Van Aert breekt record na record op Tenerife: “Maar nog niet top in Strade Bianche”
foto: Cor Vos
dinsdag 2 maart 2021 om 09:29

Van Aert breekt record na record op Tenerife: “Maar nog niet top in Strade Bianche”

Wout van Aert verbleef de voorbije weken op Tenerife om zich optimaal voor te bereiden op de voorjaarsklassiekers. “Het niveau van Wout is beter. Veel beter”, zo vertelt Merijn Zeeman, sportief directeur van Jumbo-Visma, in gesprek met Het Laatste Nieuws. “Maar in Strade Bianche zal hij nog niet top zijn.”

Enkele weken geleden schreef Het Laatste Nieuws ook al over Van Aert en zijn trainingsstage op Tenerife. Marc Lamberts, performance coach bij Jumbo-Visma en de persoonlijke trainer van Van Aert, zag toen dat zijn pupil nog wel wat werk voor de boeg had. Van Aert was midden februari nog twee kilo te zwaar, aangezien hij tijdens de veldritwinter behoorlijk wat spiermassa had aangemaakt.

Die overtollige kilo’s zijn inmiddels weggewerkt, zo laat Zeeman nu weten. “Wout heeft keihard gewerkt. Dit was een combinatie van zware arbeid en een hoogteprikkel. Hij heeft er veel energie in gestopt. In zijn trainingen, voeding en zijn herstel. Ik kan alleen maar zeggen dat we heel tevreden zijn. Ook zijn trainer Marc is heel blij met de resultaten. Die zijn bijna letterlijk af te lezen van het lichaam van Wout.”

“Zijn gewicht is nu in orde”
“Toen hij naar Tenerife vertrok, sleepte hij nog twee kilo te veel mee. Vandaag is zijn gewicht geen punt meer. Dat is in orde”, aldus Zeeman, die van Aert heel wat records zag breken op trainingsapp Strava. De Belgische klassiekerspecialist zette de voorbije weken liefst veertien records neer op en vooral rond de Teide, de bekende trainingsvulkaan op Tenerife.

Van Aert deed dit vaak op beklimmingen van drie à vier kilometer. “Je moet het wel relativeren. Het is in de eerste plaats een spelletje. Het zijn maar trainingscijfers. Maar tegelijk: je breekt geen records als je niet goed bent.” En dus mogen we komende zaterdag wel wat verwachten van Van Aert in Strade Bianche, waar hij zijn titel zal verdedigen. Zeeman vraagt echter toch nog een klein beetje geduld.

“Wout moet van dit trainingskamp ook herstellen. In de Strade Bianche zal hij nog niet top zijn, ook omdat hij wat wedstrijden en koersritme nodig heeft om die laatste procentjes erbij te doen. Tegen Milaan-San Remo zal het al anders zijn en tegen de Vlaamse klassiekers zal hij helemaal klaar zijn.”

RIDE Magazine
61 Reacties
02-03-2021 09:32
Leuk om lezen. Zal ook wel nodig zijn om te kunnen wedijveren met "de andere twee", die al duidelijk hebben laten zien beter te zijn dan bij aanvang van vorig seizoen.
    02-03-2021 09:36
    Die andere 2 zijn al goed ja. Maar faalden beiden in hun nummertje dit weekend. Ze hebben wel voordeel door het wedstrijdritme natuurlijk.
    02-03-2021 09:43
    Die 2 patserige chasses patates waren vooral leuk om naar te kijken, maar lijken mij nog niet direct aanleiding om al te spreken over wonderjaren zoals ik het hier voorbij zag komen.
    02-03-2021 09:54
    De term chasse patate is echt een prachtige wielerterm. Maar dit waren er absoluut geen.
    02-03-2021 10:42
    Inderdaad, als je op kop rijdt, gaat het per definitie niet om een chasse patate.
    Kan verder wel even kansloos op succes zijn natuurlijk.
    02-03-2021 10:43
    Campenaerts deed een chasse patate, al was het maar een klein frietje.
    02-03-2021 11:30
    Van de drie is Van Aert de meest intillegenste wielrenner en wordt die het beste gestuurd door zijn team. De andere twee zijn fantastisch om naar te kijken, maar zullen het daardoor ook wel eens moeten afleggen tegen Van Aert.
    02-03-2021 11:55
    "de meest intillegenste"
    02-03-2021 12:30
    @LaurentJalabert: Je kunt je afvragen of alles willen sturen en in totale controle willen zijn iets is wat je wil. Zie Tour 2020.
    Ik denk dat Mathieu met zijn ploeg en de broers Roodhooft het ook prima voor elkaar hebben.

    En dat ze het daarmee vaker afleggen tegen Wout? Ik waag dat heel hardop te betwijfelen. Wout heeft nauwelijks mannen die hem kunnen ondersteunen bv. bij een lekke band. Mathieu versloeg hem bovendien in de Ronde.

    Quickstep heeft dan weer de sterkere voorjaarsploeg.
02-03-2021 09:34
Die gaat dus alles pakken waar hij rijdt met minuten voorsprong.
02-03-2021 09:35
Hij rijdt record naar record, maar gaat niet top zijn in strade... uhhh jaja
    02-03-2021 10:05
    Op 3 à 4 km, dat is toch een verschil, in tegenstelling tot 184 km.
    02-03-2021 10:11
    Ik heb zijn Strava net bekeken. Hij rijdt inderdaad een aantal prima KOM's bij elkaar. Met name eentje die echt in het oog springt. Maar we moeten wel eerlijk zijn, dit kan echt iedere behoorlijke profwielrenner, KOMS rijden.

    Dus wat dat betreft kan wat Zeeman zegt op zich prima. Al vermoed ik dat het ook wat Downplayen is, want volgens mij zijn mannen als Roglic en Wout gewoon echt zelden niet op topniveau.
    02-03-2021 10:21
    S'mon
    Ja, van Aert moet eerst maar eens bewijzen dat hij een wedstrijd van iets minder dan 5 uur aankan!!!
    02-03-2021 10:31
    Dat hij dat aankan is zeker, maar je weet nooit hoe je op zo een trainingskamp reageert, al zal dat hoogst waarschijnlijk ook reuze meevallen. Ik schrijf ook maar gewoon wat in het artikel staat.
    Maar wat ik wil zeggen is dat het niet zeker is dat hij meteen top zal zijn.
    02-03-2021 11:23
    Zand strooien. Van Aert is altijd top, dat bewijzen de resultaten.
    04-03-2021 01:33
    @ Werner, Milaan-San Remo 2020 306km.
02-03-2021 09:41
Woutje is lekker bezig!
02-03-2021 09:46
Het managen van de verwachtingen hoort ook bij het werk van Zeeman. In voorgaande seizoenen bleek echter dat met name Roglic en Wout vanuit de trainingskampen op hoogte meteen goed waren in de wedstrijden die volgden en ik verwacht dat nu ook weer.
    02-03-2021 09:51
    Dat is inderdaad passen en meten, leuk dat Roglic alle rondes van 1 week wint direct na een hoogtestage, maar hoe ga je dat nou inregelen voor de Tour?
    02-03-2021 09:58
    Dat is inderdaad lastig, al denk ik dat ze vorig jaar een prima formule hadden tot de val van Primoz in de Dauphine. Daardoor werd het laatste trainingskamp voor de Tour meer bang afwachten of hij mee kon doen dan de puntjes op de i zetten.
02-03-2021 09:52
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd wat Van Aert kan voor het klassement in de T-A. Daar eigenlijk maar één echte bergetappe, waar hij theoretisch gezien lang mee zou moeten kunnen.
    02-03-2021 11:40
    Ergens ben ik daar ook wel benieuwd naar. Hoop aan de andere kant wel dat hij zich op het eendaagse werk en etappes blijft richten, zou jammer zijn als hij te berekenend gaat rijden voor een klassement
    02-03-2021 14:17
    JV-watchers die weten of hij in TA voor een klassement mag gaan?
02-03-2021 09:58
Heeft vorig jaar geluk gehad dat mvdp en Alaphilippe nog niet helemaal top waren in het begin.
    02-03-2021 10:08
    Ook dat hoort bij wielrennen, goed zijn als het moet. Beheerst WvA kennelijk heel goed.
    02-03-2021 10:29
    Heeft met geluk niks te maken maar alles met een uitstekende voorbereiding van hem op het nieuwe seizoen na de horror val in de Tour. Ook de rest van vorig seizoen was hij uitstekend in vorm en deed hij voor Julian en Matthieu niet bepaald onder qua prestaties.
    02-03-2021 10:36
    Of MvdP heeft geluk gehad dat Van Aert niet helemaal top meer was in de Ronde...
    02-03-2021 10:45
    @tendam: exact!

    @EricV: zeg maar slecht. En zelfs als ze in topvorm waren was het moeilijk geweest om sterke Wout te kloppen...
    02-03-2021 10:51
    In zijn 2e wedstrijd na de coronabreak rijdt Alaphilippe iedereen los uit het wiel op de Poggio na al te zijn moeten terugkeren na pech in de finale. En hoeveel scheelde het aan de meet met van Aert?

    En van der Poel zat in MSR gewoon in de achtervolgende groep en rijdt de week erna top-10 in Lombardije.

    Slecht zou ik dat toch niet noemen.
    04-03-2021 01:36
    @ Tendam +1
02-03-2021 10:28
Weten jullie nog dat Bernal vorig jaar zoveel coole-toffe-fantastische output had op strava tijdens de maandelange competitiestop? Die werd vervolgens in 3 opeenvolgende rondes murw gereden door TJV. Strava records en ritjes zeggen niks.
    02-03-2021 10:37
    Bernal had vooral hele lange, zware trainingsritten. Dat bleek niet de juiste aanpak. Van Aert en z'n trainer weten wel waar ze mee bezig zijn.
    02-03-2021 10:52
    Bernal zat bij zijn nieuwe vriendin, die kom's zijn gereden door zijn broer op een Zundapp. Tenminste, dat is mijn vermoeden op basis van de opinies die hier rond gingen na zijn opgave in de Tour.
    02-03-2021 12:09
    Had Bernal niet in elk stadje een ander schatje?
    02-03-2021 13:26
    Het jaar dat Bernal de Tour won trainde hij evenveel.
02-03-2021 10:46
Ik heb toch het idee dat de begeleiding van VWA op een hoger niveau ligt dan die van MvdP. Niet alleen letterlijk.
    02-03-2021 11:48
    Merijn is natuurlijk een Hollander die zegt waar het op staat. Gebroeders Roodhooft zijn wat bescheidener. Niettemin, pakken ze dingen wel degelijk heel goed aan kwa voeding en begeleiding. Daarnaast, lijkt plezier in het fietsen iets belangrijker voor MvdP. WvA lijkt mij bijvoorbeeld goed bij Ineos passen, maar MvdP zie ik daar toch echt niet gedijen.
02-03-2021 10:48
Oooooh, dan kan hij de klassiekers ook wel alleen aan. Dan is de ondersteuning niet van belang.
02-03-2021 10:59
Wat heb ik zin om de Strade Bianchi te gaan kijken volgen. Als eerste natuurlijk een prachtkoers, mijn inziens 1 van de mooiste van het jaar, en de eerste keer dat de grote 3 elkaar tegen komen.
Als we heel eerlijk zijn als die drie vertrekken is de rest kansloos.
Gaan ze tot het uiterste? Willen ze nog niet in hun kaarten laten kijken? Vinden ze de Strade Bianchi belangrijk genoeg of mikken ze vooral op de monumenten?
Ik kan niet wachten.

Alaphilippe en MvdP hebben natuurlijk al wedstrijdkilometers in de benen, hoe goed gaat WvA uit het trainingskamp komen? Echt zeer benieuwd.
    02-03-2021 11:11
    Zullen wel de drie zijn met de meeste sterren achter hun naam, maar de rest vind ik toch niet geheel 'kansloos'.

    Pidcock, Fuglsang, Kwiatkowski en zelfs Pogacar (doet mee dacht ik?) maken wat mij betreft zeker kans. Het is een rare koers, waar de klassieke mannen de strijd aangaan met de lichtgewichten en naargelang de omstandigheden en het wedstrijdverloop kan het beide kanten uitvallen.

    Van der Poel heeft nog niet echt bewezen dit aan te kunnen (vermoed van wel uiteraard) en vorig jaar hing van Aert ook aan de rekker op het moment dat Fuglsang wegreed.

    Wat mij betreft dus zeker nog geen uitgemaakte zaak, zoals dat eigenlijk in de meeste koersen het geval is overigens. Die 3 gaan echt niet alle wedstrijden onder elkaar verdelen.
    02-03-2021 11:14
    De Strade vind ik wel bij uitstek de koers die je niet wint als je niet de beste bent. Dus in die zin is het wel vaak de koers waar de beste renners ook vaak gewoon uitmaken wie er voor de winst gaan.

    Maar de namen die je noemt zijn veelal wel meer dan outsiders inderdaad.
    02-03-2021 11:15
    Ik snap je punt, zeker in de Strade Bianchi en bijvoorbeeld Parijs Roubaix ligt pech op de loer. Maar realistisch gezien, in bijna iedere eendagskoers waar deze 3 de strijd met elkaar aangaan voor de winst staan zij ver boven de rest.

    En ik gaf meer aan dat als zij met hun drieën vertrekken, zoals vorig jaar in de Ronde, dan komt er niemand meer bij. Niemand gaat dat gaatje kunnen dichten.
    02-03-2021 11:26
    "Niemand gaat dat gaatje kunnen dichten." Of willen dichtrijden.
    02-03-2021 13:17
    Bianchi is wit. Strada is weg. Strada Bianchi is witte weg. Strade bianche is witte wegen.
    02-03-2021 13:28
    Als het parcours nat is dan gewf ik WvA een grote kans, zoveel kracht. Maar op een droog parcours kun je gerust Pogacar erbij zetten, die jongen is zo hypergetalenteerd.
02-03-2021 11:32
Zo'n strava KOM is natuurlijk altijd leuk, maar zegt helemaal niets over het niveau van een profrenner. Er zijn zoveel factoren die bij zo'n kom meespelen. Hoe stond de wind? Wat was de temperatuur? Hoe vermoeid was de renner die de poging deed?. Nee, ik denk niet dat we hier iets uit kunnen halen, behalve dat jv duidelijk de verwachtingen probeert te temperen, iets wat alleen maar in de kaart speelt dat WVA in vorm is. Kan niet wachten op de Strade.
    02-03-2021 12:51
    @vespa
    Huh? Strava records zeggen niks, dus Jumbo probeert de verwachtingen te temperen, dus Van Aert is duidelijk in vorm?
02-03-2021 12:51
EricV. Wout is vorig jaar in de Strade weggereden van de top drie uit LBL van 2019 en de winnaar van De RVV. Julian reed de Tour bijna uitsluitend in functie van het WK, deed er een uur meer over dan Wout die op plaats 20 eindigde. Mathieu reed geen Tour en geen dubbel WK, en won nipt De RVV wel na dubbele pech van Wout.
    02-03-2021 13:54
    Zo is het @bloemist.
    02-03-2021 14:46
    Zo kun je alles wat krom is recht praten ;)

    Je kunt ook stellen dat Van der Poel niet in vorm aan zijn seizoen begon, en dan pas tegen de RvV wat warm begon te draaien, en zo alles daar naar toe redeneren.

    De waarheid zal ergens in het midden liggen.
    02-03-2021 16:51
    Statistieken wijzen uit dat Van Aert supersterk uit de coronabreak kwam.

    1 wedstrijd 1 overwinning (100%)
    4 wedstrijden 3 overwinningen (75%)
    9 wedstrijden 4 overwinningen (44%)
    14 wedstrijden 5 overwinningen (35%)
    32 wedstrijden 5 overwinningen (15%)

    Eerste 16 wedstrijden 5 op 16 (31%) en tweede deel 0 op 16 (0%).

    Het interessante is dat deze statistiek voor Mathieu van der Poel precies andersom loopt.
02-03-2021 13:08
2KG afvallen. Het maakt nogal uit voor het fysiek en de gevolgen of dit spiermassa betreft of vetmassa. Beide hebben invloed op de explosiviteit en duurvermogen. Afwachten dus.
    02-03-2021 14:47
    1ik vermoed dat het om spiermassa gaat, aangezien ze zeggen dat hij een paar kilo spiermassa had gekweekt bij het veldrijden.
02-03-2021 14:20
Cijfers helpen vooral jezelf. Nu maar tonen in de koers tegen de rest of anders mag Lamberts achter zijn oren krabben.
02-03-2021 17:59
Ach, 't zit in Wout z'n Aert.
    02-03-2021 21:14
    Mooi gezegd, ik kon een lachje niet onderdrukken.
    03-03-2021 00:31
    zolang het niet zijn aers in zakt, heb ik het volste vertrouwen.
03-03-2021 02:10
Ik ben naar uk aanneem niet de 1e die zich afvraagt welke records?
PR? WR? ER? STRAVA?
03-03-2021 02:33
Vanuit Eupen vertrekken naar Botrange tegen 30 gemiddeld, pittig.
03-03-2021 10:04
Panache, Wout is vorig jaar op geen enkel ogenblik verzwakt, die cijfers geven geen juist beeld. De Dauphine en de Tour daar kan je niet aan de lopende band winnen, zeker niet in een rol als helper voor de gele trui. De prestatie die Wout leverde in de Tour is zelden gezien van een klassiek renner met plaats 20 in de eindstand er bovenop. Wout won zes koersen en geen vijf, en zijn laatste vier wedstrijden was hij drie keer tweede en één keer achtste als wellicht beste man in Wevelgem.

Reacties zijn gesloten.