Unibet Tietema Rockets neemt afscheid van liefst acht renners, waaronder Kevin Inkelaar
Unibet Tietema Rockets neemt aan het einde van het seizoen afscheid van liefst acht renners. De ploeg van Bas Tietema, Devin van der Wiel en Josse Wester zwaait onder meer Kevin Inkelaar en Davide Bomboi uit. Ook Martijn Budding verlaat de ploeg, maar dat was al even bekend.
In de nieuwsbrief laat de ploeg verder weten dat ook Baptiste Huyet, Sebastian Nielsen, Charles Paige, Zeb Kyffin en Andreas Stokbro de ploeg zullen verlaten. Het maken van deze beslissingen is nooit gemakkelijk. “Het maakt niet uit of een renner onze kleuren droeg in onze allereerste wedstrijd, de Ster van Zwolle, of pas bij onze ploeg kwam in ons eerste jaar als ProTeam: ieder van hen heeft bijgedragen aan het verhaal van de Rockets”, schrijft Tietema.
Bij het team waren verder Odd Christian Eiking, Owen Geleijn en Axel Huens einde contract. Wat er met hen gaat gebeuren, is op dit moment nog niet bekend. Datzelfde geldt voor Giovanni Carboni, die op dit moment voorlopig is geschorst.
Wachten op aanwinsten
De komende weken lijkt het wachten te zijn op nieuwkomers bij de ploeg. Voor 2026 werden tot dusver al vier transfers aangekondigd. Dylan Groenewegen en Elmar Reinders werden recentelijk met veel bombarie aangekondigd, terwijl ook Niklas Larsen en Matyas Kopecky al werden aangekondigd.
Vooral erg benieuwd wat er nog meer bij gaat komen. Groenewegen alvast een grote naam, Larsen heeft vrij sterke resultaten staan dit jaar en de nieuwe Kopecky heeft ook een veelbelovend jaar, zeker voor zijn leeftijd. Met Kubis heb je dan al een paar mooie namen, maar voor de Tour zou het nog wel redelijk zwak zijn allemaal.
(Voor de mensen die nu denken de Tour is toch veel te vroeg: uitgaande van de huidige situaties lijkt het me meer dan realistisch. Ten eerste gaat door de samenvoeging van Intermarche en Lotto Uno-X de WorldTour in, dus Uno-X hoeft geen wildcard meer. Sinds dit jaar zijn er 3 gegarandeerde wildcards op basis van de ranking van dit jaar voor niet-WT ploegen. Dat zijn Tudor, Q36.5 en op het moment Arkea. Alleen Arkea gaat waarschijnlijk ook failliet dus gaat die automatische plek naar Cofidis. Dan heeft de Tour nog zelf twee wildcards waar ze kunnen kiezen tussen Total (die krijgen hem sowieso natuurlijk), Caja Rural, Polti-Visit Malta, Kern Pharma, Burgos, Bardiani en dus Tietema. De grootste concurrent voor het Tour ticket lijkt me dan dus Caja Rural, die dit jaar als enige naast Tietema een ASO WT-koers in Frankrijk hebben gereden (Parijs-Nice voor Burgos, Parijs-Roubaix voor Tietema), maar ik denk dat Tietema met Groenewegen wel een interessantere naam kan brengen + ze zijn Frans tegenwoordig.)
Hypothetisch team:
Sprintkern: Groenewegen, Reijnders, Kubis, T. Kopecky
Jagen op etappezeges: Maire, Eiking, Loockx
Voeg daar nog een M. Kopecky of een Larsen aan toe, en ik vind het zo'n verkeerd team nog niet.
Andere jongens zoals Geleijn hebben niet persee de rol om uitslagen te rijden: uit het interview van Kyffin in Langkawi was op te maken dat hij als wegkapitein fungeert. Dat is gewoon een heel belangrijke rol, alleen dat zie je niet terug in de daguitslag.
Verder wel scherpe analyse van de te verdelen wildcards voor de Tour. Denk dat de toekomst van Total overigens ook nog aan een zijden draadje hangt, zie die volgend jaar nog wel als conti ploeg verder gaan. Oké, er moet nog veel gebeuren: Intermarché, Uno-X, Arkéa, Cofidis, Total. Maar het kan zomaar dat Unibet op de eerste plaatst staat voor de vrij te verdelen wildcards.
Ik denk ook niet dat die jongens zomaar een etapp binnenslepen, maar voor de heuvel- en bergdagen moet je wel een paar jongens meehebben die kunnen klimmen om in de ontsnapping mee te gaan. Je kunt moeilijk met 8 sprinters/hardrijders aankomen en 2/3 van de Tour in de bus zitten. Als je in de goede ontsnapping zit, kun je zo eens een leuke uitslag rijden. Zie bijvoorbeeld de 7e plek van Burgaudeau op etappe 11.
Ikzelf denk dat een sprinterskern groter dan 5 man overbodig is. Groenewegen, Reijnders en Kubis lijken mij gegarandeerd. Van Larsen en de Kopecky broers moet je er dan 1 thuislaten. Tomas daarvan zou ik sowieso meenemen, omdat je een sterke rouleur nodig hebt om je laatste drie man in positie te brengen. Misschien kan Larsen dat ook, maar geen idee of die kan positioneren, dat wil nog wel eens een probleem zijn bij die baanspecialisten.
Vanaf 2027 is de toekomst van Bernaudeau's ploeg wel onzeker.
Anders dat dat zijn dit jongens die gewoon aan de onderkant van het rooster staan en die je nu als het goed is vervangt door jongens die net een stap beter zijn
Benieuwd wie er voor terug komen.
Een aantal van deze namen is logisch dat ze vervangen worden.