Van den Abeele: “Als trend om Wereldbeker te skippen verderzet, kunnen we het nog harder spelen”
De UCI houdt de mogelijkheid achter de hand om veldrijders te straffen als zij met opzet Wereldbeker-wedstrijden overslaan. Vorig jaar dreigde UCI-president David Lappartient al met straffen, zoals een startverbod bij Wereldbekers of het WK veldrijden, maar zover kwam het niet. Inmiddels is de Wereldbeker flink op de schop gegaan, waarmee de UCI hoopt dat de beste crossers wel alle World Cups gaan rijden.
“We willen de renners meer betrekken bij de UCI Wereldbeker en ze aanzetten om deel te nemen aan de manches”, zegt Peter Van den Abeele, sportief directeur bij de UCI, tegen Het Nieuwsblad. “En dus hebben we ervoor gekozen, in overleg met de rechtenhouder Flanders Classics, om dit jaar enerzijds minder manches te organiseren en anderzijds de periode waarin de manches zich afspelen, te verkorten. Om zo tot een compactere Wereldbeker te komen.”
Er zijn enkele crossen met een beschermde status, waarbij het verboden is om een Superprestige- of X2O Trofee-wedstrijd ervoor te plannen. Dat geldt vooral voor buitenlandse manches. “Het is sneu als je naar nieuwe gebieden gaat en je die mensen dan moet ontgoochelen omdat er weinig of geen toppers aan de start staan. Daar is niemand bij gebaat en zeker de discipline zelf niet. […] We moeten de juiste balans vinden tussen het aanbod in en rond België en daarbuiten. En nu is er ook een duidelijke hiërarchie tussen de verschillende klassementen.”
‘Kijken of we nog hardere maatregelen kunnen nemen’
Wegrenners als Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Tom Pidcock trekken sowieso hun eigen plan, maar de kans bestaat dat ook voltijds crossers Wereldbekers gaan overslaan, in het kader van een trainingskamp of rustperiode.
Daarvoor is al een strenge regel ingevoerd: niet-professionele veldritploegen zijn verplicht om met minstens één renner – in de categorie elite mannen of elite vrouwen – deel te nemen aan minimaal vijf wereldbekers. Professionele veldritploegen (genre Pauwels Sauzen-Bingoal en Baloise Trek Lions) zijn dan weer verplicht om met minimaal drie renners – in de categorie elite vrouwen of elite heren – deel te nemen aan alle wereldbekermanches.
Individuele renners die een manche overslaan, gaat de UCI nog niet straffen. “Als we zien dat de trend zich verderzet en er met die regel gespeeld wordt, dan kunnen we het nog harder spelen en kijken of we nog hardere maatregelen kunnen nemen”, waarschuwt Van den Abeele.
“Maar in alle eerlijkheid: ik denk niet dat dat nodig zal zijn. Ik denk dat de puzzel die er nu ligt er een is waar iedereen zich in kan vinden. Bij mij gaat het er echt niet in dat je als fulltime crosser niet alles zou rijden. Ik vind dat heel moeilijk om te aanvaarden.”
De UCI is altijd al arrogant dominant geweest, horende doof en ziende blind.
Op de oceaanbodem zelfs.
Stop met de nadruk op dat klassement en benader deze wedstrijden veel meer zoals op de weg bij klassiekers het geval is, namelijk als evenement op zich.
Met continuïteit en aansprekende resultaten voor locale renners heb je een veel grotere kans om structurele lokale media-aandacht op te bouwen, dan met een rondreizend circus. Als Pauwels Sauzen niet naar Amerika wil, is dat verder hun zaak. Geen reden om de Trek Cup tot een C1 te degraderen.
Let wel;
Van den Abeele heeft thuis bij moeder de vrouw totaal niets in te brengen.
Hij voelt zichzelf enorm belangrijk én compleet onmisbaar bij de UCI in de crosswereld.
Soortement van machtswellusteling met zijn altijd dreigende taal.
Compensatiegedrag van een potentaat samen met de voorzitter van de wereldwielerbond.
Een soort van zesdaagse in het veld. Dat is de enige manier om te zorgen, dat veldrijden, niet iets blijft als korfballen, klootschieten, kaatsen en fierljeppen.