UCI Team Ranking: Deceuninck-Quick-Step pakt meeste punten, Alpecin-Fenix beste ProTeam

dinsdag 26 oktober 2021 om 10:39
UCI Team Ranking: Deceuninck-Quick-Step pakt meeste punten, Alpecin-Fenix beste ProTeam

Alpecin-Fenix is ook in 2022 weer zeker van de Tour en andere topkoersen - foto: Cor Vos

Deceuninck-Quick-Step wint dit jaar de UCI Team Ranking. De Belgische formatie van Patrick Lefevere verzamelde dit seizoen de meeste punten en blijft INEOS Grenadiers en Jumbo-Visma voor in de ranking. Alpecin-Fenix blijkt in 2021 opnieuw het beste ProTeam en is ook volgend jaar weer zeker van startrecht in alle topkoersen, inclusief de grote rondes.

Afgelopen weekend stond de laatste 1.1-koers (Ronde van Drenthe) op de kalender. In de komende weken staan er nog wel wat exotische 2.2-koersen op het programma, maar dit zal geen invloed meer hebben op de UCI Team Ranking. Deceuninck-Quick-Step is nu dus zeker van de eerste plek, voor INEOS Grenadiers en Jumbo-Visma.

UAE Emirates, de ploeg van Tourwinnaar Tadej Pogačar, eindigt als vierde. Bahrain Victorious vindt zichzelf na een uitermate succesvol seizoen terug op de vijfde plaats. In het linkerrijtje zien we verder nog Alpecin-Fenix, BORA-hansgrohe, AG2R Citroën, Groupama-FDJ en Israel Start-Up Nation.

Movistar voert het rechterrijtje aan en wat opvalt zijn de relatief lage klasseringen van Trek-Segafredo en Astana-Premier Tech, de nummers twaalf en dertien in de stand. Lotto Soudal bungelt met een achttiende plaats in de onderste regionen, als we kijken naar de WorldTeams. Team DSM heeft de minste punten weten te verzamelen van alle ploegen van het hoogste niveau.

UCI Team Ranking (op 26 oktober 2021)
1. flag-be Deceuninck-Quick-Step – 15.641,21 punten
2. flag-gb INEOS Grenadiers – 14.998,66 punten
3. flag-nl Jumbo-Visma – 12.914,67 punten
4. flag-ae UAE Emirates – 12.355,66 punten
5. flag-bh Bahrain Victorious – 10.429 punten
6. flag-be Alpecin-Fenix – 8.251 punten
7. flag-de BORA-hansgrohe – 8.222 punten
8. flag-fr AG2R Citroën – 7.151 punten
9. flag-fr Groupama-FDJ – 6.715 punten
10. flag-il Israel Start-Up Nation – 6.704,66 punten

11. flag-es Movistar – 6.656 punten
12. flag-us Trek-Segafredo – 6.593,66 punten
13. flag-kz Astana-Premier Tech – 6.469 punten
14. flag-be Intermarché-Wanty-Gobert – 5.571 punten
15. flag-fr Cofidis – 5.481 punten
16. flag-us EF Education-Nippo – 5.362,33 punten
17. flag-fr Arkéa-Samsic – 5.000 punten
18. flag-be Lotto Soudal – 4.704 punten
19. flag-au Team BikeExchange – 4.686,33 punten
20. flag-za Qhubeka NextHash – 4.368,66 punten

21. flag-de Team DSM – 3.887 punten


Alpecin-Fenix mag zich het beste ProTeam noemen in de UCI Team Ranking. De Belgische formatie van kopmannen Mathieu van der Poel, Tim Merlier en Jasper Philipsen heeft 8.251 punten verzameld. Het verschil met naaste belagers Arkéa-Samsic en TotalEnergies is groot. Uno-X en B&B Hotels zijn de volgende ProTeams in de stand.

De posities van de ProTeams zijn interessant met het oog op komend seizoen. Het beste ProTeam op de UCI Team Ranking 2021 moet volgens de UCI-regels voor elke WorldTour-wedstrijd in 2022 een wildcard aangeboden krijgen, inclusief de drie grote rondes. De ploeg die als tweede eindigt, krijgt voor alle eendagskoersen uit de WorldTour een uitnodiging.

Tim Merlier was erg succesvol in dienst van Alpecin-Fenix – foto: Cor Vos

Dit betekent dat Alpecin-Fenix ook volgend jaar weer zeker is van alle grote koersen, inclusief de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España. Arkéa-Samsic zal dan weer een uitnodiging krijgen voor alle eendagskoersen uit de WorldTour. Denk aan de vijf wielermonumenten en wedstrijden als Strade Bianche, Gent-Wevelgem en de Clásica San Sebastián.

Beste vijf ProTeams op de UCI Team Ranking (op 26 oktober 2021)
6. flag-be Alpecin-Fenix – 8.251 punten
17. flag-fr Arkéa-Samsic – 5.000 punten
22. flag-fr TotalEnergies – 3.192 punten
23. flag-no Uno-X – 2.848,17 punten
24. flag-fr B&B Hotels p/b KTM – 2.726 punten


Volledige UCI Team-ranking

Dit artikel delen:

25 Reacties

bswinkelss 26 oktober 2021 om 10:59

Wel schrijnend dat DSM minder punten heeft dan Arkea.

Magician 26 oktober 2021 om 11:02

En omdat ze in elke WT-koers mogen starten hengelt AFC volgend jaar ook weer de meeste punten binnen van de ProTeams.

Flutsysteem.

Massimo Bataille 26 oktober 2021 om 11:18

Dit is nu niet per se het geval, de meeste proconti teams nemen nauwelijks punten in de grote WT-races omdat het nu eenmaal moeilijk is voor hun om hoog te scoren in dit soort koersen. Buiten een eventuele ereplaats in etappes ( wat nauwelijks punten oplevert).
Ik herinner me vorig coronaseizoen nog waar Alpecin rond de TdF periode een hoop ‘kleine’ wedstrijden won waar er weinig WT-tegenstand was (drukke WT-kalender) en meer punten nam in 3-4 wedstrijden dan helft van de ploegen in de Tour.

Alpecin is natuurlijk nu wel excellent als het op ProConti teams komt en zeker op 1-daagsen (waar er veel punten te nemen valt).

platteprijs 26 oktober 2021 om 11:22

Je kunt het wel een flutsysteem noemen, maar welke andere proploeg is beter dan Alpecin. Niet Arkea, niet Total, geen dus.

Massimo Bataille 26 oktober 2021 om 11:40

Om cijfers te laten spreken ( Alpecin top-3 vs Arkea top-3)

VdPoel: 2461 UCI pt- 2261 in WT-koers (92%) – 34 koersdagen – 29 in WT-koers (85%)
Philipsen: 1777 UCI-pt – 1016 in WT (57%) – 63 koersdagen – 44 in WT-koers (70%)
Merlier: 1703 UCI-pt – 615 in WT (36%) – 63 koersdagen – 36 in WT-koers (57%)

Quintana: 827 UCI-pt – 222 in WT (27%) – 69 koersdagen – 44 in WT-koers (64%)
Barguil : 804 UCI-pt – 324 in WT (40%) – 65 koersdagen – 38 in WT-koers (57%)
Swift : 710 UCI-pt – 233 in WT (33%) – 50 koersdagen – 23 in WT-koers (46%)

De Arkea boys rijden niet echt minder WT-koersen, maar nemen wel enorm veel minder punten in zowel WT als niet-WT.
Dat is nu gewoon structureel iets lagere kwaliteit. Je ziet ook het verschil tussen sprinters/klassiekers en klimmers/AK.

Barry Batsbak 26 oktober 2021 om 11:41

Voor 2020 hoorde je hier nooit iemand over. Heel bijzonder.

Ze zijn in deze voorkeurspositie gekomen door goed te scoren en zijn dat consequent blijven doen. Als je 6e overall wordt en dus het grootste gedeelte van de WT-ploegen achter je laat mag je concluderen dat AF gewoon een pak kwaliteit heeft rondrijden. Het zijn geen one-trick-pony’s die maar met 1 renner gewonnen hebben. De ploeg heeft in de breedte gewoon goed gescoord.

Massimo Bataille 26 oktober 2021 om 11:45

Wat niet veranderd dat het nog steeds een flutsysteem is. Dat er bepaalde wildcards uitgedeeld worden aan kwaliteit ipv telkens maar de lokale ploegen te nemen vind ik op bepaalde mate wel ok.
Maar niet dat de winnaar eigenlijk alle rechten van een WT-ploeg heeft (mag overal starten in WT), maar niet de plichten ( kan zijn WT-koersen kiezen, andere licentievoorwaarden, andere min.loon, etc … )

Magician 26 oktober 2021 om 13:12

“Voor 2020 hoorde je hier niemand over”

Goh, hoe zou dat nou komen?

platteprijs 26 oktober 2021 om 11:25

Het meest verrassend, vind ik de relatief hoge plek van Israel Start Up. Heeft de komst van Froome toch geholpen :)

lo squalo dello Stretto 26 oktober 2021 om 11:35

Alpecin 6e wel straf. Met hun 2 topsprinters en VDP natuurlijk heel veel punten kunnen pakken maar toch een aantal teams wat dan echt teleurstellen. Een Trek met Stuyven, Pedersen, Moschetti, Theuns, Nibali, Mollema, Ciccone zou toch nooit lager mogen scoren dan het 3-tal van Alpecin. Zeker gezien VDP niet eens een vol programma deed. (niet dat ik Trek wil viseren; veel WT-teams vielen toch tegen als je zo’n ranking ziet)

Barry Batsbak 26 oktober 2021 om 11:42

Kop spijker raak

wimvl 27 oktober 2021 om 08:00

Inderdaad straf. Alpecin op 6 en dik verdiend. Alleen jammer dat ze geen world tour (willen) zijn.

Arie den Blanken 26 oktober 2021 om 11:59

Ik denk dat dit de meeste ploegen nauwelijks bezig houdt maar dat ze meer hechten aan een index van publiciteit die ze hebben gescoord.

bswinkelss 26 oktober 2021 om 12:23

Ik ben wel benieuwd hoe dit in verhouding staat met de budgetten van de ploegen. Ik denk dat het dan DSM, Israel en Movistar die onder de maat presteren. En deceuninck en bahrain boven de maat

Murcia 26 oktober 2021 om 12:32

Movistar zou 20 mln budget hebben, DSM 17/18 en ISN ook 18. DQS zit daar behoorlijk boven met 25 mln. Als je op die manier naar de lijst kijkt is de plaats van DSM echt treurig.
Het probleem voor hen is dat ze de echte veelwinnaar niet aan boord hebben. Geen topsprinter bv wat al een gigantisch verschil zou maken.

Samamba 26 oktober 2021 om 14:16

@Murcia
Als DSM Bol opstelt in .1 races zoals Wanty doet met Van Poppel haalt die ook gewoon 1000 “makkelijke” UCI punten en staat DSM opeens een stuk hoger op de ranking. Gewoon overwaardering van die kleine koersen waar bepaalde kleine WT ploegjes van gebruik maken om beter te lijken dan ze eigenlijk zijn.

Samamba 26 oktober 2021 om 12:31

Ook wel gewoon een domme ranking natuurlijk. Teams als Lotto Soudal, BikeExchange, Movistar of zelfs DSM pakken een heel hoog percentage van hun UCI punten in WT koersen waar alle topploegen aan de start staan en worden daar voor "afgestraft". Op een (enkel) WT ranking zou BikeExchange bijvoorbeeld zomaar in de top 10 staan, nu staan ze 19e. Ploegen als Wanty en Cofidis daarentegen pakken bijna geen punten in de WT, maar een enorm hoog aantal in .1 koersjes waar niemand om geeft of niemand aan meedoet. Ze starten in dubbel zoveel koersen als ploegen als BikeExchange en Lotto Soudal. Het zijn WT ploegen die hun focus leggen op die kleine Franse en Belgische koersjes, maar in de WT zelf niets presteren, maar zo toch hun WT licentie gaan redden.

Beetje dom allemaal.

thorsen 26 oktober 2021 om 14:36

Hoe redden ze hier hun WT licentie mee dan? Deze ranking heeft daar namelijk geen invloed op.

Deze ranking is totaal niks waard voor de ploegen zelf, op dus de betere Pro ploegen na, aangezien die hier wildcards voor de WT kunnen verdienen.

Samamba 26 oktober 2021 om 15:05

@thorsen

De behaalde punten tussen 2020 en 2022 zijn na 2022 wel degelijk heel belangrijk voor de nieuwe herverdeling van de WT licenties. Of dat was toch het plan van de UCI eind 2019.

Lotto Soudal en Cofidis vallen op dit moment buiten de top 18 (plan was ook om terug naar 18 WT ploegen te gaan). Alpecin en Arkea zijn de proconti ploegen die in de top 18 staan. Een ploeg als Wanty heeft daar meer dan 1000 punten voorsprong op LTS bijvoorbeeld terwijl ze in WT koersen meer dan 1000 punten minder hebben gescoord dit jaar alleen al.

Steven_E 26 oktober 2021 om 15:10

Is het dan niet vooral dom van Lotto om niet voor “makkelijke” punten te gaan in kleine Belgische en Franse koersen? Dat gaan hun sponsors niet erg vinden hoor (itt BEX ofzo)

Marco 26 oktober 2021 om 15:48

Dat veel starten in kleine koersen dat werkt zo helemaal niet. je kunt nog beter rijden voor plaats 10 in een WT koers dan zo een kleine koers winnen.

Voorbeeld:

Strade Bianche 95 punten voor een 7e plaats

Ethias Tour de Wallonie twee etappes winnen en twee dagen de leiders trui in totaal 50 punten.

Dus als BikeExchange een renner heeft die 7e kan worden in de Strade, laat Wanty dan lekker de ronde van Wallonië rijden

Samamba 26 oktober 2021 om 17:06

@Marco
Hier ben je toch verkeerd. Je vergelijkt een eendagskoers met ritten winnen in een etappekoers. Ik heb het over 1.1 koersjes in België (genre Marcel Kint of omloop der bla bla) en Frankrijk of zelfs bepaalde 1.Pro koersen waar enkel Franse ploegen en Wanty aan meedoen. Daar pak je gewoon respectievelijk 125 en 200 UCI punten mee hoor. Je moet de statistieken maar eens wat gedetailleerder gaan bekijken. Het is bijna frappant hoeveel punten Wanty pakt in dat soort koersen (met Van Poppel dan vooral, maar ook met Pasqualon bijvoorbeeld)

@Steven_E
Dat kun je inderdaad stellen. Ik noem het systeem dom. Ik vind dat WT ploegen zich vooral moeten bewijzen in WT koersen tegen de beste ploegen. Maar natuurlijk is het dan dom van Lotto om er niet meer energie in te steken en slim van Wanty of Franse ploegen om wat meer focus te leggen op die kleinere koersen.

Mystery Rider 27 oktober 2021 om 08:38

Het maakt Wanty en de Franse ploegen geen zak uit of ze punten pakken in .1 wedstrijden in Frankrijk en België, ze nemen deel omwille van sponsoring and marketing doeleinden…dat Van Poppel dan 1000 punten pakt kan hun niks schelen, wat wel belangrijk is dat Van Poppel (en de sponsor) in de belangstelling staat!

Romāns Vainšteins 26 oktober 2021 om 16:48

Punten stellen niks voor, geen hond buiten de incrowd kennel die het een snuf waardig vindt.

Herwig Dergent 27 oktober 2021 om 03:32

Het meeste punten en dan nog zonder de vele gebleseerde en revaliderende !
Chapeau

Headlines

Materiaalzone

Populair