Van Aert maakt indruk als meesterhelper: “Maar een meester hoort niet te knechten”
foto: Cor Vos
zondag 9 juli 2023 om 10:56

Van Aert maakt indruk als meesterhelper: “Maar een meester hoort niet te knechten”

Wout van Aert is ook in de Tour de France van 2023 weer alomtegenwoordig. Niet alleen als een beoogde afmaker, maar vooral als meesterhelper van de regerende Tourwinnaar Jonas Vingegaard. De renner van Jumbo-Visma oogst veel lof, maar de bekende Vlaamse journalist Hans Vandeweghe laat in zijn column voor De Morgen een ander geluid horen.

De strekking van de column van Vandeweghe? Wout van Aert rijdt te vaak in dienst van anderen. De Belg is ook dit jaar weer van goudwaarde voor zijn ploeggenoot Jonas Vingegaard, die de komende weken weer een gooi doet naar de eindzege in de Ronde van Frankrijk en momenteel aan de leiding gaat in het klassement. Zo reed Van Aert zich in de Pyreneeën volledig leeg voor zijn Deense ploegmakker. Dit tot ergernis van Vandeweghe.

“In een krant verscheen een verhaal dat we ons als Belgen in de handen moeten wrijven met zo’n renner. Zeer zeker, maar je kan het ook omdraaien en als een vraag verpakken. Is Van Aert niet veel te goed om zich zo uit de naad te rijden voor een bleke Deen (doelt op Vingegaard, red.) die alleen maar wedstrijden wint omdat zijn watt per kilogram lichaamsgewicht (en zijn VO2max en zijn fietseconomie) nu eenmaal hoger/gunstiger is dan dat van welke andere renner in de Tour ook?”

“Toch is het zonde, woekeren met immens talent”
“Van Aert heeft te veel klasse om als de eerste de beste baroudeur bij kilometer nul van achter de rode auto van de koersdirectie weg te springen. Van Aert is te goed voor de Oscar voor de Speciale Effecten in deze Tour, ook bekend als die krankzinnige Prijs van de strijdlust”, is Vandeweghe van mening. “Van Aert is geen meesterknecht, hij is een meester en die horen niet te knechten, ook niet als ze daar miljoenen voor worden betaald. Wat moet hij dan?”

“Specialisten in zijn ploeg beweren dat hij met dit gewicht de Tour niet kan winnen. Durf ze niet tegen te spreken. Wie het tegendeel beweert, is met zekerheid nooit verder geraakt dan de inleiding van de fysiologie van het wielrennen. Toch is het zonde, gooien met krachten, woekeren met immens talent, wat de klasbak Wout van Aert doet om zijn eigen Tour kleur te geven. Het is te hopen voor hem dat Sarah (zijn vrouw Sarah De Bie, red.) sneller dan uitgerekend moet bevallen en hij naar huis kan. Het zal zijn WK ten goede komen.”

RIDE Magazine
52 Reacties
09-07-2023 11:07
[quote]Is Van Aert niet veel te goed om zich zo uit de naad te rijden voor een bleke Deen die alleen maar wedstrijden wint omdat zijn watt per kilogram lichaamsgewicht (en zijn VO2max en zijn fietseconomie) nu eenmaal hoger/gunstiger is dan dat van welke andere renner in de Tour ook?[/quote]
Gefeliciteerd, dit is nu al de meest debiele opmerking van de hele Tour.
'Renner wint alleen maar wedstrijden omdat hij nou eenmaal het hardste kan trappen van allemaal!!' Mijn god...
    09-07-2023 11:32
    Dit is toch overduidelijk een vorm van satire, het is een column. De overdrijvende trap, de strekking van het verhaal het is zonde dat een multi-talent zich opoffert voor een relatief één dimensionale renner. Met een gezonde dosis nationalisme erdoor.
    09-07-2023 14:39
    Ik weet niet of deze dosis nationalisme nog gezond te noemen is..
09-07-2023 11:15
Wat een droevig stukje. Van Aert is te goed om te knechten en als vingegaard(kopman) niets doet is de wereld te klein. Dit blijft een eeuwig gezeur in België.

En dezelfde commentatoren vinden het fantastisch dat vd Poel met zijn status de leadout doet voor Philipsen en zeggen er dan ook nog bij dat hij dat niet hoeft met zijn status...
    09-07-2023 13:25
    Zucht. Alsof de inspanningen die VDP levert voor Philipsen ook maar een beetje te vergelijken zijn met wat Van Aert doet voor Vignegaard. En dat dan ook als waarheid verkondigen. Feiten interpreteren is ook een kunst.
09-07-2023 11:21
Weer een mooi voorbeeld van de tunnelvisie waarom het Vlaamse journaille naar hun renners kijken. Deze column had ook over Van der Poel geschreven kunnen worden, maar die knecht voor een Vlaming, dus dan maakt het niet uit.
    09-07-2023 11:27
    Denk nu ook niet dat VDP zich aan het uitpersen is richting WK met eens een paar honderd meter lead-out doen op een dag, dus die vergelijking loopt ook wel een beetje mank.
09-07-2023 11:15
Tja, evengoed kan je je de vraag stellen waarom zo’n Kuss zich toch altijd maar wegcijfert in grote rondes. Die zou zelf ook wel al een pak mooie bergritten hebben kunnen winnen.

Voor een renner als Van Aert draait de Tour om ritzeges. Volgens mij gaat hij nooit het eindklassement kunnen winnen, hoe veel hij ook vermagert. Als je het proberen winnen van ritten kan combineren met het eindklassement van Vingegaard, mag Van Aert niet klagen. De groene trui heeft hij ondertussen al eens gewonnen, dus daar ligt niemand nog wakker van.

Verder is het aan Van Aert zelf om fris genoeg de Tour uit te komen voor het WK. De wegrit en tijdrit zijn voor hem de grote afspraken. Maar als hij zich nu te pletter zou rijden in de Tour, is dat toch vooral zijn eigen schuld.

En dat lijkt mij meer het probleem. Van Aert moet op een sluwere manier met zijn krachten leren omgaan, en met die van zijn ploeg. Zowel om frisser te blijven als om ritten te winnen. I.p.v. in het Baskenland in de slotfase op alles te springen dat beweegt, val bv. gewoon zelf eens aan of laat een ploegmaat wegspringen.
09-07-2023 11:32
‘T is een column, een mening dus. Dat mag, zo als er heel veel meningen zijn, zoals er ook in België heel veel verschillende meningen zijn. Wat mij stoort in dit verhaal; de denigrerende sneren richting Vingegaard, daar wordt het respectloos en dan ben je wat mij betreft louter en alleen maar een verliezer, het moment dat je je als journalist tot respectloos gedrag moet verlagen. Maar het zal wel weer komisch bedoeld zijn……………… En als laatste misschien is de enige die hier echt een oordeel over kan hebben Wout zelf, en als hij het echt niet naar zijn zin heeft is hij denk ik meer dan volwassen genoeg om naar een andere ploeg te gaan.
09-07-2023 11:01
Ik stel voor deze beste man, van wie ik nog nooit heb gehoord, direct te ontslaan als (wieler?)journalist. Er staat zo veel onzin in die paar regels dat ik er verder niet eens op in ga.
    09-07-2023 11:45
    Ontslaan lijkt me niet nodig. Tis een column en een ieder heeft vrijheid van meningsuiting. Ook al is t een slechte column vol met frustraties
    09-07-2023 12:43
    Je hebt gelijk natuurlijk, maar als er iets met gestrekt been wordt geschreven strek ik mijn been ook ;)
    09-07-2023 13:20
    Hans Vandeweghe is 1 van de bekendste en meest ervaren sportjournalisen van Belgie.
    Dus dat je hem niet kent, ach, de gemiddelde Belg komt vast ook niet verder dan Smeets, Nelissen of misschien Kerckhoffs.

    Vandeweghe zag vooral in het begin van deze eeuw heel veel zaken wel die anderen niet zagen of wilden zien, en bleek het achteraf van bij het juiste eind te hebben.

    Maar met deze column laat hij wel zien dat hij over z'n top heen is, en dat hij zich nu ook als roeptoeter van het Calimerovolk wil profileren.
    09-07-2023 13:31
    Hij zoekt ook vaak bewust de controverse op met krasse uitspraken. Al mogen we een columnist dat vermoedelijk niet kwalijk nemen. Ik hou mee van wat nuance.
    09-07-2023 14:42
    Ontslaan voert wat ver, maar een eindredacteur zou dit soort opruiende troep rechtstreeks in de prullenbak mogen werpen..
09-07-2023 11:40
Wat te denken van Van der Poel? In tegenstelling tot Van Aert nog helemaal niet voor eigen kans gegaan. Gisteren had hij gewoon kunnen winnen, was topfavoriet volgens o.a. WF, maar weer knechten.
    09-07-2023 11:48
    ‘Nog helemaal niet voor eigen kans’ lijkt me ook niet helemaal correct. Eerste 2 ritten was VDP de kopman en was geel het doel, maar moest hij de besten gewoon laten gaan.
    09-07-2023 12:22
    @Sjors beetje kort door de bocht. De eerste etappe probeerde Van der Poel het nog wel maar hij had van tevoren al aangegeven dat het lastig zou worden. En in de 2e etappe liet hij al vanaf het begin van de klim lopen, om zich te sparen voor de lead-out van de volgende dag.
    09-07-2023 12:24
    Hij liet volgens mij gewoon lopen omdat het te lastig bleek. Als hij daar zelf mee kan om de rit te winnen, gaat VDP toch echt niet laten lopen om zich te sparen voor een lead-out van een paar honderd meter de dag erna.
09-07-2023 11:12
Dit is wel een erg tenenkrommend verhaal van deze aspirant-Wuyts
09-07-2023 11:21
Wat een gezeik weer manmanman
09-07-2023 11:38
Is Van Aert niet veel te goed om zich zo uit de naad te rijden voor een bleke Deen (doelt op Vingegaard, red.) die alleen maar wedstrijden wint omdat zijn watt per kilogram lichaamsgewicht (en zijn VO2max en zijn fietseconomie) nu eenmaal hoger/gunstiger is dan dat van welke andere renner in de Tour ook?”

Pure frustratie en zelfs minachting naar Vinegaard. Typisch iets voor uit Belgie ook
    09-07-2023 11:47
    Ook in België zijn de meningen zeer gevarieerd, dus zeker niet typisch Belgisch, wellicht wel het geluid dat de boventoon heeft in de media. De hardste roepers zegt weinig over de hoeveelheid roepers.
    09-07-2023 12:16
    Is dit nu weer 'typisch Nederlands' ofzo? Wat dat dan ook moge zijn. Om alle Belgen als 1 entiteit te zien
09-07-2023 11:55
Als van Aert alleen maar voor zichzelf wil rijden moet hij naar een ploeg gaan waar ze hem veel minder goed kunnen helpen. Het succes van Wout komt natuurlijk mede ook doordat hij bij de beste ploeg zit op tal van vlakken, en daar profiteren meer renners van.
09-07-2023 11:55
Het klopt wel dat we WVA en MVDP nu niet hun potentieel zien verzilveren, en dat is zonde, want we willen helden zien winnen. Zo willen we ook niet dat een vluchter op de Puy de Dome wint. Een sport is gebaat bij helden.
    09-07-2023 12:19
    Ben het niet eens dat sport gebaat is bij helden. Sport is gebaat bij verafgoding, idolisatie en heeft daarom helden nodig.

    Maar wat is eigenlijk de juiste definitie van een held? Is iemand die zijn talent gebruikt puur voor eigen winst in iets dat voor het leven an sich irrelevant is daadwerkelijk een held? Dus in andere woorden, de hoogste vorm van ijdelheid is tegenwoordig heldendaad? In mijn ogen is een held nog steeds iemand die het juiste doet wat baat heeft voor iedereen, ook al druist dat in tegen het algemeen omarmde en dat direct relevant is voor leven.
    09-07-2023 12:27
    Ray, prima verwoord.

    De helden zijn niet altijd diegenen die hun handen in de lucht steken aan de finish. Voor mij zijn (binnen de wielersport) figuren als Gesink de echte helden. Zichzelf volledig wegcijferen voor een groter doel, tientallen keren neergeslagen worden en net zo vaak weer overeind krabbelen.

    Helaas leven we in een tijd waar inderdaad ijdelheid en eigenbelang zwaarder wegen dan iets doen voor een ander. En ik vind het mooie van Wout (en ook van Mathieu) dat ze zich moeiteloos lijken weg te cijferen voor het belang van de ander. Uiteraard ook met de wetenschap dat dit ooit als wederdienst weer terug komt.
    09-07-2023 12:38
    Eros Poli op de Mont Ventoux was anders ook een held…
09-07-2023 11:58
Zoveel heeft Van Aert deze Tour nog niet gedaan voor z’n kopman. En Van Aert als kopman heeft dit jaar ook nog niet veel klaargespeeld. Zowel in deze Tour als in het voorjaar.
09-07-2023 11:58
Sorry Hans.

Edit: https://twitter.com/WoutvanAert/status/1420324103978766336?t=dCr73vo-2hO4oh1SUhpV7Q&s=19
09-07-2023 12:05
Wat overigens in België vooral wat steekt, is dat Van Aert een fantastische coureur is het hele jaar door en op zowat elk terrein, maar dat zijn palmares nog niet in de buurt komt van andere Belgische kampioenen die misschien minder (multi-)getalenteerd waren.

Van Aert is zowat de beste Belgische coureur in de Tour sinds misschien wel de jaren ‘70. Kan niet alleen kasseiklassiekers aan maar ook loodzware eendagskoersen genre Tokio, Imola en LBL waar hij telkens podium reed. Het is een fantastische tijdrijder.

En toch is het qua grote zeges nog ‘gene vetten’. Daar worden dan allerlei verklaringen voor gezocht, zoals het zware knechtwerk in de rondes of de focus van de ploeg. Want waarom heeft een renner met zijn capaciteiten nog geen dik gevuld palmares als een Boonen of Gilbert?

Komt er nog bij dat hij stilaan een Eeuwige Tweede-imago begint te krijgen en de mensen het hem zo gunnen, en dan wordt er overal gezocht naar allerlei oorzaken.

Maar 1 grote zege erbij en de teneur kan weer volledig omslaan.
    09-07-2023 12:17
    @Sjors,
    Ik denk dat dit komt omdat Wout eigenlijk in geen enkel aspect de allerbeste is.

    In explosieve Vlaamse hellinkjes oprijden moet hij zijn meerdere erkennen in Mathieu (en dit jaar ook Pogacar)
    In de Ardennen moet hij het afleggen tegen types als Evenepoel en Pogacar.
    In pure massasprints zijn mannen als Merlier, Philipsen, Jakobsen of Groenewegen doorgaans sneller
    In ontsnappingen waar hij weg is met een groepje is er vaak iemand slimmer (en wordt er te veel naar hem gekeken), en mist hij zelf het instinct om het af te maken.
    In de tijdritten moet hij vaak de duimen leggen voor Ganna, Kung, Evenepoel; er is altijd wel iemand net een tikje sneller.

    Als ik 1 terrein mag noemen waarin Wout onovertroffen is, dan is het 3 weken lang op alle terreinen in dienst kunnen rijden voor een ander. Bergop, bergaf, op kop van het peloton, op kop in een bergrit, in het peloton met een kopman in het wiel, tactisch vooruit als bruggenhoofd. En dan ook nog in staat om zelf mooie dingen te laten zien.

    Maar ja, daarmee vul je natuurlijk niet je palmares aan met overwinnignen.
09-07-2023 12:09
Ben het oneens met die man...
Wanneer Wout Van Aert te goed zou zijn om te knechten, terwijl hij juist als zo goed wordt gezien mede door het knechten, zou hij dus minder goed zijn met minder te knechten.
Een meester heeft de verantwoordelijkheid om te dienen, juist omdat hij een meester is. En dat dienen doet hij door het juiste voorbeeld te zijn als meester. Een meester van een klas kleuters leidt door de kleuters te dienen. Hij knecht ze naar meer kennis en inzicht.

En daarbij, wanneer Wout Van Aert een meester zou zijn en niet zou moeten knechten, zou hij dan niet in een eenmansploeg moeten zitten, waarin hij direct ook zijn eigen, coach, teamleider etc is? Dan hoeft hij niemand te knechten behalve zichzelf. En is hij dus niemands meester, behalve dan van zichzelf.

Wat de Belgische journalist hier stelt is een misleiding dat gedoemd is om Wout Van Aert volledig te laten mislukken in zijn talent.
Want elke vorm van leiderschap betekent dienen.
    09-07-2023 14:38
    Aan mij is geen groot filosoof verloren te gaan, daarom probeer ik het niet eens, maar aan u ook niet Ray als ik je uitleg lees;-) Je uitleg over kleuters en knechten, ik hoop oprecht dat de juffen en meesters van mijn kinderen zich in elk geval niet laten knechten door hun klasjes. En evenmin de kinderen knechten om iets te leren...
09-07-2023 14:22
Gelukkig mag Hans Vandeweghe ook nog steeds zijn mening neerpennen. Voor diegenen die deze journalist niet kennen: hij is zowat de meest kritische verslaggever die je in België kan vinden, en is de eerste om het Belgisch sportbeleid op de korrel te nemen. Niet zelden maakt hij de vergelijking met Nederland, dat hij als sportland véél en veel hoger inschat. Hem betrappen op enig chauvinisme is even moeilijk als een knoop in een baseballbat leggen.

Je hoeft het natuurlijk niet met hem eens te zijn, zijn columns lokken meer dan eens hevige reacties uit. Nergens bespeur ik anti-Jumbo Visma gevoelens, het zou me dan ook erg verbazen dat hij zich daartoe verlaagd. In tegendeel denk ik dat hij net enorm knap vindt wat die ploeg de laatste jaren presteert.

Hij geeft stof tot nadenken, met de vaststelling dat Wout niet de status van pure kopman opneemt. Misschien vindt Wout dat wel prima zo, en het is niet gezegd dat hij in een andere ploeg als kopman dezelfde prestaties zou leveren.

Ik vind het wel ok om daar eens over na te denken, bij stil te staan. Net zoals je je kan afvragen hoeveel ritten iemand als Kuss zou kunnen winnen mocht hij kopman zijn.

Tot zover in deze tour lijkt het ook wel duidelijk dat én ritten winnen én Jonas optimaal omringen niet echt (meer) werkt, in tegenstelling tot vorig jaar. Persoonlijk zie ik ook liever de sterkste renners verdeeld over verschillende ploegen, dat maakt de strijd alleen maar mooier.

Iedereen mag zijn mening daarover hebben, Vandeweghe ook, maak er alleen geen BE-NL-duel van want dat is allerminst waar hij naartoe wil.
09-07-2023 12:32
Als Van Aert volgend jaar naar de Giro gaat, dan wint 'ie het eindklassement.

Maar ja, die verdomde RvV en Parijs-Roubaix hè !
09-07-2023 13:41
Hij zou het waarschijnlijk geweldig vinden als hij het voor Evenepoel deed. Dan was zijn talent goed gebruikt.
09-07-2023 15:51
Hans Vandeweghe is inderdaad een autoriteit voor sportanalyse. Met een kritische blik, een uitgesproken mening vaak. Waar ik het niet altijd mee eens ben. Maar wel altijd onderbouwd. Daarmee staat hij mijlenver voor op het zootje tunnelvisie nationalistische Nederlanders op WF. Gelukkig zijn niet niet alle Nederlanders zo, en vind je ook in vlaanderen wel eens dergelijke sujetten. De arrogantie van veel Nederlanders helpt hier natuurlijk niet bij. Sommigen hebben nog nooit van Vandeweghe gehoord, zetten hem weg als een nitwit. Dat zegt natuurlijk alles over die personen en hun miezerig leventje.
Wat de inhoud van het artikel betreft, daar ben ik het 100 % mee eens. Ik heb dat ook al diverse malen zo gesteld. Vandeweghe is dan nog heel ingehouden in zijn commentaar. De toekomst zal veel duidelijk maken. Jammer genoeg in het nadeel van Van Aert. Maar een wielerloopbaan kan je als renner maar eenmaal beleven. De jaren gaan razendsnel voorbij. De beste jaren van Van Aert liggen bijna achter de rug. Het kan nog. Een mooie nazomer van zijn loopbaan. Met nog een aantal overwinningen, een paar monumenten en nog wat ritzeges toe. Maar dat kan niet bij zijn huidige ploeg. Of toch niet met de huidige ploegleiding. Maar als brave soldaat, en ja, misschien niet als de snuggerste, lijkt hij dat niet in te zien.
09-07-2023 16:05
Een journalist mag een autoriteit genoemd worden, maar op moment dat je zo respectloos schrijft over een andere renner dan diskwalificeer je jezelf, punt. En dat heeft nul komma niks met NL-BE te maken. (zeker niet van mij, geboren en getogen op Nederlands grondgebied en al weer 10 jaar aan het wonen, werken en leven op Belgisch grondgebied).
09-07-2023 11:51
There is no "I" in TEAM.

Lulverhaal van een wannabe-journalist die meesurft op het nationalistische sentiment dat in Belgie heerst.
Ik stel voor dat Wout lekker naar QS gaat. Kan ie mooi voor zijn eigen kans gaan rijden, hoeft ie zich niet meer uit de naad te trappen voor een bleke Deen met een hoge VO2max. En kan hij volgend jaar lekker zijn eigen kans gaan in de TdF... O nee, daar rijdt ook zo'n bleek ventje met een hoge VO2max...

Nee, het rijden in het beste team ter wereld heeft voordelen en nadelen. Voordeel is dat je types als Benoot, Laporte of Van Baarle in je dienst hebt, die in ieder ander team zelf kopman zouden zijn in het klassieke voorjaar. Het nadeel is dat je met Roglic en Vingegaard 2 renners in je ploeg hebt die minstens net zo goed zijn als jezelf en ook bewezen hebben dat ze een volledige ploeg in steun verdienen.

Maar in nationalistisch Vlaanderen is er natuurlijk vooral veel voedingsbodem voor het verafschuwen van de dienende rol van Wout. Terwijl Wout zelf al meermalen heeft aangegeven dat hij op zijn plek zit. Sterker nog, als ik hem vergelijk met de tijd dat hij alleen kopman was bij dat fietsclubje van Nuyens, dan zit hij nu een stuk beter in zijn vel nu hij de last niet alleen hoeft te dragen.

Verder kan ik nog wat roepen over dienend leiderschap, maar dat zal aan een malloot als Vandewege niet besteed zijn.
    09-07-2023 14:45
    ...ik denk dat je de bal misslaat --> zie mijn andere reactie. Ik neem het je niet kwalijk, omdat je Vandeweghe niet kent, en ook zijn visie op sport niet. Afgaand op dit WF-artikel, kan ik je reactie wel begrijpen.
09-07-2023 12:25
Hans is in België de autoriteit ivm wielerverslaggeving al heel lang. Zijn columns zijn wetenschappelijk onderbouwd. Watt en de Vo2Max. Gecombineerd met gewicht. Alle ploegen werken op de manier die hij beschrijft. Statement is dat Wout met krachten woekert. Rit waarin van km 0 tot 4,5 km van de finish. Onderhuids stelt hij ook dat in de voorbereiding voor Glasgow dit misschien niet de beste tactiek is.
09-07-2023 12:48
Waarom krijgt zo'n clown hier een podium.
Is het enkel voor de clicks?

Of denkt de redactie serieus dat we op de column van deze Belgische nobody zitten te wachten?

Vooral hoe hij Vingegaard wegzet is gewoon lachwekkend.
09-07-2023 11:30
Wout gaat meer en meer richting Boasson Hagen, Kwiatkowski of Gesink uit. In het begin van hun carriere eens proberen maar uiteindelijk presteren ze het best als knecht. Bij Wout zal het niet anders zijn.
    09-07-2023 12:07
    @Silent,
    Ik denk dat Wout net iets meer klasse heeft dan de renners die je noemt, maar ik snap wel je punt.
    Probleem van Wout is dat hij in alles heel erg goed is, maar ook in bijna alles iemand tegenover zich heeft die net wat beter is. Resultaat is een indrukwekkende lijst aan ereplaatsen, waar zijn zeges eigenlijk bijna schril tegen afsteken.

    Waar Wout ECHT de allerbeste in is, dat is inderdaad knechten op alle terreinen. Hij brommert op het vlakke, is sterk genoeg om bergop het peloton heel veel pijn te doen, rijdt goed door een peloton met een kopman in het wiel, heeft de explosiviteit om scheve situaties recht te zetten, en hij kan dit 3 weken volhouden.

    Op alle andere vlakken kan ik 1 of 2 betere renners noemen, maar niet als meesterknecht.
    09-07-2023 12:39
    Ik volg je in wat je zegt.
    Wat ik me wel afvraag: is hij niet de beste “knecht” omdat renners van zijn kaliber normaal gewoon niet (zoveel) knechten?
    Pogacar zou bvb ook een erg goede knecht zijn. (Om eventjes te overdrijven om mijn punt duidelijk te maken)
    Ik denk dat hij echt wel goed zit bij jumbo. Zeker nadat ze in hun voorjaarskern geïnvesteerd hebben.
    09-07-2023 12:56
    @Gibo,
    Volgens mij wordt Wout juist zo goed gevonden omdat hij kan knechten als de beste.

    Stel je voor dat hij geen knechtenwerk doet in de TdF. Zou hij dan nog steeds dezelfde status hebben in het peloton? Ik denk van niet. Want dan leunt hij enkel op zijn erelijst, en het aantal grote overwinningen is dan toch ineens beperkt voor een renner van zijn kaliber.
    09-07-2023 13:05
    Daar ben ik het dan weer niet mee eens.
    Het aantal, de manier waarop en de aard (klimmen, sprinten, heuvels, tijdrit) van zijn ritzeges (die nog iets talrijker zouden zijn zonder knechtwerk) zouden er nog steeds voor zorgen dat hij heel veel aanzien heeft.
    De tour is de grootste renner en hij kan in elke etappe een bepalende factor zijn.
    09-07-2023 13:16
    Gibo, gelukkig hoeven we het niet met elkaar eens te zijn.

    Ik ben er namelijk niet van overtuigd dat de erelijst van Van Aert zoveel groter zou zijn als hij andere ondersteuning zou krijgen. Gewoon omdat hij als allrounder te vaak moet opboksen tegen specialisten.

    Maar ik heb diepe bewondering voor Van Aert als renner, inmiddels ook voor zijn persoonlijkheid, en hij heeft een prachtige erelijst. Toch steekt die erelijst inmiddels bijna schril af tegen de rest van de "grote 6". Wat voor mij maakt dat hij in het rijtje van de allergrootsten staat is dat bangelijk hoge niveau dat hij iedere etappe in een grote ronde laat zien. Ook al is dat in dienst van een ander. Want zo'n hoog niveau heb ik nog bij geen enkele renner gezien.
    09-07-2023 13:28
    Toch ligt in deze onze mening dicht bijeen. Voor mij is dat bangelijke hoge niveau in elke rit ook een heel belangrijke factor voor zijn aanzien (mogelijk de belangrijkste).
    Enkel zie ik dat bangelijk hoge niveau los van het knechten. Ook als hij niet zou knechten zou hij elke rit een bangelijk niveau kunnen halen.
    09-07-2023 14:37
    Wout met Gesink vergelijken is wat kort door de bocht, alleen al qua overwinningen. Hoeveel heeft Robert er in de TdF? Juist. Kwia komt al meer in de buurt, alleen koos die voor de INEOS-dollars boven uitbreiding van zijn palmares. Als je ziet hoe hongerig Van Aert is, loopt ook die vergelijking mank. Wout, Mathieu, Pog en Remco... die mannen koersen voor overwinningen en eer.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine