UCI zeer tevreden over Super WK, dat een blijvertje lijkt: “Al vijf kandidaten voor 2031”
foto: Cor Vos
maandag 14 augustus 2023 om 12:55

UCI zeer tevreden over Super WK, dat een blijvertje lijkt: “Al vijf kandidaten voor 2031”

Het allereerste Super WK wielrennen zit erop, tijd om de balans op te maken. Bij de UCI zijn ze alvast zeer tevreden over het concept. “Het was zelfs beter dan we verwacht hadden”, zegt Peter Van Den Abeele, directeur sport van de UCI, tegen Sporza.

Op een Super WK wordt in verschillende wielerdisciplines gestreden om de wereldtitels. Van mountainbiken tot kunstfietsen, van fietsbal tot wegwielrennen. Glasgow had dit jaar de primeur met de formule. “Voor ons was het een succes, absoluut een meevaller”, aldus Van Den Abeele. “Het was zelfs beter dan verwacht.”

Het Super WK eindigde zondag, met de wegrit voor vrouwen als sluitstuk. “Of dat voor herhaling vatbaar is? Zeker en vast. Het was de bedoeling om bij het begin te focussen op de mannen en om de mensen daarna te laten zien dat het nog niet gedaan was.”

Het is nog even wachten op de kijkcijfers, maar Van Den Abeele liet al doorschemeren daar ook tevreden over te zien. “De downhill op zaterdag tijdens het eerste weekend lokte meer dan één miljoen kijkers bij de BBC. Voor zo’n discipline is dat fenomenaal.”

2031
Over vier jaar zal het volgende Super WK wielrennen worden georganiseerd. In 2027 is Haute Savoie (Frankrijk) gastheer. Het is de bedoeling dat nog eens vier jaar later, in 2031, weer een Super WK plaatsvindt.  “Absoluut. We hebben al contacten voor 2031. Daar zijn nota bene vijf verschillende kandidaten voor en die komen uit 3 continenten. De formule slaat aan. Er is dus heel veel interesse. Uiteraard zijn er links en rechts zaken die in 2027 beter zullen en moeten zijn, maar we hebben veel superwedstrijden gezien.”

RIDE Magazine
44 Reacties
14-08-2023 13:04
Voor mij zijn de grootste winnaars de G-sporters. Normaal hebben die hun eigen kampioenschap, waarbij de tribunes gevuld zijn met een handjevol vrienden en kennissen. Nu mogen ze voor volle tribunes en met de camera's op ze gericht laten zien hoe doorzettingsvermogen en toewijding eruit ziet.

Over de plek in het seizoen kun je discussieren. Het valt nu op een voor wegwielrenners ongewoon tijdstip, en vraagt dus ook hele specifieke keuzes. Aan de andere kant, iedereen weet dit op voorhand.

Maar om dit eens in de paar jaar zo te doen... prima!

EDIT: voor mij de mooiste koers was toch wel de koppelkoers bij de mannen: daar zat werkelijk alles in. Met continu wisselende kansen, een spectaculair slot en winnaars met een prachtig verhaal.
    14-08-2023 14:47
    De plek in het seizoen was eenmalig op vraag van Glasgow - het volgende super WK in 2027 staat op de 'normale' (voor het weg-WK dan) datum eind september gepland, met ook gravel in het programma opgenomen.

