UCI vraagt Froome om uitleg voor verhoogd Salbutamol
foto: Sirotti
woensdag 13 december 2017 om 07:55

UCI vraagt Froome om uitleg voor verhoogd Salbutamol

Chris Froome moet zich bij de UCI verantwoorden vanwege een te hoog Salbutamolgehalte in zijn urine, meldt Le Monde. Dat is tijdens de Vuelta a España vastgesteld. Salbutamol staat op de dopinglijst, maar zonder attest mag een renner 1600 microgram per 24 uur inhaleren. Het middel is bedoeld voor astmapatiënten. Froome heeft daar al sinds zijn jeugd last van, zegt Sky in een statement. Froome had 2000 nanogram per milliliter in zijn urine, daar waar 1000 nanogram is toegestaan.

UCI: ‘Geen voorlopige schorsing’
In een persbericht laat de UCI weten dat Froome’s positieve plas dateert van 7 september, na de achttiende rit in de Vuelta. De B-staal is inmiddels gecontroleerd en die heeft het resultaat van de A-test bevestigd. Net als alle andere dopingovertredingen, publiceert de UCI deze op hun website. Omdat Salbutamol volgens de UCI een zo genoemd Specified Substance is, krijgt Froome geen voorlopige schorsing. Wanneer de Brit kan aantonen dat het overtollig gebruik van Salbutamol gerechtvaardigd is, is er niets aan de hand. Mocht Froome wel schuldig zijn, dan kan hij zijn Vuelta-titel kwijtraken.

WADA: ‘Doping, tenzij atleet kan aantonen dat het gebruikt is op therapeutische basis’
Salbutamol staat op de dopinglijst van het WADA, het wereld anti-dopingagentschap. Dit is wat zij voorschrijft: “De aanwezigheid van Salbutamol in de urine van meer dan 1000 nanogram per milliliter duidt niet op de intentie om de substantie op therapeutische basis te gebruiken, waardoor het als een overtreding geldt. Tenzij de atleet kan bewijzen – door middel van een gecontroleerde farmacokinetische studie – dat het abnormale resultaat de consequentie was van het gebruik op therapeutische basis (via inhalatie) boven het maximum van 1000 ng/mL.”

Froome volgde doktersadvies op
De Britse klassementsrenner heeft zelf ook gereageerd, middels een statement op de website van Sky. “Mijn astma werd gedurende de Vuelta slechter, waardoor ik het advies van de ploegdokter heb gevolgd om mijn dosis Salbutamol te verhogen. Zoals altijd heb ik met grote zorg opgelet dat ik niet meer gebruikte dan de toegestane hoeveelheid. Ik neem mijn voorbeeldfunctie in het wielrennen heel serieus. De UCI staat volledig in haar recht om de testen te bestuderen. Samen met mijn ploeg zullen we alle informatie prijsgeven die nodig is.”

Vergelijkbare zaken: langere schorsing
Het overschrijden van de maximale toegestane hoeveelheid Salbutamol kan duiden op dopinggebruik. In het verleden werden Alessandro Petacchi en Diego Ulissi vanwege dezelfde overtreding voor respectievelijk een jaar en negen maanden geschorst. Zij hadden destijds echter minder nanogram per milliliter in hun urine dan dat Froome nu heeft. Toch kan een schorsing uitblijven. Leonardo Piepoli testte in de Giro d’Italia van 2007 met eenzelfde soort aantal (ongeveer 1350 ng/mL) Salbutamol in zijn urine eveneens positief. Zijn ploeg Saunier Duval legde hem een voorlopige schorsing op, maar de Monegaskische wielerbond pleitte hem in augustus van dat jaar vrij.

RIDE Magazine
176 Reacties
13-12-2017 11:28
Op zoek gaan naar jonge talenten is wel een makkelijke zaak zo.
-Heb je astma?
*Ja.
-Welkom bij de ploeg.
13-12-2017 11:45
Dit is een positieve test niets meer of minder dus benoem het dan ook zo.
Laffe berichtgeving over sky is er nu wel genoeg geweest. Dank u.
13-12-2017 12:01
"The presence in urine of salbutamol in excess of 1000 ng/mL or formoterol in excess of 40 ng/mL is presumed not to be an intended therapeutic use of the substance and will be considered as an Adverse Analytical Finding (AAF) unless the Athlete proves, through a controlled pharmacokinetic study, that the abnormal result was the consequence of the use of the therapeutic dose (by inhalation) up to the maximum dose indicated above.”

Een gemeten waarde boven 1000 ng/mL wordt verondersteld geen therapeutisch gebruik te beogen (ik lees beoogd ter bevordering van de prestaties). Enige uitweg voor Froome is een gecontroleerd farmacokinetisch onderzoek die aantoont dat de gemeten waarde het gevolg is van therapeutisch gebruik van het middel tot de maximale waarde.

Gezien Froome’s stelling dat hij met grote zorg heeft opgelet dat hij niet meer gebruikte dan de toegestane hoeveelheid kunnen we denk ik zo’n farmacokinetisch onderzoek verwachten, misschien dat daarom het resultaat van de test niet gelijk openbaar is gemaakt.
13-12-2017 12:08
@ Prima Facie:
allemaal leuk en aardig, maar je weet dat ze alleen maar zo voorzichtig zijn omdat het hier Froome betreft?
dus gelden er voor hem andere regels dan voor de mindere goden, en ik vind dat dan toch niet echt eerlijk.
13-12-2017 12:10
Idd voor team sky gelden andere regels. Ze zullen hem niets doen maar zijn volgende tripje door frankrijk zal hem slecht bekomen
13-12-2017 12:21
@8.6
Helemaal eens. Gezien de bewijslast bij de renners ligt bij een gemeten overschrijding en de resultaten per lichaam anders zijn te interpreteren en zeer ingewikkeld zijn hebben wielrenners van Sky ( met hun invloeden, kennis en geld ) sowieso een zeer groot voordeel.
13-12-2017 12:22
Wat ik dan weer interessant vind: als Froome een Rus was, wat dan? Dan had iedereen natuurlijk moord en brand geschreeuwd en was hij waarschijnlijk wel al geschorst geweest....
13-12-2017 12:27
Gewoon schorsen en een voorbeeld stellen.
De toegelaten hoeveelheden bevatten aan een ruime marge.
13-12-2017 12:40
Arme jongen. Eerst had hij Bilharzia waardoor hij niet presteerde. En nu wordt hij gepakt omdat hij teveel salbutamol nodig heeft tegen z'n astma waar hij al eeuwen last van heeft.

Leesvoer: https://amp.theguardian.com/uk/2005/sep/05/research.health?__twitter_impression=true

JE. KUNT. GEEN. BILHARZIA. EN. ASTMA. HEBBEN.

Ofwel: die mannen liegen alles bij elkaar. Al jaren. Het werkelijke probleem is niet deze positieve test, het probleem is het gedoogbeleid bij dit soort kulverhalen.
13-12-2017 12:41
Froome's interview van na de 18de etappe: https://youtu.be/SkBT13_ELCM
13-12-2017 12:44
al die astmarijders in het peloton: het blijft een adembenemende mooie sport zullen we maar zeggen. En zonder lucht in je banden en longen kom je niet met de snelsten mee.
13-12-2017 12:44
Opbokken met Froome. Anderen zijn wel meteen geschorst en voor lagere waardes. Maar hier betreft het SKY. Lopend de berg op zonder fiets? Ach we zetten je gewoon in dezelfde tijd ......

"Een schorsing voor het gebruik van salbutamol is geen uitzondering. Zo werd Alessandro Petacchi een jaar geschorst voor een verhoogde concentratie tijdens de Giro van 2007. Ook Diego Ulissi liep tegen de lamp in 2014. Hij moest negen maanden stoppen. Saillant detail: beide renners kregen een schorsing voor een lagere concentratie salbutamol dan de in de urine van Froome aangetroffen hoeveelheid."
13-12-2017 12:54
Als de UCI consequent is schorsen ze Froome. Moet het nog maar zien tho..
13-12-2017 12:57
Waarschijnlijk heeft de Uci de begroting niet rond voor eindejaar, komt goed.
Kinderen die een vorm van astma hadden werd aangeraden om te fietsen/lopen en waren vaak binnen een jaar astma vrij, bij Froome is het wel hééél hardnekkig.
@sverige
Fietsen tegen 10% gaat harder dan lopend met fietsschoenen, was geheel buiten zijn schuld.i
13-12-2017 12:59
Eerste reactie van Nibali: "It had rained during those day in Spain and so it seems difficult that he suffered with asthma. I’ve got the same problem but when it rains the pollen doesn’t cause any problems and you don’t even need to take one puff of Ventolin,”
13-12-2017 13:00
Nibali ruikt bloed (een nieuwe Vuelta zege);

https://twitter.com/friebos/status/940912347446759424
13-12-2017 13:01
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171213_03240391

Dit zegt alles voor degene die dat kereltje nog altijd verdedigen. Timing liegt niet.
13-12-2017 13:06
Uiteindelijk zal Froome nu dus moeten aantonen waarom zijn lichaam bij een ‘toegestane’ dosering dus toch een verdubbeling van toegestane urinewaarden bevat. En als hij dat kan aantonen dan lijkt het me logischer dat dit middel dus niet goed te controleren valt in urinestalen. En dus sowieso niet gebruikt kan/mag worden, in geen enkele dosering, omdat het niet betrouwbaar te controleren valt. Verder denk ik dat als je zulke hoge doseringen nodig hebt om door te gaan dan ben je gewoon te ziek en moet je afstappen. Renners die helemaal op zijn door vermoeidheid, valpartijen, ziekte etc moeten ook stoppen. Zij kunnen ook niet ongelimiteerd medicatie gebruiken om maar door te kunnen gaan.
13-12-2017 13:14
Volgens mij haalt Nibali hier hooikoorts en astma door elkaar. Anyway, opvallend antipathieke reactie van de Italiaan.
13-12-2017 13:40
Tja als Petacchi en Ulissi er ook voor geschorst werden…

Ziet er niet goed uit voor Froome. Wellicht angst gehad de Vuelta alsnog te verliezen en extra pufjes genomen om meer zuurstof te krijgen. Niet de bedoeling helaas.

Volgens mij heeft Sky officieel een zero tolerance beleid toch ? Als Froome effectief geschorst wordt moet hij dus ook ontslagen worden neem ik aan ??
13-12-2017 13:43
@achtpuntzes
Ben benieuwd wat je precies bedoelt. Waar uit blijkt volgens jou dat we "voorzichtig zijn" ?
13-12-2017 13:46
Volgens enkele insiders in het peloton heeft de helft van de renners last van (inspannings)astma. Right, normaal gezien ligt het aantal bevolkingsgewijs op +-5%. Het is al jaren geweten dat salbutamol prestatiebevorderend werkt, maar tevens dat het makkelijk gemaskeerd kan worden. Mij maak je niet veel wijs, renners zijn er een krak in om precies te weten hoeveel nog kan om niet tegen de lamp te lopen, marginal gains zeg maar. Zelden kan het dan toch mislopen. Een minimale overscheiding toegestane hoeveelheid clenbuterol heeft ervoor gezorgd dat Contador minder het niveau van eerder kon behalen (nog altijd goed he, maar geen tourzeges meer). En Froome? Nederland, een tourzege komt weer dichterbij zou ik zeggen.
13-12-2017 13:52
Contador valsspeler froome eerlijk
13-12-2017 13:53
Djerkson. Groot verschil. Voor zover ik weet was clenbuterol 100% verboden, mocht gewoon niet in je lichaam zitten.

Dit verhaal van Froome is dus enigzins verbonden aan gezondheidsrisico's (of dat terecht is is een andere discussie) en daarom mag dat dus wel in je lichaam zitten, tot bepaalde grenzen. En ook meer dan tot die grens is toegestaan, mits bewezen door analyse dat je dat nodig hebt. Dit maakt de zaak Contador en de zaak Froome echt heel erg verschillend.
13-12-2017 13:57
Fvtende, je hebt helemaal gelijk. Ik moet de zaken misschien niet vergelijken, maar ik zou me niet verbazen moest Froome in de toekomst (indien niet geschorst) toch heel wat minder presteren. Het feit dat de helft van het peloton aan de astmamiddelen zit, is toch ook wel een veeg teken he, zeker in grote hoeveelheden? Salbutamol is prestatiebevorderend...http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/1.3113608

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine