‘Uno-X Mobility promoveert naar WorldTour, Cofidis moet verder als ProTeam’
Het wielerseizoen 2025 zit erop. Daarmee is ook een einde gekomen aan de UCI-cyclus 2023-2025 en weten we wie de komende drie jaar deel uitmaken van de WorldTour. Terwijl Uno-X Mobility een van de ploegen is die promoveert, heeft Cofidis degradatie niet kunnen ontlopen.
De UCI zal pas na dit weekend de definitieve ploegenranking publiceren, maar de berekeningen laten al zien dat Uno-X Mobility als negentiende is geëindigd in de cyclus 2023-2025. Normaal gesproken krijgen de eerste achttien ploegen van deze rangschikking een WorldTour-licentie voor de volgende cyclus, maar door de fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty is er een plekje vrijgekomen.
Lotto is momenteel weliswaar een ProTeam, maar had op eigen houtje een plekje in de WorldTour veroverd, terwijl Intermarché-Wanty eveneens boven de degradatiestreep bleef. Naast Uno-X en Lotto promoveert ook Israel-Premier Tech (met een nieuwe naam) naar de WorldTour.
Cofidis degradeert
De laatste weken ging de strijd dus vooral om plek negentien. Dit was een duel tussen Uno-X en Cofidis, waarbij de Fransen aan het kortste eind trokken. Cofidis degradeert dus naar het ProContinental-niveau. Hetzelfde lot is Arkéa-B&B Hotels beschoren, maar deze ploeg houdt er helemaal mee op.
Cofidis kan in 2026 trouwens nog wel rekenen op een gegarandeerde wildcard. In 2025 waren ze na Tudor en Q36.5 namelijk het beste team dat volgend jaar niét in de WorldTour rijdt. De UCI geeft de eerste drie van deze ploegen een ticket voor alle WorldTour-wedstrijden. Oorspronkelijk waren dit de eerste twee teams, maar eerder dit jaar zijn de regels aangepast.
Unibet Tietema Rockets
De UCI-ranking is ook van belang voor ProTeams die graag een grote ronde willen rijden. Alleen als je in het voorbije seizoen bij de eerste dertig ploegen bent geëindigd, kun je volgend jaar mogelijk een uitnodiging ontvangen voor de Giro d’Italia, Tour de France of Vuelta a España. Solution Tech-Vini Fantini en Euskaltel-Euskadi komen hier niet voor in aanmerking.
Unibet Tietema Rockets staat bij de eerste dertig op de ranking over 2025. Het Franse team met Nederlandse roots maakt zodoende kans op een wildcard voor de Tour de France. Andere ProTeams die eventueel een grote ronde kunnen gaan rijden in 2026 (maar geen zekerheid hebben) zijn TotalEnergies, Polti VisitMalta, Bardiani CSF, Caja Rural-Seguros RGA, Burgos Burpellet-BH en Equipo Kern Pharma.
Tudor, Q36.5 en Cofidis zullen de Tour alledrie natuurlijk doen en Tudor en Cofidis zijn sponsors van de Giro en Vuelta respectievelijk dus die zullen ze ook sowieso doen, maar Tudor zou best de Vuelta kunnen skippen, Cofidis best de Giro en Q36.5 ook een van die twee.
De 3 Spaanse ploegen zullen sowieso wel de eerste mogelijke vrijkomende plek invullen en de kans op twee (Tudor en Q36.5 die skippen) lijkt me klein, dus die is nog minder interessant. Maar bij de Giro mocht Cofidis of Q36.5 die skippen kan het ook nog best leuk worden.
Total heeft sinds dat ze uit de WT gingen in 2015 al de Giro niet meer gereden en de Spaanse teams lijken me niet interessant voor de Giro. De Rockets rijden verder ook niet heel veel RCS koersen de afgelopen jaren en lijken ook de kwaliteit niet te hebben om en de Giro en de Tour te doen, dus ben benieuwd wie die plek dan zou krijgen.
Wel veel als als als, want die plek moet eerst nog maar eens vrijkomen en Total lijkt me de meest logische opvulling, maar als ze bij Unibet echt nog een paar konijnen uit de hoge hoed toveren, is er misschien zelfs een kleine kans op twee grote rondes.
Maar stel dat er weer eens wat creatief regelbuigen gaat plaatsvinden, zou dan zelfs Euskaltel niet mee mogen doen (en daarmee alle Pro-ploegen). Als verdwijnende ploegen opeens niet meer meetellen voor de top 30, dan zou Euskaltel 31ste staan. Maar, de # 30 is dan ATT investments, een conti-ploeg die sowieso niet in WT-koersen mag starten. Hoef je alleen daar nog een streep door te zetten en Euskaltel mag starten in de Vuelta ;)
Maar als je die ploeg vergelijkt met al die andere kanshebbers voor de 2e wildcard, dat zijn ze gewoon sterker. En hebben een Franse licentie, dus dat komt wel goed.
– i.e. if a team in the top 18 has not applied or the application has failed on other criteria, they are not considered to be in the top 18 eligible teams and other teams below them move up one.
hiermee is die plek van Uno-X zeker. Al moeten alle teams wel ook aan de etische, financiele, administratieve en organisatorische voorwaarden voldoen.
Hebben normaal een beurtrolsysteem tussen de 4 Spaanse Pro-teams, en volgend seizoen was het normaal de beurt aan Euskaltel (en Equipo Kern), maar die mogen dus niet deelnemen.
Verder lijkt de verdeling mij dan voor de hand te liggen, want geen van de teams die in aanmerking komen voor een wildcard zijn sterk genoeg om 2 grote rondes in 1 jaar af te werken, dus lijkt het mij logisch dat elke grote ronde 2 ploegen uit zijn land uitnodigt en dat Unibet de Tour binnen heeft.
Zowel Giro als Vuelta zou ik best gek vinden gezien hun selectie, maar wie weet.
Als er 2 grote rondes te combineren zijn voor een kleine ploeg zijn het die 2 wel, want in principe kan je je sterkste ploeg beide laten rijden, zit tijd genoeg tussen.