‘UCI past 3 kilometer-maatregel aan: renner die alleen valt, is de pineut’
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
zondag 6 oktober 2024 om 13:08

‘UCI past 3 kilometer-maatregel aan: renner die alleen valt, is de pineut’

De 3 kilometer-maatregel gaat deels op de schop, zo meldt Directvélo. De maatregel wordt volgens de Franse wielersite vanaf volgend seizoen iets specifieker toegepast. Val je in de laatste drie kilometer zonder toedoen van andere renners of factoren buiten je eigen macht, dan heb je vanaf 2025 een probleem.

De internationale wielerunie wil op deze manier meer duidelijkheid creëren omtrent de regelgeving rond valpartijen in de laatste kilometers. Momenteel is de regelgeving als volgt: “Een coureur wordt in dezelfde tijd geplaatst als de renners die in zijn gezelschap reden op het moment van het incident, als er een gebeurtenis plaatsvindt die losstaat (val, mechanisch probleem of een lekke band) van de eigen fysieke capaciteiten van de renner(s) in kwestie.”

Deze regel is vanaf 2025 niet meer van toepassing. Als een renner volgend jaar in de laatste drie kilometer vanwege een eigen fout – al dan niet in zijn eentje – tegen de grond gaat, zal de UCI zijn tijdsverlies niet corrigeren. De achterstand die deze renner op de streep oploopt, zal ook de eindtijd zijn.

De UCI wil zo situaties zoals in de voorbije Tour de France voorkomen. Toen gleed Primoz Roglic vlak voor de finish van de elfde etappe door een – op het oog – eigen stuurfout onderuit in een afdaling. Roglic reed op dat moment samen met Remco Evenepoel, verloor door zijn schuiver een halve minuut, maar werd na de finish toch in dezelfde tijd geplaatst als de renner van Soudal Quick-Step.

Nieuwe aanpassing
Dat zal vanaf 2025 dus niet meer gebeuren. Het is niet de eerste keer dat de UCI sleutelt aan de 3 kilometer-regel. Eerder dit seizoen kondigde de UCI aan om te experimenteren met het oprekken van de regel naar vier en zelfs vijf kilometer van de finish. Het zou de veiligheid in het vlakke slot van de koers verbeteren. De ASO besloot hierop tijdens de Tour de France al te experimenteren met het oprekken van de 3 kilometer-maatregel.

RIDE Magazine
17 Reacties
06-10-2024 13:42
Ik denk eerlijk gezegd dat we er nog anders naar moeten kijken. Namelijk de 3 km regel (of maak er desnoods 5 km van) instellen op basis van het koersverloop. En dat je op 20 km van de meet kenbaar maakt als wedstrijdleiding of de regel van toepassing is.

Verloopt de wedstrijd volgens het massasprint-scenario: nou, dan gewoon op 3 of 5 km voor de meet de tijden opnemen, en wie verder wil sprinten voor de dagzege doet lekker zijn best, maar het klassement (afgezien van boni's voor 1-2-3) is gemaakt.

En als je als wedstrijdleiding vindt dat dit niet nodig is, dan maak je dit ook op 20 km van de meet kenbaar laat je gewoon de reele tijd aan de finish tellen. Eventueel gekoppeld aan de huidige 3 km regels voor valpartijen.

Ik ben het eens met de argumentatie rondom de situatie met Roglic, maar dan focust de UCI zich niet op het ECHTE probleem.
    06-10-2024 14:48
    Dit is inderdaad een goed idee en is meer over nagedacht dan over de nieuwe regels van de uci.
06-10-2024 13:38
Kortom: beuk iemand mee onderuit als je gaat, anders verlies je tijd. Daar wordt het zeker veiliger van :-).
    06-10-2024 13:51
    Nee, want dan is het toch je eigen fout en kost het je dus tijd. Degene die je in je val zal dan de 3 kilometer tijd krijgen lijkt mij.
    06-10-2024 15:20
    Niet te doen, je krijgt altijd het verhaal: die voor mij remde, gladde weg, slechte veiligheidsmaatregelen e.d. als er meer vallen denk ik dat in de praktijk de "dader" vaak vrijuit zal gaan.
06-10-2024 13:27
Want roglic viel natuurlijk express in die afdaling. Als hij niet valt finisht hij in dezelfde tijd als evenepoel, en heeft hij geen fysieke schade. UCI kan zich beter focussen op het veilig maken van de laatste drie kilometer dan dat ze zich hiermee bezighouden. Maar de UCI is altijd snel met regels voor de kleine en makkelijk op te lossen problemen, maar de grote serieuzere problemen worden nauwelijks aangepakt.
    06-10-2024 14:29
    Maar als hij risico's neemt in de afdaling om bij een betere daler te blijven of een slechtere daler onder druk te zetten wordt de kans wel groter dat je valt en lijkt het ergens niet eerlijk dat hij wel dezelfde tijd krijgt.
    06-10-2024 16:58
    Akkoord met je standpunt. Behalve het roglic gevalletje. Zoals cochise hierboven beschreef is het zn eigen fout. + naar de finish toe ging het ook nog bergop. De kans was dus groot dat roglic niet in het wiel ging zitten van remco aan de streep, aangezien remco toch sterker leek dan roglic die rit en in feite de gehele tour al. Voor mij moeten ze de regel niet veranderen, mag gewoon zo blijven. Wat me heel raar lijkt, is dat de regel enkel toegepast wordt bij vlakkere aankomsten. Dat was die rit duidelijk niet het geval. Het was een halve bergrit. Dus daar geen 3km regel lijkt me logischer
    06-10-2024 17:43
    Het was gewoon compleet belachelijk dat er die etappe een 3km regel werd ingevoerd...
    De top van de laatste officiële helling (3° Cat) was gewoon binnen de 3km. Hoe in hemelsnaam kan je dan die regel invoeren... Was ook allesbehalve een vlakke aankomst.
    Dus begrijp gewoon nog altijd niet hoe achterlijk de organistatie/jury moet zijn om dan dit niet aan te passen...
06-10-2024 13:16
Meer duidelijkheid ja ja dit leest als veel meer onduidelijkheid want je moet nu voor elke val gaan oordelen hoe of wat het gebeurd is.
    06-10-2024 14:08
    Willekeur van corrupte juryvoorzitters. Dat is de UCI ten voeten uit.
    06-10-2024 15:18
    Inderdaad, mocht de jury een trackrecord hebben van consequentheid en onbevooroordeeldheid zou ik dit toejuichen. Maar zelfs als de regels volstrekt duidelijk en eenduidig zijn maken ze er al een potje van.

    Nu vermoed ik dat willekeur en inconsequentie hoogtij gaan vieren.
06-10-2024 13:41
Koers van start tot finish, veel duidelijker kan het nooit meer worden. Als de laatste 3,4 of, welaan, 5 km te gevaarlijk zijn dan hadden die nooit in het parcours mogen zitten.
    06-10-2024 14:47
    Sommige renners maken van de meest veilige aankomst nog een teringzooi.
06-10-2024 13:28
Op zich een prima uitzondering, maar maakt het ook complexer. En wat van een (beetje) zachte band, zoals Remco in de Vuelta 22 en relaxt afstappen op 3km?
    06-10-2024 14:41
    Dat valt onder mechanische pech en niet onder valpartijen, dus daar zal dit niks aan veranderen. Wellicht dat je misbruik van dit soort dingen kan voorkomen door materiaal verplicht achter te laten zodat een juryauto het kan oppikken en inspecteren. Het gaat tenslotte maar om 3 kilometer dus logistiek moet dat wel te regelen zijn.
07-10-2024 06:34
Het is natuurlijk behelpen tot t moment dat sips, abs en lane assist ook op de fiets beschikbaar komen. Maar het zou raar aanvoelen als Bobby Traksel op de Cauberg in dezelfde tijd gezet wordt gezet als Philippe Gilbert terwijl hij onderaan de Daalhemmerweg rechtdoor stuurt. Zeker als je daar in de buitenbocht op het terras zit.

Reacties zijn gesloten.