UCI neemt Speed Gel van Lotto Soudal onder de loep
De UCI heeft een onderzoek ingesteld naar de zogenoemde Speed Gel, waarmee de renners van Lotto Soudal woensdag hun benen insmeerden voor de ploegentijdrit in het Critérium du Dauphiné. Dat meldt Het Nieuwsblad vandaag. De Belgische formatie reed in de rit tegen de klok naar de derde plaats achter Sky en BMC.
“Of dat legaal is of niet, daar kan ik me helemaal niet over uitspreken”, zei UCI-wedstrijdvoorzitter Jean-Michel Voets gisteren. Hij lichtte Jean-Christophe Péraud, hoofd van de technische commissie van de wereldwielerbond, in over het gebruik van de gel. Voets: “Het is beter dat we hier na de Dauphiné een oordeel over vellen dan dat dit in de Tour moet gebeuren.”Witte bolletjes
De Speed Gel was woensdag zichtbaar op de renners door de witte bolletjes op hun benen. Volgens ploegarts Servaas Bingé gaat het om een aerodynamische gel. “De gel zorgt ervoor dat de luchtweerstand vermindert”, zei hij eerder in een interview met Sporza.
Bingé: “Hoe hoger je snelheid is, hoe meer winst je kunt halen uit aerodynamica. Alle kleine beetjes helpen en we proberen onze renners daarin te ondersteunen. Die Speed Gel zorgt voor een aerodynamisch voordeel en misschien ook wel voor een mentaal voordeel.”
Het gaat dan om frontaal oppervlak maar ook de ideale druppel vorm benaderen (zie vb dat werd genoemd het zadel van Mary).
Dat een ligstuur een verschil maakt heeft wijlen Fignon al gezien.
Het oppervlak (zie hier boven, turbulentie vorming etc.) speelt wel een rol maar dat is een tweede orde effect, voor een stilstaand object in een windtunnel kun je zeker verschillen zien.
Maar voor een renner met zijn benen die bewegen zal het effect minder zijn. Ik denk eerlijk gezegd bijna te verwaarlozen, lijkt dan wat op de stripjes verhaal op de pakken vd schaatsers.
Ik geloof eerlijk gezegd ook niet zo in de aero frames van tegenwoordig, althans voor gewone wegfietsen, wel uiteraard voor TT frames.
Lang geleden ik meen jaren 80 had Shimano zelfs een speciale areo groep de AX meen ik. Campagnolo had zijn delta remmen, die deden behalve dat de remwerking wat anders was ook iets voor de aerodynamica. Allemaal zeeeer marginaal!
'Reeds sinds mijn jeugd heb ik last van bultjes'