‘UCI past 3 kilometer-maatregel aan: renner die alleen valt, is de pineut’
De 3 kilometer-maatregel gaat deels op de schop, zo meldt Directvélo. De maatregel wordt volgens de Franse wielersite vanaf volgend seizoen iets specifieker toegepast. Val je in de laatste drie kilometer zonder toedoen van andere renners of factoren buiten je eigen macht, dan heb je vanaf 2025 een probleem.
De internationale wielerunie wil op deze manier meer duidelijkheid creëren omtrent de regelgeving rond valpartijen in de laatste kilometers. Momenteel is de regelgeving als volgt: “Een coureur wordt in dezelfde tijd geplaatst als de renners die in zijn gezelschap reden op het moment van het incident, als er een gebeurtenis plaatsvindt die losstaat (val, mechanisch probleem of een lekke band) van de eigen fysieke capaciteiten van de renner(s) in kwestie.”
Deze regel is vanaf 2025 niet meer van toepassing. Als een renner volgend jaar in de laatste drie kilometer vanwege een eigen fout – al dan niet in zijn eentje – tegen de grond gaat, zal de UCI zijn tijdsverlies niet corrigeren. De achterstand die deze renner op de streep oploopt, zal ook de eindtijd zijn.
De UCI wil zo situaties zoals in de voorbije Tour de France voorkomen. Toen gleed Primoz Roglic vlak voor de finish van de elfde etappe door een – op het oog – eigen stuurfout onderuit in een afdaling. Roglic reed op dat moment samen met Remco Evenepoel, verloor door zijn schuiver een halve minuut, maar werd na de finish toch in dezelfde tijd geplaatst als de renner van Soudal Quick-Step.
Nieuwe aanpassing
Dat zal vanaf 2025 dus niet meer gebeuren. Het is niet de eerste keer dat de UCI sleutelt aan de 3 kilometer-regel. Eerder dit seizoen kondigde de UCI aan om te experimenteren met het oprekken van de regel naar vier en zelfs vijf kilometer van de finish. Het zou de veiligheid in het vlakke slot van de koers verbeteren. De ASO besloot hierop tijdens de Tour de France al te experimenteren met het oprekken van de 3 kilometer-maatregel.
Verloopt de wedstrijd volgens het massasprint-scenario: nou, dan gewoon op 3 of 5 km voor de meet de tijden opnemen, en wie verder wil sprinten voor de dagzege doet lekker zijn best, maar het klassement (afgezien van boni's voor 1-2-3) is gemaakt.
En als je als wedstrijdleiding vindt dat dit niet nodig is, dan maak je dit ook op 20 km van de meet kenbaar laat je gewoon de reele tijd aan de finish tellen. Eventueel gekoppeld aan de huidige 3 km regels voor valpartijen.
Ik ben het eens met de argumentatie rondom de situatie met Roglic, maar dan focust de UCI zich niet op het ECHTE probleem.
De top van de laatste officiële helling (3° Cat) was gewoon binnen de 3km. Hoe in hemelsnaam kan je dan die regel invoeren... Was ook allesbehalve een vlakke aankomst.
Dus begrijp gewoon nog altijd niet hoe achterlijk de organistatie/jury moet zijn om dan dit niet aan te passen...
Nu vermoed ik dat willekeur en inconsequentie hoogtij gaan vieren.