UCI openbaart Eekhoff-beelden
Video De UCI heeft de beelden vrijgegeven op basis waarvan Nils Eekhoff is gediskwalificeerd. Op video die 2.25 minuut duurt is te zien hoe de renner achter de auto terugkeert naar de staart van de karavaan.
Een dag na de veel besproken diskwalificatie van Nils Eekhoff zijn nieuwe feiten bekend geworden over het voorval. Ook UCI-voorzitter David Lappartient heeft, op een persconferentie waar WielerFlits bij aanwezig was, gereageerd op het voorval.Waarom is Nils Eekhoff gediskwalificeerd?
Eekhoff is gediskwalificeerd voor het achter de auto terugkeren na een valpartij. In de reglementen van de UCI (artikel 2.12.007 4.7) staat dat schuilen achter een volgauto verbonden is. In extreme gevallen kan de jury besluiten een renner te diskwalificeren.
Hoe lang heeft hij achter de auto gereden?
Gisteravond sprak een woordvoerder van de UCI over tientallen seconden achter de auto. Inmiddels is op nieuwe beelden, die door de UCI zijn vrijgegeven, te zien dat Eekhoff bijna tweeënhalve minuut achter de auto rijdt.
Gaat de UCI vanaf nu in alle wedstrijden structureel strenger optreden tegen stayeren?
“Om een videoscheidsrechter te kunnen inzetten, moet je over een televisieproductie met veel verschillende camera’s beschikken, dat is niet bij alle wedstrijden het geval”, zegt Lappartient. “Het heeft ook hoge kosten, dus kunnen we het niet overal doen. Bij de introductie van de videoscheidsrechter was dat alleen op het WK, in de grote rondes en de monumenten. Nu is er in bijna alle WorldTour-wedstrijden een videoscheidsrechter. Maar het is waar dat juryleden in wedstrijden niet overal kunnen zijn. Er zullen incidenten onopgemerkt blijven door de jurycommissarissen.”
Is de UCI verrast door de massale kritiek vanuit de wielerwereld?
“Het is net als in het voetbal. Wanneer een scheidsrechter een beslissing neemt en er zijn een miljoen toeschouwers, krijg je ook een miljoen meningen. We hebben scheidsrechter en die nemen voor ons de beslissingen. Toen ik de beelden zag, ik ben zelf jurycommissaris geweest, zei ik na twintig seconden: ‘Dit is genoeg!'” Dit is de enige juiste beslissing en natuurlijk is dat zuur hem.”
Echter lijkt het jouw doel om alle Nederlandse reacties hier belachelijk te maken, maar bereik je bij mij het niveau dat je een calimero gevoel vanuit België ontwikkeld hebt en dat maken je reacties nogal zuur.....
trouwens, 2 minuten aan 70 achter een wagen rijden is echt wel een enorm cadeau, voor de meeste renners is dan niet zo veel indrukwekkender dan in de buik van een peloton zitten
Hij had dus ook niet naar de dokter in de auto gemogen? We zien in zoveel koersen renners die verzorgd worden tijdens de koers en dar duurt vaak zelfs nog langer dan 2,5 minuut...
Als ze vanaf nu iedereen (!) Straffen die dit doet ongeacht reden, naam of plek in de koers (zelfs na de finish of huldiging): dan ben ik het eens met de dq. Zo niet, dan ronduit belachelijk dit!
Zoals Het Nieuwsblad schreef: penalty geven na de wedstrijd voor overreding in 1e minuut van de wedstrijd a.d.h.v. de VAR
Ik vind persoonlijk het voordeel van motoren voor een kopgroep of peloton vele malen erger. Ik heb hier nog nooit een dqs voor gezien. Terwijl dit vaak in volle finale plaatsvind en niet op 130km van de finish.
https://twitter.com/laflammerouge16/status/1177658279297720320?s=20
Met deze overduidelijke situatie is Roglic e.a. niet dsqd, terwijl achtervolging zo mss een kwartier duurde en dat in race modus. Bij Eekhoff was wedstrijd nog geeneens echt begonnen. Had op dat moment geen enkele invloed op koersverloop, behalve dat Eekhoff in koers bleef door aansluiting te krijgen met back of the pack. Common practice, business as usual.
Subjectiviteit en hypocrisie ten top van UCI
Als er nu niets gebeurt, is de wielersport ten dode opgeschreven.
Wat ik veel kwalijker vind is dat er een uci meneer langsrijdt!! Bevestigt door sporza. Dus de jury grijpt niet in op het moment!
Of stuurt de autoweg niks... dit is zoo slecht. Dit kan echt niet.
De winnaars en verliezers van de wedstrijd moeten worden bepaalt door de renners. Echter, is dat in dit geval bepaald door de jurytafel. En niet omdat hij is gediskwalificeerd, maar nu juist omdat ze hem hebben laten rijden. Hij blijft namelijk onderdeel van het koersverloop. Ze pakken de kopgroep terug doordat hij mee rijdt, er worden beslissingen genomen in het peloton doordat hij daarin rijdt enz. Oftewel de jury gaat zich met het koersverloop bemoeien van achter de wedstrijd tafel door hem niet uit koers te halen. Ze hadden hem in een half uur na het voorval moeten verwijderen. Door hem aan de finale te laten meedoen beinvloed je het koers verloop. Je hebt dus je window gemist en daardoor had hij niet meer gediskwalificeerd mogen worden. Klaar! Hier gaat het om, de rest doet er niet toe. Je laat hem de race beinvloeden en daarmee geef je hem het recht om voor de winst mee te doen. Hij is hiermee de enige terechte winnaar en nu hebbem ze een heel gevaarlijk precedent geschept wat voor heel veel ellende gaat zorgen.
met die logica mag je renners die betrapt werden op doping ook niet schrappen, want die hebben ook hun ding mogen doen met gevolgen voor de koers
Er zit zoveel gekkigheid in het wielrennen wat normaal is geworden.
Het is net zo iets als XTC gebruik in Nederland, schijnt inmiddels heel normaal te zijn en iedereen doet er aan mee... gaat bijna altijd goed.
Tot die ene keer dat je een verkeerd pilletje pakt en je de sjaak bent...
Dat is de pech die je kan hebben als je iets doet wat eigenlijk niet hoort.
Het is uiterst pijnlijk dat dit gebeurd, een enorme flater van de Jury maar wel de juiste beslissing. Dat andere renners In soort gelijke situaties door mochten is geen excuus en getuigd van een denk niveau gelijk aan dat van de gemmiddelde reaguurder op GeenStijl.
Ik kan voor beide oplossingen voor en tegen zijn, want als je niets doet wordt een ander de prijs door de neus geboort, en het moet toch altijd mogelijk zijn om een protest aan te tekennen, wat als Eekhof werkelijk 3 km aan de deur gehangen had? Wat als de beelden bij het publiek vandaan komen? Ik ben het er wel mee eens dat dit middel de wedstrijd vervalst, er zijn situaties denkbaar waarin dat dan maar zo moet zijn.
Wel jammer dat de UCI hier geen consistente lijn kan voeren, dit is iets om In te investeren ipv: sok hoogte of controle op motortjes.
Alle frustraties zijn nu wel verdwenen.
Het is vreselijk inconsequent en dat is het probleem.
Hij had er wel zsm uit gemoeten en niet na de finish. In mijn ogen is dit ook zuivere koersvervalsing. Waren de achtervolgers nog tot bij de kopgroep geraakt zonder Eekhoff in die groep? Je kan zomaar een heel andere situatie krijgen.