    Ik vond het verder wel een leuke wielertiendaagse op deze manier.
    14-08-2023 19:14
    Dat mixen in het programma vond ik eerlijk gezegd juist enorm geforceerd en oninteressant. Het is inderdaad wel hartstikke leuk voor ze dat ze met volle tribunes kunnen sporten, maar met topsport heeft het weinig te maken gezien de kromme indeling van de klassen en het algehele niveau.
    14-08-2023 22:01
    Zo kunnen we wel eindeloos categorieën blijven verzinnen. Misschien moeten we ook de race van de 85-plussers uitzenden. Gegarandeerd entertainment bij elke helling van meer dan 3%, ongeacht of het bergop of bergaf gaat. Ik zit niet te wachten op een race tussen mensen op een driewieler.
    De politieke correctheid viert hoogtij. Blijkbaar moet ik ook enthousiast zijn over het WK voor vrouwen, een race die ongeveer half zo lang was als die van de mannen, in beter weer werd gereden, maar wel zo'n 6 km/u trager. De dames zijn trouwens niet vies van enig zelfbedrog. Een race van een week in Frankrijk waarbij men per ongeluk tegen een col op fietst nadat alle vlakke wegen zijn opgebruikt, durft men al wel eens een Tour de France noemen in die categorie.
    14-08-2023 23:07
    [i]edit wf: niet doen[/i]
    14-08-2023 23:19
    jimmen,
    De argumenten waarmee je mijn betoog weerlegt, zijn indrukwekkend.
    Helaas moet ik nu gaan slapen, want morgen wacht op mij de Ronde van de Benelux voor 75-plussers. Anderhalve kilometer naar de bakker en terug.
    15-08-2023 08:13
    Gunter weet totaal niet waarover hij praat. Ga eens kijken naar radweltpokal in St Johan
    Waar oude mannetjes van 80+ nog gewoon knetterhard rijden. Met flinke klimmen erin.
    15-08-2023 09:23
    Wat Gunther zegt
    15-08-2023 10:21
    @Gunther jij moet helemaal niets. Je bent vrij om te kijken of niet. Wat is eigenlijk je probleem? De perceptie van anderen? Of vind je dat andere wezens dan professionele wielrennende mannen voorgetrokken worden?
    15-08-2023 11:15
    Lalcacien, ik heb gewoon mijn mening gegeven en dat stuit blijkbaar op verzet.
    Ik kijk inderdaad naar wat ik wil.
    Een antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gekregen.
    Hoeveel categorieën ga je creëren? Waar stopt het?

    Ik vraag me wel af waarom vrouwen in Flanders Classics evenveel verdienen als de mannen die een veel zwaardere fysieke prestatie leveren. Hetzelfde fenomeen zien we in het tennis (zelfde prijzengeld voor twee gewonnen sets in Grand Slams). Ik heb collega's die slimmer en energieker zijn dan ik. Misschien moet ik ook eens lobbyen voor gelijk loon voor mindere prestaties.

    Uiteindelijk zal de markt dit wel oplossen.
    15-08-2023 12:01
    Gunther Leonardt geeft hier op een nette manier gewoon zijn mening die net zo veel waard is als die van een ander, Krijgt dan een bende ongenuanceerde meuk over zich heen die beschamend is.
    Je mening Gunther deel ik grotendeels. Goed dat er sport is voor G-sporters en masters maar hoort ook voor mij niet thuis bij de commerciële topsport. Je mening over gelijk prijzengeld voor vrouwen en mannen deel ik ook.
    15-08-2023 12:17
    Wat Arie zegt

    Maar zo rollen de wielerflitsers hier
    15-08-2023 12:44
    @Gunther in je eerste twee berichten stond geen vraag naar mijn weten. Wat betreft het super WK, dat is voorlopig om de vier jaar. Ik was op vakantie dus kan niet oordelen over het kijkgenot.
    De wereld lijkt steeds meer inclusief te worden. De vraag is of dat erg is?
    Ik vrees voor je dat het einde zoek is.
    15-08-2023 17:43
    Niet eens met Gunther, maar nog minder met de bagger die hij vervolgens over zich krijgt uitgestort.

    Ik vind de G-sporten gemixt met de "normale" sporters mooi. Omdat het voor mij alles een beetje in perspectief plaatst. Pijn lijden en complete verzuring? Als je even daarna iemand ziet die 50 per uur rijdt op 1 been, dan zet dat je met beide beentjes op de grond.

    Al begrijp ik wel waar Gunther op doelt. Je ziet heel veel niveauverschil, het geeft een appels en peren gevoel, en het zijn niet de beste atleten ter wereld. Want die hebben immers alle armen en alle benen nog.

    Het is dus met welke bril je er naar kijkt. En de ene is niet per definitie beter of meer waard dan de ander.
14-08-2023 13:31
Als het maar om de 4 jaar is blijf je dan ook 4 jaar super wereldkampioen ?
    14-08-2023 14:02
    Schrikkelwereldkampioen! Daar tekent zo’n Remco de Verschrikkelijke toch voor?
14-08-2023 15:18
Ik vond het leuk om naar te kijken, een beetje zoals het WK voetbal of de OS.
    14-08-2023 20:04
    Ja, kreeg ook een OS gevoel.
14-08-2023 13:30
Het is unaniem een belachelijk groot succes.
14-08-2023 13:28
Commercieel zal het ongtwijfeld een groot succes zijn, maar als televisiekijker prefereer ik gescheiden kampioenschappen voor baan en weg.
14-08-2023 13:42
Het idee was best leuk en para cycling was ook leuk, aangezien ik dat normaal niet volg. Alleen voor de atleten was dit natuurlijk niet ideaal, voor een MVDP, Pidcock en een Ganna bijvoorbeeld die meerdere disciplines combineren
    14-08-2023 15:02
    Ja, en wat te denken van Kopecky & Dygert. Valt niet te combineren
    14-08-2023 15:05
    Tja.. Is een kwestie van prioriteiten zetten . TdF combineren met weg- en tijdrit is ook al niet meer mogelijk in het huidig wielrennen.
    14-08-2023 16:11
    Ik denk dat het doel niet moet worden om diegenen die dingen combineren perfect te faciliteren. Keuzes maken hoort bij het leven, en ook bij de topsport. Niet alles is perfect te maken voor iedereen, al lijken mensen soms te geloven dat alles maakbaar en plooibaar is rond ieder afzonderlijk individu.
    14-08-2023 17:06
    @ssj Je noemt Kopecky als voorbeeld van dat het níet te combineren is? Heb je meegekregen hoeveel prijzen ze gepakt heeft? Kopecky is nu juist bewijs dat het blijkbaar wél te combineren is.
    14-08-2023 17:31
    @Txirrin
    Dat is dan ook wat ssj bedoelt. Ook Dygert haalde immers goud op de weg en de piste, en dus net zo goed een mooi tegenvoorbeeld.
    14-08-2023 18:34
    Het vrouwenwielrennen heeft dan ook een minder brede top en niet veel echte specialisten. ( Niet vervelend bedoeld overigens ik kijk er graag naar)
    14-08-2023 18:37
    Dank Maillot. Dat bedoelde ik inderdaad. Ik had trouwens ook nog Albert Withen Philipsen kunnen noemen.
    14-08-2023 18:40
    @go Ineos. Dat valt ook nog wel te bediscussiëren. Pidcock wilde de gok niet wagen. Van Ganna kan je nu ook weer niet zeggen dat hij slecht presteerde op de tijdrit.
    En wat MvdP betreft. Die valt tijdens de MTB race. Lijkt me sterk dat dit door de wegrace komt. Daarnaast heeft hij überhaupt al een jaar niet op de mountainbike gezeten. Dus dat was hoe dan ook discutabel.
    14-08-2023 21:15
    Dank Maillot en SSJ, was nog niet geheel wakker geloof ik :)
14-08-2023 16:32
Ik heb liever de mannen elite en vrouwen elite wedstrijden in het laatste weekend, nu kwam de tijdrit en de vrouwenwedstrijd er een beetje bij. Zeg maar geen opbouw naar het grootste nummer, overigens heb ik vrijwel niets van het baanwielrennen gevolgd terwijl ik daar normaal wel wat van meepik
    14-08-2023 19:06
    Ik had juist dat ik nu wel wat baannummers had meegepikt terwijl ik dat normaal niet heb. Scheelt wel dat ik toevallig in Nederland was en het dus kon zien.
15-08-2023 12:27
Het baanwielrennen wordt simpelweg gedegenereerd door de integratie van de G-fobie . Ik heb er quasi niks van gezien omdat ik echt geen zin had in al die gekunstelde integratietechnieken. Niet mijn wereld en ik laat het niet door mijn strot rammen omdat het enkelen politiek goed uitkomt.
14-08-2023 16:13
Het er-naar-toe-leven en de voorpret vond ik wel een stuk minder dan bij andere WKs. Ik ga toch niet van 3 sporten (MTB, Weg en Baan) alle voorbeschouwingen lezen.

Uiteindelijk alleen de finale van de mannenwegrit gezien en van het tijdrijden en vrouwen WK wat flitsen (en de eerste ronde van mannen MTB). Alles volgen vergt toch uiteindelijk teveel tijd.
14-08-2023 19:13
HET WAS OOK SUPER!. Allen het moment in het seizoen vind ik te vroeg. Half september zou denk ik beter zijn. Dat iemand eventueel langer wereldkampioen is vind ik niet zo'n probleem. Je zou het kunnen organiseren in samenspraak met een EK en een OS.
Bijvoorbeeld:
2024 OS
2025 EK
2026 WK
2027 EK
2028 OS
2029 EK
2030 WK
Zo heb je om de vier jaar een Olympisch kampioen en om de vier jaar een Wereldkampioen. Daar tussendoor om de twee jaar een Europeeskampioen.
Daarnaast ieder jaar de vertrouwelijke worldranking, wat op zich ook een doel kan zijn. Verder moet het WK/OS/EK parcours zo zijn als dit jaar in Glasgow. Dat vele renners kunnen winnen.
    14-08-2023 19:46
    Om de vier jaar een wereldkampioen staat haaks op alles wat wielrennen is.
    Volledig absurde idee. Zelfs in atletiek is het trouwens om de twee jaar…
14-08-2023 14:05
Als 1 van de weinige ben ik geen voorstander van een WK omdat ik TE veel parcours gericht is. Voor de term ''wereldkampioen'' zouden ze eigenlijk iets anders moeten verzinnen. Zoals degene die de meeste punten heeft verzameld over het hele seizoen is wereldkampioen.
    14-08-2023 14:36
    En toch worden er vrijwel altijd alleen maar toprenners wereldkampioen. Ik vind het juist fantastisch dat het juist 1 moment moet kloppen.
    14-08-2023 15:12
    En het feit dat elk parcours wel eens aan bod komt om zowel sprinters als klimmers ook eens een kans te geven.
    14-08-2023 15:27
    Ik denk dat een wereldkampioen volgens die methode vlugger vergeten wordt. Het heeft veel minder uitstraling, zeker minder dan een spannende eendagswedstrijd.
    14-08-2023 16:21
    Kun je mij een renner noemen die met het huidige systeem onterecht wereldkampioen is geworden? Of een renner die het wel zou verdienen om wereldkampioen te worden maar op deze manier geen kans krijgt?
    14-08-2023 16:56
    Een soort wereld-groene trui dus.
    Een puntenranking begint al met de beperking dat je onmogelijk de verschillende types wedstrijden correct tov elkaar kan inschalen. Bovendien werken puntenrankingen meestal in het voordeel van de meest regelmatige renner op grote afspraken.
    Plus je kan in theorie dergelijk klassement winnen zonder ook maar 1 keer tegen je grootste concurrent uit te komen. En dat heeft een 1-dags WK voor: wil je de regenboogtrui, dan moet je met elkaar de degens kruisen.
    14-08-2023 17:01
    Volgens mij hadden ze ooit zoiets, en dat noemden ze de wereldbeker. Met een aparte trui voor de leider in het wereldbekerklassement, dat ging over een serie van eendagswedstrijden.

    Mag van mij best terugkomen, maar niet ipv de regenboogtrui.
    14-08-2023 19:48
    Kan naast het WK een mooie aanvulling zijn, maar geen vervanging. Gewoon terug naar de Superprestige-Pernod (zal dan waarschijnlijk de Superprestige-Red Bull worden). Beste systeem ooit.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine