Unibet Tietema Rockets neemt afscheid van liefst acht renners, waaronder Kevin Inkelaar
foto: Fotopersburo Cor Vos (archief)
vrijdag 10 oktober 2025 om 16:01

Unibet Tietema Rockets neemt afscheid van liefst acht renners, waaronder Kevin Inkelaar

Unibet Tietema Rockets neemt aan het einde van het seizoen afscheid van liefst acht renners. De ploeg van Bas Tietema, Devin van der Wiel en Josse Wester zwaait onder meer Kevin Inkelaar en Davide Bomboi uit. Ook Martijn Budding verlaat de ploeg, maar dat was al even bekend.

In de nieuwsbrief laat de ploeg verder weten dat ook Baptiste Huyet, Sebastian Nielsen, Charles Paige, Zeb Kyffin en Andreas Stokbro de ploeg zullen verlaten. Het maken van deze beslissingen is nooit gemakkelijk. “Het maakt niet uit of een renner onze kleuren droeg in onze allereerste wedstrijd, de Ster van Zwolle, of pas bij onze ploeg kwam in ons eerste jaar als ProTeam: ieder van hen heeft bijgedragen aan het verhaal van de Rockets”, schrijft Tietema.

Bij het team waren verder Odd Christian Eiking, Owen Geleijn en Axel Huens einde contract. Wat er met hen gaat gebeuren, is op dit moment nog niet bekend. Datzelfde geldt voor Giovanni Carboni, die op dit moment voorlopig is geschorst.

Wachten op aanwinsten
De komende weken lijkt het wachten te zijn op nieuwkomers bij de ploeg. Voor 2026 werden tot dusver al vier transfers aangekondigd. Dylan Groenewegen en Elmar Reinders werden recentelijk met veel bombarie aangekondigd, terwijl ook Niklas Larsen en Matyas Kopecky al werden aangekondigd.

RIDE Magazine
17 Reacties
16:45
Allemaal vrij irrelevante namen die hier weggaan, ook al rijden Eiking en Huens nog wel eens een resultaat dus benieuwd wat daarmee gaat gebeuren. Voor dit team ook erg jammer dat Toupalik nog tot 2027 vast ligt en dat vlm ook een van de grotere (dus duurdere) namen was toen hij binnenkwam, die maakt zijn geld echt absoluut niet waar.

Vooral erg benieuwd wat er nog meer bij gaat komen. Groenewegen alvast een grote naam, Larsen heeft vrij sterke resultaten staan dit jaar en de nieuwe Kopecky heeft ook een veelbelovend jaar, zeker voor zijn leeftijd. Met Kubis heb je dan al een paar mooie namen, maar voor de Tour zou het nog wel redelijk zwak zijn allemaal.

(Voor de mensen die nu denken de Tour is toch veel te vroeg: uitgaande van de huidige situaties lijkt het me meer dan realistisch. Ten eerste gaat door de samenvoeging van Intermarche en Lotto Uno-X de WorldTour in, dus Uno-X hoeft geen wildcard meer. Sinds dit jaar zijn er 3 gegarandeerde wildcards op basis van de ranking van dit jaar voor niet-WT ploegen. Dat zijn Tudor, Q36.5 en op het moment Arkea. Alleen Arkea gaat waarschijnlijk ook failliet dus gaat die automatische plek naar Cofidis. Dan heeft de Tour nog zelf twee wildcards waar ze kunnen kiezen tussen Total (die krijgen hem sowieso natuurlijk), Caja Rural, Polti-Visit Malta, Kern Pharma, Burgos, Bardiani en dus Tietema. De grootste concurrent voor het Tour ticket lijkt me dan dus Caja Rural, die dit jaar als enige naast Tietema een ASO WT-koers in Frankrijk hebben gereden (Parijs-Nice voor Burgos, Parijs-Roubaix voor Tietema), maar ik denk dat Tietema met Groenewegen wel een interessantere naam kan brengen + ze zijn Frans tegenwoordig.)
    17:08
    Ik denk dat ze meer een probleem met breedte hebben dan dat ze niet goed genoeg voor de Tour zijn.
    Hypothetisch team:
    Sprintkern: Groenewegen, Reijnders, Kubis, T. Kopecky
    Jagen op etappezeges: Maire, Eiking, Loockx
    Voeg daar nog een M. Kopecky of een Larsen aan toe, en ik vind het zo'n verkeerd team nog niet.
    17:16
    Ik weet niet of je dit perse irrelevante namen kan noemen. Voor een kleinere .pro ploeg reden veel van deze namen in principe prima resultaten. Huens, Bomboi etc. zijn nog jong en het kwartje kan ook een keer de juiste kant opvallen, dan is dat alleen maar goed voor de exposure.

