UCI openbaart Eekhoff-beelden
Video De UCI heeft de beelden vrijgegeven op basis waarvan Nils Eekhoff is gediskwalificeerd. Op video die 2.25 minuut duurt is te zien hoe de renner achter de auto terugkeert naar de staart van de karavaan.
Een dag na de veel besproken diskwalificatie van Nils Eekhoff zijn nieuwe feiten bekend geworden over het voorval. Ook UCI-voorzitter David Lappartient heeft, op een persconferentie waar WielerFlits bij aanwezig was, gereageerd op het voorval.Waarom is Nils Eekhoff gediskwalificeerd?
Eekhoff is gediskwalificeerd voor het achter de auto terugkeren na een valpartij. In de reglementen van de UCI (artikel 2.12.007 4.7) staat dat schuilen achter een volgauto verbonden is. In extreme gevallen kan de jury besluiten een renner te diskwalificeren.
Hoe lang heeft hij achter de auto gereden?
Gisteravond sprak een woordvoerder van de UCI over tientallen seconden achter de auto. Inmiddels is op nieuwe beelden, die door de UCI zijn vrijgegeven, te zien dat Eekhoff bijna tweeënhalve minuut achter de auto rijdt.
Gaat de UCI vanaf nu in alle wedstrijden structureel strenger optreden tegen stayeren?
“Om een videoscheidsrechter te kunnen inzetten, moet je over een televisieproductie met veel verschillende camera’s beschikken, dat is niet bij alle wedstrijden het geval”, zegt Lappartient. “Het heeft ook hoge kosten, dus kunnen we het niet overal doen. Bij de introductie van de videoscheidsrechter was dat alleen op het WK, in de grote rondes en de monumenten. Nu is er in bijna alle WorldTour-wedstrijden een videoscheidsrechter. Maar het is waar dat juryleden in wedstrijden niet overal kunnen zijn. Er zullen incidenten onopgemerkt blijven door de jurycommissarissen.”
Is de UCI verrast door de massale kritiek vanuit de wielerwereld?
“Het is net als in het voetbal. Wanneer een scheidsrechter een beslissing neemt en er zijn een miljoen toeschouwers, krijg je ook een miljoen meningen. We hebben scheidsrechter en die nemen voor ons de beslissingen. Toen ik de beelden zag, ik ben zelf jurycommissaris geweest, zei ik na twintig seconden: ‘Dit is genoeg!'” Dit is de enige juiste beslissing en natuurlijk is dat zuur hem.”
Nope, nog steeds onterecht in mijn ogen. Terugbrengen tot het einde van de karavaan na pech gebeurt in ELKE wedstrijd. En blijf van mening dat ze hem er direct moesten uitgehaald hebben ipv uit het niets wat beelden van kmpaal 30 lukraak selon la Tete uit te zoeken.
Waar zit trouwens de jury die moet barage maken?
Dit was in de Vuelta gewoon een boete voor Addy Engels geweest.
Eekhoff wist net als alle wielrenners die dit doen dat hij een risico loopt dat dit uitkomt[/quote]
Hij zegt toch zelf echt iets anders, en ik ook heb weinig twijfel dat hij daar over liegt. Die reactie van Vansevenant zegt daarvoor genoeg. Geen enkele reden voor Eekhoff om te denken dat hier een vuiltje aan de lucht zou kunnen zijn.
Als een voetballer een risicovolle tackle maakt in de 16 laten ze niet na af fluiten de tegenpartij nog een penalty nemen hoor. Systeem van videoref trekt op niks in het wielrennen. Dat is gisteren wel duidelijk geworden.
Daarnaast heeft Eekhoff hoe dan ook de finale beïnvloed, doordat hij reed waar hij reed en hij daar van de jury niet meer mocht zijn. De jury is minstens zo fout geweest, dan Eekhoff. Eekhoff kan worden gestraft en niemand pakt de jury aan.
Inderdaad leep van het Italiaans jurylid om ook een Italiaan te diskwalificeren.
Ik heb gisteren 27 september 2019 een non met de auto door het rood zien rijden, mag ik dat dan ook gebruiken als verontschuldiging als ik op 1 mei 2020 door het rood rij?[/quote]
Nee, maar die non kan wel nog steeds bestraft worden.
Ik ben helemaal voor om Froompie alsnog te diskwalificeren voor zijn flagrante schending van de regels in de Tour van 2016. Gefeliciteerd Romain! Mooie toptienplaats ook voor Bauke.
Feit? Bron?
Dus die zwarte auto die op 45 seconden inhaalt reed zo ongeveer 180 zeker.
die wagen rijdt hoogstens 10/15 per uur sneller, nog nooit iemand voorbij gestoken?
Die Deen die voorbij wordt geflitst en niet bepaald stilstaat en ook niet kan mee inhaken, die reed niet bepaald traag lijkt me.
Er rest kamp Eekhoff niet veel meer dan dit te slikken en verder te gaan.
Gebeurt dit vaak... Ja. Gelost of zwaar gevallen? Zwaar gevallen en wordt terug gebracht.
Lastige kwestie.
Maar akkoord, nu zal het wel altijd moeten bestraft worden. Haal de dashcams maar boven beste ploegleiders. We gaan nog wat te zien krijgen in de toekomst. Ik stel voor om de definitieve uitslag pas na drie werkdagen bekend te maken.
lees: [u]in het peloton meedrijven[/u]
Waar reden Pidcock, Bisseger en Battistella op 124km van de meet?
Ja, ik wil je gerust mijn strava delen. Kan alleen best een stukje klein 40 rijden.
Maar we praten langst elkaar heen.
Ik zet de +2minuten inspanning van Eekhoff om terug te keren tegenover de inspanning van Pidcock en co op exact hetzelfde moment van de dag. En dan zeg ik dat die van Eekhoff veel zwaarder was.
Ik rijd soms achter 1 elektrische fiets 40-44km/u. Dat is even erin komen qua hartslag maar doet daarna echt geen pijn +-230watt. Dat is dan achter 1 iemand en NIET in peloton (waar Pidcock en co zaten) en waar zijwind links en rechts ook geblocked wordt. Achter de brommer of auto aan 50-55 kan echt pijn doen, vooral als je even 1 meter verder van de bumper gaat en er terug naartoe moet sprinten.