Van den Abeele: “Als trend om Wereldbeker te skippen verderzet, kunnen we het nog harder spelen”
UCI-directeuren Lappartient (links) en Van den Abeele (midden) - foto: Cor Vos
woensdag 20 november 2024 om 18:43

Van den Abeele: “Als trend om Wereldbeker te skippen verderzet, kunnen we het nog harder spelen”

De UCI houdt de mogelijkheid achter de hand om veldrijders te straffen als zij met opzet Wereldbeker-wedstrijden overslaan. Vorig jaar dreigde UCI-president David Lappartient al met straffen, zoals een startverbod bij Wereldbekers of het WK veldrijden, maar zover kwam het niet. Inmiddels is de Wereldbeker flink op de schop gegaan, waarmee de UCI hoopt dat de beste crossers wel alle World Cups gaan rijden.

“We willen de renners meer betrekken bij de UCI Wereldbeker en ze aanzetten om deel te nemen aan de manches”, zegt Peter Van den Abeele, sportief directeur bij de UCI, tegen Het Nieuwsblad. “En dus hebben we ervoor gekozen, in overleg met de rechtenhouder Flanders Classics, om dit jaar enerzijds minder manches te organiseren en anderzijds de periode waarin de manches zich afspelen, te verkorten. Om zo tot een compactere Wereldbeker te komen.”

Er zijn enkele crossen met een beschermde status, waarbij het verboden is om een Superprestige- of X2O Trofee-wedstrijd ervoor te plannen. Dat geldt vooral voor buitenlandse manches. “Het is sneu als je naar nieuwe gebieden gaat en je die mensen dan moet ontgoochelen omdat er weinig of geen toppers aan de start staan. Daar is niemand bij gebaat en zeker de discipline zelf niet. […] We moeten de juiste balans vinden tussen het aanbod in en rond België en daarbuiten. En nu is er ook een duidelijke hiërarchie tussen de verschillende klassementen.”

‘Kijken of we nog hardere maatregelen kunnen nemen’
Wegrenners als Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Tom Pidcock trekken sowieso hun eigen plan, maar de kans bestaat dat ook voltijds crossers Wereldbekers gaan overslaan, in het kader van een trainingskamp of rustperiode.

Daarvoor is al een strenge regel ingevoerd: niet-professionele veldritploegen zijn verplicht om met minstens één renner – in de categorie elite mannen of elite vrouwen – deel te nemen aan minimaal vijf wereldbekers. Professionele veldritploegen (genre Pauwels Sauzen-Bingoal en Baloise Trek Lions) zijn dan weer verplicht om met minimaal drie renners – in de categorie elite vrouwen of elite heren – deel te nemen aan alle wereldbekermanches.

Individuele renners die een manche overslaan, gaat de UCI nog niet straffen. “Als we zien dat de trend zich verderzet en er met die regel gespeeld wordt, dan kunnen we het nog harder spelen en kijken of we nog hardere maatregelen kunnen nemen”, waarschuwt Van den Abeele.

“Maar in alle eerlijkheid: ik denk niet dat dat nodig zal zijn. Ik denk dat de puzzel die er nu ligt er een is waar iedereen zich in kan vinden. Bij mij gaat het er echt niet in dat je als fulltime crosser niet alles zou rijden. Ik vind dat heel moeilijk om te aanvaarden.”

RIDE Magazine
17 Reacties
20-11-2024 19:34
De meest directe weg om de toppers definitief weg te houden, strak plan…
21-11-2024 00:15
Rij g#dverd#mme mijn crossen want anders pakken we je aan. Noord Koreaanse toestanden in veldritland… wat een treurigheid.
20-11-2024 19:03
Weer zelfreflectie 0 bij de UCI. Als jij de Wereldbeker zo belangrijk vindt en de rijders niet, vraag je dan af waarom dat verschil bestaat in plaats van de renners te dwingen te vinden wat jij vindt. Niet dat de UCI een compleet verkeerd doel heeft, want de buitenlandse manches van de wereldbeker beschermen is waarschijnlijk echt wel goed voor de verdere globalisatie (of eigenlijk gewoon uit België en Nederland krijgen) van het veldrijden. Echter klinken de meeste statements en interviews van de UCI meer als een potje verplassen en verdedigen van het eigen belang, dan daadwerkelijk het belang van het veldrijden.
    20-11-2024 20:48
    Helemaal eens, walgelijk zelfgenoegzaam, totaal niet geïnteresseerd in de sporters waar ze het voor zeggen te doen
20-11-2024 21:35
Als ze willen dat renners de crossen buiten België en Nederland zeker willen rijden zorg er dan voor dat daar na aftrek van alle extra kosten voor de renners extra aantrekkelijk is aan prijzengeld dat ze die crossen zeker niet willen overslaan. En niet alleen voor de top vijf maar voor zeker de eerste twintig. M.a.w. maak ze voor renners financieel zo aantrekkelijk dat ze die niet willen missen. Lukt het niet organisatoren te vinden buiten de regio's waar nu het veldrijden populair is beschouw dan de internationalisering simpel als mislukt. De hele internationalisering is voorlopig toch tot mislukken gedoemd en zoals het nu geforceerd geprobeerd wordt doet het het veldrijden juist meer schade.
20-11-2024 18:59
De UCI weet dat de ploegen voor de kerstperiode de zon opzoeken en houden daar vervolgens met de WB kalender geen rekening mee. Is dat dom of arrogant??
    20-11-2024 19:47
    Niet van die gemakkelijke vragen stellen.
    De UCI is altijd al arrogant dominant geweest, horende doof en ziende blind.
    20-11-2024 20:47
    Er was eerst te veel, dus nu nog meer concentreren is de oplossing? Ben je dan dom of arrogant? Je schrapt de traniningsstage zonder inspraak en met enig tegengeluid ga je dreigen, ben je dan dom of arrogant? De trend in wielrennen is al jaren minder wedstrijden voor hogere pieken maar jij dwingt renners zelfs de enige twee weken in 4 maanden dat er naar hoogte en zo'n gegaan kan worden, te schrappen. Ben je dan dom of arrogant?
    20-11-2024 20:55
    Beide
    21-11-2024 07:32
    Ja mij stoort het ook dat ze begin december en januari geen week skippen zodat ze op stage kunnen zonder een wereldbeker te moeten skippen, en dan gewoon 10 manches ipv 12 of terug vroeger starten en dan lijkt het mij werkbaar.
20-11-2024 20:34
Dat bord voor de kop bij de UCI wordt per maand groter en dikker...
20-11-2024 23:01
Hoe diep kan je zinken?
    20-11-2024 23:58
    Net als de Titanic heel, heel diep,
    Op de oceaanbodem zelfs.
21-11-2024 08:56
De hele logica achter deze obsessie van Lapartient en Van den Abeele is verkeerd. Veldritten in het ‘buitenland’ hebben er juist behoefte aan dat locale renners zo hoog mogelijk eindigen. Niemand zit te wachten op een top 20 die bijna exclusief bestaat uit Vlaamse subtoppers en middenmoters.

Stop met de nadruk op dat klassement en benader deze wedstrijden veel meer zoals op de weg bij klassiekers het geval is, namelijk als evenement op zich.

Met continuïteit en aansprekende resultaten voor locale renners heb je een veel grotere kans om structurele lokale media-aandacht op te bouwen, dan met een rondreizend circus. Als Pauwels Sauzen niet naar Amerika wil, is dat verder hun zaak. Geen reden om de Trek Cup tot een C1 te degraderen.
21-11-2024 00:24
Zo wat betekent dat nu precies voor van der Poel, van Aert, en Pidcock. Rijden niet bij professionele veldrit ploegen, dus worden beschouwd als individuele rijders, en dus mogen doen wat ze willen (dit jaar)?
    21-11-2024 09:33
    Daar zullen de reglementen van de UCI wel in voorzien en anders passen ze het waarschijnlijk aan.
    Let wel;
    Van den Abeele heeft thuis bij moeder de vrouw totaal niets in te brengen.
    Hij voelt zichzelf enorm belangrijk én compleet onmisbaar bij de UCI in de crosswereld.

    Soortement van machtswellusteling met zijn altijd dreigende taal.
    Compensatiegedrag van een potentaat samen met de voorzitter van de wereldwielerbond.
21-11-2024 00:05
Maak er zoiets van als het Japanse keirin circuit. Een gesloten circuit, beperkt aantal wedstrijden. Vast aantal deelnemers. Goed betaald. Je kunt je kwalificeren voor het circuit. En dat betaal je door de gokgelden, omdat je op de winnaar kunt gokken, etc. En de bieromzet.

Een soort van zesdaagse in het veld. Dat is de enige manier om te zorgen, dat veldrijden, niet iets blijft als korfballen, klootschieten, kaatsen en fierljeppen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine