Van Aert werkt met mental coach: “Wil niet met angst op de fiets kruipen”

zondag 27 oktober 2019 om 11:09
Van Aert werkt met mental coach: “Wil niet met angst op de fiets kruipen”

foto: Cor Vos

Wout van Aert is nog altijd volop aan het revalideren na zijn zware valpartij in de Tour de France. De renner van Jumbo-Visma werkt niet alleen aan zijn fysieke gesteldheid, hij heeft ook een mental coach in de arm genomen. “Ik merkte dat ik wat angstig naar de koers keek”, is Van Aert openhartig in een gesprek met De Zondag.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Van Aert werkt al een tijdje met mental coach Rudy Heylen. “Ik heb lang gedacht dat het niet nodig was, maar ik had het beter al wat vroeger gedaan”, aldus de wegrenner annex crosser. “Ik merkte dat ik wat angstig werd als ik naar het wielrennen keek en ze snel door een bocht gingen. Ik ging ervan uit dat ik geen problemen zou hebben na mijn crash, maar dat is blijkbaar toch een trauma.”

Van Aert heeft dan ook maatregelen genomen om van zijn angsten af te komen. “Ik wil niet met angst op de fiets zitten als ik weer ga trainen”, aldus de 25-jarige renner, die nog een lange weg te gaan heeft. “Ik zou liever veel meer op de fiets zitten, maar er is nog niet echt sprake van conditieopbouw. Ik kan nu niet langer dan twee uur fietsen. Dan krijg ik last rond mijn pees.”

WK veldrijden: race tegen de klok
“Ik heb één keer een lange training gedaan van tachtig kilometer, maar dat was te veel”, aldus Van Aert, die nog altijd mikt op een rentree in het veld, tijdens de kerstperiode. “Dat is het droomscenario. Ik wil dan gewoon meedoen en plezier hebben. Het plan was om vervolgens het BK te rijden, om uiteindelijk op niveau te zijn voor het WK. Maar ik weet niet of dat nog realistisch is.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Lord Melchett 27 oktober 2019 om 11:14

Blessure is toch wel zwaar. Goed dat hij ook er mentaal aan werkt. Of hij ooit weer op top niveau terugkomt blijft toch onduidelijk. Hoop van wel natuurlijk.

0
Matxin 27 oktober 2019 om 11:29

Met elk nieuwsbericht dat er over hem naar buiten komt lijkt de kans dat van Aert ooit nog in de buurt gaat komen van zijn niveau van vorig seizoen kleiner te worden. Ik vrees dat de rest van zijn carrière toch de boeken in zal gaan als één grote 'Wat als hij in de Tour niet tegen dat hek was gereden?'

Eeuwig zonde..

0
Lapjestrui 27 oktober 2019 om 11:46

Wat een dramatische kijk. Kun je dan ook zeggen na hoeveel nieuwsberichten het einde carriere is?

0
tendam 27 oktober 2019 om 11:53

@matxin
Volgens mij speelt dit proces zich voornamelijk in jouw hoofd af.

0
Poeksel 27 oktober 2019 om 12:42

Misschien een mental coach inschakelen? ;)

0
Samlambeej 27 oktober 2019 om 12:49

Nergens op gebaseerd @Matxin.

0
xistnc 27 oktober 2019 om 13:04

Goed dat je het onderkent, Matxin. Dan is de kans groter dat je er vanaf geholpen kunt worden.

0
Marik 27 oktober 2019 om 12:57

Wout weer eerst lekker terug naar de basis. Het goede gevoel terugvinden in het veld. De weg komt dan later wel weer. Geen haast

0
titanio82 27 oktober 2019 om 13:04

Die staat al wekelijks met angst aan de start sinds de woensdag ná het echec van Valkenburg 2018.

0
Deel Koeper 27 oktober 2019 om 18:40

Ik vrees wel dat de kans op een (gedeeltelijk) verloren jaar vrij realistisch is. Het lijkt er sowieso op dat Van Aert een ver van ideale winter zal hebben, maar helaas betekent dat ook vaak dat je minstens een half seizoen achter de feiten blijft aanlopen en pas tegen ’t najaar eventueel terug je competitieve niveau kan halen.

0
Pietspeed 28 oktober 2019 om 11:15

Kijk eens naar Dumoulin hoe lang die er al niet uit ligt. Wat dat betreft heeft Matxin zeker een punt. Van Aert heeft nog geen koers gereden. Dus enige realiteit wel op z’n plaats. Is geen vanzelfsprekendheid of garantie dat Wout weer 100% de oude zal zijn. Fans idealiseren graag en leven al zelf snel in een droomwereld ;)

0
Taliesin 28 oktober 2019 om 11:24

Wat wel duidelijk is is dat bij elke nieuws update over van Aert ( updates die ik met veel interesse volg overigens, dus dank daarvoor) zijn rentreedatum in het veldrijden steeds verder weg glijdt. Eerst was het november, nu December, twee weken geleden was het de Kerstperiode, en nu is de rentree rond de Kerst alweer het “meest optimische scenario’. Ik hoop echt dat er van het gaat komen want ik wil hem dolgraag in de cross zien dit seizoen, vind dat hij echt gemist wordt.

0
Kevin Lowagie 28 oktober 2019 om 15:08

Hij zal inderdaad al blij mogen zijn dat hij in topconditie kan starten aan de voorjaarsklassiekers. Laat het crossen dit jaar maar voor wat het is zou ik zeggen.

0

Net binnen

Populair

Materiaalzone