust. Op de weg wordt ook alleen gewacht als de situatie het toelaat, bijvoorbeeld bij valpartijen in het peloton. Als er echt gestreden wordt om de overwinning wordt niet meer gewacht.
27-12-2020 08:54
@Blackcanyon, zeker geen verstand van veldrijden, en ja het is anders dan op de weg, er rijden heus geen volgwagens mee op het parcours die je even voorzien van een nieuw wiel daarbij denk ik dat het niet eens mag, enkel wisselen in de wisselpost. Als ze altijd moesten wachten op iemand met materiaalpech dan zou het een saaie bedoeling worden, de kans op pech is vele malen groter als op de weg. Dus niets asociaals aan, en afgelopen week zeker niet gekeken, had van Aert mooi op MvdP gewacht toen hij lek reed?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine