UCI roept in zaak Dries De Bondt de Omerta weer tot leven
Opinie Combines, het leveren van hand- en spandiensten voor andere renners c.q. ploegen, zitten in het DNA van het wielrennen. Meestal gebeurt het stilzwijgend en kan de buitenwereld alleen maar vermoedens hebben. Dries De Bondt is een van de weinigen die er in een interview met onze website eerlijk over was. Daardoor hangt de voormalig Belgisch kampioen nu misschien een schorsing boven het hoofd.
Laten we terug gaan naar de 20ste rit van de Giro d’Italia over de Colle delle Finestre richting Sestriere. De koninginnenrit van de afgelopen Ronde van Italië, waar Isaac Del Toro, Richard Carapaz en Simon Yates nog om de eindzege strijden.
Het is Dries De Bondt die vanuit de vroege vlucht Del Toro en Carapaz zo’n twee minuten op sleeptouw neemt bij de achtervolging op de ontketende Simon Yates. Veel betekenis heeft zijn kopbeurt niet. De algemene vraag is: waarom doet de 33-jarige Vlaming die in dienst van Decathlon AG2R rijdt dit?
Wanneer WielerFlits-verslaggever Niels Bastiaens hem hier na afloop van de Giro d’Italia naar vraagt, geeft De Bondt eerlijk antwoord. Een doorgewinterde prof als De Bondt, in zijn negende jaar als beroepswielrenner, weet ondertussen wat hij wel of niet kan zeggen.
“Ik heb nog altijd geen duidelijkheid gekregen van mijn ploeg of ik mag blijven in 2026. Het leek me dus tijdens de Giro een goed idee om mezelf wat in de markt te zetten”, vertelt hij aan WielerFlits.
De Bondt benaderde in de Giro d’Italia diverse ploegen zelf en liet hen weten open te staan voor een contractgesprek. Dat deed hij ook met ploegleider Ken Vanmarcke van EF Education-EasyPost, het team van Carapaz.
“Voor de ploegvoorstelling van de twintigste etappe kwam Vanmarcke terug bij mij. Hij zei: ‘Ben je iets van plan vandaag? Voor ons gaat het heel lastig zijn om renners mee te sturen in de vroege vlucht. Maar kijk: als jij mee bent en je kunt ergens een rol spelen die belangrijk is in het eindresultaat van de Giro, dan kan daar iets serieus aan vasthangen.’ Dat heeft me wel geïnspireerd om te doen wat ik heb gedaan voor Carapaz.”

Dries De Bondt in de aanval in de Giro d’Italia. Foto: Cor Vos
Naar aanleiding van deze uitspraak stelt de UCI nu via de ethische commissie een voorlopig onderzoek in naar Dries De Bondt. In het persbericht staat: “De UCI heeft geoordeeld dat deze opmerkingen duidelijk van dien aard waren dat ze de integriteit van de wedstrijd in twijfel trokken.”
“Volgens zijn opmerkingen in de media heeft Dries De Bondt opzettelijk een renner van EF Education-Easy Post geholpen na een suggestie van een van de sportdirecteuren van dat team dat dit de renner zou kunnen helpen een contractaanbod voor volgend seizoen te krijgen.”
Op basis hiervan heeft de UCI besloten de zaak voor te leggen aan haar Ethische Commissie voor een uitspraak over de feiten en om mogelijke sancties tegen de renner en/of de sportdirecteur te overwegen, indien hun gedrag in strijd blijkt te zijn met de Ethische Code van de UCI.”
Er wordt gewezen naar de artikelen 8.1 en 8.2, waarin wordt gekeken naar manipulatie van de wedstrijd en/of corrupt gedrag. Terwijl een dienst leveren voor een andere ploeg of samenwerken met een ander team in vrijwel iedere wedstrijd gebeurt. Hoe vaak rijden ploegleiders niet naast elkaar om een afspraak te maken? Hoe vaak helpt een renner niet een collega die voor een andere ploeg uitkomt? Hoe vaak heeft een renner met een aflopend contract zo niet een nieuwe verbintenis met een ander team versierd? We kennen geen tientallen, maar honderden voorbeelden. En dat weten ze ook op het hoofdkantoor van de UCI.

Foto: Cor Vos
Dus het enige dat de UCI lijkt te willen benadrukken is dat Dries De Bondt zijn mond had moeten houden. Dan had hij hier nooit meer iets over gehoord. Zwijgen, dat lijkt dan ook de boodschap die de UCI met het aanpakken van De Bondt naar buiten wil brengen. Alsof de UCI de Omerta in het peloton weer wil stimuleren en vooral renners verbiedt om de waarheid binnenskamer te houden en zeker niet met de media te delen.
Praat dus niet over je daden, dan is er niets aan de hand. Wat is in de wereld van het nieuwe wielrennen in dit geval dan het oude, verguisde wielrennen? Het helpen van een andere renner cq. andere ploeg of het eerlijk vertellen over je beweegredenen voor een actie?
Dat renners van te voren met elkaar spreken, dat is waarheid als een koe. De bekende waaieretappe in de TdF met Quickstep (heetten ze toen zo) en Rabobank, waarin werd afgesproken genoeg proviand in de zakjes mee te nemen. Dat Leon van Bon, destijds Lotto (heb ik het juist ?) in de Vuelta opeens voor Menchov (Rabobank) ging rijden. Dat als MvdP en WvA samen demarreren en afspreken samen door te rijden / samen te werken.
Toch makkelijk voor EF als je het zo kan oplossen. Dan hoef je zelf geen renner mee te sturen in de vroege vlucht zoals Visma wel gedaan heeft. Alleen starten ploegen met 8 en niet met 9 renners...