Uniek: Wout van Aert tekent ‘levenslang’ bij Visma | Lease a Bike
Breaking Wout van Aert heeft een contract voor onbepaalde tijd met Visma | Lease a Bike getekend. De Belgische topwielrenner had al een contract met het Nederlandse WorldTeam tot eind 2026. Nu is dit tot onbepaalde tijd omgezet en heeft Van Aert de intentie om zijn carrière bij Visma | Lease a Bike te beëindigen.
In september 2022 brak Van Aert zijn toenmalige contract met Jumbo-Visma ook al open om dit te verlengen tot en met 2026. “Ik voel me heel goed bij deze ploeg. We hebben al laten zien dat ik er tot mijn beste prestaties kan komen. Dat is mede te danken aan de omkadering die ik er krijg”, gaf hij destijds aan.
Het gevaar van een langere samenwerking zag hij destijds al niet. Van Aert: “Nee, ik heb ondervonden dat we er in slagen constant beter te worden. Eén van de leuzen van de ploeg is ‘elke dag beter’ en dat is niet zomaar uit de lucht gegrepen. We blijven verbeteren in de performance en ook naar buiten toe, de omkadering, alles.”
Juist in een seizoen waar alles niet mee zit, heeft Visma | Lease a Bike besloten om Van Aert ‘levenslang’ te behouden. De 30-jarige Belg kende dit jaar twee zware valpartijen in Dwars door Vlaanderen en in de 16e rit van de Vuelta a España waardoor hij twee keer lang uit roulatie was.

Wout van Aert pakt zijn derde ritzege in Spanje – foto: Cor Vos
Desondanks wist Van Aert dit jaar in de Vuelta a España drie ritten te winnen en moest hij opgeven terwijl hij aan de leiding stond van het punten- en bergklassement in de Spaanse ronde. Op de Olympische Spelen in Parijs wist hij een bronzen medaille op de tijdrit te veroveren en kon hij in de wegwedstrijd in dienst van landgenoot Remco Evenepoel op de klim naar Montmartre Mathieu van der Poel aan banden leggen.
In Dwars door Vlaanderen brak hij zijn sleutelbeen, zeven ribben, borstbeen en liep hij een gekneusde long op. Eerder was hij in het voorjaar al winnaar van Kuurne-Brussel-Kuurne en derde in de E3 Saxo Classic.
Van Aert kwam in 2019 bij de Nederlandse ploeg dat toen nog uitkwam onder de naam Jumbo-Visma. Hij groeide in het geel-zwart uit tot een van de beste wielrenners van de wereld. Inmiddels heeft hij al 49 overwinningen op de weg achter zijn naam.
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Echt de enige reden die ik kan verzinnen waarom Van Aert constant bij Visma wordt weggeschreven is een Belgische afgunst naar een Nederlandse ploeg. Zelf ben ik flink Van Aert fan, maar ik krijg dan soms echt het gevoel dat sommige van deze Belgische "fans", maar bezig zijn met hun eigen afgunst dan met het beste willen voor hun held.
Bovendien leeft die 'afgunst' vooral in je eigen hoofd denk ik.
Dat gebrek aan ondersteuning was toen Wout het nog moest doen met jongens als Eenkhoorn, Grondahl Jansen, Van der Hoorn, Roosen, Lindeman en Wynants in de Ronde van Vlaanderen. WvA rijdt sinds 2019 bij VLAB, en de namen die jij opsomt ter ondersteuning zijn er pas de laatste 2-3 jaar mondjesmaat bijgehaald, dus eerste jaren was die kritiek van een gebrek aan ondersteuning gewoon terecht. Maar sinds die inhaalslag heb ik nergens meer iets gelezen over gebrek aan ondersteuning in Belgische media.
Idem voor die ondersteuning in grote rondes. Er was niets dan lof voor het werk van Kuss de afgelopen Vuelta op weg naar die ritzege. En die kritiek was er inderdaad wel nadat WvA een zekere ritzege verloor tegen Lafay in de Tour, maar die was ook gewoon terecht. Daar heeft Vingegaard nota bene zelf toegegeven dat hij een foutje heeft gemaakt door niet 100m op kop te gaan rijden, dat dat qua energieverlies ook niets voorgesteld had.
De enige échte keer dat ik mij zo 1,2,3 voor de geest kan halen dat de kritiek écht onterecht was, was na het WK waar Roglic (logischerwijs) voor zijn eigen land en rekening reed, ipv Alaphilippe te proberen terughalen voor WvA. Er zou niemand vreemd hebben opgekeken mocht hij het wél gedaan hebben, maar het valt ook perfect te verantwoorden en begrijpen dat hij dat niet deed. Als hij WvA al een wederdienst had moeten/kunnen doen, dan was het in een Visma-shirt geweest en niet in een nationale trui.
De koers in Vlaanderen = Wout vs. den Ollander, dat is al zo sinds hun crossjaren en heeft zich verplaatst naar de weg.
Wout is God in Vlaanderen, maar wat zouden de Vlamingen het fijn vinden mocht God den Ollander ook eens in een rechtstreeks duel op pure klasse kunnen verslaan in een grote koers. Aangezien dat nog niet gebeurd is, ontstaat er enerzijds een grote haat jegens den Ollander en anderzijds een gevoel dat Van Aert toch niet levert op grote momenten en vaak ten onder gaat aan de stress.
Leveren op grote momenten doet die andere Vlaming dan weer wel, maar die heeft te veel voetbalmaniertjes om werkelijk God te kunnen zijn.
Maar dit geldt ook enkel en alleen wanneer hij evengoed zou zijn en dit absoluut niet zeker. Want (Jumbo)-Visma heeft al meermaals getoond om renners tot een topniveau te brengen. Dit kan in een andere ploeg niet gegarandeerd worden.
Hij voelt hem idd goed en de ploeg is zeker uitstekend. In de klassiekers geven ze hem zeker voldoende ondersteuning, maar waar heeft hij echt een koers gewonnen dat hij niet de sterkste was en dat zijn ploeg het verschil heeft gemaakt?
Het verschil zit hem vooral in de rittenkoersen. Met een team grotendeels in zijn dienst zou hij al een stuk meer etappes gewonnen hebben in zijn carrière.
Doorgaans zit hij niet echt met 'sprinttrein' om hem in de vlakke etappes te helpen en moet hij zelf (terecht) knechten voor Vingegaard in de etappes waar hij energie zou moeten sparen.
Integendeel zelfs, MvdP kan wat mij betreft net op heel veel sympathie en aanmoedigingen rekenen en wordt hij in veel gevallen zelfs gezien als halve Belg. Naar mijn aanvoelen zijn de dronken, marginale bier- en petjesgooiers echt wel héél ruim in de minderheid. Op dat vlak is er in mijn ogen zelfs geen verschil met Van Aert of Evenepoel, die even goed onder de Vlamingen enkelingen hebben die hen niet kunnen luchten.
Dat er een gevoel van afgunst of aversie zou zijn richting Nederland of Nederlanders zie ik al helemaal niet.
Op Sporza worden bijna evenveel Belgische renners of analisten aan het woord gelaten als Nederlandse.
Denk dat ze wat dat betreft zelfs meer in the picture staan bij Sporza, dan de koersende Walen die het NL niet of amper machtig zijn. Ik heb ze in ieder geval al vaker Arensman of Teunissen voor de camera zien halen dan pakweg Moniquet.
Grote haat jegens die olander? Daar schrijf je dan toch voor jezelf denk ik , die heeft in Vlaanderen en vooral hier in de Kempen veel meer supporters dan tegenstanders hoor
Als die termijn bijvoorbeeld 12 maanden is,dan is dit toch eigenlijk gewoon een rollend jaarcontract. En dus uiteindelijk minder "vast" dan een contract tot 2026 of 2028 etc. ?
Zo zal het contract wel automatisch ontbonden worden wanneer de ploeg ophoudt te bestaan, en ik vermoed dat er ook wel een clausule in staat die bepaalt dat hij WorldTourwaardige prestaties moet kunnen leveren. Ze gaan hem heus niet aan boord houden tot zijn 50e.
Een vast contract voor het leveren van bepaalde diensten aan de werkgever. Op het moment dat van Aert geen deuk meer in een pakje boter rijdt kan de werkgever het contract prima opzeggen, al dan niet gebonden aan wat voorwaarden en een opzegtermijn. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat ze er tegen die tijd wel samen uitkomen (wat betreft de ontbinding van de arbeidsovereenkomst of een nieuwe functie binnen het team).
Ik zeg toch niet dat er geen opzegtermijn is.
k heb een opzegtermijn van 1 maand. Dat betekend niet dat ik niet eerder kan stoppen. Alleen waneer ik besluit om te stoppen en opzeg, moet ik nog 1 maand werken.
Dus ik heb een heel normaal contract.
Alle gekheid op een stokje, zal dit natuurlijk bij een professionele organisatie als Visma zijnde netjes zijn opgeschreven in het contract.
Tegelijk is het ook een sterrenensembele, wat betekent dat het in grote wedstrijden soms gebeurt dat een ploegmaat voorop is en dat Van Aert voor hem moet afstoppen. En in grote rondes werkt hij met de glimlach voor de klassementsrenners. Dat levert soms wat reacties op van Belgen die hem liever voluit voor eigen rekening zien rijden, maar dat is maar een kleine minderheid, die hier vaak veel groter gemaakt wordt dan ze in werkelijkheid is.
Ik denk dat de consensus in België is dat WVA Bij VISMA-LAB uitstekend op zijn plaats zit en haast nergens een betere omkadering kan vinden.
Of
∞ Visma-Lease A Bike
dat is net de enige topper die zo dom/naïef/onzelfzuchtig/whatever is zich leeg te rijden voor een collega, kan me niet veel koersen herinneren waar roglic, vingegaard of kooij heel veel voor van aert hebben gedaan.