Vader Adrie over Mathieu van der Poel in Val di Sole: “Ik denk dat hij bang was”
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
zaterdag 17 december 2022 om 17:27

Vader Adrie over Mathieu van der Poel in Val di Sole: “Ik denk dat hij bang was”

Interview Mathieu van der Poel sneeuwde in de Wereldbeker veldrijden te Val di Sole onder. De 27-jarige Nederlander van Alpecin-Deceuninck kwam op ruim drie minuten binnen van winnaar Michael Vanthourenhout. Zelf was MVDP direct na afloop van de cross te ontgoocheld om te reageren, vader Adrie deed dat wel. “Dit had puur met vertrouwen te maken”, legt hij uit aan WielerFlits.

Het was de bedoeling dat Van der Poel behouden aan zijn cross zou beginnen, zonder meteen risico’s te nemen. Dat leek te gebeuren, maar ondertussen reden de eersten steeds verder weg. Vader Adrie – die voor zijn zoon in de materiaalpost stond – geeft na afloop zijn visie op wat er gebeurde. “Niet veel. Hij was hartstikke bang, denk ik. Verder ga ik het niet zoeken. Dit gebeurt hem nooit. Het was zijn eerste keer op ijs en het speelt mee dat hij vorig jaar amper gecrost heeft. Hij heeft er nog maar een paar in de benen en komt net terug van een Spaanse wegstage. Maar verder dan angst moet je niet zoeken, in elke bocht zag je dat.”

De viervoudig wereldkampioen veldrijden reed na de cross meteen door richting de camper, waar hij woest was. Omdat die gesloten was, nam hij eventjes de tijd om met een aantal fans op de foto te gaan. Maar te genieten was hij niet. “Het zal voor hem een tegenvaller geweest zijn”, denkt Adrie, die op dat moment nog niet terug was vanuit de materiaalpost. “Dan mag je boos zijn op jezelf. Maar je moet het ook een plaats kunnen geven. Het zal kwaad zijn, maar volgende week is er alweer een andere cross. Feit is dat je hier met een goed gevoel moet rondrijden. Als dat zo is, rijd je per ronde dertig tellen rapper dan de rest.”

“Daar hoef je geen tekening bij te maken, kijk maar naar winnaars Puck Pieterse en Michael Vanthourenhout”, stipt Van der Poel senior aan. “Bij hen zie je het in de positieve zin, bij Mathieu zie je het in de negatieve zin. En je hebt dan nog renners die risico’s gaan nemen zoals Eli Iserbyt, met elke bocht een voet uit de pedaal. Op een gegeven moment gaat dat toch fout. We hadden Mathieu ook meegegeven dat hij in de beginfase rustig aan moest doen om vertrouwen te krijgen in de bochten. Maar dat was er gewoon niet. Dat zie je. Er waren bochten bij waar je vol door kon trappen. Mathieu hield daar voor de bocht al zijn benen stil, dan schuif je alle kanten op. Het was gewoon niet zijn dag vandaag, zo simpel is het.”

foto: Cor Vos


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
62 Reacties
17-12-2022 17:36
Beter achtste worden dan naar het ziekenhuis en einde seizoen.
17-12-2022 18:14
Weer gedegen analyse van Adrie. Neemt ook geen blad voor de mond. Zegt zo als het is.
    17-12-2022 18:17
    In tegenstelling tot zoonlief dan...
    17-12-2022 18:20
    Daarvoor heeft hij Adrie toch? Iedereen zijn rol en kracht.

    Volgens mij klapt MvdP volledig dicht wanneer je hem na tegenslag, hoog in de emotie, het vuur aan de schenen legt. Dat past niet bij het product. Voila Adrie.
    17-12-2022 22:05
    Precies, hij laat tegenwoordig zijn vader het woord voeren als er mensen op de deur kloppen.
    17-12-2022 23:38
    Gelukkig zijn er andere toppers die wel mans genoeg zijn om voor de camera te komen, ook als het slecht gaat...
17-12-2022 19:22
Het viel mij mee dat hij de wedstrijd uit reed. Ik vroeg mij op een gegeven moment af waarom hij hier was. Punten vergaren voor een goede uitgangspositie straks op het WK lijkt me onzin. Van der Poel gaat dat ook zonder deze wedstrijd heus wel klaren.

Verder moeten we er niet al te zwaar aan tillen. Deze wedstrijd is geen graadmeter voor de andere koersen. Je durft te koersen of niet. Ik kan me ook wel voorstellen dat Matthieu bang was om te vallen. Dan kan zomaar zijn crossseizoen voorbij zijn. Wellicht ook een deel van zijn voorjaar. En dat wil je niet nog eens een keer na verleden jaar. Gelukkig is alles goed gegaan. Ik zie hem hier niet meer terugkomen.
We moeten maar afwachten hoe Iserbyt hier uitkomt na zijn val om maar iets te noemen.
17-12-2022 17:32
Ik denk dat hij gezien heeft wat Persico overkwam als ze wilde aanzetten, en eieren voor zijn geld heeft gekozen. Hij is echt niet tien procent minder geworden in een paar weekjes.
17-12-2022 17:39
Waarom was hij hier überhaupt?
    17-12-2022 17:42
    Dat is een betere vraag inderdaad. Niks te winnen hier.
    17-12-2022 18:20
    Punten voor de wereldranglijst.
    Je wil op het wk wel op de eerste rij starten.
18-12-2022 01:20
Who is the "Bear" and why was he removed?
    18-12-2022 09:28
    Denk je echt dat men hier nog in de googletranslatende wannabe secretpro gelooft?
    18-12-2022 14:56
    Sorry for the google translating Romans. I'll work my Dutch language skills. A wannabe like myself shouldn't be debating cycling anyway with someone who has your palmares. You know, the rainbow jersey and all...
17-12-2022 17:47
Hij zal woest geweest zijn omdat de camper op slot was. Maar toch niet vanwege de wedstrijd? Teleurgesteld dat hij op 75% geen potten kon breken wellicht, maar ik mag hopen dat het hem verder amper boeit.
17-12-2022 18:34
Dus toch voorzichtig gereden, al vanaf de start. Wel atypisch voor Mathieu. Zal ie niet snel nog eens doen denk ik.
17-12-2022 18:45
Geen risico en alles op wk en voorjaar, de twee tandjes die hij nu groter rijdt niet in gevaar brengen, zie van Empel en ely
17-12-2022 19:32
Smart race by MVDP. Absolutely nothing for him to gain today and a helluva lot to lose. Who knows if he was on a post training camp bad day or not. Bottom line is this would have been a stupid place to get injured and compromise 2023.
    17-12-2022 19:58
    Ja, afreizen naar een stupid place om daar halfslachtig je ‘race’ te doen en vervolgens op de vlucht voor plofkappen moet is indeed very smart. Clever zelfs zeg ik.
    17-12-2022 20:29
    Not to worry mister Boudreaux, he’s riding two gears bigger compared to the previous years. The festival will begin quite soon.
    17-12-2022 21:56
    Well, when your career record as an elite pro against the field is 8222-223, you can afford to make a last minute strategic decision once in a while.
18-12-2022 16:59
Alsjeblieft jongens, stop toch met na elke race van Mathieu Adri om commentaar vragen. Of ga alle vaders van de top 10 vanaf nu interviewen. Maar dit heeft geen toegevoegde waarde, zeker geen nieuwswaarde en het is gewoon sitevulling.
    18-12-2022 20:33
    Vraag het alleen vaders die zelf wk cross geweest zijn. Wellicht heeft Adrie net iets meer recht van spreken hier cq net iet meer te melden?
    18-12-2022 23:41
    UIteraard, wat je zegt, iets meer.....maar we hoeven toch niet na elke wedstrijd van Mathieu te weten wat Adrie ervan vindt?
18-12-2022 18:54
Bij Mathieu kan het vriezen of dooien, helaas was het vandaag letterlijk aan het vriezen. Mathieu is duidelijk geen sneeuwspecialist, geen ramp als hij alle andere soorten parcoursen perfect aan kan, veel renners moeten het met minder overwinningen doen... De kunst is om je verlies ook te accepteren! Zoals (K)A3 al zegt, het was niet zijn dag! Vanthourenhout is duidelijk een sneeuwspecialist, als er ooit weer een dikke laag sneeuw ligt op een parcours schrijf ik hem op als topfavoriet samen met Van Aert!
18-12-2022 22:01
"De sneeuwkoning" bang? Dat kan toch niet...


Wel handig dat je als 27 jarige "vedette" nog steeds je papa pa-pa de karweitjes kan doen opknappen.

Zo kan jij lekker de camper in duiken als "wereldster".
17-12-2022 18:34
Kijk, is er toch iets dat Mathieu niet kan op 2 wielen.
    17-12-2022 19:09
    Dendermodderen was ook niet zo zijn ding, maar ach, als je op alle andere ondergronden excelleert valt het best nog wel mee ;-)
    17-12-2022 19:19
    Toen in Bieles ging het ook wat stroef. Leek wel of zijn band contant lek was of zo.
    18-12-2022 01:48
    Hmm, opmerkelijk. In beide gevallen werd Mathieu 2e in de wedstrijd. Maar dan kan je het dus niet. Lastig publiek, als zelfs je critici met plaats 2 in de wedstrijd al geen genoegen meer nemen.
    18-12-2022 13:40
    Sneeuwrijden en zware modder en klimcrossen is hij dus niet de beste ter wereld. Maakt niet uit de meeste crossen worden toch gereden op hogere snelheid of in het zand.
17-12-2022 18:05
Misschien stond ie een tandje of 2 te groot? ;)

Verder eens dat het niet hoeft te boeien, 30k ophalen en opbouwen richting voorjaar waar de serieuze prijzen worden uitgedeeld.
17-12-2022 18:17
Gewoon onbegrijpelijk dat hij hier aan de start stond. Hij heeft absoluut niks te bewijzen in deze race waarvan iedereen voorafgaand kon inschatten dat het een risico was. Een tweede rangs race waar veel toppers afwezig waren maar toch moest hij starten. Hij neemt geen risico wat begrijpelijk is maar dat laat enkel maar meer zien hoe dom het starten was. Gefeliciteerd je hebt een top 10 plaats in een wereldbeker gehaald waar de toppers verstek lieten gaan en je voorjaar op het spel gezet.
17-12-2022 18:27
Dat zit er wel een beetje in bij hem, als je in het interview voor de wedstrijd al merkt dat hij er geen zin in heeft dan vertaald zich dat in een lakse wedstrijd waarin hij niet vooruit lijkt te komen voor zijn doen, ik denk dus meer een gebrek aan motivatie.
17-12-2022 18:32
Ik ben het er wel mee eens dat Mathieu moet leren om ook bij tegenslag de pers te woord te staan. Wat dat betreft lijkt hij wel een beetje op Raymond van Barneveld, maar dan wel alleen bij een verlies.
    17-12-2022 19:19
    Zo erg is het ook weer niet bij van Barneveld moet je echt alle scherpe voorwerpen weghalen als die verliest.
    17-12-2022 20:22
    Daarom stond er ook een “beetje” Harry ;)
17-12-2022 18:05
Slechte prestatie en opnieuw geen reactie. Is niet de eerste keer, op zo'n momenten is Vdp een heel kleine persoonlijkheid...
    17-12-2022 18:14
    Want ze interviewen altijd de nr 4 t/m 10 na de race?
    17-12-2022 18:16
    Ik vind hem juist eerlijk en oprecht wat dat betreft: die weet van zichzelf dat er alleen maar ellende van komt wanneer hij gespeeld sportief moet gaan doen.

    Dat zich uit de voeten maken na tegenslag is onderhand traditie.
    17-12-2022 18:19
    Blijkbaar wilden ze hem toch interviewen Reflex. Lees het artikel fatsoenlijk.
    17-12-2022 18:21
    Is beer in winterslaap?
    17-12-2022 18:26
    Nee Harry, ik ben Beer niet. Blijkbaar is het moeilijk om te geloven dat meerdere volgers een hekel aan dit gedrag van Mathieu hebben? Persoonlijkheid heb je in goede en slechte tijden.
    17-12-2022 18:30
    Net alsof quasi nonchalant bij succes en fel ontwijkend na tegenslag doen geen acceptabele persoonlijkheid is. Je bent wie je bent.
    17-12-2022 18:31
    Nee hoor, beer is verwijderd van deze site.
    17-12-2022 18:32
    Want hij moet en zal voor de camera ofzo?
    17-12-2022 18:36
    ‘Slecht’ presteren en opnieuw reactie van mensen die alleen reageren als ze MvdP eens negatief kunnen benoemen. Getuigt van een kleine persoonlijkheid.
    17-12-2022 20:05
    Jij reageert ook alleen in slechte tijden (bij vd Poel), wat zeg dat dan over jouw persoonlijkheid?
    17-12-2022 21:49
    Namens Beer kan ik zeggen dat t overduidelijk was dat Van der Poel last had van plankenkoorts in de sneeuw. Hij leert er ook nooit van he.
    17-12-2022 22:12
    Oei, ik heb de Vdp-fanclub boos gemaakt.
    18-12-2022 01:58
    Wheely, eerlijk, is Beer loos? Jammer, was soms toch ook een aardig tegengeluid vanuit België. Ik kon hem meestal aardig pruimen.

    Alhoewel hij ook op bijzonder veel knopjes drukte hier op Wielerflits. Zo zijn er toch al een hoop met 1000+ reacties ons ontvallen.
    18-12-2022 08:06
    Ik denk dat het redactionele commentaar bij de reacties van zowel Beer als Marcel/Michelangelo "Tot ziens" was, dus waarschijnlijk tijdelijke bans. Er leek mij trouwens niet echt iets over de schreef aan de bewuste woordenwisseling (eer?)gisteren, dus ik vermoed dat beiden 'voorwaarden' opgelegd gekregen hadden na eerdere uitsluitingen.
    18-12-2022 08:22
    Ik vond Marcel eigenlijk keurig in zijn bewoordingen. Beer sloeg een beetje door in zijn paranoia en ging wat wild om zich heen slaan. Geen idee wat de afwegingen van de redactie zijn geweest.
    18-12-2022 08:35
    Waar ging dat over Marik? Ik heb dat dus helemaal gemist..
    18-12-2022 08:58
    Kan WF hier misschien een juicy artikel over plaatsen? Of een podcast wellicht? Ik ben ook nieuwsgierig!
    18-12-2022 09:26
    Marcel zijn ‘keurige’ omhulsel en Beer zijn stookvermogen ken ik van haver tot gort.
    Ze zijn gewoon even 2 tandjes zwaarder naar de echte ik geschakeld.
    Komen straks weer terug waarbij Beer meteen het vizier open zet en M altijd een Olie B beer galant heerschap-achtige schijnperiode nodig heeft inclusief vermoorde onschuldmomentjes. Doorzichtig als een kwal.
    18-12-2022 10:11
    Stekkertje
    18-12-2022 10:52
    hahahaha
    18-12-2022 11:05
    Ik denk niet dat Barry dat serieus bedoelt. ;) Dat is dan wel een VDP-adept maar die heeft doorgaans wel gevoel voor humor. :)
    18-12-2022 11:10
    Ik mag t hopen, waar zouden we vandaag de dag zijn zonder humor. Alleen prefereer ik wel humor om te lachen. En t was ook niet de eerste keer dat ik voor Beer werd uitgemaakt hier. En dan wordt t wmb wel een beetje treurig. Maar niet getreurd,
    18-12-2022 12:14
    Wat een geneuzel.

Reacties zijn gesloten.