Van Aert na zege in Oostmalle: “Voorbije periode was mentaal zeer belastend”
foto: WielerFlits
maandag 20 februari 2017 om 09:04

Van Aert na zege in Oostmalle: “Voorbije periode was mentaal zeer belastend”

In zijn voorlaatste cross van het seizoen is het Wout van Aert toch nog gelukt te winnen in zijn nieuwe regenboogtrui. De Belg kwam er sinds het WK niet meer aan te pas tegen Mathieu van der Poel. Gisteren waren de rollen omgedraaid.

“Ik was het allemaal een beetje beu”, zegt hij in Het Nieuwsblad. “De voorbije periode was mentaal zeer belastend. Vorig week zondag, na Hulst, was ik het allemaal een beetje beu. Ik zag ongelooflijk af en kwam in de verste verte niet in de buurt van de overwinning. Dan had je nog wat boegeroep van de Nederlanders en werd ik ook op Twitter bestookt. Toen heb ik mij voorgenomen om in Oostmalle nog eens de beste Wout boven te halen. Ik ben een hele week met deze wedstrijd bezig geweest en dat heeft geloond. Zelfs gisteren in Leuven ben ik niet voluit gegaan om vandaag goed te kunnen zijn.”

In het persgesprek na afloop van zijn zege was de wereldkampioen zeer openhartig over de afgelopen periode. “Het is de eerste dag dat ik heb kunnen genieten van die regenboogtrui. Toen ik wereldkampioen werd, hoopte ik dat de heisa voorbij zou zijn. Niet dus! Ik won alleen omdat de anderen lek waren gereden. Niet ik, maar mijn tubes hadden gewonnen. Een week later vond er dan weer iemand dat ik met een motortje aan het rondrijden was. En als uitsmijter werd ik vorige week niet echt goed onthaald door de Nederlanders. Dan wordt het ook voor mij even te veel.”

Voor Van Aert staat er nog één cross op het programma, woensdag in Waregem. Daarna vertrekt hij met zijn vriendin op vakantie naar de Dominicaanse Republiek. “Om op het strand te liggen en de batterijen op te laden. Ik denk toch dat ik een maandje de fiets niet ga aanraken.”

RIDE Magazine
64 Reacties
20-02-2017 13:48
Ajah, die gasten zijn beiden hartstikke jong en daardoor hier en daar wat lichtgeraakt nog.
20-02-2017 14:14
@8.6
Wat is dat nu weer voor je reinste flauwekul
20-02-2017 14:14
RV is ook weer present zie ik. overigens heeft leeftijd niks te maken met snel lichtgeraakt zijn.
20-02-2017 14:17
@achtpuntzes,
Nee, binnen zijn kleine velritwereldje werd hij alleen met de negatieve kanten geconfronteerd.
Na het WK ging het namelijk alleen over de banden en de oneerlijke omstandigheden en vervolgens werd er de afgelopen weken voor en na elke koers aan hem gevraagd of het niet vervelend voor hem was dat hij na het WK nog niet had gewonnen in zijn nieuwe WK-trui.

Ik kan mij voorstellen dat je daar een beetje chagrijnig van wordt. Zover ik heb gezien of meegekregen vind ik dat hij daar netjes mee is omgegaan. Voor zondag heb ik hem op die negatieve vragen keurig genuanceerde antwoorden horen geven. Vervolgens heeft hij zijn frustratie om kunnen zetten in 1 topprestatie. Hij laat dus eerst de benen spreken voordat hij zijn irritatie uit.
20-02-2017 14:35
tja, ik vind van Aert gewoon een zeurpiet voor wie het glas altijd halfleeg is. jezelf afsluiten voor het negatieve is een kunst die niet iedereen beheerst.
een hartstikke goeie renner hoor, daar niet van. maar op het mentale vlak is nog best wat winst te boeken vind ik.
20-02-2017 14:45
@8.6
Altijd knap hoe mensen anderen denken te kunnen beoordelen op basis van een stukje uit een (geschreven) interview.

Dat mensen de media zo serieus en letterlijk blíjven nemen, verbaast me keer op keer.
20-02-2017 15:03
@delgado
Er komt wel een onevenredige hoeveelheid gezeik uit het Van Aert-kamp. Dat is gewoon zo. Of Van Aert echt zo is, tsja dat weet je nooit natuurlijk. Volgens mij is het meer de stijl van Niels Albert.
20-02-2017 15:05
@ delgado:
ik baseer me niet op een enkel stukje maar op wat hij zegt over langere tijd.

er zijn zat voorbeelden te noemen van renners die veel minder presteren dan van Aert en daar op een veel betere manier mee omgaan.

overigens ontgaat het me volkomen wat al dan niet serieus nemen van de media daarmee te maken heeft, maar goed.
20-02-2017 15:09
@ tendam:
het kan ook best Niels Albert zijn die de oorzaak is van dat gezeik. maar iemand moet Wout toch echt eens influisteren zich niet zo te laten opnaaien door de media omdat je daar toch echt jezelf mee hebt.
ik vind het een beetje gek. wereldkampioen en je kan er alleen maar van genieten wanneer je eens een flutwedstrijdje wint. van de zotte vind ik.
20-02-2017 15:29
@tendam
Ja, en hoeveel interviews legt Van Aert af denk je tov de rest? Die jongen douwen ze elke week 20 microfoons onder zn neus. En dan willen ze natuurlijk allemaal ook nog eens een lekker sappig verhaal.

@8.6
Oh sorry, je baseert je op stukjeS.

Haha, noem eens wat namen die daar beter mee omgaan? Hoe weet jij dat in godsnaam? Jij kent die gasten persoonlijk?

Is toch overduidelijk wat de media al dan niet serieus nemen hiermee te maken heeft? Is geen ingewikkelde wiskunde.
20-02-2017 15:48
"In het persgesprek na afloop van zijn zege was de wereldkampioen zeer openhartig over de afgelopen periode."
Dat valt wel mee want we hebben niets gehoord over zijn knieblessure en de voorgeschreven medicijnen.
20-02-2017 15:54
Delgado
"Dat mensen de media zo serieus en letterlijk blíjven nemen, verbaast me keer op keer."
Je spreekt jezelf tegen; Als Van Aert de media serieus neemt is het normaal maar als de WFers het doen ben je verbaasd.
20-02-2017 15:57
@jj
Onzin, aangezien het hier over een andere kwestie gaat.
20-02-2017 16:42
Wie kaatst moet de bal verwachten en een beetje sportman heeft lak aan dat boegeroep. Verbaast me wel dat je in deze tijd een maand nodig hebt om batterijen op te laden terwijl een Hema snellader dat in twee uur fikst.
20-02-2017 16:44
Ik denk dat hij toch met name een rotgevoel overhoudt aan 6 keer op rij in de regenboogtrui klop krijgen van VDP. Dat was natuurlijk precies wat hij niet wilde, omdat het de gedachte voedt dat VDP inderdaad veel sterker was en zonder 4 platte banden inderdaad ook t wk gewonnen had, iets wat het grote publiek toch al denkt. Los van VDP, als jij een WK wint waarin jij geen platte hebt, en de rest heeft tussen de 4 en 6 plattes gehad, dan kan je noch verbaasd noch kwaad zijn over t feit dat t voornamelijk over dat bizarre bouwgrond wk gaat.
20-02-2017 17:00
@achtpuntzes,
Of het wel of niet een zeur is kunnen we waarschijnlijk nog wel even over door gaan, omdat dat behoorlijk subjectief is. Als je echter ziet hoe emotioneel hij reageert op zijn beide Belgische titels en Wereldtitels dan kan je toch niet serieus denken dat hij niet enigszins voldoening haalt uit zijn overwinningen.

Verder snap ik jou opmerking niet dat er op het mentale vlak nog winst is te halen, want ik zie zijn "glas half leeg" mentaliteit juist als 1 van de redenen waarom hij zo goed is geworden.

Hij komt op mij over als iemand die zich graag wil bewijzen en ook graag waardering wil krijgen van anderen. Dit is mijn inziens geen zwakte, maar juist iets dat er voor zorgt dat hij nog harder gaat werken en nog fanatieker wordt om zich te bewijzen. Dat de meeste lof toch vaak bij "natuurtalent" van der Poel terecht komt is mijn inziens een belangrijke factor geweest in van Aart zijn ontwikkeling.

Afgelopen zondag is daar volgens mij een uitgelezen voorbeeld van. Hij weet alle negativiteit om te zetten in een indrukkende overwinningen waarbij hij iedereen naar huis rijdt.
20-02-2017 18:35
snoep de hond
Natuurlijk valt er op het mentale vlak nog winst te halen. Je kunt alleen het beste uit je zelf halen door positief gericht te zijn op je eigen mogelijkheden. Als je je openstelt voor wat anderen van je vinden doe je hier afbreuk aan. Het is voor een topsporter negatieve energie die hem depressief kunnen maken.
20-02-2017 19:23
Hoe verklaren de heren "er valt mentaal nog wat te winnen" het fenomeen Cristiano Ronaldo? De ultrasportman, de modelprof. Mentaal waanzinnig sterk.

Die heb ik nochtans regelmatig zien reageren op boegeroep, kritiek etc. Echter slaagt hij erin dit om te zetten in positieve energie en er juist meer kracht uit te halen.

Dus het is onzin om te stellen dat iemand die reageert op kritiek per definitie mentaal niet sterk (genoeg) is. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat Van Aert mentaal van het kaliber-CR7 is.
20-02-2017 19:55
Het is duidelijk dat Wout geviseerd geweest is de afgelopen weken en waarom eigenlijk ? Omdat hij een betere bandenkeuze heeft gemaakt op het WK ?
20-02-2017 20:50
Delgado
Van Aert geeft zelf aan dat het mentaal zeer zwaar belastend was.
Zegt dit niet genoeg?
Als je je kunt afsluiten voor deze negatieve invloeden dan heb je ook geen last van deze belasting.
20-02-2017 20:53
Max1: "geviseerd". Amai.
20-02-2017 21:27
Wout is mentaal heel sterk,zie maar hoe hij in Zolder het WK nog wist te winnen in 2016. En hoe hij in Middelkerke na defect anderhalve minuut goed maakte en de super prestige veilig stelde. Ondanks zijn blessure en gebrekkige voorbereiding reed hij toch een zeer goed WK, zijn laatste drie ronden waren heel sterk anders was Mathieu altijd terug gekomen.
20-02-2017 21:47
Noem eens een voorbeeld van iemand die zich volledig kan afsluiten van negatieve invloeden?? We hebben het over mensen, geen machines. Niemand is hier compleet immuun voor.

Het gaat erom hoe men daar vervolgens mee om gaat. Wout heeft hieruit positieve energie gehaald en in Oostmalle de pedalen laten spreken. Zegt dit niet genoeg?
20-02-2017 22:02
@jan jansen,
Natuurlijk moet je positief zijn over je eigen mogelijkheden om het beste uit je zelf te halen, maar je hebt ook motivatie nodig om het beste uit je zelf te halen. Soms kan je die motivatie halen uit negatieve kritiek of het gebrek aan erkenning.

Dat van Aart de afgelopen periode mentaal zeer belastend vond zegt mijn inziens dan ook niet genoeg. Het gaat er uiteindelijk om hoe je met die belasting om gaat en hoe je uit zo'n periode te voorschijn komt. Mijn inziens was gisteren een voorbeeld hoe van Aart uit die negatieve energie zoveel motivatie weet te halen dat hij alles en iedereen uit het wiel rijdt.

Ik denk juist dat als hij in staat was geweest zich af te sluiten voor die negatieve invloeden, hij na het WK 6x keer geklopt was geweest door van der Poel en dus gisteren niet had gewonnen.
20-02-2017 22:06
Van Aert - VDP
CR7 - Messi
Djoko - Fed-ex
Biaggi - Rossi

Links in het rijtje de keiharde werkers met talent en een wat "negatieve" uitstraling, rechts de "naturals" met de meeste fans (wat dan de linkerrij weer frustreert).

Prachtig om dit in de topsport te zien toch, beiden kunnen niet zonder elkaar.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine