UCI-topman over vele afzeggingen voor Wereldbeker veldrijden: “Dit kan zo niet verder”
De Wereldbeker is het belangrijkste regelmatigheidsklassement in het veldrijden, maar de toppers kiezen er al eens voor om te passen voor een wereldbekerweekend. UCI-topman Peter Van den Abeele ziet het met lede ogen aan. “Als de Wereldbeker als een speeltje wordt gezien, dan zitten we met een probleem”, citeert Sporza.
De vele afzeggingen voor de Wereldbeker, het is een doorn in het oog van Van den Abeele. Zo gaf Lars van der Haar eerder al aan dat hij niet de volledige wereldbekercyclus zal betwisten, past Thibau Nys komende zondag voor de manche in Dendermonde en werken ook vrouwelijke veldrittoppers als Fem van Empel en Puck Pieterse niet de volledige Wereldbeker af.
“Lars van der Haar heeft na zijn zege in Maasmechelen gezegd dat hij het Wereldbekerklassement laat vallen. Thibau Nys verkiest de Superprestige in Niel boven de Wereldbeker in Dendermonde. Ik heb respect voor renners die zeggen dat ze ervoor kiezen om rust te nemen. Maar de Wereldbeker benadelen voor een ander klassement? Als de Wereldbeker als een speeltje wordt gezien, dan zitten we met een probleem”, aldus Van den Abeele.
“Dat is voor niemand goed, ook niet voor het veldrijden als discipline. Nochtans kunnen ze nergens zoveel prijzengeld winnen als in de Wereldbeker veldrijden. Dan gaat er toch iets verkeerd?”, vraagt de oud-veldrijder zich af. Toch wijst Van den Abeele niet alleen met de beschuldigende vinger naar de veldrijders. “We zullen daarbij ook zelf in de spiegel kijken”, is hij zelfkritisch.
Verandering
“Moeten prestaties in de Wereldbeker met meer punten worden beloond? Moeten we de wereldbekercrossen in een kortere periode bundelen zodat alle toppers er wel bij kunnen zijn, bijvoorbeeld van december tot het laatste weekend voor het WK? Het zijn allemaal zaken die ik dringend wil bespreken met Flanders Classics (verantwoordelijk voor de organisatie van de Wereldbeker, red.) en andere grote spelers uit de veldritwereld.”
Van den Abeele wil hier niet te lang mee wachten. “We zullen die beslissingen met de hoogste prioriteit nemen zodat ze op het WK (begin februari in Tábor, red.) al goedgekeurd kunnen worden. Op die manier zullen ze al volgend seizoen in voege treden.”
Organisatoren die al jaren op dezelfde dag organiseren klagen dat ze plots hun datums op zondag kwijt zijn, omdat UCI al die datums opeist voor de WB.
(belgische) Organisatie's die wel een WB organiseren klagen dat de WB organiseren stukken meer kosten dan een x20 of superprestige.
UCI en Flanders Classics denken dat ze onraakbaar zijn.
Nu laten de renners (en sommige organisatie's) de WB links liggen, en kan het zo niet verder.
Luister dan eens naar de mensen ipv zelf je eigen wil op te dringen in de waan dat je zoveel belangrijker bent dan de rest.
Ga idd terug naar pakweg 10manches (niet per se op zondag). Wil je voor je 'internationale' karakter gaan, wel behoud de buitenlands crossen. De be/nl manches gaan wel hun plaats vinden in ander klassement (of losse cross).
Maar waarschijnlijk is dit niet winstgevend genoeg voor de UCI.
Begin niet over het prijzengeld, want 'officieel' worden er geen startgelden gegeven voor de WB. Dus je bent als subtopper vaak beter af om je startgeld te gaan ophalen ipv prijzengeld voor +-5de plaats.
Nys zal dat ook wel voelen.
Het parkoers bepaalt vaak de aantrekkelijkheid van een cross. Namen, Zonhoven, Koksijde, Hulst en zo heeft iedereen nog wel een paar voorkeuren, hebben WB-waardige parkoersen en Dendermonde absoluut niet. Ik wil ook graag Ostrava (Tsjechië) nomineren voor een WB-cross, wat een parkoers, dwars door een lege fabriek! https://www.youtube.com/watch?v=vnHchciTsuc
Conclusie: als je van de WB een Champions League van het veldrijden wilt maken, dan moet je ook voor het beste gaan. Te veel crossen leidt tot minder kwaliteit. Dus, minder crossen, de beste renners, spectaculaire parkoersen en veel toeschouwers. De renners en de fans zullen dan vanzelf van de WB gaan houden.
De UCI ziet weer een kans om de WB nog eens meer te bevoordelen (naast de nu al aantrekkelijke zondagen, meer punten en belangrijke ranking): "Moeten we de wereldbekercrossen in een kortere periode bundelen zodat alle toppers er wel bij kunnen zijn, bijvoorbeeld van december tot het laatste weekend voor het WK? "
Die willen Wout en Mathieu in hun races, zodat zij de WB rechten weer kunnen verhuren voor veel geld (daarvoor zijn die andere voordelen ook, immers dan moeten coureurs toch redelijk vaak opdraven). De kerstperiode zal binnenkort wel exclusief van de WB zijn.
Zonde om te zeggen, maar het is een beetje het korfbal onder de balsporten!
Het lijkt er nu vooral op dat de UCI alle niet-wereldbekerwedstrijden van de kalender wil hebben, zodat de UCI nog meer kan verdienen. Dat is niet goed voor het veldrijden en dus uiteindelijk ook een slechte zaak voor de WB.
Als je nu als organisator heel veel geld geeft of een WB te organiseren, wil je waar voor je geld. Als je dan merkt dat een topper liever de dag ervoor in een Superprestige cross gaat rijden, ben je daar waarschijnlijk niet heel blij mee.
Bij de wereldbeker zit er tien punten verschil tussen plek 1 en 2 en dan nog eens vijf naar de nummer 3 en drie naar de nummer 4. Pas daarna wordt het verval een punt per plek. Dan kun je als podiumklant het overslaan van een wedstijd veel beter opvangen.
Ik vind dat een beter systeem, maar een bijwerking is dat ook de 'fulltimers' er nu voor kunnen kiezen om een wereldbeker over te slaan. Wil je dat voorkomen, moet je gewoon de puntentelling van de Superprestige overnemen. En dus zeker niet het verschil in UCI punten tussen wereldbeker ne C1 nog gestoorder groot maken dan het nu al is, want dat lost het probleem niet op.
Edit: Oh wacht, Tsjechie komt volgend seizoen ws ook weer terug, het ontbreeekt nu omdat het wk er is. Die moet je uiteraard ook behouden.
Formule 1
Maar ja de meer meer meer cultuur draait deze grote sport in Vlaanderen langzaam maar zeker de nek om.
Hoop dat de UCI zich beseft dat het 1 minuut voor twaalf is.
België, Nederland, Frankrijk, Spanje, Italië, Tsjechië, UK, Zwitserland, Duitsland, USA.
Tien manches.
En als je als UCI echt de sport internationaal wilt ontwikkelen, vraag dan niet enorm veel geld om die manches te mogen organiseren, maar geef die organistoren integendeel een steuntje in de rug financieel en organisatie-technisch.
Met 10 manches blijft er nog genoeg zwaartepunt in Vlaanderen over - alleen niet bij Flanders Classics, maar dat zou het probleem van de UCI niet mogen zijn.
Waarom Nys de wereldbeker laat vallen? Heeft dat niets te maken met startgelden en overeenkomsten? Mogelijk heeft hij een contract met organisator Superprestige om te starten in x-aantal wedstrijden.
Als de UCI niet begrijpt dat het publiek en de veldrijders het warmer krijgen voor klassiekers als de Koppenberg en Overijse dan voor een random WB, waar dan ook..
Tegen alle signalen in de renners een monsterlijke WB door de strot duwen en dan klagen dat ze er af en toe één overslaan en het zien als ‘speeltje’. Stuitend.
Van den abeele ....wat een opportunist
Had beter zijn hoofd eens uitgestoken voor Toon Aerts
Met zo mensen zijn we NIETS
Zoals gezegd, ze zijn er alleen voor zichzelf
Maar het is niet alleen in veldrijden natuurlijk. Ook bij het schaatsen zie je afzeggingen, wat ik overigens totaal niet begrijp. Want die trainen het hele jaar voor zes worldcup wedstrijden en een NK, EK en WK. Kwalificaties buiten beschouwing gelaten.
Wat Anema nu weer bedenkt met zijn team, om niet naar Japan te gaan wist hij toch ook al voor de kwalificatie wedstrijden. Hieraan kun je zien dat klassementen totaal ondergeschikt worden gemaakt. Alleen een WK telt. Niet meer en niet minder. Het heeft ook geen waarde op deze manier.