zaterdag 28 september 2019 om 14:03

UCI openbaart Eekhoff-beelden

Video De UCI heeft de beelden vrijgegeven op basis waarvan Nils Eekhoff is gediskwalificeerd. Op video die 2.25 minuut duurt is te zien hoe de renner achter de auto terugkeert naar de staart van de karavaan.

Een dag na de veel besproken diskwalificatie van Nils Eekhoff zijn nieuwe feiten bekend geworden over het voorval. Ook UCI-voorzitter David Lappartient heeft, op een persconferentie waar WielerFlits bij aanwezig was, gereageerd op het voorval.

Waarom is Nils Eekhoff gediskwalificeerd?

Eekhoff is gediskwalificeerd voor het achter de auto terugkeren na een valpartij. In de reglementen van de UCI (artikel 2.12.007 4.7) staat dat schuilen achter een volgauto verbonden is. In extreme gevallen kan de jury besluiten een renner te diskwalificeren.

Hoe lang heeft hij achter de auto gereden?
Gisteravond sprak een woordvoerder van de UCI over tientallen seconden achter de auto. Inmiddels is op nieuwe beelden, die door de UCI zijn vrijgegeven, te zien dat Eekhoff bijna tweeënhalve minuut achter de auto rijdt.

Gaat de UCI vanaf nu in alle wedstrijden structureel strenger optreden tegen stayeren?

“Om een videoscheidsrechter te kunnen inzetten, moet je over een televisieproductie met veel verschillende camera’s beschikken, dat is niet bij alle wedstrijden het geval”, zegt Lappartient. “Het heeft ook hoge kosten, dus kunnen we het niet overal doen. Bij de introductie van de videoscheidsrechter was dat alleen op het WK, in de grote rondes en de monumenten. Nu is er in bijna alle WorldTour-wedstrijden een videoscheidsrechter. Maar het is waar dat juryleden in wedstrijden niet overal kunnen zijn. Er zullen incidenten onopgemerkt blijven door de jurycommissarissen.”

Is de UCI verrast door de massale kritiek vanuit de wielerwereld?
“Het is net als in het voetbal. Wanneer een scheidsrechter een beslissing neemt en er zijn een miljoen toeschouwers, krijg je ook een miljoen meningen. We hebben scheidsrechter en die nemen voor ons de beslissingen. Toen ik de beelden zag, ik ben zelf jurycommissaris geweest, zei ik na twintig seconden: ‘Dit is genoeg!'” Dit is de enige juiste beslissing en natuurlijk is dat zuur hem.”

RIDE Magazine
135 Reacties
28-09-2019 14:06
Dit werpt een heel ander licht op de zaak!
    28-09-2019 14:23
    Vind ik ook. Er is nadrukkelijk gewaarschuwd dat stayeren zeer zwaar wordt aangepakt. De beelden van gisteren waren niet zo ernstig, maar na deze beelden begrijp ik de beslissing. Wel graag consequent uitvoeren graag.
    28-09-2019 15:00
    Benieuwd of al die roeptoeters die zo nodig een scherpe mening willen hebben zonder de feiten te kennen, hun excuus maken aan alles en iedereen die ze ‘ongeschikt’ en erger achtten.
    28-09-2019 15:05
    Die Lappartient is gewoon een ramp voor 't wielrennen, maar dat wist iedereen al.
    28-09-2019 15:11
    @panache,

    Nope, nog steeds onterecht in mijn ogen. Terugbrengen tot het einde van de karavaan na pech gebeurt in ELKE wedstrijd. En blijf van mening dat ze hem er direct moesten uitgehaald hebben ipv uit het niets wat beelden van kmpaal 30 lukraak selon la Tete uit te zoeken.

    Waar zit trouwens de jury die moet barage maken?
    28-09-2019 15:16
    Geen moer. Dit zie je altijd en overal en wordt onbestraft. Behalve als het in een finale is, en dat was het allerminst.
    28-09-2019 15:31
    Idd duidelijker kan niet en het was ook naar deze beelden dat ik refereerde, van auto naar auto springen bij pech/val is geen probleem maar minutenlang stayeren achter de eigen ploegenwagen is gewoon koersvervalsing. Het blijft in ieder geval een erg zware straf omdat de straf pas na afloop werd bekendgemaakt en de 'koersvervalser' zelf heeft gewonnen.
    28-09-2019 23:08
    Welk ander licht? Helemaal niet. Dit gebeurd in elke koers. Op de beelden is zelfs te zien dat er iemand van de jury naast rijd! Maar geen enkele waarschuwing of wat dan ook NIKS. Dus dan ook niet 3 uur later na de finish.
28-09-2019 14:08
Als dit de redenen is dat is dit gewoon belachelijk,dus die belg krijgt een mooi vakantie huisje in Italië
    28-09-2019 14:22
    Aan John, Je bent wel iemand die graag met het vingertje wijst, behalve als het om het een Nederlander gaat of een buitenlander verbonden aan een Nederlandse ploeg. Van mij mogen ze elke renner vanaf nu, buitenlanders en Belgen,in klassiekers en grote Rondes. Wereldkampioen of gele trui voor zoiets straffen. Maar durft de UCI consequent zijn?
28-09-2019 14:10
Een lastige. Het is wel extreem lang natuurlijk, en zonder het stayeren komt hij nooit terug en wint hij niet.
    28-09-2019 14:11
    Probleem is bovendien: deze beelden heeft de jury pas achteraf gezien, dus was een waarschuwing niet mogelijk.
    28-09-2019 14:16
    Op basis waarvan vind je het extreem lang?
    28-09-2019 14:21
    Ik vind 2,5 minuut lang, maar dat kan aan mij liggen (ik ben nooit profrenner geweest). Je kan echter toch niet anders dan toegeven dat hij nooit was teruggekomen zonder hulp van de NL volgwagen? En dat het niet mogelijk was om een waarschuwing te geven als deze beelden pas na de wedstijd opduiken?
    28-09-2019 14:53
    Maar waarom krijgt de jury die beelden pas later te zien. De videoref heeft toch zicht op die beelden gedurende de wedstrijd? Telefoontje naar de jury in de wedstrijd en klaar toch? Begrijp zelfs niet dat na dergelijke valpartij geen jurymotard te zien is om barage te maken. Zelfs bij de nieuwelingen gebeurt dat.
    28-09-2019 19:13
    Je kunt ook zeggen dat vrijwel iedereen in het peloton stayert, dan val je door een ander zijn fout misschien en raak je achterop en mag je 20 km in de achtervolging om daarna al rete-vermoeid te zijn terwijl de rest van het peloton nog fris zit.
28-09-2019 14:11
Wat een grap. Dit gebeurt zo vaak. Hiervoor pak je geen wereldtitel af en zeker niet na de finish.
    28-09-2019 14:42
    Ik wil jouw reactie wel eens lezen als Sagan MvdP morgen klopt in de sprint nadat die eerste meer dan 2 minuten heeft gestayerd, zelfs al is dat met nog meer dan 200 kilometer te gaan.
28-09-2019 14:12
In de vuelta gebeurde dit ook waarom dan nu wel bestraffen?
28-09-2019 14:15
Tja dit vind ik wel terechte DSQ. Alleen jammer dat ze het niet tijdens de wedstrijd deden.
28-09-2019 14:17
2,5 minuut is inderdaad veel te lang. Dan weet je als rijder en teambegeleider dat je een risico neemt en moet je ook niet verbaasd zijn als er ingegrepen wordt. Alleen jammer voor de wedstrijd dat dat niet meteen gebeurd is maar pas achteraf.
28-09-2019 14:17
Blijkbaar mochten de auto's er dus tussen, want ze worden ook regelmatig ingehaald. Ik vind dit geen fout van Eekhoff, ze hadden wel de bondscoach mogen sommeren om uit de weg te gaan, maar dat had om dat moment moeten gebeuren, niet achteraf. Als hij nu de auto vasthield...
Dit was in de Vuelta gewoon een boete voor Addy Engels geweest.
    28-09-2019 14:57
    Eekhoff wist net als alle wielrenners die dit doen dat hij een risico loopt dat dit uitkomt, net zoals een voetballer die een risicovolle tackle inzet in het 16 meter gebied. Men heeft gewoon iets in de trant gedacht van "het is nog zover, zo erg is dat allemaal niet". Als het een Duitser was geweest, dan zouden alle commentaarneuzen hier in dezelfde richting gewezen hebben, zeker weten.
    28-09-2019 15:13
    [quote] djerkson 28 september 2019 om 14:57

    Eekhoff wist net als alle wielrenners die dit doen dat hij een risico loopt dat dit uitkomt[/quote]

    Hij zegt toch zelf echt iets anders, en ik ook heb weinig twijfel dat hij daar over liegt. Die reactie van Vansevenant zegt daarvoor genoeg. Geen enkele reden voor Eekhoff om te denken dat hier een vuiltje aan de lucht zou kunnen zijn.
    28-09-2019 15:15
    @djerkson,

    Als een voetballer een risicovolle tackle maakt in de 16 laten ze niet na af fluiten de tegenpartij nog een penalty nemen hoor. Systeem van videoref trekt op niks in het wielrennen. Dat is gisteren wel duidelijk geworden.
    28-09-2019 15:27
    Ik vind het een terechte DQ hoor. Maar geen fout van de renner, zoals aan de auto gaan hangen. Ik vind dit een fout van de ploegleiding. Maar vooral een fout van de jury, die de auto's al toeliet. Zulke acties moeten tijdens de koers gezien worden en bestraffen. Niet daarna. Net zoals een VAR ook niet oordeelt over een onterechte vrije trap in de middencirkel. Maar wel in het strafschopgebied (in het wielrenner wellicht de laatste 20 km).
28-09-2019 14:17
Hij gaat een achterblijver hard voorbij, geheel op eigen kracht. Dat vind ik iets anders dan aan de auto hangen. Dan is het voordeel veel groter. Het mag blijkbaar niet, maar die regel is best discutabel.
    28-09-2019 14:44
    Als je het zo beziet moeten xistnc, chasse petat en andere John's ook niet meer zagen over de TV motards.
28-09-2019 14:17
Het blijf een inconsequente beslissing en is om die reden een rechtszaak waard. 99% van de soortgelijke gevallen blijft onbestraft. Binnen dezelfde beloften wedstrijd, binnen hetzelfde WK-weekend zullen nog meer soortgelijke gevallen plaats vinden.

Daarnaast heeft Eekhoff hoe dan ook de finale beïnvloed, doordat hij reed waar hij reed en hij daar van de jury niet meer mocht zijn. De jury is minstens zo fout geweest, dan Eekhoff. Eekhoff kan worden gestraft en niemand pakt de jury aan.
    28-09-2019 14:20
    Idd. Lekker de beelden van Quintana aan de motor en Froome rennend op de Tour gebruiken. Als die niet gestraft worden, kan je Eekhoff ook niet straffen.
    28-09-2019 14:41
    Ik heb gisteren 27 september 2019 een non met de auto door het rood zien rijden, mag ik dat dan ook gebruiken als verontschuldiging als ik op 1 mei 2020 door het rood rij?
    28-09-2019 14:47
    Aan Theo Binnen dezelfde wedstrijd zijn toch ook nog de Italiaan Konychev en de Deen Stokbro om hetzelfde bestraft.
    28-09-2019 14:58
    @Eddy, wel als die non gefilmd geweest is door de verkeerscamera en dat het gerecht het laten passeren heeft. Net zoals de andere 150 op dat kruispunt. Dat ze dan net u eruit halen op de mooiste dag van uw leven is een beetje droevig niet?
    28-09-2019 15:01
    @Eddy,
    Inderdaad leep van het Italiaans jurylid om ook een Italiaan te diskwalificeren.
    28-09-2019 15:10
    [quote] EddyB1958 28 september 2019 om 14:41

    Ik heb gisteren 27 september 2019 een non met de auto door het rood zien rijden, mag ik dat dan ook gebruiken als verontschuldiging als ik op 1 mei 2020 door het rood rij?[/quote]

    Nee, maar die non kan wel nog steeds bestraft worden.

    Ik ben helemaal voor om Froompie alsnog te diskwalificeren voor zijn flagrante schending van de regels in de Tour van 2016. Gefeliciteerd Romain! Mooie toptienplaats ook voor Bauke.
28-09-2019 14:20
Ik kan me nog een Tour herinneren waar Froome ging lopen en Quintana aan de motor hing, meneer Lappartient. Worden die met terugwerkende kracht alsnog gestraft dan, naar aanleiding van de beelden.
    28-09-2019 15:36
    sinds wanneer mag een renner niet lopen zolang hij maar met een fiets over de meet komt en dat deed Froome, leest eens de UCI regels
    28-09-2019 18:38
    @ Peter, Froome liep zonder fiets en dat mag niet
    29-09-2019 09:16
    Ja Peter Lippens, wel op blijven letten !!
28-09-2019 14:20
Dan ook consekwent zijn en de volgautos uit de race halen. Wie achterop raakt kan nu niet anders dan achter de volgwagens aan, er tussen, er langs, weer terug in het peloton. Een lijn trekken is onmogelijk, want 'op eigen kracht' kan je na een val nooit terug keren in een peloton. Dan betekend een val of pech altijd 'over en out', zie maar waar je blijft. Zo was het vroeger ook, in de jaren 20...
    28-09-2019 15:05
    Hier zijn je ploeggenoten voor. Heb je ze nooit zien uitzakken om een kopman terug te brengen?
28-09-2019 14:26
Zet die chauvinistische bril (waarvan jullie de Belgen vaak verwijten) maar mooi af. Terechte diskwalificatie.
    28-09-2019 14:30
    Exact. Als iemand anders had gewonnen en we zagen hem achteraf zo stayeren, dan schreeuwt iedereen moord en brand dat het koersvervalsing is.
    28-09-2019 14:35
    Het gaat niet om de overtreding, dat er dergelijke beelden waren was bekend. Het gaat om de ultiem vernederende manier waarop ze een belofterenner (!) menen een lesje te moeten leren na het hoogtepunt van z'n carriere. Je gaat me niet vertellen dat ze alle footage hebben nagezocht van hoe bv. Pidcock is teruggekeerd.
    28-09-2019 14:45
    De manier waarop het gebeurd is, is helaas bijzonder pijnlijk, maar de beelden hadden de UCI blijkbaar niet eerder bereikt. Feit is dat hij aan een snelheid van 70/80 km/u pak 1,5 km heeft afgelegd die hij alleen veel trager had afgelegd en hem ongetwijfeld krachten hadden gekost in de finale. Gisteren had ik nog wat voorbehoud bij de wel strenge beslissing, maar nu niet meer. Dan kan je nog Froomes en andere Quintanas erbij halen, het is hier en nu dat het telt. Als Gilbert of Van Avermaet zo winnen morgen, heb ik geen enkel probleem met een diskwalificatie, dit is gewoon erover.
    28-09-2019 15:17
    [quote]Feit is dat hij aan een snelheid van 70/80 km/u pak 1,5 km heeft afgelegd[/quote]

    Feit? Bron?

    Dus die zwarte auto die op 45 seconden inhaalt reed zo ongeveer 180 zeker.
    28-09-2019 15:26
    @solitaryshell

    die wagen rijdt hoogstens 10/15 per uur sneller, nog nooit iemand voorbij gestoken?
    28-09-2019 16:00
    @solitaryshell

    Die Deen die voorbij wordt geflitst en niet bepaald stilstaat en ook niet kan mee inhaken, die reed niet bepaald traag lijkt me.
28-09-2019 14:26
Terecht dus.
28-09-2019 14:27
Vraag : wordt hij hier niet teruggereden wint hij die sprint dan ook nog ? Dit is echt wel lang stayeren. Los van dat de UCI niet consequent is in beslissingen, kan ik de beslissing wel begrijpen. Vooral de mensen in de wagen hadden beter moeten weten. Veneberg beseft dit ook. Protest zinloos.
    28-09-2019 15:00
    Als hij niet teruggereden wordt komt hij nooit meer aansluiten.
28-09-2019 14:30
Laat het gaan allemaal. Er is natuurlijk niemand binnen bolwerk uci die iets een uitspraak gaat doen in voordeel van Eekhoff. Het besluit is genomen en de rangen sluiten zich.

Er rest kamp Eekhoff niet veel meer dan dit te slikken en verder te gaan.
28-09-2019 14:31
Dus eigenlijk heeft een Belg hem genekt (de cameraman).
Gebeurt dit vaak... Ja. Gelost of zwaar gevallen? Zwaar gevallen en wordt terug gebracht.
Lastige kwestie.
    28-09-2019 14:35
    Als jullie zelfs hiervan een België-Nederland gaan maken...
    28-09-2019 14:37
    België binnenvallen en opnieuw veroveren lijkt me inderdaad de enige juiste sanctie.
    28-09-2019 14:49
    Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom hij zo lang blijft hangen en filmen. Is dit in opdracht van iemand? De bestuurder van de motor is het ook niet eens met de uitsluiting. Rij gewoon door naar de staart van het peloton denk ik dan...
    28-09-2019 15:06
    @Geraint, blik afwenden lijkt me heel slecht. Of in bepaalde situaties toestaan of altijd diskwalificeren, maar geen ontransparant gedoe.
    28-09-2019 15:23
    @leegloper, blik afwenden is wel wat in 99 % van de gevallen gebeurt. De mensen op die moto zijn vaak oud wielrenners die handelen in de geest van de wedstrijd.

    Maar akkoord, nu zal het wel altijd moeten bestraft worden. Haal de dashcams maar boven beste ploegleiders. We gaan nog wat te zien krijgen in de toekomst. Ik stel voor om de definitieve uitslag pas na drie werkdagen bekend te maken.
    28-09-2019 15:39
    was in opdracht van de regisseur, Eekhoff was nu éénmaal een favoriet en deze voormiddag was die motard hier nog een held, nu de dader, tja
    28-09-2019 18:36
    @ Doordrijver, overdreven om hier de nationaliteit te noemen
28-09-2019 14:31
Het probleem is dat de regels van de UCI heel vaag zijn in wanneer stayeren een diskwalificatie op moet leveren, en daardoor is er ook geen consequente lijn. DSQ hiervoor valt te verdedigen, maar gezien het meestal niet gebeurt ongeacht hoe lang er gestayerd wordt is de frustratie begrijpelijk want het had net zo goed met een boete afgedaan kunnen worden. De problemen liggen dus weer eens bij de UCI, want a) het gebeurt vroeg in de koers en diverse voorbijrijdende auto's + de camera hebben het gezien, en b) de regels zijn waardeloos opgesteld.
28-09-2019 14:32
Als je de klasse hebt kan je terugkomen,herinneren je Evenepoel met nog een 60km te rijden in het WK junioren 2018 en van der Poel na zijn bloemetjes plukken in de Ronde van Vlaanderen 2019.
    28-09-2019 14:39
    Eekhoff is geen Evenepoel of Van der Poel, hij is geen klasse beter dan de concurrentie. En dus?
    28-09-2019 14:52
    Lekkere voorbeelden Eddy. Wat je zegt is minder dan een % van de renners kan terugkomen.
28-09-2019 14:33
De UCI weet dus dat ze fout zat.. Anders poets je die 125km te gaan niet zomaar weg.
    28-09-2019 14:38
    Dit zijn gewoon camerabeelden, geen deel van de uitzending.
    28-09-2019 14:38
    Het is juist die 125km die in mijn ogen de actie van de ploegleider verheft tot een absolute stupiditeit van het hoogste niveau.
28-09-2019 14:37
Nu ik dit zie moet ik inderdaad erkennen dat dit lang stayeren is Dus ik kan de dsq begrijpen. Echter, dit vanaf nu dan wel consequent op dezelfde manier bestraffen bij elke renner die zich hier schuldig aan maakt. Misschien hadden deze beelden gisteren direct na het besluit vrijgegeven moeten worden. Was wel zo duidelijk geweest.
28-09-2019 14:43
Ik moet eerlijk toegeven dat als het een niet-Nederlander was geweest zou de beslissing van de jury hetzelde geweest zijn. Ik denk niet dat nationaliteit een rol heeft gespeeld. Als winnaar word je nu eenmaal altijd onder de loep genomen.
28-09-2019 14:43
Tja, rijdt die motard met camera gewoon door is er dus geen haan die er naar kraait. Idem als er gewoon een jury motard tussen zit die barage maakt. In elke wedstrijd tot in het kleinste gehucht in Frankrijk rijden er 4 a 5 juryvoertuigen rond. Nogmaals, dit gebeurt in elke wedstrijd op gelijk welk niveau.
    28-09-2019 15:16
    Er is ook geen haan die kraait naar de vele renners die doping gebruiken en niet betrapt worden. Geen dopingcontroles dan maar?
    28-09-2019 15:27
    Dat is een vergelijking die gene is. Ik heb er nog maar weinig geweten waar de jury er op stond te kijken terwijl ze hun spuitje zetten. Dit in tegenstelling tot dit vergrijp. Nogmaals, Roglic - Vuelta.
    28-09-2019 15:45
    hier was toch geen reden om barrage te maken, hij werd niet gelost maar had pech of was gevallen maar stayeren achter een auto mag niet en zeker zolang niet, terugkomen tussen de volgkaravaan van auto tot auto is op zich dan ook geen probleem en dat was op al die filmkes gisteren te zien
28-09-2019 14:47
Tja, de jury kun je niet heel veel bekritiseren denk ik na deze beelden. De Italianen zijn voor mij de crux in dit verhaal, treurige titel zo. Hoop dat mama er heel trots op is.
    28-09-2019 15:04
    De beslissing blijft natuurlijk rijkelijk laat. Als dit niet vroeger kan heeft videoref geen zin...
28-09-2019 14:58
Ben nog steeds van mening dat Eekhoff de terechte WK zou zijn. Twee minuten aan 70 achter de auto rijden is veel lastiger dan 5 minuten aan 44,025 in het peloton meedrijven.
    28-09-2019 15:04
    De regel betreffende het "stayeren" is sowieso ontoereikend. In het burgerlijk wetboek staan ook bis, tris, quater, quinquies,... -bepalingen. Dat mag hier ook om alle mogelijke gevallen te beoordelen.
    28-09-2019 15:24
    Mooi niet. Alleen rijden (wellicht harder dan de 44,025) zonder hulp van de ploegleider en zonder ploegmaats en andere ruggen om je achter te verschuilen is nog veel lastiger. Als hij dit gat alleen had moeten dichtrijden, had hij nooit meer kracht genoeg gehad in de finale.
    28-09-2019 15:34
    @djerkson
    lees: [u]in het peloton meedrijven[/u]
    Waar reden Pidcock, Bisseger en Battistella op 124km van de meet?
    28-09-2019 16:03
    @Samlabeej. Heb je zelf al eens alleen of in groep gereden zelf? Alleen zonder beschutting tegen weer en wind knallen of met enkelen voor, langs en rondom je? Ik zou het wel weten. En waar die drie zaten? Vermoedelijk in het peloton, maar zeker niet 2'25" achter de ploegleider tegen 70km/u.
    28-09-2019 16:35
    @djerkson
    Ja, ik wil je gerust mijn strava delen. Kan alleen best een stukje klein 40 rijden.
    Maar we praten langst elkaar heen.

    Ik zet de +2minuten inspanning van Eekhoff om terug te keren tegenover de inspanning van Pidcock en co op exact hetzelfde moment van de dag. En dan zeg ik dat die van Eekhoff veel zwaarder was.

    Ik rijd soms achter 1 elektrische fiets 40-44km/u. Dat is even erin komen qua hartslag maar doet daarna echt geen pijn +-230watt. Dat is dan achter 1 iemand en NIET in peloton (waar Pidcock en co zaten) en waar zijwind links en rechts ook geblocked wordt. Achter de brommer of auto aan 50-55 kan echt pijn doen, vooral als je even 1 meter verder van de bumper gaat en er terug naartoe moet sprinten.
    28-09-2019 19:13
    @Samlambeej Sterk en hulde, 40 alleen haal ik enkel langs het kanaal :-) Los daarvan, misschien klopt het wat je zegt dat in groep rijden energie kost, maar feit is dat hij het zonder auto voor hem had moeten doen, alleen en met wind op kop. Dat is een deel van het verhaal dat heet pech hebben en dat is niet gebeurd. Jammer maar helaas.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine