UCI kondigt maatregelen aan tegen extreem afgestelde remgrepen
foto: Cor Vos
donderdag 14 december 2023 om 17:18

UCI kondigt maatregelen aan tegen extreem afgestelde remgrepen

Je ziet het steeds vaker: renners en rensters die hun remgrepen zo ver mogelijk naar binnen buigen. De UCI wil hier wat aan doen. Vanaf 2024 gelden beperkingen voor de hoeken die de remgrepen mogen hebben, kondigde de Internationale Wielerunie aan.

Door de shifters van je fiets naar binnen te buigen, kun je je frontale oppervlak verkleinen en dus een meer aerodynamische houding aannemen. Tegelijkertijd voldoe je aan het huidige UCI-reglement, dat voorschrijft dat je je remgrepen moet aanraken, als je met de polsen op je stuur ligt. De UCI riep deze regel in 2021 in het leven om de zogenoemde puppy paw-houding tegen te gaan: renners en rensters lagen voor die tijd vaak met hun polsen los op het stuur.

De UCI vindt het echter ook gevaarlijk om met naar binnen gebogen shifters te fietsen. “Het positioneren van de remgrepen in een extreme hoek, beperkt het remvermogen van de renners. Het vormt bovendien een wijziging van het materiaal waardoor dit materiaal niet meer overeenstemming is met het beoogde gebruik. Een dergelijke positionering zal in 2024 aan banden worden gelegd. In 2025 zullen nieuwe regels van kracht worden die naleving van de installatierichtlijnen van de shifterfabrikanten vereisen.”

RIDE Magazine
20 Reacties
14-12-2023 18:38
Logisch, als met die remgrepen een veiligheidsmaatregel wordt omzeild. Ben wel benieuwd hoe ze dit in koers gaan controleren.
14-12-2023 18:39
Misschien dat ze dan ook eens dringend de onbeschermde remschijven te verbieden. Hoeveel weegt een plastic clipje met een veertje om die schijven af te schermen ? Voor diegenen die denken dat het niet nodig is vraag even aan Sanne Cant of je haar gezicht mag zien ? Er zijn al tientallen andere zwaar gewonden gevallen. Bij de profs, dus ook heel zeker bij wielertoeristen en jeugd.
    14-12-2023 19:04
    Laten we kettingbladen en cassettes ook maar verbieden dan. Oh, en spaken, op hoge snelheid ook levensgevaarlijk.
    15-12-2023 11:01
    inderdaad, maar het kan ook anders. schijven met scherpe randen verbieden. bekijk de remschijven van campagnolo eens. die zijn volledig afgerond en kunnen geen schade veroorzaken. je kunt daar al draaiend je vinger opleggen zonder je te snijden. afgeronde schijven zou verplicht moeten worden.
    15-12-2023 12:33
    @john

    Als ik me niet vergis is het al verplicht om randen af te slijpen. Bij al mijn verschillende schijven is dat iig zo.
14-12-2023 17:25
Lijkt me een prima besluit, dan gaan ze maar 0,435672356 kpu minder hard.
    17-12-2023 20:20
    Heb je alle berichten al nagelopen of er een reactie van je staat?
14-12-2023 20:14
Denk dat ze bij de uci nog niet weten dat je de reach van je remhendel kan afstellen zodat je bij naar binnen gekantelde shifters ook in de drops gemakkelijk bij je remmen kan. Ben ook benieuwd naar het wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat de ‘handeling’ tot een onacceptabel niveau zakt vanaf een bepaalde shifterhoek. Ik mag toch aannemen dat dat laatste hieraan voorafgegaan is?
14-12-2023 17:34
[i]Edit redactie: Bedankt voor de tip![/i]
14-12-2023 18:29
Grote onzin. We weten niet wat de toegestane hoeken gaan zijn, maar mijn ervaring is dat shifters naar binnen me eerder meer controle geeft dan minder.
    14-12-2023 22:00
    Als ze zoals op de foto bij het artikel staan ben wel een pak trager als je moet remmen, dus het is geen onzin als ze stellen dat het remvermogen van de renner op die manier minder is.
15-12-2023 00:23
Remkracht hangt wel degelijk af van de positie van de remhendels. Een wielrenner remt met spieren waarvan het ene uiteinde bevestigd is aan de vingers, het andere uiteinde zit bij de elleboog. Het meeste kracht kan gezet worden als de vingers in de richting van de elleboog trekken, dus als elleboog, pols, stuurbocht en remgreep op één lijn liggen. Draai je de remgreep naar binnen, dan moet je de elleboog en onderarm naar buiten houden om met maximale kracht te kunnen remmen. Niet bepaald een houding die aan te raden is in een peleton of als je zo weinig mogelijk luchtweestand wilt hebben.
Smalle stuurtjes van 35 cm zijn trouwens wel veilig. Voelt even merkwaardig als je het voor het eerst probeert, maar went snel en je hebt evenveel controle als met een stuur van 45 cm. Zelf vind ik een breed stuur nog altijd het prettigst maar ja mij gaat het ook niet meer om maximale snelheid.
    15-12-2023 00:43
    Bij het gebruik van velgremmen wil ik je lezing wel volgen, maar bij goed gebleede hydraulische schijfremmen speelt spierkracht in armen of vingers nauwelijks meer een rol bij de mate van remkracht. Mocht deze positie je motoriek beïnvloeden dan weer wel
    15-12-2023 07:30
    Op een wat smaller stuurtje (40cm of smaller, waar vrijwel iedereen tegenwoordig mee rijdt) staan je armen sowieso wat naar binnen ten opzichte van je schouders, want stuur is stuk smaller dan schouders. Volgens jouw redenering is het dan dus veiliger om ze wel (iets) naar binnen te kantelen.

    Verder wat Paceline zegt, met hydraulische remmen speelt die 10% krachtsverlies echt niet mee (veel meer is het niet, bal maar eens een vuist met gestrekte pols of met je pols wat naar binnen; maakt echt weinig tot niks uit).
15-12-2023 10:58
mosterd na de maaltijd. de reglementen schrijven al jaren duidelijk voor dat een fiets dient te voldoen aan de kwaliteits en veiligheidsnormen van de fabrikant. en de fabrikanten schrijven voor dat de remmen recht vooruit gemonteerd dienen te worden. zie installatie-instructies.
ook is het al jaren gereglementeerd dat men uitsluitend met de onderarmen op het stuur mag leunen bij gebruik van een daarvoor bestemde tijdritfiets. er staat nergens vermeld dat men mag leunen als men de rem maar aanraakt. dit is een vrije interpretatie die niet klopt. je mag simpelweg niet met je onderarmen op je stuur leunen op een wegfiets tijdens een wegkoers.
de uci en landelijke bonden hoeven slechts bestaande regelgeving consequent en vakkundig uit te voeren en toe te passen, maar dat lukt ze al jaren niet.
14-12-2023 18:35
Onzin. Je remmen gaan niet opeens minder werken als je shifter iets naar binnen gekanteld staat. Je kan nog steeds prima bij je remmen. Ook weer typisch dat de UCI er geen objectief getal aan vastplakt, maar het simpelweg heeft over 'extreme inclination'. Daar kan je precies niks mee. Dit gaat er vooral toe leiden dat renners overstappen op (extreem) smalle stuurtjes (35cm side-to-side is het minimum), waardoor de drops ook smaller zijn, en ze dus zowel op de shifters áls in de drops minder controle hebben. Deze maatregel gaat er waarschijnlijk de facto voor zorgen dat peloton alleen maar onveiliger wordt.

Daarnaast zorgt het bij niet te extreme hoeken voor een comfortabelere positie die je pols minder belast. Ik zie het probleem echt niet, typisch UCI dit.

Overigens is de foto die hier gebruikt is van bij een tijdrit waarbij ze eenmalig héél extreem zijn afgesteld, dat schetst ook niet echt een goed beeld IMO.
14-12-2023 19:10
Typisch de UCI weer: zich druk maken om niets maar echte problemen laten ze ongemoeid!
Ik zou zeggen: zorg eerst eens dat je zaken als van Miguel-Angel Lopez in een normale tijd afwerkt. Of dat renners zich gewoon aan hun contract gaan houden. Maar nee hoor, de lengte van de sokken van de renners, waar ze hun (door fans gewilde!) bidons weggooien en zelfs de positie van de remgrepen: DAAR is de UCI mee bezig! Wat een hopeloze organisatie is dat toch ook
14-12-2023 18:05
Goh de uci lijkt wel op onze overheid met al hun verboden.
14-12-2023 18:36
Alweer een typisch UCI regeltje. Prioriteiten liggen elders zou ik denken....

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine