zaterdag 28 september 2019 om 14:03

UCI openbaart Eekhoff-beelden

Video De UCI heeft de beelden vrijgegeven op basis waarvan Nils Eekhoff is gediskwalificeerd. Op video die 2.25 minuut duurt is te zien hoe de renner achter de auto terugkeert naar de staart van de karavaan.

Een dag na de veel besproken diskwalificatie van Nils Eekhoff zijn nieuwe feiten bekend geworden over het voorval. Ook UCI-voorzitter David Lappartient heeft, op een persconferentie waar WielerFlits bij aanwezig was, gereageerd op het voorval.

Waarom is Nils Eekhoff gediskwalificeerd?

Eekhoff is gediskwalificeerd voor het achter de auto terugkeren na een valpartij. In de reglementen van de UCI (artikel 2.12.007 4.7) staat dat schuilen achter een volgauto verbonden is. In extreme gevallen kan de jury besluiten een renner te diskwalificeren.

Hoe lang heeft hij achter de auto gereden?
Gisteravond sprak een woordvoerder van de UCI over tientallen seconden achter de auto. Inmiddels is op nieuwe beelden, die door de UCI zijn vrijgegeven, te zien dat Eekhoff bijna tweeënhalve minuut achter de auto rijdt.

Gaat de UCI vanaf nu in alle wedstrijden structureel strenger optreden tegen stayeren?

“Om een videoscheidsrechter te kunnen inzetten, moet je over een televisieproductie met veel verschillende camera’s beschikken, dat is niet bij alle wedstrijden het geval”, zegt Lappartient. “Het heeft ook hoge kosten, dus kunnen we het niet overal doen. Bij de introductie van de videoscheidsrechter was dat alleen op het WK, in de grote rondes en de monumenten. Nu is er in bijna alle WorldTour-wedstrijden een videoscheidsrechter. Maar het is waar dat juryleden in wedstrijden niet overal kunnen zijn. Er zullen incidenten onopgemerkt blijven door de jurycommissarissen.”

Is de UCI verrast door de massale kritiek vanuit de wielerwereld?
“Het is net als in het voetbal. Wanneer een scheidsrechter een beslissing neemt en er zijn een miljoen toeschouwers, krijg je ook een miljoen meningen. We hebben scheidsrechter en die nemen voor ons de beslissingen. Toen ik de beelden zag, ik ben zelf jurycommissaris geweest, zei ik na twintig seconden: ‘Dit is genoeg!'” Dit is de enige juiste beslissing en natuurlijk is dat zuur hem.”

RIDE Magazine
135 Reacties
28-09-2019 14:59
Beelden is 1, meen iets gelezen te hebben, dat men eerst een waarschuwing moet uitdelen, alvorens met overgaat tot DQ..Krijgt hoe dan ook nog een gerechterlijk staartje.
    28-09-2019 16:35
    Juryleden moeten ook 10x opdrukken voor ze een straf uitdelen.
28-09-2019 15:00
Nu deze beelden werden genomen door een Belgische cameraman, wat met de beelden van de Italiaan en de Deen? Moest Stokbro of Konychev gewonnen hebben voor een andere Nederlander en er was een Nederlands en geen Italiaans jurylid bij betrokken zouden de Denen en Italianen bij diskwalificatie op ongetwijfeld ook op zijn Oranjes reageren. Maar het lot wou gisteren dat een Italiaan tweede was en dus gaan sommigen hier een complot achter zoeken.
    28-09-2019 15:11
    Eddy, ik ben het eens dat er gisteren te snel (door Nederlandse fans) werd geconcludeerd dat het onterecht was. Ik heb op de beelden gewacht en snap de beslissing (hopelijk wordt dit vanaf nu ook consequent gehanteerd dit de UCI).
    Echter lijkt het jouw doel om alle Nederlandse reacties hier belachelijk te maken, maar bereik je bij mij het niveau dat je een calimero gevoel vanuit België ontwikkeld hebt en dat maken je reacties nogal zuur.....
    28-09-2019 15:16
    Eddy zoekt inderdaad overal naar een Nederland-België. Neem een Belgisch biertje en zit niet zo te trollen!
    28-09-2019 16:38
    90% van de internationale fora snapte de dsq niet. Dat is geen NL probleem, maar onze tijdgeest om altijd en overal op te moeten reageren. Het liefst zonder de feiten te kennen en het liefst zo fel mogelijk verwoord.
28-09-2019 15:04
Tja...hier kan je niet over vitten..tercht DQ. Toch is het niet heel veel anders dan in de Vuelta waar de UCI geen probleem in zag...
28-09-2019 15:13
Volkomen terecht gediskwalificeerd, hij had net zo goed de fiets op de wagen kunnen zetten en in de auto mee kunnen liften ....en dat was mss niet eens opgevallen
    28-09-2019 17:38
    Ga zelf eens fietsen...
28-09-2019 15:13
[i]edit wf: niet doen[/i]
28-09-2019 15:14
de standaard plakbidon gebeurt in elke koers een dozijn keer, minutenlang stayeren tegen 70/80 per uur is niet gebruikelijk en hoort dat ook niet te zijn

trouwens, 2 minuten aan 70 achter een wagen rijden is echt wel een enorm cadeau, voor de meeste renners is dan niet zo veel indrukwekkender dan in de buik van een peloton zitten
    28-09-2019 15:30
    Echt wel gebruikelijk. Alleen zie je het nooit in beeld.
28-09-2019 15:14
Wat is 2,5 minuut op 4/5uur koers? Was hij niet gevallen en daarbij geblesseerd geraakt dan was dit erover.

Hij had dus ook niet naar de dokter in de auto gemogen? We zien in zoveel koersen renners die verzorgd worden tijdens de koers en dar duurt vaak zelfs nog langer dan 2,5 minuut...

Als ze vanaf nu iedereen (!) Straffen die dit doet ongeacht reden, naam of plek in de koers (zelfs na de finish of huldiging): dan ben ik het eens met de dq. Zo niet, dan ronduit belachelijk dit!

Zoals Het Nieuwsblad schreef: penalty geven na de wedstrijd voor overreding in 1e minuut van de wedstrijd a.d.h.v. de VAR
    28-09-2019 15:33
    De dokter spoort renners zelfs vaak aan om aan de wagen te hangen. Doe maar even rustig jongen... En terecht he.
28-09-2019 15:16
Ik zie niets anders dan in elke andere koers waar renners door pech achterop raken. Het meten met twee maten zorgt voor een zeer zeer nare smaak.

Ik vind persoonlijk het voordeel van motoren voor een kopgroep of peloton vele malen erger. Ik heb hier nog nooit een dqs voor gezien. Terwijl dit vaak in volle finale plaatsvind en niet op 130km van de finish.
28-09-2019 15:19
Je valt, je arm is uit de kom. Je zet m recht. Je komt terug. Je wordt wk u23. De discutabele DQ verandert daar niks aan #proficiatnils
    28-09-2019 15:22
    Precies, hij mag dan de trui niet hebben hangen, het verhaal zal iedereen kennen.
28-09-2019 15:19
Ik vind hem heel netjes teruggebracht worden.
28-09-2019 15:22
Roglic had wellicht ook Vuelta niet gewonnen als hij achter en tussen de auto's terug had kunnen komen.

https://twitter.com/laflammerouge16/status/1177658279297720320?s=20

Met deze overduidelijke situatie is Roglic e.a. niet dsqd, terwijl achtervolging zo mss een kwartier duurde en dat in race modus. Bij Eekhoff was wedstrijd nog geeneens echt begonnen. Had op dat moment geen enkele invloed op koersverloop, behalve dat Eekhoff in koers bleef door aansluiting te krijgen met back of the pack. Common practice, business as usual.

Subjectiviteit en hypocrisie ten top van UCI
    28-09-2019 17:40
    +1

    Als er nu niets gebeurt, is de wielersport ten dode opgeschreven.
28-09-2019 15:24
Nou ik heb de beelden gezien, soit , het is heel lang maar echt niet ongebruikelijk.
Wat ik veel kwalijker vind is dat er een uci meneer langsrijdt!! Bevestigt door sporza. Dus de jury grijpt niet in op het moment!

Of stuurt de autoweg niks... dit is zoo slecht. Dit kan echt niet.
28-09-2019 15:27
corrupte bende de UCI. Ze vinden het blijkbaar niet zo fijn dat Nederland de laatste jaren de medailles ophaalt.
28-09-2019 15:32
Dan ook direct uit koers halen!!!!
28-09-2019 15:33
Terecht dat dit niet mag. Echter, gaat hier nu iets gruwelijks mis, iets wat veel belangrijker is dan of dit weleens gedoogd wordt of niet.

De winnaars en verliezers van de wedstrijd moeten worden bepaalt door de renners. Echter, is dat in dit geval bepaald door de jurytafel. En niet omdat hij is gediskwalificeerd, maar nu juist omdat ze hem hebben laten rijden. Hij blijft namelijk onderdeel van het koersverloop. Ze pakken de kopgroep terug doordat hij mee rijdt, er worden beslissingen genomen in het peloton doordat hij daarin rijdt enz. Oftewel de jury gaat zich met het koersverloop bemoeien van achter de wedstrijd tafel door hem niet uit koers te halen. Ze hadden hem in een half uur na het voorval moeten verwijderen. Door hem aan de finale te laten meedoen beinvloed je het koers verloop. Je hebt dus je window gemist en daardoor had hij niet meer gediskwalificeerd mogen worden. Klaar! Hier gaat het om, de rest doet er niet toe. Je laat hem de race beinvloeden en daarmee geef je hem het recht om voor de winst mee te doen. Hij is hiermee de enige terechte winnaar en nu hebbem ze een heel gevaarlijk precedent geschept wat voor heel veel ellende gaat zorgen.
    28-09-2019 15:44
    Verstandige reactie. Niet het feit dat hij is gediskwalificeerd is het probleem. Wel dat dit niet meteen gebeurde.
    28-09-2019 16:34
    en als de jury de beelden maar te zien krijgt na de koers? oeps, te laat, dan mag het?

    met die logica mag je renners die betrapt werden op doping ook niet schrappen, want die hebben ook hun ding mogen doen met gevolgen voor de koers
28-09-2019 15:38
Sja, nu je deze beelden ziet...
Er zit zoveel gekkigheid in het wielrennen wat normaal is geworden.
Het is net zo iets als XTC gebruik in Nederland, schijnt inmiddels heel normaal te zijn en iedereen doet er aan mee... gaat bijna altijd goed.
Tot die ene keer dat je een verkeerd pilletje pakt en je de sjaak bent...
Dat is de pech die je kan hebben als je iets doet wat eigenlijk niet hoort.
28-09-2019 15:54
We hebben er nooit aan mogen twijfelen dat de uitsluiting terecht was. Het is slechts de methode waarop het ging: De renner ansich kan je niet eens verwijten dat hij er gebruik van maakt als de gelegenheid zich voordoet, maar feit is: Eekhof was nooit terug gekomen zonder auto.
Het is uiterst pijnlijk dat dit gebeurd, een enorme flater van de Jury maar wel de juiste beslissing. Dat andere renners In soort gelijke situaties door mochten is geen excuus en getuigd van een denk niveau gelijk aan dat van de gemmiddelde reaguurder op GeenStijl.
    28-09-2019 15:58
    Nee niet dus, lees mijn epistel 2 a 3 reacties hierboven.
    28-09-2019 18:04
    @Tom Schneider - Ik zei al dat de methode niet goed was en dat de Jury een enorme flater slaat. Ik begrijp verder je punt wel, het had zo moeten gaan: maar het ging niet zo, de beelden kwamen later.
    Ik kan voor beide oplossingen voor en tegen zijn, want als je niets doet wordt een ander de prijs door de neus geboort, en het moet toch altijd mogelijk zijn om een protest aan te tekennen, wat als Eekhof werkelijk 3 km aan de deur gehangen had? Wat als de beelden bij het publiek vandaan komen? Ik ben het er wel mee eens dat dit middel de wedstrijd vervalst, er zijn situaties denkbaar waarin dat dan maar zo moet zijn.

    Wel jammer dat de UCI hier geen consistente lijn kan voeren, dit is iets om In te investeren ipv: sok hoogte of controle op motortjes.
28-09-2019 15:59
Het is leuk geweest.
Alle frustraties zijn nu wel verdwenen.
28-09-2019 16:02
2,5 minuut is zeker lang, maar uit de Giro, Tour en Vuelta zijn genoeg voorbeelden waar renners langer achter een auto hangen en dan gebeurt er niets.
Het is vreselijk inconsequent en dat is het probleem.
28-09-2019 16:23
Hij zou zijn wattagecijfers moeten vrijgeven om te laten zien of hij wel of niet kalm of hard heeft gereden om terug te komen. Ik vermoed sterk het laatste. Ik vind het eerlijk gezegd een vorm van koersvervalsing als je renners die op achterstand komen door een val niet de kans geeft om zelf, achter een auto, terug te komen bij het peloton. Of is in het peloton rijden dan ook jezelf een koersvoordeel vergunnen?...
28-09-2019 16:42
Wat mij betreft gaat de stayerregel op de schop en gedoog je het vrij ruim, zeker na valpartijen etc. die extra inspanning + weer naar voren wurmen erna is wel genoeg
    28-09-2019 18:15
    Heel haalbaar om netjes voor iedereen afzonderlijk te bepalen wie pech had en wie gewoon gelost is.
28-09-2019 16:46
Zielig voor de arme jongen dat ze hem nu DQS voor dit. Ik weet of zij ooit een wedstrijd hebben gereden want dit is heel normaal en je moet zelf ook nog flinke wattages trappen. Ik ben ook eens gediskwalificeerd bij een zac toen ik naar de overwinning reed dus ik weet hoe vervelend het is voor deze arme renner
28-09-2019 17:05
Voor mij terechte DSQ. Hij blijft echt te lang hangen, ploegleider moet beter weten. En inderdaad, dit gebeurt te vaak zonder bestraffing, UCI is totaal niet consequent, maar je weet zeker wel dat ze je kunnen bestraffen. Gespeeld en verloren...

Hij had er wel zsm uit gemoeten en niet na de finish. In mijn ogen is dit ook zuivere koersvervalsing. Waren de achtervolgers nog tot bij de kopgroep geraakt zonder Eekhoff in die groep? Je kan zomaar een heel andere situatie krijgen.
28-09-2019 17:14
Doen zoals in Formule 1: gewoon mededeling al tijdens race: incident under investigation, rider nr XX, km XX, gaining unproper advantage
28-09-2019 17:34
2 licenties mogen per direct verbrand worden..., die van de ploegleider en absoluut die van de juryman die niet per direct ingrijpt...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine