Van der Poel haalt hard uit na kritiek Niels Albert
foto: Orange Pictures - Sportfoto
dinsdag 10 januari 2017 om 13:13

Van der Poel haalt hard uit na kritiek Niels Albert

Het vuur in aanloop naar het WK Veldrijden eind deze maand is aangestoken. Niels Albert, ploegleider van topfavoriet Wout van Aert, stelt vragen bij de inmenging van Adrie van der Poel, vader en mechanieker van andere topfavoriet Mathieu van der Poel, met betrekking tot het WK-parcours in het Luxemburgse Bieles.

Albert: “Bizar dat Adrie van der Poel meehelpt aan het WK-parcours”
Albert, zelf tweevoudig wereldkampioen, doet zijn beklag tegenover Belga. “Ik heb vernomen dat Adrie van der Poel vorige en deze week de organisatie bijstaat. Dat vind ik toch vreemd. Stel je voor dat Patrick Lefevere een paar keer voor het WK wielrennen om advies wordt gevraagd door de organisatie. Dat zouden de andere renners en ploegleiders toch bizar vinden. Patrick of zijn ploegleider zouden toch altijd een parcours uitstippelen dat in het voordeel is van hun renners. Wel, ik kan me nu niet van de indruk ontdoen dat Adrie dat ook in Luxemburg zal doen voor Mathieu. Zijn daar geen regels voor? Mag iedereen zomaar zijn zegje doen?”

Van der Poel over Albert: “Janker”
De uitspraak van de altijd uitgesproken Albert zette kwaad bloed bij Mathieu van der Poel. Dat terwijl zij het in het verleden als ploeggenoten bij BKCP-Powerplus ogenschijnlijk goed konden vinden. “Toen Wout (van Aert in 2014 bij de beloften, red.) wereldkampioen werd in Hoogerheide op het rondje dat mijn vader had uitgezet, hoorde ik niemand! Altijd klagen. Janker”, schreef de Nederlands kampioen op Twitter.

UCI: “Adrie is ingehuurd door de WK-organisatie, niet door de UCI”
Peter Van den Abeele is veldrit-verantwoordelijke binnen de UCI. Hij gaat ook in op de kritiek van Albert. “Adrie is inderdaad ingehuurd door de organisatie om te helpen met het parcours. En ik begrijp dat dat vragen kan oproepen, omdat hij de vader is van een topfavoriet. Maar uiteindelijk waken wij (de UCI, red.) erover met onze technisch afgevaardigde Beat Wabel dat het parcours aan de regels voldoet. […] Dus wij doen echt wel ons werk. Heel concreet: de UCI bouwt geen parcours. Ons wordt een parcours voorgelegd en wij keuren dat goed en dat zullen we ook in Luxemburg nauwgezet blijven opvolgen tot het eind.”

RIDE Magazine
116 Reacties
10-01-2017 15:14
@ Melkzuur, ik moet Xistnc hier gelijk geven. Verdiep je meer in de materie alvorens te reageren. Adrie adviseert alleen en is een voorstander van lange rechte stukken (doet ie in Hoogerheide ook altijd, vandaar de tweet van Mathieu)(Adrie roept dat zelf ook in interviews, veel bochten heeft ie een broertje dood aan).

Daarnaast heeft Albert geen recht van spreken, want in de organisatie van Hoogerheide zitten dezelfde groep parcoursbouwers als op de Cauberg en daar zitten er toch genoeg bochten in. Hoofdverantwoordelijke van deze groep: Adrie van der Poel. Ik kan het weten, ik ben zelf betrokken in de organisatie van de WB- cross in Hoogerheide.

Wie piepte er niet na de wereldtitel van zichzelf en Wout van Aert in 2014? Juist, Albert.
Wie er niet piepte na de Cauberg WB cross? Juist, Albert, ondanks de winst van Mathieu.

@klootje kriekeljon: Moet Adrie van der Poel dan ook maar stoppen met de WB crossen in Hoogerheide en de Cauberg? Want daar heeft ie dan ook de schijn tegen? (Toevallig als winnaar van de laatste edities van deze crossen ook zijn zoon).
Wat een onzin! We juichen allemaal als Mathieu weer wint.

Ik kan je 1 ding zeggen, als er iemand lak heeft aan voor wie ie een parcours bouwt is het Adrie van der Poel wel, die bouwt enkel een parcours zoals ie het zelf vroeger het liefst had.
VEEL RECHTE stukken, weinig bochten, grote kans op modderstroken en hier en daar een hoogteverschil en een brede strook om op te rijden.
10-01-2017 15:15
...als mens ...als parcoursbouwer, de scheiding der machten, tot op de laatste vezel, haha, kostelijk
10-01-2017 15:19
Voor Delgado. In Hoogerheide werd Van Aert wereldkampioen bij de beloften. En had wel degelijk v.d. Poel als tegenstander
10-01-2017 15:20
Gewoon alle vier schorsen voor een jaar! Of nee, beter nog, zowel Nederland als België in het geheel uitsluiten van deelname aan het WK voor de komende 5 jaar! Misschien wordt de sport daar internationaler van...
10-01-2017 15:22
Rv: ms niet meer reageren in CX topics? Je bijdragen raken kant noch wal. Begint zielig te worden.
10-01-2017 15:22
@RV het woord bleiten kende ik nog niet. Dank!
10-01-2017 15:22
@veteraan
Ja, en ik herhaal, wat had Albert toen met Wout te maken??
10-01-2017 15:24
Snap zowel de opmerking van Niels Albert als de reactie daarop van Mattieu van der Poel. Hoort er ook bij toch? Niet te serieus nemen, is met name voor de publiciteit heel goed.
10-01-2017 15:25
@rv

Doe niet zo sneu zeg.
Het zijn toch ook gewoon twee losse dingen. Albert is hier gewoon een klaphark aan het spelen
10-01-2017 15:25
Philippe Gilbert tekent Luik uit dit jaar, 20x La Redoute in een criterium in en om Remouchamps.
10-01-2017 15:26
@SterkHoor.
Rustig aan, dramaqueen. Wat hij wil? Dat de vader van hun grootste concurrent geen inspraak heeft in het parcours. Meer niet. Geen abnormale wens.
10-01-2017 15:27
@ delgado: Niks, maar toen kraaide er ook geen haan naar. In de Caubergcross van afgelopen oktober wel, toen piepte er ook niemand, verloor Wout omdat zn materiaal hem in steek liet, anders had ie wel gewonnen aldus Albert.

De essentie is dat Albert's verhaal pure zever is, enkel en alleen omdat ze bang zijn dat Mathieu er met de trui vandoor gaat. Maar al is Adrie van der Poel bij 10 organisaties betrokken, ze mogen blij zijn dat ie dat doet. Als hij er niet was, hadden we GEEN WB- cross meer in Nederland gehad en hou je helemaal alleen nog maar Vlaamse crossen over.
10-01-2017 15:29
[i]Ander woord gebruiken, svp. Dank. - YIJ. [/i] Nog een week en eindelijk terug echte koers
10-01-2017 15:33
@boomie
Ik begrijp weinig van je eerste alinea.

En je laatste twee zinnen hebben totaal niks met deze kwestie te maken...
10-01-2017 15:35
Het doet me denken aan wedstrijdjes in het jeugdvoetbal waarbij er geen scheidsrechter komt opdagen en een van de ouders zich opoffert zodat men toch kan voetballen. Bij de eerste fase die voor interpretatie vatbaar is, zit het spel al op de wagen.

Vanderpoel mag wel eens een zelfbeheersing sociale media volgen.
10-01-2017 15:37
@ delgado: Dat Albert niks met de titel van Wout van 2014 te maken heeft.

Dat is de essentie waar heel de discussie omdraait. De betrokkenheid van vader Adrie bij een organisatie. Het is enkel alleen een issue omdat het nu om het WK gaat.
Maar Adrie organiseert volgend jaar het WK op de Cauberg. Moet ie dat dan ook maar niet meer doen?
10-01-2017 15:37
Blijkbaar was Mathieu nog een beetje opgefokt van het ritje in de Porsche naar het vliegveld ;-)
Zie instagram Stories...
10-01-2017 15:40
Oplossing twee uur crossen staan na afloop nog te fris de pers te woord.
10-01-2017 15:42
Misschien kan Albert zijn rol als trainer eens echt oppakken en dan kan hij zijn tijd beter besteden aan het technisch vaardiger maken van Wout van Aert, dan lopen te janken.
Grootste probleem van van Aert is dat ie misschien wel sterker is, maar door zijn gemiddelde techniek niet het verschil kan maken.
10-01-2017 15:45
Denise,
Wat heb jij het nu over een kleine sport, dit jaar alleen al in België meer dan 200.000 toeschouwers. Bij het schaatsen nog geen 48000 wereldwijd.Alleen in Nederland komen ze naar het schaatsen kijken.Als je in het buitenland naar het schaatsen kijkt op de T.V. zie alleen maar lege tribune plaatsen.Maar hier wordt wel elke schaatswedstrijd uitgezonden.
10-01-2017 15:47
@Boomie
Precies. Dus dan houdt de tweet van Mathieu weinig steek.

Ja, natuurlijk, het WK is de belangrijkste wedstrijd van het jaar. En volgens mij heeft Adrie ook al veel langer een link met bepaalde in crossen in NL dan dat zijn zoon prof is. Dat is toch nog wel een verschil met dit.
10-01-2017 15:49
Niels Albert wordt toch niet zo een blaaskaak als Lefevre, want als je zo wordt
dan sta je laag in de rangen van fatsoen.
10-01-2017 16:02
Opnieuw constateer ik, na mijn winterstop, dat veel 'kenners" hier elkaar napraten en niet gehinderd door enige kennis van zaken hun mening geven. Adrie van der Poel bouwt al jaren parkoersen, maar in sommige organisaties zit net zoveel vakkennis. Dus adviseert hij op verzoek, maar is vooral bezig met technische uitwerking , het bouwen van hindernissen met op zijn verzoek beschikbaar personeel en materieel. Binnen de UCI is er natuurlijk streng toezicht en neem maar van mij aan dat Van der Poel wel uitkijkt dat hij teveel de belangen van zijn zoon laat prevaleren. Bovendien weet iedereen die Van der Poel een beetje kent dat iedere vorm van partijdigheid en belangenverstrengeling hem vreemd is. Niels Albert weet dat als geen ander; dat hij nu toch vooraf al kritiek heeft op de bemoeienissen van Van der Poel met het WK-parkoers is een signaal waarmee de familie Van der Poel in mentaal opzicht lekker verder kan. Bedankt, maar niet slim Niels Albert !
10-01-2017 16:23
Een ware kampioen moet ieder parcours aankunnen. Het kan een modderpartij worden, een schaatsbaan, een sneeuwhoop. Rechte stukken, bochten, boomstronken of balken.....de beste van die dag wint. De pechvogel van die dag of met mindere papieren die wint niet....
10-01-2017 16:37
Jammer dat vader Boonen het WK in Qatar niet mee mocht uittekenen, dan hadden we die lokale rondjes misschien kunnen schrappen.
Het blijft toch een kleine sport dat veldrijden, zowel de zwakte als de charme ervan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine