UCI scherpt maatregelen aan: dalen op bovenbuis kan schorsing opleveren
De internationale wielerunie UCI heeft nieuwe maatregelen aangekondigd om de veiligheid van renners te verbeteren. Zo zullen er veiligheidsmanagers worden aangesteld, maar de UCI zal ook strenger optreden als renners zich gevaarlijk gedragen in een peloton.
Een aantal maatregelen is al vanaf aankomende maandag van kracht, andere veiligheidsmaatregelen worden vanaf 1 april of nog later dit jaar ingevoerd. Op de website van de UCI zijn alle maatregelen terug te vinden. Een belangrijke stap is dat wedstrijdorganisaties zo snel mogelijk een veiligheidsmanager moeten aanstellen en opleiden.
De wielerbond zal de lijnen uitzetten en zet een certificeringssysteem op, zodat het voor organisatoren makkelijker is om een dergelijke veiligheidsmanager op te leiden. Verder zal de UCI dranghekken langs de kant van de weg beter controleren en de aanduiding van obstakels op en langs het parcours verbeteren.
Met het oog op toekomstige massasprints zullen er nieuwe speciale voorwaarden komen voor hekken die in de finale van een wedstrijd worden geplaatst. De UCI geeft duidelijk aan dat er voortaan geen ruimte meer tussen dranghekken mag zitten. De wielerunie kijkt echter niet alleen naar ‘externe obstakels’ tijdens een wielerkoers.
‘Super tuck’
De UCI zal vanaf nu ook strenger kijken naar gevaarlijke gedragingen in een peloton. Denk aan het weggooien van bidons en afval op de weg en het innemen van gevaarlijke posities op de fiets. Een renner die tijdens een wedstrijd daalt op zijn bovenbuis (de zogeheten super tuck) zal allereerst een waarschuwing krijgen, maar kan in de toekomst (vanaf 1 april) zelfs worden geschorst.
Ook motorrijders, autobestuurders en piloten van tv-helikopters (die deel uitmaken van de karavaan) ontsnappen niet aan strengere regelgeving. Alle renners zullen de komende weken, voorafgaand aan elke wedstrijd, op de hoogte worden gebracht van de nieuwe regels. Ook zal er een campagne worden ingevoerd om alle betrokkenen over de maatregelen te informeren.
Ook een gevaarlijke actie welke veel amateurs "nadoen" ;)
Iemand zwaar zien crashen in een afdaling doordat hij van zn hoods stuiterde door een put. Ik reed erachter in de beugel ook door de put en kom hem net ontwijken.
https://youtu.be/vMAEwIl0SwI
Wat ze hadden moeten verbieden is de tijdrithouding op een normaal stuur, als je dan toch een houding wil verbieden. Daarbij heb je simpelweg te weinig controle doordat je niet bij de remgrepen zit en bijna niet kan sturen. (Maar ook die houding moet van mij kunnen).
Deze posities waar handen niet direct aan het stuur zitten zouden wat mij betreft ontmoedigt kunnen worden, maar fiets computertjes met stuur extensies worden nu eenmaal verkocht dus ik zie dat niet gebeuren.
Een verbod op de ‘Wellens positie’ als men in het wiel zit zou ik zeker waardevol vinden.
Deze zal heel wat meer kaaskoppen tegen de vlakte hebben doen gaan dan de bovenbuis ja, met hobbeltjes en zijwind iets wat menigeen het asfalt heeft doen kussen zonder dat ze dat achteraf toe durfen te geven gok ik.
Maar inderdaad, hiervoor geldt hetzelfde. Die profs zijn de artiesten en de recreanten moeten gewoon normaal doen. Zij mogen het dus wél.
Iedereen die fietst weet toch dat je de beste controle hebt over je fiets wanneer ( a ) je goed je stuur vasthebt, (b) je voeten in de klikpedalen zitten en (c) je de bovenbuis stevig vastklemt met je ballen. Oeps, puntje c moest natuurlijk zijn wanneer 'je stevig op je zadel zit'...
Dat er geen bekende gevallen zijn waar het handvol meesterdalers van het peloton vanop de bovenbuis ten val komen is louter anekdotisch "bewijs" dat het niet gevaarlijker is dan dalen vanop het zadel. De renners onderschrijven het grotere gevaar ook keer op keer door uit die lage positie te komen om bochten te nemen. Dat moment waarop men terug naar het zadel beweegt is dan ook nog eens het minst gecontroleerde van allemaal. Dat zie je hier bvb geïllustreerd in een Hirschi-momentje van de afgelopen Tour: https://sporza.be/nl/2020/09/10/hirschi-komt-bijna-ten-val-in-de-afdaling/ (met een veelzeggende 'oeh' van José om het moment te onderlijnen)
Het zijn dan wel profs, maar ze vallen vaker dan de modale wielertoerist omdat ze strijden op het scherpst van de snede.
> "Als een renner crasht vanuit die fietspositie, zal hij de schuld alleen maar bij
> zichzelf leggen. Want dan is het ook zijn schuld. De UCI moet veilige parcours
> voorzien."
Neen, ze zijn allemaal samen verantwoordelijk voor het zo veilig mogelijk kunnen beoefenen van het beroep profwielrenner. Als een renner ten val komt moet het zo zijn dat er niemand 'schuldig' is, niet hijzelf/een andere renner vanwege gevaarlijk of onvoorzichtig gedrag, noch de organisator/UCI op het vlak van het parcours en de omkadering.
> Wielrennen is de sport waar de snelste fietser wint. Gaan ze downhill ook
> verbieden?
Tuurlijk niet, laat die mannen en vrouwen lekker de berg afscheuren, maar dan wel in de *zo veilig mogelijkste* positie. Waarom zou dat uitgangspunt nu in hemelsnaam een probleem zijn?
(hij merkt ook op dat hij weet heeft van Gilbert en een andere renner die ooit ten val gekomen zijn vanwege deze positie)
Ik zeg niet dat het veilig is, maar profs kunnen het wel hebben!
Voorbeeld: Tom Dumulain komt in de Giro ten val doordat Salvatore Puccio in de afdaling langdurig achterom zat te kijken en daardoor een massale valpartij veroorzaakte. Voor Tom betekende dat einde Giro (en carrière?) en Puccio stond de volgende dag gewoon weer aan de start.
Het zou echt bijdragen aan de veiligheid als dit soort manoeuvres aangepakt worden.
Dalen gaat over durf, techniek en timing. Ontbeert één van die kwaliteiten dan wordt het gevaarlijk. Zie Zakarin.
Of stel we krijgen een Cassartelli momentje van een renner in super-tuck houding, zijn het dan niet dezelfde personen op dit forum die moord en brand schreeuwen dat het allang verboden had moeten worden, zeg maar net als Jocobsen vs losstaande hekken en portalen.
Sporters hebben een voorbeeld functie en je ziet maar al te veel wielertoeristen dit proberen, ikzelf ook uiteraard, bleef met m'n volgepropte shirt aan m'n zadelpunt hangen, ging net goed zakmaorzegge.
Tuurlijk er zijn ook nóg belangrijkere zaken, minder rotonde's en haakse bochten in de laatste 3 kilometer bijvoorbeeld, maar eej dit is in iedergeval al één maatregel.
Het overgrote deel van de reacties komt van de nee stemmers.
Oké laten we daar op wachten, top idee (ironie). Er zijn echt al talloze voorbeelden van profs die nog op tijd konden corrigeren omdat die hun fiets volledig onder controle hebben. Dat moment gaat er ook een keer niet zijn en dat moment is nog veel aanzienlijker bij fietstoeristen en bovenal jeugd. Het meteen bij de profs verbieden zorgt meteen voor duidelijkheid: meer verantwoord dalen is het devies.
Ik lees hier echt een hoop aanstellers, misschien moet je eens kijken of je tenen niet te lang zijn.
Lance zal tevreden zijn.