UCI neemt Speed Gel van Lotto Soudal onder de loep
foto: Sirotti
vrijdag 8 juni 2018 om 08:13

UCI neemt Speed Gel van Lotto Soudal onder de loep

De UCI heeft een onderzoek ingesteld naar de zogenoemde Speed Gel, waarmee de renners van Lotto Soudal woensdag hun benen insmeerden voor de ploegentijdrit in het Critérium du Dauphiné. Dat meldt Het Nieuwsblad vandaag. De Belgische formatie reed in de rit tegen de klok naar de derde plaats achter Sky en BMC.

“Of dat legaal is of niet, daar kan ik me helemaal niet over uitspreken”, zei UCI-wedstrijdvoorzitter Jean-Michel Voets gisteren. Hij lichtte Jean-Christophe Péraud, hoofd van de technische commissie van de wereldwielerbond, in over het gebruik van de gel. Voets: “Het is beter dat we hier na de Dauphiné een oordeel over vellen dan dat dit in de Tour moet gebeuren.”

Witte bolletjes
De Speed Gel was woensdag zichtbaar op de renners door de witte bolletjes op hun benen. Volgens ploegarts Servaas Bingé gaat het om een aerodynamische gel. “De gel zorgt ervoor dat de luchtweerstand vermindert”, zei hij eerder in een interview met Sporza.

Bingé: “Hoe hoger je snelheid is, hoe meer winst je kunt halen uit aerodynamica. Alle kleine beetjes helpen en we proberen onze renners daarin te ondersteunen. Die Speed Gel zorgt voor een aerodynamisch voordeel en misschien ook wel voor een mentaal voordeel.”

RIDE Magazine
32 Reacties
08-06-2018 11:26
@vanSpringel, masseer jij vaak mannen of vrouwen met stoppels dan dat je dit weet?
08-06-2018 11:41
Stoppels zouden deze functie best over kunnen nemen. Dan kun je door goed te scheren ook nog eens bepalen waar je een strip op je been hebt. De stoplels moeten zitten op de plek waar de luchtlaag het been loslaat. Zodat de turbulentie achter het been verkleint kan worden
08-06-2018 12:47
Luchtweerstand is bij hoge snelheden zoals in een tijdrit de dominante kracht die je moet overwinnen. Rolweerstand en interne verliezen spelen dan een ondergeschikte rol.
Het gaat dan om frontaal oppervlak maar ook de ideale druppel vorm benaderen (zie vb dat werd genoemd het zadel van Mary).
Dat een ligstuur een verschil maakt heeft wijlen Fignon al gezien.

Het oppervlak (zie hier boven, turbulentie vorming etc.) speelt wel een rol maar dat is een tweede orde effect, voor een stilstaand object in een windtunnel kun je zeker verschillen zien.

Maar voor een renner met zijn benen die bewegen zal het effect minder zijn. Ik denk eerlijk gezegd bijna te verwaarlozen, lijkt dan wat op de stripjes verhaal op de pakken vd schaatsers.

Ik geloof eerlijk gezegd ook niet zo in de aero frames van tegenwoordig, althans voor gewone wegfietsen, wel uiteraard voor TT frames.
Lang geleden ik meen jaren 80 had Shimano zelfs een speciale areo groep de AX meen ik. Campagnolo had zijn delta remmen, die deden behalve dat de remwerking wat anders was ook iets voor de aerodynamica. Allemaal zeeeer marginaal!
08-06-2018 13:01
Volgens mij heeft het monster van Wielerstein dit middels een opgewekte lab-allergie reeds standaard over zijn hele huid joh.

'Reeds sinds mijn jeugd heb ik last van bultjes'
08-06-2018 13:41
Circus UCI is in het land...die narren kan toch geen mens meer serieus nemen... eerst maar eens even dapper doen in Froome-gate... dat getalm is pas nadelig voor het imago van de wielersport...
08-06-2018 16:39
Maar wat als het verboden wordt/is? Worden dan de Lotto renners met terugwerkende kracht gediskwalificeerd?
08-06-2018 17:27
In de reglementen staat toch iets over dat losse onderdelen etc. aanbrengen verboden is? Daar lijkt gel me ook onder te vallen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine