Uitspraak Europees Hof over Super League voetbal kan ook gevolgen hebben voor wielrennen
Een uitspraak van het Europees Hof van Justitie over de oprichting van een Super League in het voetbal kan ook grote gevolgen hebben voor het wielrennen. Een eigen Super League, opgericht door de grootste voetbalclubs van Europa, werd aanvankelijk verboden door Europese voetbalbond UEFA. Dat verbod is tegen de Europese regels, volgens het hof.
Voetbalorganisaties UEFA (Europese voetbalbond) en FIFA (wereldvoetbalbond) waren niet blij met de plannen voor een aparte competitie, genaamd de Super League, met bijna alle grote voetbalclubs van Europa aangevoerd door FC Barcelona en Real Madrid. Zij verboden die plannen en dreigden om clubs en spelers uit te sluiten voor onder meer het door hun georganiseerde WK voetbal, het EK voetbal en de Champions League.
Volgens het Europees Hof van Justitie hebben de voetbalbonden hun macht misbruikt. De eigen regels zijn onwettig verklaard en dus komt het ‘monopolie’ van de UEFA en de FIFA op het organiseren van voetbalcompetities te vervallen. Dit biedt kansen voor de mensen achter de Super League om hun plannen door te zetten. Er moet namelijk ruimte zijn voor vrije competitie, oordeelde het hof. Dat oordeel is bindend in de hele Europese Unie. UEFA en FIFA kunnen niet in hoger beroep gaan.
OneCycling
Deze uitspraak kan ook gevolgen hebben voor het wielrennen. Er zijn namelijk al jaren gesprekken gaande tussen enkele WorldTeams over een nieuw project: OneCycling. Er is al vaker sprake geweest van een eigen league, met Jumbo-Visma, INEOS Grenadiers en Soudal Quick-Step als aanjagers. De huidige rol van de UCI (internationale wielerunie) en de ASO (organisator van onder meer Tour de France) lijkt daarin een beetje op die van de UEFA en de FIFA in het voetbal.
Oud-ploegleider Johan Bruyneel heeft op sociale media al gereageerd op het nieuws. “Ik zou graag een vlieg op de muur zijn bij de UCI en het kantoor van president David Lappartient deze ochtend. Het wordt tijd dat het dictatorschap van sportbonden tot een einde komt. Dit is geweldig nieuws voor het profwielrennen”, vindt Bruyneel, die van mening is dat de UCI niet de ‘eigenaar’ is van de wielersport.
Beluister deze WielerFlits Podcast vanaf 36:10 over de situatie rondom OneCycling:
Als de grote ploegen een champions league of cycling of zoiets gaan organiseren en de beste renners een grote ronde in het Midden Oosten gaan laten betwisten en 'klassiekers' in Japan, China en de VS (of waar ze dan ook bereid zijn de grootste zak geld op tafel te zetten), verliezen ze onherroepelijk de concurrentie van de Tour, Vlaanderen en Parijs Roubaix. Die wedstrijden zijn zo groot, dat zij de renners veel minder hard nodig hebben, dan de renners hen. Als Gaudu de Tour wint en Kung Roubaix, kraait er niemand naar het feit dat Vingegard de Tour of the Desert gewonnen heeft of Van Aert de Las Vegas Classic. Dan zijn Gaudu en Kung de sterren.
Dus anders dan met het uitschakelen van de UEFA, win je als ploegen niets met het marginaliseren van de UCI. Dan ben je alleen maar meer overgeleverd aan de grillen van partijen als ASO, Flanders Classics en (erger nog) RCS (met zijn idiote afdaal-klassement).
Stel dat er straks een alternatieve competitie komt, van OneCycling of wie dan ook. Dan organiseren die bijvoorbeeld in de zomer de 'France Cycling Cup', een nieuwe koers van 21 dagen door heel Frankrijk. Als alle grote namen en ploegen daar aan gaan deelnemen i.p.v. aan de Tour dan is de Tour direct van het ene op het andere jaar dood en kijkt iedereen gewoon naar de nieuwe koers hoor. Helemaal als de ploegen en renners ook nog eens veel meer geld ontvangen bij die nieuwe koersen.
Men wil spektakel zien waarin de beste renners ter wereld tegen elkaar strijden. In welke vorm of koers dat is maakt de gemiddelde wielerfan echt niks uit. Hooguit een extreem klein groepje wielerpuristen zal afhaken, maar daar voor in de plaats krijg je weer karrenvrachten aan nieuwe fans terug.
Riblon, Ventoso en Sioutsiou worden strak voorbijgelopen in ongeacht welke supermarkt ter wereld, het aantal wielrenners dat zeikerdjes om handtekeningen treft is op anderhalve hand te tellen.
Als Tour zijnde kan je met gemak de beste 200 renners afserveren en de 200 volgende toelaten, na de proloog heeft niemand het er meer over.
Ik denk eerder dat jij het belang van de wedstrijden en hoezeer die in de cultuur van het wielrennen verweeft zijn gigantisch onderschat. Dat is echt een situatie die fundamenteel afwijkt van andere sporten en zelfs van andere wielerdisciplines, waar wereldbekers komen en gaan.
Oblomov heeft een goed punt zo op het eerste gezicht, absoluut.
En ja de kracht van de historie de klassiekeew en GTs zijn niet te onderschatten. Hoewel:
Wanneer er geen toppers in de Tour rijden en allemaal elders hun kunsten in een mooie koers tonen zullen ongetwijfeld het aantal TV kijkers aanzienlijk afwnemen. Ook de massa's aan het parcours worden minder.
Omdat velen liever MvdP, REV, Almeida, Pogi, WvA etc tegen elkaar zien strijden dan Sam Oomen tegen Georg Bennet, Jan Polanc, Xandro Meurisse, Koen Bouwman, Luke Rowe, Tobias Foss etc.
Mogelijk dat Oblomov en anderen deels gelijk krijgen met de mare dat aanvankelijk mogelijk mensen voorkeur geven aan de TdF maar na dagen verschuift dit deels naar die koers met alle toppers. Daar zit de crux omdat zodra TV waarde afneemt door minder kijkers en ook aan de kant zullen TV contracten in waarde afnemen omdat adverteerders niet meer die grote bedragen zullen betalen. Sterker sommige zullen de toppers volgen en daar hun exposure halen voor een veel lager bedrag wat nu mogelijk is in de nieuwe constructie.
Gevolg het jaar erop de eerste budgettaire problemen voor de TdF en zodra sponsor en advertentiegelden eenmaal verschuiven is de afbrokkeling ingezet.
Ofwel, hoewel in in eerste instantie de analyse van Oblomov en anderen deel is dat absoluut geen zekerheid omdat er ook andere factoren zijn die invloed hebben. Zelf zal ik een flink gedevalueerd TdF deelnemersveld minder snel volgen dan vrijwel de hele top in competitie op een berg in Japan, Colombia, Oman of bijvoorbeeld in de Karpaten of Rocky Mountains. Daar geen enkele herkenning of oude en waardevolle gevoelsmatige sentimenten maar een mooie harde koers in de top overstijgt dit.
Bij de junioren, beloften etc vaak veel mooiere koersen dan bij de profs maar weinigen gaan kijken bij of naar de eerste twee.
Bij de Acht van Chaam, of Roeselare zijn de natuur criteriums van de beloften en junioren 10 keer mooier dan van de profs. Maar 90% is er alleen vanwege de profs.
De ASO strijkt nu alles op, hoeft niets te delen en loopt binnen op de uitzend rechten, terwijl zonder ploegen een koers ook niet bestaat als de ASO een verdeel sleutel zou maken zodat ploegen verdienen aan de koers waaraan ze deelnemen zou het probleem al opgelost zijn, maar ASO is er alleen voor zichzelf.
(De UCI zelf heeft maar een paar koersen in beheer, dat lijkt me niet zo een probleem)
Echter gaat men dan ook een potje uit de reserves inzetten voor mooie maar verlieslatende wedstrijden zoals ASO ook doet.
Momenteel zijn er gezamelijke belangen tussen UCI, wedstrijd organisaties en teams, Echter de eigen belangen van vooral de eerst 2 overstijgen het gezamenlijk belang.
Zie hier de kwetsbare wielerwereld en uitermate zwak verdienmodel.
Ik ga ervanuit dat het allemaal wel mee zal vallen, maar wel dat er door de teams binnenkort eens wat meer geeist gaat worden.
Deutschland tour of nieuwe regio’s waar de ASO niet actief is kunnen ‘ontgonnen’ worden en de sport mondialer maken.
Immers de uitspraak is helder en het juridisch aspect daarmee een gepasseerd station. Ondanks dat een dergelijke ontwikkeling zeker ook hier tot zaken zal leiden.
https://en.wikipedia.org/wiki/2008_UCI_ProTour
In 2008 was er een conflict tussen de organisatoren en de UCI, en in dat jaar behoorden een paar kleine races niet tot het hoogste niveau van het wielrennen in tegenstelling tot andere jaren. In die categorie kleine races zagen we bijvoorbeeld: Giro d'Italia, Tour de France, Vuelta a Espana, Milan-Sanremo, Paris-Roubaix, Liege-Bastogne-Liege, Giro di Lombardia, Paris-Nice, Tirreno-Adriatico, Fleche Wallonne en Paris-Tours.
Bovedien is er geen monopolie maar van min of meer een oligopolie namelijk de UCI heeft macht en vooral de organisatoren.