UCI test GPS-tracker in vrouwenkoers richting WK
Lotte Kopecky won vorig jaar de Ronde van Romandië - foto: Cor Vos
donderdag 7 augustus 2025 om 15:50

UCI test GPS-tracker in vrouwenkoers richting WK

De UCI gaat een GPS-veiligheidstracker testen tijdens de Tour de Romandie Féminin, zo heeft de internationale wielerunie donderdag bekendgemaakt. De technologie wordt later dit jaar ook ingezet op het WK wielrennen in Rwanda. Het was al eerder bekend dat alle WK-deelnemers met zo’n apparaat zullen rijden.

In de Tour de Romandie Féminin, die plaatsvindt van 15 tot en met 17 augustus, zal één renster per team worden uitgerust met de GPS-tracker. Deze test maakt deel uit van een bredere samenwerking tussen de UCI en het veiligheidsinitiatief SafeR, dat tot doel heeft de veiligheid van renners in koers te verbeteren. De trackers geven in real-time locatiegegevens door aan de wedstrijdleiding, medische teams en UCI-commissarissen.

Volgens de UCI wordt met deze test beoogd om de software verder te verfijnen en werkprotocollen op te stellen voor noodgevallen. “Het systeem zal helpen bij een snellere respons in geval van incidenten en zorgt voor een betere monitoring van de veiligheid van renners tijdens wedstrijden”, aldus de internationale wielerunie in een persbericht.

Eerder dit seizoen werd ook al een tracker getest tijdens de Ronde van Zwitserland, waar de UCI positief op reageerde. De wielerunie wil het gebruik van dergelijke technologie om de veiligheid te vergroten op termijn breder uitrollen. “We blijven nauw samenwerken met organisatoren en stakeholders om deze technologie in de komende seizoenen verder te implementeren,” klinkt het.

RIDE Magazine
1 Reacties
07-08-2025 17:47
Typisch de UCI weer: bezig zijn met randzaken en de echte issues negeren. Ja: het is een tragedie wat er met de meisje is gebeurd op het WK en nee: dat had niet mogen gebeuren. Maar dit soort incidenten zijn (gelukkig) zo ontzettend zeldzaam... Toch is men hier volop mee bezig terwijl je in vrijwel iedere koers onveilige parcoursen tegenkomt (vooral in de laatste paar kilometer) en daar doen ze helemaal niets aan. Bochten in de laatste 500 meter? Geen punt! 3 rontondes in de laatste 2 km? Geen punt! Absurde wegvermallingen in aanloop naar de sprint? Geen punt!
Maar wel allemaal een GPS tracker, voor de veiligheid weet u wel.....

Reacties zijn gesloten.