UCI overweegt meer maatregelen tegen gediskwalificeerde teams in Ronde van Romandië
Een flinke rel in het vrouwenpeloton. In de Ronde van Romandië voor vrouwen 2025 (WorldTour) zijn vijf teams gediskwalificeerd nadat ze bezwaar maakten tegen een test met GPS-trackers door de UCI. De bond overweegt nu of andere maatregelen gerechtvaardigd zijn in overeenstemming met het UCI-reglement. Mogelijk krijgt hun diskwalificatie dus nog een (zwaarder) gevolg.
Deze week hebben zes teams de UCI om opheldering gevraagd rondom de test met de GPS-trackers. Dat waren de topploegen Visma | Lease a Bike, Picnic PostNL, Lidl-Trek, Canyon//SRAM, EF-Oatly-Cannondale en AG Insurance-Soudal. Omdat zij het niet eens waren met de veiligheidstest van de UCI, dreigde de bond hen te diskwalificeren als ze niet zouden inbinden. De Belgische ploeg AG Insurance-Soudal heeft dat uiteindelijk wel gedaan, de overige vijf teams niet. Zij mochten daardoor niet starten in de eerste etappe van de Zwitserse WorldTour-koers, een individuele etappe.
De UCI laat in een statement weten het besluit van de vijf betrokken teams te veroordelen. “We betreuren dat bepaalde teams op de startlijst voor de Ronde van Romandië Féminin hebben geweigerd zich te houden aan de reglementen van de wedstrijd met betrekking tot de implementatie van GPS-trackers als test voor een nieuw veiligheidssysteem. De test vindt plaats tijdens de drie etappes van de UCI Women’s WorldTour.
De beslissing van deze teams om zich te verzetten tegen de specifieke reglementen van het evenement is verrassend en ondermijnt de inspanningen van de wielerfamilie om de veiligheid van alle renners in het wegwielrennen te waarborgen door deze nieuwe technologie te ontwikkelen”, schrijft de bond in haar reactie. We nemen het communiqué hieronder intergraal over.

UCI-voorzitter David Lappartient – foto: Cor Vos
“Zoals gecommuniceerd in de specifieke reglementen van het evenement en in overeenstemming met artikelen 1.3.073 en 2.12.007/3.5.3 van het UCI-reglement, moesten teams één renner aanwijzen op wiens fiets de GPS-tracker zou worden bevestigd. Teams kregen nadere uitleg tijdens de vergadering van de sportdirecteuren voorafgaand aan het evenement. De UCI betreurt het dat bepaalde ploegen bezwaar hebben gemaakt tegen de test door geen renster aan te wijzen die het trackingapparaat bij zich draagt en daarom hebben besloten om uitgesloten te worden van de Ronde van Romandië Féminin. Gezien deze situatie zal de UCI overwegen of andere maatregelen gerechtvaardigd zijn in overeenstemming met de UCI-reglementen.
De details van de test werden gecommuniceerd op 7 augustus en in een gedetailleerd communiqué voorafgaand aan de race. Ter herinnering: deze test houdt in dat één renster per ploeg een GPS-tracker met een gewicht van 63 gram bij zich draagt tijdens de drie etappes (15-17 augustus) van de Zwitserse UCI Women’s WorldTour-etappekoers. Dezelfde technologie zal worden ingezet tijdens de UCI Wereldkampioenschappen wielrennen 2025 in Kigali, Rwanda, waar alle rensters het apparaat bij zich zullen dragen.
De beslissing om deze test van GPS-veiligheidstrackingtechnologie te implementeren werd genomen door SafeR, de organisatie die zich toelegt op de veiligheid in het dames- en herenwielrennen. SafeR brengt vertegenwoordigers van alle belanghebbenden in het wielrennen samen: organisatoren (Association Internationale des Organisateurs de Courses Cyclistes – AIOCC), teams (Association Internationale des Groupes Cyclistes Professionnels – AIGCP) en renners (Cyclistes Professionnels Associés – CPA en CPA Women).
Het doel van de test is om de veiligheidstrackingsoftware van de UCI te verfijnen en protocollen vast te stellen om realtime gegevens te verstrekken aan de wedstrijdleiding, medische teams en UCI-commissarissen. Dit systeem zal de monitoring van de veiligheid van de renners tijdens wedstrijden versterken en een snelle reactie bij incidenten mogelijk maken. Het initiatief maakt deel uit van de voortdurende inspanningen van de UCI om de veiligheid van de renners te beschermen. Een bredere implementatie van deze technologie is voorzien voor de komende seizoenen.
De drie verschillende etappeformats van de Ronde van Romandië Féminin – individuele tijdrit, een etappe van A naar B en een rit met een omloop – maken het evenement bij uitstek geschikt om het systeem te testen dat is ontwikkeld door Swiss Timing, de tijdritpartner van de Ronde van Romandië Féminin. De UCI heeft met de organisatoren samengewerkt om het soepele en efficiënte verloop van de test te garanderen en bedankt hen voor hun bijdrage aan de veiligheid van de renners. Het is betreurenswaardig dat de acties van sommige teams van invloed zullen zijn op dit belangrijke internationale evenement.
De teams die hebben geweigerd deel te nemen aan de test met gps-trackingtechnologie – en daarom zijn uitgesloten van de Ronde van Romandië Féminin – zijn:
Canyon//SRAM zondacrypto
EF Education-Oatly
Lidl-Trek
Picnic PostNL
Visma Lease a Bike
Opgemerkt dient te worden dat de meeste van deze teams deel uitmaken van de organisatie Velon, die eigenaar is van een eigen datatransmissiesysteem en werkt aan de ontwikkeling van een eigen gps-trackingsysteem.
De prioriteit van de UCI is het waarborgen van de veiligheid van de renners. De UCI werkt samen met de hele wielersportfamilie aan dit doel en de samenwerking met de meeste belanghebbenden is positief en constructief. Het is betreurenswaardig om te zien dat bepaalde teams weigeren samen verder te gaan om de veiligheid van de renners te beschermen, en de UCI veroordeelt hun weigering om mee te werken.”
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Het team krijgt net zelf de data ,die gaat naar de UCI.
De teams hebben ook al op tijd hun protest brieven naar de UCI gestuurd ( 12/ 13 aug) .
Oftewel UCI zit verkeerd, natuurlijk gaan teams niet een deel vd verantwoordelijkheid voor hun personeel opeens aan de UCI geven.
Het gaat dus puur om de commerciële belangen van twee bedrijven; één daarvan voelt zich buitengesloten. Wat mij betreft, krijgt één van die vijf ploegen volgend jaar geen WT-licentie. Dan zullen die samenzweerders elkaar laten vallen als een baksteen.
« La décision d’effectuer ce test de technologie de suivi GPS a été prise par SafeR, la structure dédiée à la sécurité dans le cyclisme sur route féminin et masculin, qui rassemble des représentants de toutes les parties prenantes du cyclisme sur route : les organisateurs (Association Internationale des Organisateurs de Courses Cyclistes - AIOCC), les équipes (Association Internationale des Groupes Cyclistes Professionnels - AIGCP) et les coureurs (Cyclistes Professionnels Associés – CPA, et CPA Femmes). »
( bron: https://fr.uci.org/pressrelease/luci-condamne-le-refus-de-plusieurs-equipes-de-participer-au-test-de-la/33aDteWdWJosjPYCwJktfx )
Waarom zou de UCI moeten kiezen welk merk ze per ploeg gebruiken, wie dat monteert, en waarom zou die data naar de UCI moeten gaan ipv dat het van de ploeg blijft?
Ik snap het standpunt van de UCI hier niet, behalve dat ze meer macht en meer geld willen.
Overigens klagen slechts zes van de zestien ploegen; laat dat nu net Velon-ploegen zijn. Wie wil hier nu meer macht en geld?
En zeker dat laatste (Canyon) geeft dus aan dat het om meer gaat dan alleen het beschermen van Velon, namelijk het ontlopen van de UCI van de verantwoordelijkheid voor als er wat mis gaat met de gemonteerde apparaatjes.
Kortom, alle Velon-ploegen hebben geklaagd, maar twee daarvan hebben de poot niet stijf gehouden — gelukkig maar, want die rensters konden gewoon van start en daar zat ook de winnares bij. Verder waren er nog twee klagers buiten Velon, waarvan Canyon zich opzettelijk liet uitsluiten.
De ploegen staan dus weer eens 50⁄50 lijnrecht tegenover elkaar. :-P
...dan kan ik de verantwoordelijkheid dus afwentelen op alle ploegen, en heb ik niet met een UCI te dealen?
Perfect, man!
ik heb een vraagje aan jullie WF ....
IK ben niet van alles op de hoogte en volg dus niet alles minutieus op , maar volg WF zéér regelmatig (kan je ook afleiden uit mijn reacties) net zoals ik sommige andere Wielersites opvolg om mijn info te halen ivm het invullen van allerlei polls...dan is het zuur als je dan plots in je poll ziet dat twee belangrijke rensters DQS achter hun naam krijgen....iets waarvan ik dacht niks gelezen te hebben gisteren of deze ochtend !
Indien blijkt dat jullie naijlen in jullie berichtgeving , zal ik genoodzaakt zijn om een site te zoeken waarin ze up 2 date informeren.
Indien blijkt dat ik gisteren of vandaag een bericht van jullie gemist heb dan mag je alle voorgaande negeren en biedt ik mijn excuses aan voor deze dan onterechte reactie..
Mvg