    Andere jongens zoals Geleijn hebben niet persee de rol om uitslagen te rijden: uit het interview van Kyffin in Langkawi was op te maken dat hij als wegkapitein fungeert. Dat is gewoon een heel belangrijke rol, alleen dat zie je niet terug in de daguitslag.

    Verder wel scherpe analyse van de te verdelen wildcards voor de Tour. Denk dat de toekomst van Total overigens ook nog aan een zijden draadje hangt, zie die volgend jaar nog wel als conti ploeg verder gaan. Oké, er moet nog veel gebeuren: Intermarché, Uno-X, Arkéa, Cofidis, Total. Maar het kan zomaar dat Unibet op de eerste plaatst staat voor de vrij te verdelen wildcards.
    17:17
    @Tim Ik denk eigenlijk dat M Kopecky en Larsen makkelijk het Tourteam halen en inderdaad in de sprints (Groenewegen) en lastige sprints (Kubis) kunnen ze meerdere kortere klasseringen (top 5) halen. Ik zou echter verbaasd zijn als de groep Eiking, Loockx, Maire in de buurt komt van een top 10 plek.
    18:28
    @baukeingeel
    Ik denk ook niet dat die jongens zomaar een etapp binnenslepen, maar voor de heuvel- en bergdagen moet je wel een paar jongens meehebben die kunnen klimmen om in de ontsnapping mee te gaan. Je kunt moeilijk met 8 sprinters/hardrijders aankomen en 2/3 van de Tour in de bus zitten. Als je in de goede ontsnapping zit, kun je zo eens een leuke uitslag rijden. Zie bijvoorbeeld de 7e plek van Burgaudeau op etappe 11.

    Ikzelf denk dat een sprinterskern groter dan 5 man overbodig is. Groenewegen, Reijnders en Kubis lijken mij gegarandeerd. Van Larsen en de Kopecky broers moet je er dan 1 thuislaten. Tomas daarvan zou ik sowieso meenemen, omdat je een sterke rouleur nodig hebt om je laatste drie man in positie te brengen. Misschien kan Larsen dat ook, maar geen idee of die kan positioneren, dat wil nog wel eens een probleem zijn bij die baanspecialisten.
    18:53
    @Kubus: de toekomst van Total in 2026 hangt niet aan een zijden draadje, die blijven gewoon ProTeam, en zullen dus via de 3e vaste wildcard of de 1e vrije wildcard in de Tour kunnen starten.
    Vanaf 2027 is de toekomst van Bernaudeau's ploeg wel onzeker.
16:46
Eiking, Geleyn en Huens zullen nog wel een nieuw contract krijgen, de anderen hebben gewoon te weinig laten zien.
    18:49
    Huens heeft (uiteraard) wel een contractverlenging aangeboden gekregen, maar kan ook naar Cofidis.
16:23
Enige naam die mij hier enigzins verbaasd is Stokbro, die ik toch echt wel een heel solide rijder voor de vlakkere eendagskoersen vindt.
Anders dat dat zijn dit jongens die gewoon aan de onderkant van het rooster staan en die je nu als het goed is vervangt door jongens die net een stap beter zijn
    18:07
    Lijkt mij een perfecte renner voor de voorjaarskern inderdaad.
16:28
Stokbro deed het toch niet slecht?
16:43
Stokbro moet toch een beter aanbod hebben gehad van een ander team? Die reed niet slecht!
16:13
Dat is toch ook het nadeel van rijden voor een ploeg in opbouw. David Bomboi heeft ontzettend veel mooie resultaten geboekt de laatste jaren, maar gaat nu niet mee. Wordt natuurlijk ook door Groenewegen wat uit de rangorde gedrukt.
Benieuwd wie er voor terug komen.
Een aantal van deze namen is logisch dat ze vervangen worden.
    16:16
    Bomboi heeft in de afgelopen jaren misschien 3 “prima” uitslagen gereden, als zij daadwerkelijk de stap hogerop willen maken, zijn dit soort jongens gewoon overbodig.
    16:25
    Welke mooie uitslagen precies? Dit jaar zijn ze enige uitslagen beter de de 10de plek in Taiwan, Turkije en een keer op Mallorca. Heeft bij lange na het niveau niet behalve een keer de Elfstedenrace in 2023.
    16:27
    Ontzettend veel is ook wat overdreven. Komt in .1 en .pro sprints meestal rond plek 10-11 binnen, als hij al aan sprinten toekomt. Dat is leuk voor een CT team, maar voor een Pro team ben je dan gewoon net te licht. Zeker aangezien Unibet volgend jaar met Groenewegen, Kubis, en Matyas Kopecky drie betere sprinters heeft rondrijden
16:28
Stokbro deed het toch niet slecht?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.