Uno-X vraagt wildcard Tour de France aan
Uno-X wil komend jaar naar de Tour de France. Het Noorse ProTeam, dat eerder bekendmaakte dat het in 2023 graag deel zou uitmaken van de WorldTour, heeft een wildcard aangevraagd voor La Grand Boucle. Aangezien Franse ploegen als TotalEnergies en B&B Hotels p/b KTM eveneens in de running zijn voor de laatste twee plekken in de Tour, lijken de kansen op een daadwerkelijke uitverkiezing echter gering.
Dat laatste erkent ook teammanager Jens Haugland. “Het is niet heel waarschijnlijk, dus we hebben lage verwachtingen”, zegt hij realistisch in gesprek met Feltet.dk. “Maar we hebben de droom, en ik denk dat we het verdienen. Een renner als Lasse Norman Hansen verdient het om de proloog in Kopenhagen te rijden. Daarnaast willen alle wielergekke Noren en Denen zoveel mogelijk landgenoten aan het vertrek hebben in Denemarken.”
De ploeg kende een sterk 2021, maar zag – juist daarom – wel de nodige renners vertrekken aan het eind van het seizoen. Markus Hoelgaard (Trek-Segafredo), Julias Johansen (Intermarché-Wanty-Gobert), Johan Price-Pejtersen (Bahrain Victorious), Frederik Rodenberg en Jonas Hvideberg (beiden DSM) maakten de stap naar de WorldTour.
Ondertussen keerden er vanaf dat niveau echter ook drie renners terug: Jonas Gregaard (Astana-Premier Tech), Niklas Eg (Trek-Segafredo) en Lasse Norman Hansen (Qhubeka NextHash). Tegelijkertijd stroomden de tweelingbroers Anders Halland Johannessen en Tobias Halland Johannessen (de winnaar van de Ronde van de Toekomst 2021) door vanuit de opleidingsploeg.
De wielersport snakt naar professionalisering, internationalisering en een beter verdienmodel, maar het is door beslissingen zoals diegene die jij nu aanmoedigt dat het kleinschalig en onder de kerktoren blijft. De toewijzing van zo'n plaatsen zou moeten gebeuren op basis van de vertoonde prestaties en niet omwille van het vlaggetje achter het team want dat zegt sowieso niets, behalve dan dat er minstens 1 renner in het team zit die uit dat land komt.
Wat mij betreft komen er aan elke GT 23 ploegen aan de start.
18 daarvan zijn zeker van hun plekje door hun WT-status.
Daarnaast krijgen de 2 beste Proteams van het voorgaande jaar voor alle 3 de GT's startrecht, waardoor er al 18+2 plaatsen zijn ingevuld (mits de 2 Proteams dus willen deelnemen).
Verder is er 1 plekje gereserveerd voor een wildcard van de organisatie, waardoor elke ronde nog (minstens) 2 vrije plaatsen heeft.
De nummer 3 van de Protour mag zelf 2 GT's kiezen waaraan hij wil deelnemen en de nummers 4 en 5 om beurten elk 1. Nummer 5 mag echter niet aan een ronde deelnemen mochten nummers 3 en 4 dezelfde ronde al hebben gekozen.
De resterende plaatsen mogen ingevuld worden via wildcards onder de resterende Proteams, waarbij elk Proteam slechts aan max 1 GT mag deelnemen.
Gaat hier over de wegkoers. Die is laatste decennia enorm geëvolueerd en internationaler geworden. Deze opmerking slaat de plank dan ook mis.
Dat er een ander en beter verdienmodel moet komen is al jaren een heet hangijzer en inderdaad erg gewenst.
Het keuze bepaling van welke teams in een GT mogen starten zou anders mogen echter is eerder een non optie. De drie grote rondes bestaan omdat veel nationale sponsoren de buidel trekken. De ASO haalt er zoveel geld mee binnen dat men dit weer steekt in andere minder rendabele koersen. Die positieve balans valt weg zodra aanzienlijk deel van de nationale sponsoren afhaken omdat ze niet meer of minder zichtbaar zijn.
In de Tour de France kwam de volle 15% van de renners niet uit Europa. Frankrijk had 33 landgenoten aan de start, waarvan er 8 bij B&B reden. Met alle respect voor die jongens, maar ik denk dat het aantal Fransen dat speciaal naar de Tour zapt of voor hen langs het parcours gaat staan verwaarloosbaar is. Met of zonder hen zal de TV-uitzending ook geen seconde langer of korter zijn, dus de visibiliteit voor de Franse sponsor blijft exact gelijk.
Als ze echter een exotischere ploeg hadden uitgenodigd met andere nationaliteiten, dan wordt de kans echter een stuk groter dat ook in die landen de Tour wordt uitgezonden of dat er op z'n minst aandacht aan geschonken wordt. Hun visibiliteit zou dus gelijk blijven op nationaal niveau en verhogen op internationaal niveau.
Om diezelfde reden wordt de koers ook pakken aantrekkelijker voor multinationals (zowel het sponsoren van de koers zelf als van deelnemende wielerploegen), waarbij je meteen over heel andere budgetten spreekt, wat de koers in het algemeen en de renners in het bijzonder ten goede komt.
Weer gewoon 2 of zoals vorig jaar 3?
Alleen als er 3 wildcard mogen worden uitgedeeld maken ze een kans, anders zijn ze kansloos en gaan de wildcards voor 99% zeker naar Total en B&B.