Uitspraak Europees Hof over Super League voetbal kan ook gevolgen hebben voor wielrennen
foto: Cor Vos
donderdag 21 december 2023 om 11:21

Uitspraak Europees Hof over Super League voetbal kan ook gevolgen hebben voor wielrennen

Een uitspraak van het Europees Hof van Justitie over de oprichting van een Super League in het voetbal kan ook grote gevolgen hebben voor het wielrennen. Een eigen Super League, opgericht door de grootste voetbalclubs van Europa, werd aanvankelijk verboden door Europese voetbalbond UEFA. Dat verbod is tegen de Europese regels, volgens het hof.

Voetbalorganisaties UEFA (Europese voetbalbond) en FIFA (wereldvoetbalbond) waren niet blij met de plannen voor een aparte competitie, genaamd de Super League, met bijna alle grote voetbalclubs van Europa aangevoerd door FC Barcelona en Real Madrid. Zij verboden die plannen en dreigden om clubs en spelers uit te sluiten voor onder meer het door hun georganiseerde WK voetbal, het EK voetbal en de Champions League.

Volgens het Europees Hof van Justitie hebben de voetbalbonden hun macht misbruikt. De eigen regels zijn onwettig verklaard en dus komt het ‘monopolie’ van de UEFA en de FIFA op het organiseren van voetbalcompetities te vervallen. Dit biedt kansen voor de mensen achter de Super League om hun plannen door te zetten. Er moet namelijk ruimte zijn voor vrije competitie, oordeelde het hof. Dat oordeel is bindend in de hele Europese Unie. UEFA en FIFA kunnen niet in hoger beroep gaan.

OneCycling
Deze uitspraak kan ook gevolgen hebben voor het wielrennen. Er zijn namelijk al jaren gesprekken gaande tussen enkele WorldTeams over een nieuw project: OneCycling. Er is al vaker sprake geweest van een eigen league, met Jumbo-Visma, INEOS Grenadiers en Soudal Quick-Step als aanjagers. De huidige rol van de UCI (internationale wielerunie) en de ASO (organisator van onder meer Tour de France) lijkt daarin een beetje op die van de UEFA en de FIFA in het voetbal.

Oud-ploegleider Johan Bruyneel heeft op sociale media al gereageerd op het nieuws. “Ik zou graag een vlieg op de muur zijn bij de UCI en het kantoor van president David Lappartient deze ochtend. Het wordt tijd dat het dictatorschap van sportbonden tot een einde komt. Dit is geweldig nieuws voor het profwielrennen”, vindt Bruyneel, die van mening is dat de UCI niet de ‘eigenaar’ is van de wielersport.


Beluister deze WielerFlits Podcast vanaf 36:10 over de situatie rondom OneCycling:

RIDE Magazine
27 Reacties
21-12-2023 11:51
Situatie van het wielrennen is totaal anders omdat je te maken hebt met het feit dat de organisatoren een derde partij zijn, los van ploegen en bonden, en dat nu juist de wedstrijden het meest waardevolle bezit in de sport zijn.

Als de grote ploegen een champions league of cycling of zoiets gaan organiseren en de beste renners een grote ronde in het Midden Oosten gaan laten betwisten en 'klassiekers' in Japan, China en de VS (of waar ze dan ook bereid zijn de grootste zak geld op tafel te zetten), verliezen ze onherroepelijk de concurrentie van de Tour, Vlaanderen en Parijs Roubaix. Die wedstrijden zijn zo groot, dat zij de renners veel minder hard nodig hebben, dan de renners hen. Als Gaudu de Tour wint en Kung Roubaix, kraait er niemand naar het feit dat Vingegard de Tour of the Desert gewonnen heeft of Van Aert de Las Vegas Classic. Dan zijn Gaudu en Kung de sterren.

Dus anders dan met het uitschakelen van de UEFA, win je als ploegen niets met het marginaliseren van de UCI. Dan ben je alleen maar meer overgeleverd aan de grillen van partijen als ASO, Flanders Classics en (erger nog) RCS (met zijn idiote afdaal-klassement).
    21-12-2023 11:55
    Ik denk dat je gigantisch overschat hoe waardevol de koersen en organisatoren zijn. Uiteindelijk zijn de renners zelf met afstand het meest waardevolle bezit van de sport.

    Stel dat er straks een alternatieve competitie komt, van OneCycling of wie dan ook. Dan organiseren die bijvoorbeeld in de zomer de 'France Cycling Cup', een nieuwe koers van 21 dagen door heel Frankrijk. Als alle grote namen en ploegen daar aan gaan deelnemen i.p.v. aan de Tour dan is de Tour direct van het ene op het andere jaar dood en kijkt iedereen gewoon naar de nieuwe koers hoor. Helemaal als de ploegen en renners ook nog eens veel meer geld ontvangen bij die nieuwe koersen.

    Men wil spektakel zien waarin de beste renners ter wereld tegen elkaar strijden. In welke vorm of koers dat is maakt de gemiddelde wielerfan echt niks uit. Hooguit een extreem klein groepje wielerpuristen zal afhaken, maar daar voor in de plaats krijg je weer karrenvrachten aan nieuwe fans terug.
    21-12-2023 12:01
    Poppetjes zijn voor de massa juist véél minder belangrijk dan de koersen, historie en het beeldmateriaal.
    Riblon, Ventoso en Sioutsiou worden strak voorbijgelopen in ongeacht welke supermarkt ter wereld, het aantal wielrenners dat zeikerdjes om handtekeningen treft is op anderhalve hand te tellen.

    Als Tour zijnde kan je met gemak de beste 200 renners afserveren en de 200 volgende toelaten, na de proloog heeft niemand het er meer over.
    21-12-2023 12:04
    @MaGarin

    Ik denk eerder dat jij het belang van de wedstrijden en hoezeer die in de cultuur van het wielrennen verweeft zijn gigantisch onderschat. Dat is echt een situatie die fundamenteel afwijkt van andere sporten en zelfs van andere wielerdisciplines, waar wereldbekers komen en gaan.
    21-12-2023 12:08
    De wielersport is de sport bij uitstek waar het cliché: Wie er niet is, kan je niet verslaan opgaat. Ook al wint de grootste Mickey Mouse een grote ronde of monument, staat dat voor altijd op zijn erelijst en dat Van Aert eens de Doha Grand Prix won boeit niemand. Waar sterren vertrekken staan weer nieuwe sterren op.
    21-12-2023 12:15
    Er valt wel een les te leren uit de recente ontwikkelingen in de golfsport. In eerste instantie zijn het toch de sporters die er voor de liefhebbers het meest toe doen. Het materiaal, locatie en de "spelvorm" is in aanvang van ondergeschikt belang. Oude idolen zijn niet ineens van de radar omdat ze in de VS of Azerbaijan koersen.
    21-12-2023 12:29
    Als je gelooft dat een andere grote ronde in Frankrijk naast de TdF mogelijk is MaGarin, dan begrijp je er volgens mij niet veel van. De machine achter de TdF heeft zoveel lijnen in de politiek dat een potentiele concurrent niet eens een lokale wedstrijd rond een kerktoren geregeld gaat krijgen. De TdF is een pronkstuk van Frankrijk dat qua belangstelling (want wielrennen is een minisportje mondiaal gezien) de sport voor die drie weken ver boven zijn niveau laat spelen. Dat gaan ze niet zomaar weggeven, en in het wielrennen is het ASO ook de blokkerende factor sinds decennia waardoor alles blijft wat het is. Enkel voor massaal veel miljoenen ga je die macht kunnen breken, en dan moet je nog het geluk hebben dat alle toprenners meewillen in een complete boycot van de TdF, Vuelta, Roubaix, LBL, ... En ga je dan voor geen wedstrijden in de traditionele wielerlanden meer, want naast Frankrijk ga je ook wedstrijden in België, Spanje, Italië, etc... moeten boycotten, dan heb je daar ook geen mogelijkheid meer om te organiseren. Want wielrennen is op de openbare weg en je moet alles geregeld krijgen, één burgemeester die dwarsligt en het stopt met organiseren.
    22-12-2023 01:42
    Grappig deze analyse.
    Oblomov heeft een goed punt zo op het eerste gezicht, absoluut.
    En ja de kracht van de historie de klassiekeew en GTs zijn niet te onderschatten. Hoewel:

    Wanneer er geen toppers in de Tour rijden en allemaal elders hun kunsten in een mooie koers tonen zullen ongetwijfeld het aantal TV kijkers aanzienlijk afwnemen. Ook de massa's aan het parcours worden minder.
    Omdat velen liever MvdP, REV, Almeida, Pogi, WvA etc tegen elkaar zien strijden dan Sam Oomen tegen Georg Bennet, Jan Polanc, Xandro Meurisse, Koen Bouwman, Luke Rowe, Tobias Foss etc.

    Mogelijk dat Oblomov en anderen deels gelijk krijgen met de mare dat aanvankelijk mogelijk mensen voorkeur geven aan de TdF maar na dagen verschuift dit deels naar die koers met alle toppers. Daar zit de crux omdat zodra TV waarde afneemt door minder kijkers en ook aan de kant zullen TV contracten in waarde afnemen omdat adverteerders niet meer die grote bedragen zullen betalen. Sterker sommige zullen de toppers volgen en daar hun exposure halen voor een veel lager bedrag wat nu mogelijk is in de nieuwe constructie.
    Gevolg het jaar erop de eerste budgettaire problemen voor de TdF en zodra sponsor en advertentiegelden eenmaal verschuiven is de afbrokkeling ingezet.

    Ofwel, hoewel in in eerste instantie de analyse van Oblomov en anderen deel is dat absoluut geen zekerheid omdat er ook andere factoren zijn die invloed hebben. Zelf zal ik een flink gedevalueerd TdF deelnemersveld minder snel volgen dan vrijwel de hele top in competitie op een berg in Japan, Colombia, Oman of bijvoorbeeld in de Karpaten of Rocky Mountains. Daar geen enkele herkenning of oude en waardevolle gevoelsmatige sentimenten maar een mooie harde koers in de top overstijgt dit.

    Bij de junioren, beloften etc vaak veel mooiere koersen dan bij de profs maar weinigen gaan kijken bij of naar de eerste twee.
    Bij de Acht van Chaam, of Roeselare zijn de natuur criteriums van de beloften en junioren 10 keer mooier dan van de profs. Maar 90% is er alleen vanwege de profs.
21-12-2023 11:35
Mij lijkt juist in de wielersport een organisatie gewenst: ploegen zijn afhankelijk van sponsoren en kunnen daarom geen langdurig beleid maken. Dat ligt ineens de hele zooi op zijn reet omdat een ceo contanten in de kelder verstopt.
    21-12-2023 12:22
    Ik denk dat je dat verkeerd ziet: ploegen zijn nu afhankelijk van sponsoren, als ploegen collectief eigenaar worden van een competitie dan kunnen ze verdienen aan de uitzend rechten.
    De ASO strijkt nu alles op, hoeft niets te delen en loopt binnen op de uitzend rechten, terwijl zonder ploegen een koers ook niet bestaat als de ASO een verdeel sleutel zou maken zodat ploegen verdienen aan de koers waaraan ze deelnemen zou het probleem al opgelost zijn, maar ASO is er alleen voor zichzelf.
    (De UCI zelf heeft maar een paar koersen in beheer, dat lijkt me niet zo een probleem)
    22-12-2023 01:47
    Wat Knightrider aangeeft zou een veel stabielere structuur geven, zeker.
    Echter gaat men dan ook een potje uit de reserves inzetten voor mooie maar verlieslatende wedstrijden zoals ASO ook doet.
    Momenteel zijn er gezamelijke belangen tussen UCI, wedstrijd organisaties en teams, Echter de eigen belangen van vooral de eerst 2 overstijgen het gezamenlijk belang.
    Zie hier de kwetsbare wielerwereld en uitermate zwak verdienmodel.
21-12-2023 12:56
De mogelijkheid om het te doen zorgt natuurlijk al voor een betere onderhandelingspositie. Als de teams nu collectief gaan onderhandelen valt er vast wel wat te halen. De ASO enzo zitten niet te wachten op een concurerende speler die alle goede renners heeft. En elke tv-omroep zal in het contract opgenomen hebben dat als er grote veranderingen spelen dat ze dan onder het contract uit kunnen, een vertrek van de grote teams hoort daar zeker bij. Dan kan het met de inkomsten vrij snel gedaan zijn. Alleen nog even andere namen voor de koersen verzinnen. De (lokale) overheden werken wel mee, die willen ook de beste renners aan de meet met een flinke belangstelling.

Ik ga ervanuit dat het allemaal wel mee zal vallen, maar wel dat er door de teams binnenkort eens wat meer geeist gaat worden.
    21-12-2023 13:09
    Het moge duidelijk zijn dat zelfs in de nieuwe situatie de oude races populair blijven, maar de ASO heeft ook heel wat races die men wel degelijk schaakmat kan zetten door een alternatief aan te bieden.
    Deutschland tour of nieuwe regio’s waar de ASO niet actief is kunnen ‘ontgonnen’ worden en de sport mondialer maken.
    21-12-2023 13:29
    Mwa ze zullen zeker wel een Ronde van Frankrijk moeten verrijden, ze mogen hem alleen niet zo noemen. PR wordt dan Ronde van Roubaix ofzo. Of de Vierdaagse van Roubaix, qua namen hoef je de huidige koersen niet erg serieus te nemen natuurlijk.
    21-12-2023 13:36
    Reken er maar op dat de ASO allang met La douce France overeengekomen is om niemand anders op hun terrein te laten komen. Ze zullen een ronde in de USA oid moeten opwerpen dan. Kan je ook lekker Europa in de avond van wielrennen voorzien.
21-12-2023 12:48
Er zijn voor- en tegenargumenten te over, maar meestal leiden dit soort “vernieuwingen” alleen maar tot meer commercie en overbodige franje. Gewoon aardappelkoppen in wollen truien over de kasseien laten dokkeren, waarom zou dat nu weer zo nodig anders moeten?
21-12-2023 13:16
Is er onder de wielerploegen überhaupt voldoende draagvlak om een alternatieve competitie uit de grond te stampen? Dat is misschien leuk voor de rijkste ploegen, maar ik zie de Franse ploegen bijvoorbeeld niet zomaar een stap in die richting zetten. Bovendien is het niet zo makkelijk geregeld allemaal, want ploegen hebben geen stadions en zijn voor de koersen afhankelijk van politiek, sponsoren en politie. En reken er maar op dat die er niet om staan te springen om ineens met een nieuwe partij afspraken te maken, zeker wanneer die bepaalde nationale belangen naar de achtergrond wil schuiven.
21-12-2023 13:20
Zou dat werkelijk uitmaken? Of een ploeg nu 18 miljoen per jaar heeft of 26 miljoen per jaar, vrijwel altijd is het geld gewoon op. Salarissen gaan omhoog, er worden meer dure renners gecontracteerd, noem maar op. Wielerploegen geven vrijwel allemaal uit zoals hun inkomsten het toelaten. Meer inkomsten = meer uitgaven. Stel dat ze een spaarpotje zouden willen opbouwen, waarom doen ze dat nu dan niet?
21-12-2023 13:52
Alles leuk en aardig, ook juridisch gezien, maar wie zit te wachten op zo'n superliga waarbij je continue naar dezelfde clubs zit te gluren. CL is al het summum. Vergelijk met wielerwereld gaat niet op. Ander verdienmodel, veel kleinere belangen.
    21-12-2023 15:01
    Lees je eerst ff in, ken dan de feiten en reageer dan svp. Ja het zijn 12 vaste grondleggers/clubs en 20 roulerende teams dus niet altijd dezelfde teams. Je mag het eens of oneens zijn met het feit dat er 12 vaste teams zijn., daar vind ik ook wat van, maar dat is anders dan jij hier weer geeft, gr.
    22-12-2023 01:52
    De opmerking juridisch gezien heeft hier totaal geen functie behalve het profileren van uw eigen narcisme.
    Immers de uitspraak is helder en het juridisch aspect daarmee een gepasseerd station. Ondanks dat een dergelijke ontwikkeling zeker ook hier tot zaken zal leiden.
21-12-2023 14:13
Vergeet niet dat we al een (semi-recent) voorbeeld hebben waar uit blijkt dat de races boven de UCI staan qua belang:
https://en.wikipedia.org/wiki/2008_UCI_ProTour

In 2008 was er een conflict tussen de organisatoren en de UCI, en in dat jaar behoorden een paar kleine races niet tot het hoogste niveau van het wielrennen in tegenstelling tot andere jaren. In die categorie kleine races zagen we bijvoorbeeld: Giro d'Italia, Tour de France, Vuelta a Espana, Milan-Sanremo, Paris-Roubaix, Liege-Bastogne-Liege, Giro di Lombardia, Paris-Nice, Tirreno-Adriatico, Fleche Wallonne en Paris-Tours.
21-12-2023 14:58
De hier onderliggende discussie (overigens net als bij het voetbal) is: het zijn de wielrenners en hun ploegen die het verschil maken en de toegevoegde waarde in het wielrennen hebben terwijl zij juist NIET profiteren van de commerciële koek. De ploegen en het wielrennen krijgen een onevenredig klein deel van genoemde commerciële koek. Dat legitimeert de creatie van een alternatief circuit, be it one cycling of anders.
21-12-2023 15:05
Het gaat om het huidige business model van het wielrennen én het feit dat dit business model volledig dmv monopolie wordt gecontroleerd. Wielrenners en hun ploegen, zij brengen het spektakel en zijn de belangrijkste acteurs, krijgen een marginaal deel van de commerciële koek. Dat moet veranderen. Als je dit niet ziet dan snap je niet waarover dit gaat.
    21-12-2023 15:15
    Het gaat helemaal niet om de renners, ongeacht met wie je start kan het een leuke koers worden. Of dat de 200 besten zijn of de 200 opvolgenden boeit nauwelijks.
    21-12-2023 16:36
    Het probleem wat ik voorzie is dat er meer achter de betaalknop gaat verdwijnen dan nu het geval is. Dus dat je die leuke koersen niet eens te zien krijgt.
    22-12-2023 01:59
    Je mag hier een goed punt inbrengen echter het businessmodel, openbare ruimte ipv een vaste eigen ruimte. Met mede daarom. zwakkere financiële basis en de organisatie van wedstrijden in handen van derden maakt het juist uitermate zwak.
    Bovedien is er geen monopolie maar van min of meer een oligopolie namelijk de UCI heeft macht en vooral de organisatoren.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine