UCI veroordeelt gedrag Dylan Groenewegen ‘met klem’
foto: Cor Vos
woensdag 5 augustus 2020 om 20:47

UCI veroordeelt gedrag Dylan Groenewegen ‘met klem’

De UCI heeft met klem het gedrag van Dylan Groenewegen veroordeeld in de massasprint van de openingsetappe van de Ronde van Polen. Dat laat zij weten in een persbericht dat is uitgegeven na de tumultueuze aankomst in Katowice.

“De UCI veroordeelt met klem het gevaarlijke gedrag van Dylan Groenewegen, die Fabio Jakobsen een paar meter voor de finish de hekken in stuurde en zo een omvangrijke valpartij veroorzaakte aan het eind van de eerste etappe”, zo laat de bond weten. “Groenewegen werd gediskwalificeerd door het wedstrijdcommissariaat.”

Verder staat in het persbericht te lezen: “De UCI, die het gedrag onaanvaardbaar achtte, heeft de zaak onmiddellijk doorgestuurd naar de tuchtcommissie met het verzoek om een sanctie, die evenredig is met de ernst van de feiten. Onze federatie is met haar hele hart bij de getroffen renners.”

RIDE Magazine
126 Reacties
05-08-2020 21:46
Ik hoop ook wel dat het UCI onderzoek niet alleen tot een straf voor Groenewegen komt. Maar dat ze direct het sprinten in erg afwijkende lijnen verbieden en direct tot DSQ veroordelen in elke race. Ook dat ze eens een andere optie gaan zoeken voor die verschrikkelijke dranghekken die al meerdere renner ernstig verwond hebben. Ook hier weer dat de dranghek waar Jakobsen in terecht kwam losstond heeft het enkel erger gemaakt.

De fout ligt bij Groenewegen zie afwijkende lijn en te wild sprinten waardoor je een collega de dranghekken in duwt, de omstandigheden maakte het nog erger. Er wordt al tijden gepleit door meerdere renners om zulke finishen te verbieden.
    05-08-2020 21:51
    Sentiment regeert. Wellicht begrijpelijk, maar van een organisatie als de UCI zou je toch wat meer helicopterview willen zien. Ze hoeven niet nu al te reageren, iedereen die de beelden heeft gezien snapt dat Groenewegen hier fout zit. Ik zag Fabio toch ook iemand een behoorlijke duw geven op 300m,
    Echter zullen er maar weinigen zijn die hier reageren die ooit met 80km/u vol adreline naar zo’n finish zijn gereden, weinig die de hele aanloop in ogenschouw nemen. Van de UCI verwacht je dat ze in ieder geval alle hoor en wederhoor toepassen, getuigen horen, etc alvorens ze met een reactie als deze komen.
    Ik neem aan dat ze bij de UCI ook weten wie de Fauw is...
05-08-2020 21:47
Het gaat al jaren zo in de sprints. UCI had veel eerder iets moeten doen. De ernst van de afloop mag niet het enige zijn dat bepalend is voor de sancties.

Afsnijden, elleboogjes etc, het is schering en inslag. Zolang dat wordt getolereerd zullen meer dan dit soort incidenten plaats vinden.
05-08-2020 21:49
Wat een trieste reactie. Die mag best worden weggehaald.
05-08-2020 21:50
Walgelijke reaktie zuurpruim.
05-08-2020 21:50
Jou geestelijke gestelheid is ook niet helemaal goed, gezien wat je mensen toewenst
05-08-2020 21:59
dit kan toch niet.. wat ben je voor iemand. Niet alsof Dylan bewust op de stoel iemand zit te martelen hoor.. pfff
05-08-2020 22:02
OMG, wat 'n horror crash.
Hopelijk komt alles goed met Jakobsen.

Er zijn er trouwens genoeg die niet perfect op 'n rechte lijn sprinten.
Brabantse pijl 2019: Alaphilippe werkt Matthews bijna in de hekken.
TdF: de bekende Sagan & Cavendish crash.
zo zijn er nog meer voorbeelden.

Dat gezegd hebbende, Groenewegen wijkt wel iets teveel van zijn lijn af ja.

Het lijkt me duidelijk dat de UCI hier verandering in gaat en wil brengen,
wat natuurlijk goed is!
Ze gaan Groenewegen dus als "voorbeeld" stellen. Dat is ook goed, al hoop
ik niet dat daarmee een "onredelijke" straf op volgt.
    06-08-2020 06:41
    Ik hoop dat de UCI er verandering in brengt en er consequent in blijft het is jammer dat er zo een ongeluk voor nodig is.
05-08-2020 22:03
Ik zeg even snel Sagan, Cavendish, Renshaw....... dit van Groenewegen is geen procent erger alleen de gevolgen zijn erger.... De UCI mag nooit zwaarder straffen dan bij Sagan, Cavendish, Renshaw... Ook al zijn de gevolgen erger.
    05-08-2020 22:14
    Dan snap je er helemaal niks van.

    Als ik door rood rijd maar er gebeurt niets word ik ook niet zo gestraft als iemand door rood rijdt en een fietser in coma knalt... Dat je dit serieus nog aan mensen moet uitleggen is triest.
    06-08-2020 06:43
    Als jij door rood rijdt LL dan hoor je bestraft te worden, dat je ermee wegkomt is wat anders. Dat de schade zo groot is bij Fabio komt trouwens vooral doordat de hekken veel te slap waren. Je hoort er tegen te schuiven zonder dat ze los liegen. Niet dat Dylan geen consequenties moet hebben voor zijn van z'n lijn afwijken trouwens hoor.
05-08-2020 22:05
Ik weet hoe het is. Dat is het enige dat ik erover kwijt wil.
05-08-2020 22:05
Nederlanders blijven Nederlanders. Alle hens aan dek om zoveel mogelijk schuld bij anderen te leggen.

In dit droef verhaal is er maar 1 schuldige. Iemand die niet thuis hoort in het Peloton. Wil zelfs zijn naam niet meer uitspreken.
    05-08-2020 22:14
    Als renners geen fouten meer mogen maken blijven er niet veel renners over. Enkel omdat dit nu dusdanig tragisch is wordt het hoofd van Groenewegen op het hakblok gelegd en dat is niet juist. Dit had net zo goed bestraft moeten worden als niemand was gevallen, dat is het argument wast vele maken . Helaas blijven Belgen ook Belgen, reageren zonder na te denken en enkel in emotie.
    05-08-2020 22:15
    Schei ut joh, er zijn hier velen die het gedrag van Groenewegen veroordelen. Ik als mede-Amsterdammer alvast..
    05-08-2020 22:16
    nope, dan moet je toch eens verder denken. ja de renner zit fout, maar de UCI zit in de afgelopen jaren al fout door alle andere "van mn lijn afwijk" sprints, "ellenboog uitdelen" acties etc niet consequent te bestraffen. DOordat de UCI enkel naar de gevolgen kijkt ipv de actie zelf tolereren ze dit grensoverschrijdende gedrag en is de UCI verantwoordelijk voor het instandhouden van dit soort risicovolle acties.

    Daarnaast veroordelen renners al langer deze finish en doet de ronde van polen niks... dus 3 schuldige Inclusief de renner.
05-08-2020 22:11
Sanctie evenredig met de feiten, eerst maar eens even afwachten hoe de toestand en prognose van Jakobsen is en gaat worden.
05-08-2020 22:15
Dus Naessen had destijds toch gelijk...
05-08-2020 22:16
Omdat het nooit zo fout is gegaan als vandaag, ging het altijd maar door. Werd er onvoldoende gestraft, werden er in feite onaanvaardbare risico’s genomen. Nu is er een “feit” en nu reageert de uci, door de renner gelijk aan te wijzen. Daarmee praat ik bij voorbaat Dylans wijze van rijden niet goed, maar alle rijders incl de arme fabio nemen die onaanvaardbare risico’s . En deze risico’s worden mogelijk gemaakt door de organisatoren en de uci. Het is niet zo dat die de handen vrij hebben. Al in andere reacties gaf ik aan dat nu het parcours versmald, bij een dalende finish. De boarding en hekken vliegen in het rond en Er wappert Van alles. Alle beelden minutieus onderzoeken. Hoewel Dylans actie er niet goed uitziet in sommige beelden, hebben anderen zich in het verleden slechter laten zien. Zij zijn er mee weggekomen omdat de gevolgen minder ernstig waren. Eerst moet de ramp plaats vinden dan volgt pas de echte oplossing. Moeten we Dylan daarvoor ophangen? Hij zal moeten leven met dit event
05-08-2020 22:16
Omdat het nooit zo fout is gegaan als vandaag, ging het altijd maar door. Werd er onvoldoende gestraft, werden er in feite onaanvaardbare risico’s genomen. Nu is er een “feit” en nu reageert de uci, door de renner gelijk aan te wijzen. Daarmee praat ik bij voorbaat Dylans wijze van rijden niet goed, maar alle rijders incl de arme fabio nemen die onaanvaardbare risico’s . En deze risico’s worden mogelijk gemaakt door de organisatoren en de uci. Het is niet zo dat die de handen vrij hebben. Al in andere reacties gaf ik aan dat nu het parcours versmald, bij een dalende finish. De boarding en hekken vliegen in het rond en Er wappert Van alles. Alle beelden minutieus onderzoeken. Hoewel Dylans actie er niet goed uitziet in sommige beelden, hebben anderen zich in het verleden slechter laten zien. Zij zijn er mee weggekomen omdat de gevolgen minder ernstig waren. Eerst moet de ramp plaats vinden dan volgt pas de echte oplossing. Moeten we Dylan daarvoor ophangen? Hij zal moeten leven met dit event
05-08-2020 22:19
De UCI mag de zichzelf ook wel eens achter de oren krabben het goedkeuren van een dergelijke finish.
Op deze vreselijke foto is de staat / kwaliteit van het hekwerk ook veelzeggend. overduidelijk niet aangesloten, uitstekend en daterend uit de koude oorlog zo te zien.


https://www.destentor.nl/sport/jakobsen-in-kunstmatige-coma-na-vreselijke-crash-in-ronde-van-polen~a445c472/174323594/
05-08-2020 22:32
Vervelend de bias en kortzichtigheid van mensen hier. Uitkomst is vreselijk dus Dylan moet aan hoogste boom gehangen worden. Was wat Dylan deed goed? Neen. Is het schering en inslag (meestal zonder erg)? Ja.

Kan het beter? Ja maar daarvoor hoeft Groenewegen niet aan de schandpaal genageld geworden. Het incident kan wel gebruikt worden voor structurele verbetering. Daarnaast moet er strikter gekeken worden naar een parcours.

Kortom, hopelijk zal dit leiden tot het verbeteren van zaken. Niet aan schandpaal nagelen van een persoon en dan met zijn allen weer kop in zand steken.
05-08-2020 22:39
Ik vind het jammer dat de UCI niet wat meer naar zichzelf kijkt.

Al jaren wordt er op deze manier gesprint. Duwtjes, ellebogen, kwakjes, afwijken van de lijn. Vaak gaat het goed, soms gaat het fout, en heel soms gaat het heel erg fout.

Maar wat heeft de UCI al die jaren gedaan? Vaak oogluikend toegestaan. Soms bestraft met een terugzetting in de uitslag. En heel zelden iemand uit koers gehaald?

Moeten ze Dylan uit koers halen? Absoluut. Maar ik neem aan dat TJV dit zelf al gaat doen. Maar ik denk dat de UCI veel harder moet optreden bij onreglementair sprinten, gevaarlijk gedrag in de voorbereiding, etc. Nu is het Fabio, maar wie is het morgen? Ook als je Groenewegen lang zou schorsen, dan is het de volgende sprint weer precies hetzelfde. Want als iemand komt doet bijna iedere sprinter de deur dicht. En geen enkele sprinter knijpt in de remmen.

En daarbij: er was al heel veel kritiek op deze aankomst. Bergaf sprinten is vragen om ellende. Het gaat sneller, en je komt nog sneller uit het zog naar voren omdat het verschil in luchtweerstand groter is naarmate de snelheid hoger is. En dan kun je ook nog heel veel zeggen van de hekken.

Kortom: ik hoop vooral dat er koppen gaan rollen bij de UCI. Daar wordt het veiliger van dan het schorsen van een sprinter.
05-08-2020 23:51
Ik zit me al jaren kapot te ergeren aan de massasprint ( zeker als het om niks gaat, etappe 1 in polen pfffff) , en nu vind ik het mooi geweest. Ik ben er helemaal klaar mee.
06-08-2020 00:09
Heeft Groenewegen hier iets fouts gedaan? Jazeker. Hij moet daarvoor ook gestraft worden. Het is echter een situatie waarbij gigantisch veel pech is komen kijken. Er zijn al veel van dit soort vergrijpen geweest waarbij de uitkomst slecht was maar niet zo slecht. Sagan-Cavendish, Cavendish-Veelers noem maar op. Deze fout gaat hoe het ook met Jakobsen af gaat lopen voor altijd zijn Carriere beïnvloeden. Hij wordt al gestraft voor de rest van zijn leven. Kijk voor de lol even op zijn sociale media wat er de afgelopen uren tegen hem gezegd is. Laten we een beetje de rust bewaren en met name energie steken in het hopen voor het goede herstel van Jakobsen.
    06-08-2020 00:24
    Pech? Waar heb je het over joh. Die gozer wijkt gewoon 2/3 meter van z'n lijn af en zet nog even z'n lichaam erin. Dit is gewoon willen winnen ten koste van alles. Natuurlijk voelt hij zich nu kut. Mooi zo. Jakobsen voelt zich ook niet zo lekker namelijk.
06-08-2020 00:10
DE UCI!!!! KOM OP NOU!!!! Bijna alle van die pluchezitters kan je niet serieus nemen. Hebben nog nooit ergens consequent ingegrepen of naar eigen organisatie gekeken. Zijn er niet voor de renners maar vooral voor zichzelf bezig.

Dylan maakt zeker een fout door zo laat het gat dicht te gooien maar denk nu niet dat hij die sprint aan gaat met het idee "zo en nu ga ik expres iemand anders het ziekenhuis in rijden". Straf is ok maar ik denk de straf die hij voelt in de komende dagen meer dan genoeg is.

En dan nog wat over die achtelijke sprintaankomsten van organisatie's die worden volgens mij goed gekeurd door de UCI. Downhill sprintfinish en dan verbaasd zijn als er een valpartij is dat de schade wel eens groot kan zijn. Op een gewoon stuk rechte weg kan een valpartij al verkeerd aflopen laat staan als het nog eens downhill is. Ook de renners, ploegleiders en teamleiders moeten ook bij zichzelf eens nagaan of ze zich alles wat een organisatie en de UCI ze voorschotelen wel ten goede is van hun eigen sport. Bijv: wat moet je met een rotonde op 700 meter van een sprintfinish? Wat moet je met een bocht van 90 graden op 500 meter van de finish? Allemaal te achtelijk voor woorden! Zeker met de mediadruk, financiele druk,etc,etc, die er op de sport staat!

En tot slot. Vallen is onderdeel van deze sport op 2 dunne bandjes. Dit zal niet de laatste keer zijn dat er iemand zwaar gewond naar het ziekenhuis wordt afgevoerd. Of dat nu komt door 1 renner, het parcours, toeschouwers en/of een combinatie van alle bovenstaande factoren! Als je met 70 km/h op 2 dunnen bandjes met zij 20-en op een klein stuk weg sprint dan is er niet veel voor nodig om ernstig op je plaat te gaan.

En vertrouw niet op de UCI is net zo kansloos als de UEFA of de FIFA!!
06-08-2020 00:14
Ik vind het echt ongelofelijk. Zit me er al jaren aan te ergeren dat sprinters niet bestraft worden als ze afwijken van hun lijn. Nou, dit kan er dus gebeuren. Nu valt er een dode waarschijnlijk. Goed gedaan UCI.

Los daarvan. Wat mij betreft krijgt Groenewegen een strafblad. Die gozer spoort gewoon niet. Iemand die z'n prioriteiten zo scheef heeft staan (winnen ten koste van werkelijk alles) mag wat mij betreft even in een afgesloten kamertje wat dingen op een rijtje gaan zetten. En hij is niet de enige, dat zeg ik er wel bij.
    06-08-2020 06:49
    Dylan verdient een straf binnen de sport ja. Valt er een dode waarschijnlijk niet gezien het nieuws van voor je post. Kan hij een strafblad krijgen zeer onwaarschijnlijk sport recht is geen civiel recht. Daarnaast geen voorbedachte rade. Veroordeel je Dylan nu zo dan mag je elke sprinter en lead out wel een keer of vaker per jaar zo veroordelen. Het enige verschil is dat die net mazzel hadden met een goede afloop
06-08-2020 00:29
Sprintkoersen en etappes zijn al sinds het ontstaan van de wielersport een freakshow. Toegevoegde waarde nihil. Amusementswaarde nog minder als je de moeite neemt een sprintetappe van start tot finish uit te kijken. Enkel ter meerdere eer en glorie van de sprintersploegen, locale horeca, hoogwaardigheidsbekleders en het publieke kermisvermaak in de finishplaats. 9 van de 10 sprintkoersen/etappes zijn tot het rode vod bloedstollend saai. Zelfs op biljartlakenparcoursen kan men nog met enig inzicht en creativiteit een koers uittekenen die misschien niet zal eindigen in een massasprint. Gewoon een kwestie van zo vaak draaien en keren dat geen enkel treintje meer werkt. Doe dat in hemelsnaam en verlos ons van dit zinloos bloedvergieten. Sprinten doe je maar lekker tijdens zesdaagsen op de baan.
    06-08-2020 00:48
    Helemaal mee eens. Weg met die sprint etappes/koersen. Doe je (bijna) niemand een plezier mee en is veel te gevaarlijk. En kijk naar de Tour. De helft van de favorieten ligt er al uit voordat ze uberhaubt in de bergen aankomen door valpartijen die ontstaan door het gedrang in de voorbereiding van een sprint. Eigenlijk is het gewoon achterlijk.
    06-08-2020 06:44
    Helemaal mee eens. Sportief gezien zijn (massa)sprints nauwelijks interessant..
    06-08-2020 09:14
    +1
06-08-2020 00:53
Vreselijke crash. En het proces van Groenewegen is hier ook al gevoerd. Maar vergeet niet dat deze manoeuvres gebeuren aan 80 km per uur en dat de marges dan zeer klein zijn. Ik vind niet dat de schuld hiervan enkel bij de renners kan gelegd worden en wel integendeel.
Maar op dit moment kunnen we alleen maar hopen op een positieve evolutie voor Jakobsen. Dat is het enige wat telt op dit moment en zwaarwichtige uitspraken in gelijk welke richting zijn nu misplaatst....
    06-08-2020 05:26
    Groenewegen wist maar al te goed hoe gevaarlijk deze aankomst was. En dan zo smerig te werk gaan? Levenslange schorsing zal het worden. Terecht!
    06-08-2020 06:52
    Go1707 lees de overige reacties nog eens. En denk dan na over UCI, organisatie, hekken, andere sprints en inconsequent beleid. Oh en niet te vergeten of iemand dit als uitkomst wil. Dylan verdient een dsq en evt schorsing maar veel meer dan dat niet.
06-08-2020 00:54
Als er nu eindelijk iets gaat gebeuren is dat wel te laat. Het is triest dat het zo ver moest komen voordat men wellicht gaat ageren. De wildwest taferelen blijven maar doorgaan, en de fans van de sprinters praten veel goed, of leggen de schuld bij anderen. Dat is punt 1, het gedrag van de renners zelf. Zij kunnen een voorbeeld nemen aan renners die wel veilig sprinten of hebben gesprint. De gedragsregels moet dan wel worden nageleefd, op straffe van gele en rode kaarten bij overtredingen, met flinke schorsingen. Punt 2 is wat mij betreft het voorkómen van massasprints of het zo veilig mogelijk maken van het parcours van een eventuele massasprint. Daarmee kan ook veel ellende worden voorkómen. En zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn. Aankomsten bergaf, of onoverzichtelijk met bochten of obstakels vlak voor de finish , of te smal, of zonder veilige 'randen', zijn uit den boze. UCI en organisaties, let op uw zaak. De reputatie van deze sport staat op het spel.
    06-08-2020 02:54
    er moeten gewoon een paar doden vallen voordat de UCI daadwerkelijk iets gaat doen. Nuja, misschien als Groenewegen hiervoor strafrechterlijk veroordeeld wordt (wat best goed kan), dat ze zich in Zwitserland toch even achter de oren gaan krabben...
06-08-2020 01:01
Wat Groenewegen doet kan niet en is echt gevaarlijk. Hij verdient het om uit de ronde genomen te worden en misschien nog langer geschorst te worden (bijv. een maand zoals Theo Bos). Laten we echter niet doen alsof dit niet vaker gebeurt.

Omdat de gevolgen nu groter zijn is de reactie ook sterker, maar dat is natuurlijk wel gek. Ook als iemand nog net op z'n fiets kan blijven of "maar" normaal op het asfalt valt moet er ook even hard worden gestraft als collega's in gevaar worden gebracht.
    06-08-2020 02:36
    Ik heb cavendish of bouhanni nog nooit een collega tegen een finishpaal op zien rijden. Groenewegen nu twee keer. Er is wel degelijk een verschil tussen iemand de dranghekken bij de finishpaal op rijden en "normaal" op het asfalt.

    Vooropgesteld dat ik niet dat van Cav of Bouhanni goed wil praten. Maar wat Groenewegen hier doet is zware mishandeling door schuld en een jaar celstraf. De ernst van de verwondingen maakt wel degelijk uit. Iemand in zijn buik schoppen wordt ook minder zwaar veroordeeld dan iemand tegen zijn hoofd schoppen.
    06-08-2020 07:36
    T731, ik zie dat je de les over jurisdictie hebt gemist. Het Nederlandse Wetboek van Strafrecht geldt niet in Polen. Het recht van het land waar het plaatsvond geld. Dus ipv het hebben over verstand en dergelijke, misschien eerst even tot 10 tellen en dan kun je gaan zoeken naar het Poolse strafrecht.
    06-08-2020 15:57
    SS3000NL, ik zou zeggen, zoek zelf het Poolse strafrecht maar even op. Ik spreek geen Pools. Het feit dat er veroordeling mogelijk is in Nederland voor dit soort zaken insinueert desondanks dat het zeer waarschijnlijk is dat veroordeling in Polen ook mogelijk is. Als zo'n artikel nou helemaal niet had bestaan in het Nederlandse strafrecht was het een ander verhaal. Maar het feit dat het in Nederland goed kan... Op dat moment ligt de bewijslast dat het in Polen níet kan toch echt meer aan uw kant, ben ik bang. Beetje misplaatst arrogant, die laatste opmerking, trouwens.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine