Vaccinatie-weigeraar Lennard Hofstede weer in genade bij Jumbo-Visma

Vaccinatie-weigeraar Lennard Hofstede weer in genade bij Jumbo-Visma

foto: Cor Vos

woensdag 2 maart 2022 om 13:10

Lennard Hofstede heeft vandaag gehoord dat Jumbo-Visma hem weer gaat opstellen voor wedstrijden. De afgelopen maanden werd de Zuid-Hollander door de Nederlandse ploeg geweerd omdat hij zich weigerde te vaccineren tegen Covid-19. Zo was Hofstede niet welkom op de trainingsstages in december in Girona en in januari in Alicante. Tot dusver werd hij ook niet opgesteld voor wedstrijden.

“We zitten momenteel in een andere fase van de pandemie dan aan het begin van het jaar”, geeft sportief manager Merijn Zeeman van Jumbo-Visma aan. “We zaten met regelgevingen in verschillende landen en UCI-regels. We wilden op dat moment geen risico lopen. Met het oog op vaccinaties hadden wij een rechtlijnig medisch beleid. Dat was nog in de periode voor Omikron. We hebben altijd goed contact met Lennard en zijn management gehad en er is altijd begrip van beide zijdes geweest. Wij hebben aangegeven dat we weer met elkaar om de tafel gingen op het moment dat de situatie is verbeterd. Dat is nu het geval.”

Hofstede (27) zal normaal gesproken weer opgesteld worden in Minerva Classic Brugge-De Panne die op 23 maart op het programma staat. Zeeman: “Misschien dat Hofstede al eerder wordt opgesteld omdat we te maken hebben met een aantal blessures en coronabesmettingen. Je ziet nu dat er nogal wat positieve gevallen na een rittenkoers zijn. Zo werden wij ermee geconfronteerd in en na Valencia en de Algarve. Gelukkig zijn we goed door de UAE Tour en het openingsweekeinde in Vlaanderen gekomen.”

Trouwe luitenant Lennard Hofstede, rechts naast Primoz Roglic, viert een van de successen van Jumbo-Visma. – foto: Cor Vos

Zeeman benadrukt dat de dagen na een koers nu het meest spannend zijn. “De meeste renners kunnen een week niet trainen, maar vervolgens pakken ze de draad weer goed op. Ze herstellen goed. In tegenstelling tot voorgaande jaren zie je dat de bubbel in het peloton nu niet meer werkt. Er komen nu veel meer besmettingen tijdens een wedstrijd op de fiets voor.”

Dit artikel delen:

65 Reacties

Murcia 2 maart 2022 om 13:24

Was natuurlijk al duidelijk toen hij stopte met zijn social media, zal wel van de leiding te horen hebben gekregen dat ze geen 'Wappie' geluid vanuit de ploeg wilden hebben. Verder vind ik dat een werknemer het recht heeft om zich niet te laten vaccineren maar dat het gevolgen heeft voor zijn werkzaamheden is ook volkomen terecht.

Yeez 2 maart 2022 om 13:27

De link sociale media en “wappie geluid” is nogal speculatief. Misschien vond die het leven zonder sociale media wel leuker…

Murcia 2 maart 2022 om 13:35

@Yeez
Kan zijn maar ik geloof niet zo in toeval, verder dupeert hij gewoon de ploeg en zichzelf door wedstrijden en trainingskampen te missen en dat vind ik onprofessioneel. Het feit dat er niks eerder is gecommuniceerd duidt ook niet bepaald op een prettige situatie voor ploeg en renner. De transparantie die de ploeg predikt vind ik hier te laat getoond.

Yeez 2 maart 2022 om 13:48

@murcia dat is geen toeval. Je kan ook gewoon stoppen met sociale media. Hij was al heel beperkt actief. Ik zie jv nu niet direct iemand dwingen om te stoppen met sociale media, dat zou nogal ongezond zijn. En niet iedere vaccinatie weigeraar is direct een wappie, want in the end: wat gaat het hem brengen nu zelfs de qr code is afgeschaft? Een topsporter zal niet bijster ziek worden van corona normaal gesproken

Murcia 2 maart 2022 om 13:56

@Yeez
Ik ben er van overtuigd dat er meer speelt, aangezien hij vorig jaar toen er al vaccins beschikbaar waren gewoon heeft rondgereden en dat betekend dat of hij, of de ploeg de tegenpartij aan het lijntje hebben gehouden. Wat redelijk explosief is aangezien de ploeg zich zo streng nu opstelt in haar protocollen. Verder geeft Raymond de indruk dat dit bij insiders al tijden bekend was en vraag ik mij serieus af waarom de ploeg of Hofstede zelf niet uitleg gaf over zijn weigering van het vaccin. Er zijn tal van redenen, medisch of religieus die niet voor veel ophef zorgen maar mijn gevoel is dat Hofstede zijn argumenten aansluiten bij de Engel club en dat daarom een verdere uitleg niet zo geschikt werd geacht. Ik mag hopen dat journalisten hem op de man af gaan vragen waarom hij geen vaccin wil. Dat lijkt mij iets waar je wel als topsporter in een zo streng gereguleerde sport antwoord op moet geven.

Yeez 2 maart 2022 om 14:08

Vorig jaar waren er in veel landen tot oktober geen aanscherpingen mbt qr codes en. prikplicht. Ook was er geen stijging zoals in de winter, aanscherping van maatregelen en omikron zoals Zeeman aangeeft (net zoals dat hij zegt dat er van beide kanten begrip was en is). Verder ga ik niet mee in een discussie die gebaseerd is op aan elkaar geknoopte suggesties over aanhanger van engel, aan het lijntje houden van elkaar, wappie geluiden op sociale media en het moeten verwijderen daarvan. Bovendien, waarom moet hofstede als topsporter zijnde verplicht verantwoording afleggen over een vrije keuze?

Murcia 2 maart 2022 om 14:16

Dat je er niet in mee wil gaan is prima, maar ik vind dat als een kerngezonde renner niet meedoet aan trainingskampen en wedstrijden vanwege zijn weigering om het vaccin te nemen een nieuwsfeit is wat je niet onder de pet moet houden. Hier zijn de privacy regels vanwege blessures niet voor bedoeld en hem nu weer laten meedoen terwijl je wel strenge protocollen nog steeds hebt wekt de indruk van opportunisme. Wat is er eigenlijk veranderd waardoor hij nu opeens welkom is? Dan kun je de rest van de maatregelen ook wel opheffen en Gesink en Foss gewoon hun wedstrijden laten rijden ipv ze zo snel uit de roulatie te halen.

Yeez 2 maart 2022 om 14:25

Ik denk dat je daar het punt mist. Gesink en Foss zijn in contact geweest met iemand die corona heeft gehad of hebben het zelf gehad. Dan is het risico groot om de hele ploeg te besmetten en er gelden natuurlijk nog steeds quarantaine regels, wel of niet gevaccineerd. Daarover gesproken: de renners blijken het toch wel te krijgen en mensen worden er op dit moment over het algemeen minder ziek van. Daarom zijn wereldwijd ook veel regels vervallen en/of versoepeld.

Dus waarom hofstede niet opstellen? Het blijkt al een tijd dat gevaccineerde net zo snel besmet raken als ongevaccineerde en ze geven het zeker zo snel door blijkt.

dit is mijn voorwiel 2 maart 2022 om 22:51

@yeez. Kun je dit onderbouwen?

Al Phila 2 maart 2022 om 13:40

De situatie binnen TJV en met de pandemie zijn tov gisteren niet veel veranderd. Wel is er een blessuregeval bijgekomen (Hessmann), waardoor er opeens weer een plekje openviel. Het zal wel Karma zijn.

Deo 2 maart 2022 om 13:49

?? Vorig jaar toch ook doodleuk rondgereden?

Ronellenfitsch 2 maart 2022 om 13:54

Vreemd verhaal, hij reed vorig jaar nota bene de Vuelta, en dat was een eind na de vaccinatiecampagne. TJV was vermoedelijk gewoon bang voor publiciteit mocht Hofstede om deze reden niet het vliegtuig in mogen ofzo …

Ronellenfitsch 2 maart 2022 om 13:55

En inderdaad opportunistisch plekjes tellen, in het karige koersprogramma van februari konden ze hem missen, maar tegen april is het toch wel handig …

Jawbone 2 maart 2022 om 14:21

Had het van Lennard niet verwacht. Ik zie nu overigens dat wappie en pro-FvD’er Sinkeldam de UAE Tour heeft gereden en zich dus alsnog heeft laten vaccineren. Zal wel een flink woordje van Madiot hebben gekregen gok ik.

Murcia 2 maart 2022 om 14:32

Daar kun je wel van uitgaan. Madiot gaat heel dicht bij je staan en zijn geluidsknop draait vol naar rechts en schreeuwt dan vervolgens een half uur in je oor dat je een ongelooflijke lul bent. De werkelijke reden is natuurlijk het strenge Franse beleid mbt vaccinatie voor het meedoen aan sportwedstrijden. Het is ongelooflijk hoe snel principes bij sommigen verdwijnen als geld om de hoek komt kijken.

Kelder is de Man 2 maart 2022 om 16:22

Of mss heeft Sinkeldam zich bekeerd aangaande de laatste standpunten van FvD.

lampje 2 maart 2022 om 14:35

Wat een bewoording wordt er gebruikt, kunnen we het geen untermenschen gaan noemen?

Posterix 2 maart 2022 om 16:04

Bij jou is er in ieder geval nog geen “lampje” gaan branden… wat een woordkeuze zeg…

LeoR 16 2 maart 2022 om 17:03

Met tendentieuze termen als “Vaccin-weigeraar” of “weer in genade”, lijkt Hofstede inderdaad de minderwaardige slechterik in het verhaal. En dat terwijl het hier eigenlijk TJV is die aan broodroof doet.

Michiel 2 maart 2022 om 18:39

edit wf: niet doen

Pietspeed 2 maart 2022 om 19:46

Eens met LeoR16. De vlag dekt de lading overigens ook niet in dit bericht van WF.
Er is van overheidswege een aanbod gedaan om je te laten injecteren met een gemodificeerd spikeprotein. Door ‘wappies’ ook wel ‘spiken’ genoemd. En dat kennelijk dan staat voor een zgn gen. therapie. Met het klassieke vaccineren wordt bedoeld het inbrengen in het menselijke lichaam van het ic volledig dode of afgezwakte zgn. sars-cov-2 virus.
Feit is dat Hofstede geen gebruik heeft gemaakt van het aanbod. Er bestaat in Nederland vooralsnog geen vaccinatieplicht, laat staan dat TJV hem daartoe kan verplichten.
In zoverre kun je wel spreken van broodroof omdat hij zijn beroep althans de overeen gekomen werkzaamheden niet mag uitoefenen.

Viktrodriguez 2 maart 2022 om 14:48

Hilarisch altijd, profatleten die zich zonder morren laten volstampen met allerlei dubieuze shit door hun ploegarts, maar een vaccinatie is ineens kennelijk not done.

vanSpringel 2 maart 2022 om 16:11

Ook dat vol laten stampen is een vrije keuze. Wijsheid komt met de jaren. Hofstede was al vroeg wijs man.

Laura 2 maart 2022 om 22:01

edit wf: niet doen

dit is mijn voorwiel 2 maart 2022 om 22:53

Wat precies, laura?

Zwarte Panter 2 maart 2022 om 15:04

Precies Viktrodriquez

LeoR 16 2 maart 2022 om 15:05

“We gaan onze vaccin-vrije renner terug laten meerijden omdat te veel van de gevaccineerde renners te maken hebben coronabesmettingen”

inspector 2 maart 2022 om 15:37

Ja haha precies dat dacht ik ook al!

Michiel 2 maart 2022 om 18:40

Check. Bevestigd

Romāns Vainšteins 2 maart 2022 om 15:30

Zoals zo vaak hier zie je het al op de foto :

'ik zou wel gek in me koppie zijn om dat Gatessap in me aderuh te pompuh!'

Laura 2 maart 2022 om 22:03

Zoals zo vaak zie je het al aan je reactie
Loop lekker mee met de meute
En kom er langzaam achter dat je de verkeerde hebt begrepen
Misschien had hij het wel bij het rechte eind …
Welterusten veinstein

dit is mijn voorwiel 2 maart 2022 om 22:54

@laura ik wordt een beetje ziek van dat ‘achter de meute aanlopen’ en ‘kuddegedrag’ ed. Kap daar eens mee en onderbouw je mening met feiten.

Kopinkas 3 maart 2022 om 00:26

@rv
Gatessap, geitesap… Moet opeens denken aan het onwaarschijnlijke verhaal van Eddy Planckaert en de lammetjeskuur
https://hetiskoers.nl/eddy-planckaert-en-de-lammerenkuur/

Marco Willems 2 maart 2022 om 16:03

En ik maar denken dat we een woord hadden voor het uitsluiten obv medische kenmerken, blijkbaar niet.

Ik zou er mooi voor bedanken iig, op het strafbankje gezet worden om een persoonlijke keuze en dan als zij het allemaal oké vinden mag het weer? En bij een volgende variant zeker weer thuis in je eentje moeten fietsen? No thanks

Pogacar_GOAT 2 maart 2022 om 16:17

Rare reactie! Vriendje Hofstede kwam een hele tijd lang geen enkel land binnen zonder QR code. Al had JV hem willen opstellen dan nog had het niet gekund in heel veel gevallen.

LeoR 16 2 maart 2022 om 16:22

Denk dat je in veel landen ook via PCR-tests (die ze sowieso toch doen) ook wel een QR-code kon krijgen. Dus snap je punt niet echt.

Verder snap ik Marco wel, het is inderdaad bizar dat een vergevorderde discriminatie gedoogd werd én wordt.

Posterix 2 maart 2022 om 16:07

Ik snap de hele discussie hier. Het is ook allemaal verwarrend en lastig met al die verschillende, mogelijke invalshoeken. Er is alleen één groep die over een kam worden geschoren met “wappies” en “antivaccers” (waar ik er absoluut geen van ben). Dat zijn de mensen die geen vaccin KUNNEN krijgen. Die zijn de dupe van wat de wappie en de antivaccer (zijn dat dezelfde?) allemaal uitbraken.

LeoR 16 2 maart 2022 om 16:12

Behalve de hele kleine groep van mensen die geen vaccin kunnen krijgen, en de andere hele kleine groep van complot-denkers. Denk ik dat 99% van de vaccin-vrije mensen, het voorlopig niet nodig achten, of gewoon liever nog even de kat uit de boom kijken.

Beetje bizar dat deze altijd, bewust of niet, vergeten of vermarginaliseerd worden.

Posterix 2 maart 2022 om 16:28

Ja, precies mijn mening. De niet-gevaccineerde is niet per definitie een complotdenker. Dank voor de toelichting.
Neemt niet weg dat ik wel degelijk van mening ben dat meer gevaccineerden gelijk staat aan minder ziekenhuisopnames.

LeoR 16 2 maart 2022 om 16:41

Het vaccin lijkt inderdaad een beetje te werken tegen Covid (helaas veel minder dan gedacht), of het daarmee ook de ziekenhuisopnames doet dalen is nog een vraag (zeker op lange termijn).

Wat wel al duidelijk is, is dat de geprivatiseerde zorg steeds zwaarder onder druk komt door hun winstbejag en dat de rijkelijke donaties aan de pharmareuzen een duw in de verkeerde richting is. Ik vrees al voor de nieuwe ziektes waar we de komende jaren tegen moeten opboksen.

Gunther Leonhardt 2 maart 2022 om 19:58

@Posterix: Knap van die jongen. Tegen de stroom in roeien en niet meedoen aan een medisch experiment ondanks alle sociale druk. Hadden Van Avermaet en Declercq dat lef maar gehad.

Pietspeed 2 maart 2022 om 20:20

@leoR16
Vlg mij zijn er nog geen studies die bevestigen dat het überhaupt werkt ter voorkoming dat je er erger door ziek wordt dan wel eraan dood gaat. De 3e fase studies geven iig een zeer, zeer marginaal uitsluitsel. Zijn ook weinig 70+ betrokken in de studies, terwijl de gemiddelde leeftijd dat aan covid 19 overlijdt 80 + is.

Posterix 2 maart 2022 om 21:03

Met omicron misschien niet meer, maar met de eerste “Wuhan”-variant lagen de doden toch echt opgestapeld in met name Bologna (binnen europa). Dat is ook de variant waar het vaccin op gebaseerd is en hielp weldegelijk tegen die variant en delta. Dat Omicron (godzijdank, onee wetenschapzijdank) een zeer milde variant is, kun je niet gebruiken om het vaccin ineffectief te noemen.

In ieder geval ben ik blij dat wij deze discussie kunnen hebben op een (n.m.m.) vriendelijke toon. Dank jullie wel daarvoor!

Pietspeed 2 maart 2022 om 22:28

@posterix
Dat is geen inhoudelijk reactie of argument vwb studies.
Er zijn namelijk heel wat studies, gepubliceerd en peer reviewed, waarbij tal van factoren een rol speelden bij de oversterfte in de regio Lombardije. Genoemd oa, oude bevolking, slecht gezondheidssysteem, verkeerde behandeling, luchtvervuiling, voorziektegeschiedenis van (die oude mensen)…

Posterix 3 maart 2022 om 07:35

Dat is allemaal randvoorwaarden benoemen om maar niet te hoeven zeggen dat die mensen zonder Covid niet gestorven waren. Maar prima hoor… als jij het zo wilt interpreteren, lekker doen toch

Anton van Valouwe 2 maart 2022 om 16:44

Benieuwd of hij ook geen ketonen neemt.

Ward 2 maart 2022 om 17:15

Los van de beslissing van Hofstede om zich niet te vaccineren lijkt de ploeg wel openminded om te gaan met zijn keuze. Dat is op zich wel lovenswaardig.

re-cycle 2 maart 2022 om 21:37

Nu wel ja.

Turtlehead 2 maart 2022 om 17:26

@redactie: ik ben erg tegen wappies en erg voor vaccineren.
Maar de titel kan echt niet door de beugel.
‘Vaccinatie- weigeraar’ is veel te absoluut en stigmatiserend.
‘weer in genade aangenomen na weigeren vaccinatie’ is een stuk minder hetzerig en meer feitelijk.

Overigens mis ik hier de wederhoor en hoop ik maar dat hij zich zelf in de mededeling van de ploeg kan vinden.

Murcia 2 maart 2022 om 17:41

Maar dit is toch gewoon de feitelijke situatie? Hij koerste niet en miste trainingskampen omdat hij geen vaccin wilde nemen. Als de kop nu had gesproken over ‘Wappie’ Hofstede die weer in genade was aangenomen dan vond ik de kop niet de lading dekken maar dit is een neutrale weergave van de feiten.

reusjen 2 maart 2022 om 17:44

Het in genade aannemen impliceert sowieso dat hij iets gedaan heeft wat niet door de beugel kan, dat is feitelijk onjuist. Ik vind het ook een nare stigmatiserende titel.

Turtlehead 2 maart 2022 om 19:33

@murcia: nee, dat is het niet.

Je noemt een jonge Tsjech die voor een Russische ploeg een etappe wint ook geen ‘Putin-fan’.

Kosmonaut 2 maart 2022 om 20:02

Alleen de titel al “Vaccinatie-weigeraar”, serieus Wielerflits?

Pietspeed 2 maart 2022 om 20:22

Vlag dekt lading niet: geen vaccinatieplicht, slechts aanbod van overheid, laat staan dat TJM Hofstede kan verplichten.

re-cycle 2 maart 2022 om 20:59

Lennart man van mijn hart.

No Neede policy. Ook wat COVID betreft. Mensen moeten wel stoppen anders denkenden over COVID het stempel wappie Mee te geven. Wappie zijn Corona ontkenners. Dat is Lennart en ben ik zelf ook niet. Dat we huiverig staan tegenover een in no time ontwikkeld vaccin, waarvan we de lange termijn effecten nog altijd niet kennen. Misschien zijn ze er niet. Misschien wel en gaan we dit de komende jaren merken. Ik hoop het voor de mensheid van niet. Gebleken is dat je met of zonder vaccin allemaal ziek kan worden.

Gelukkig is er nu de ukraine-variant. Waardoor de Corona geheel verdrongen wordt in nieuws en aandacht.

Gunther Leonhardt 2 maart 2022 om 21:12

edit wf: niet doen

dit is mijn voorwiel 2 maart 2022 om 22:58

@GL. Waar las je dat?

Medicijnman 2 maart 2022 om 23:06

Een paar duizend studies die ondertussen korte metten maken met wat Gunther en re-cycle uitkramen zijn natuurlijk ook maar een mening.

Pietspeed 2 maart 2022 om 23:43

Daar is de medicijnman weer. Waar is je inhoudelijke bijdrage, zonder in algemene retoriek te vallen?

$kedel 3 maart 2022 om 00:11

Ernstige patienten vertonen inderdaad allerlei tekorten, maar dat komt door lang ziektebed en/of onderliggende aandoeningen.

Panasonic 3 maart 2022 om 08:51

Idem re-cycle. De hetze heeft nu lang genoeg geduurd. Voortschrijdend inzicht is ook: toegeven dat de vaccins eigenlijk zo goed als niet beschermen tegen virusoverdracht, dus waar gaat dit allemaal nog om.

Wheely 2 maart 2022 om 23:53

Deze titel draagt bij aan de polarisering die we hopelijk spoedig achter ons kunnen laten. Zie helaas nog de reacties in dit topic. Ik respecteer ieders keuze om zich wel of niet te laten vaccineren maar ga aub geen onnodig kwetsende dingen lopen roepen over dat de ziekte niks voorstelt, teveel mensen hebben gezondheidsschade opgelopen door de Wuhan variant en zijn niet meer de oude. Het is gewoon een nare periode geweest voor een hoop, of ze nou direct of indirect getroffen zijn door Corona.

Scorel 3 maart 2022 om 05:39

Renners die zich niet aanpassen en het beter menen te weten dan de deskundigen, de mensen die ervoor gestudeerd hebben, moet je gewoon de ploeg uitzetten. Dit is een teamsport.

reusjen 3 maart 2022 om 09:00

Wauw, hier heb je vast lang overna gedacht!?
Probeer deze denkwijze eens toe te passen op een aantal andere zaken, wie weet kom je tot een inzicht.

Kopinkas 3 maart 2022 om 09:39

Lazer op… z’n helm – valt allemaal reuze mee dus

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone